Vul de afstand met schoonheid: zeg het met bloemen: man en vrouw met een prachtig pakket bloemen

Vul de afstand met schoonheid: zeg het met bloemen

Geen tijd om het hele artikel te lezen? Ga direct naar:

    Totdat er een vaccin is ontwikkeld voor Covid-19, zullen we ons moeten blijven houden aan de regels voor sociale afstand. Tijdens de lockdown vulden mensen deze leegte al op door een bloemetje of plant naar geliefden te sturen. Een gebaar dat wordt aangemoedigd in de nieuwe internationale campagne van Bloemenbureau Holland, ‘Fill the distance with beauty’. De campagne draagt bij aan een economisch herstel van de sierteeltketen en wordt ondersteund door de Rabobank.

    Extra waardering voor de bloem in tijden van ongekende crisis

    De sector beleeft moeilijke tijden sinds de uitbraak in maart. De vraag naar bloemen en planten viel ver terug en exporteurs konden vaak niet naar hun (internationale) klanten. Bloemisten en tuincentra moesten de deuren sluiten, evenementen werden afgelast en bruiloften uitgesteld. Telers kregen in maart soms prijzen die lager waren dan de vrachtkosten naar de veiling. De export van bloemen en planten was in maart en april dan ook 500 miljoen euro lager dan het jaar ervoor. En de totale omzet van bloemen en planten op Royal Flora Holland viel in maart 25% terug.

    In april kwam er voorzichtig verbetering in de situatie. Consumenten waardeerden bloemen en planten in deze moeilijke tijd juist meer. Door het vele thuiswerken wilden ze het thuis gezellig maken. Supermarkten hadden hun logistieke problemen voor de voedselvoorziening snel opgelost en er was meer aandacht voor bloemen en planten. In Nederland en Duitsland mochten bloemisten en tuincentra in de loop van april en mei hun deuren zelfs weer openen. Een perfecte timing vlak voor Moederdag: beide landen behaalden een recordomzet die vorige jaren overtrof. De omzet bij de tuinbranche in Nederland ligt tot en met juli dit jaar bovendien zo’n 25% hoger dan vorig jaar.


    Vul de afstand met schoonheid: ga naar je bloemist of tuincentrum

    Crisis dwingt sierteeltsector tot structurele veranderingen

    In landen waar bloemenwinkels en tuincentra weer open mochten, hebben consumenten dit voorjaar hoge uitgaven aan bloemen en planten gedaan. Het was een manier om hun gevoel te uiten: bloemen en planten staan symbool voor dankbaarheid, blijdschap en hoop. In landen waar bloemenwinkels en tuincentra nog niet open mochten (Verenigd Koninkrijk en Frankrijk), stegen de supermarktverkopen. En zodra ze wel weer open mochten, was ook in deze zaken sprake van een krachtig afzetherstel.

    "Bloemen en planten staan symbool voor dankbaarheid, blijdschap en hoop."

    Daarnaast steeg de online verkoop van bloemen en planten. Veel partijen hebben tijdens de crisis grote stappen gezet in de digitalisering van hun business-to-business (B2B) en business-to-consumerkanalen (B2C). Een weg die ook na crisistijd een enorme kans biedt voor de toekomst. Daarnaast zijn ook verbeteringen doorgevoerd in logistieke processen, kostenefficiëntie, marketing en voorraadbeheer. Door goed van elkaars verkoopbare voorraad op de hoogte te zijn, kunnen meer marktkansen worden benut. Betere samenwerking helpt sierteeltbedrijven om het hoofd boven water te houden.

    Internationale campagne promoot verdere afzet van bloemen en planten

    Ondanks het voorzichtige herstel van de sierteelt zijn de zorgen nog niet voorbij. Dat het aantal aanvragen voor het noodfonds vanuit de overheid laag is, betekent niet dat er geen schade is. Pas bij een omzetverlies van minimaal 30% (tussen half maart en half juni) kan je er als organisatie aanspraak op maken. In theorie betekent dit dat je bedrijf wel 25% schade kan hebben gehad. Weinig sierteeltbedrijven durven contracten aan te gaan voor het komende seizoen. Waar in het verleden tulpenbollen vaak al in mei werden verkocht (voordat ze zijn geoogst), wacht nu iedereen af. Supermarkten wachten met het vastleggen van hun verkoopprogramma’s voor tulpen in het voorjaar van 2021. Ook zij vrezen een tweede coronagolf.

    De nieuwe campagneslogan “Fill the distance with beauty” brengt de sierteeltsector en consument dichter bij elkaar. Bloemenbureau Holland hoopt mensen via de campagne aan te moedigen om de sociale afstand ons niet te laten verdelen, maar juist dichterbij elkaar te brengen. Juist in tijden waar afstand noodzakelijk is, kunnen bloemen en planten uitdrukken wat je tegen iemand wilt zeggen: vul de afstand met schoonheid en promoot de sierteelt.

    Arne Bac

    Arne Bac

    • Sectorspecialist
    • snijbloemen/potplanten, fruit
    06 54 90 75 35 LinkedIn
    René Gomersbach

    René Gomersbach

    • Sectorspecialist tuinbouw
    06 53716982 LinkedIn