Update

Tulpenmarkt groeit, maar niet zonder risico’s

12 oktober 2018 15:41

De tulp is een nationaal symbool. En terecht, want de meeste tulpen in de wereld komen uit Nederland. Nederlandse bedrijven domineren de tulpenmarkt. Maar hoe gaat het eigenlijk met de verkoop van tulpen? Waar liggen de kansen en wat zijn de uitdagingen? Ontdek ze hieronder.

Twee mensen plukken tulpen in veld

Wereldwijd meer verkoop van tulpen en tulpenbollen

Ongeveer 30% van de tulpen wordt verkocht als bollen. En ook al loopt de verkoop licht terug, er zijn genoeg mogelijkheden voor groei. Zo zijn tulpenbollen erg geschikt voor online verkoop en voor de grote warenhuizen, supermarkten, de vakhandel en nieuwe supermarkten in Oost-Europa of China. Daarnaast is er internationaal veel belangstelling naar meer groen in grote steden.

De overgebleven 70% van de tulpenbollen wordt gekweekt tot snijtulp. De verkoop hiervan groeit. Snijtulpen worden het meest verkocht door supermarkten, met de vakhandel op de tweede plek. Kansen voor uitbreiding liggen vooral in Oost-Europa, inclusief Rusland. Wil de tulpenmarkt verder groeien, dan zal de kwaliteit en duurzaamheid van bol én bloem moeten verbeteren.

“Broei in Nederland is door de schaalgrootte, vakkennis en concurrentie vaak voordelig.””

Uitbreiding niet voor alle tulpenbedrijven weggelegd

Binnen de bloementeelt heeft de tulp een opvallend groot assortiment. De vraag naar meerdere soorten is groot door de verschillende grondsoorten, manieren van telen en kweken, en kweektijdstippen. Biotechnologie kan hierin een positieve rol spelen, maar niet alle bedrijven hebben hier het geld voor.

Het succesvol introduceren van nieuwe tulpensoorten in de markt is daarnaast erg moeilijk. Tulpen zijn moeilijk voort te planten, nieuwe soorten zijn vaak niet duurzaam, niet onderscheidend genoeg of maar voor een kleine doelgroep interessant. Hierin investeren is dus erg risicovol. Om duurzame tulpen te telen, is uitbreiding nodig. Maar dit is lastig doordat de meeste bedrijven in dezelfde regio zitten. Wereldwijd wordt 80 à 90% van de tulpen in Nederland geteeld en binnen Nederland vooral in Noord-Holland en Flevoland.

Uitdagingen in de tulpensector

Wil de tulpenteelt en -markt succesvol blijven en verder groeien, zijn er een aantal verbeteringen nodig:

    Een hogere duurzaamheid Een betere kwaliteit Meer beschikbare goede grond Een betere voorziening in bollen Meer urgentie en geld voor onderzoek Duidelijkheid over bedrijfsopvolgingen Meer samenwerking tussen ondernemers en betrokkenen

De Rabobank is nauw betrokken bij de tuinbouwsector. Benieuwd welke kansen en uitdagingen er zijn voor jouw bedrijf? Ga eens langs bij je lokale Rabobank.