Totdat er een vaccin is ontwikkeld voor Covid-19, zullen we ons moeten blijven houden aan de regels voor sociale afstand. Tijdens de lockdown vulden mensen deze leegte al op door een bloemetje of plant naar geliefden te sturen. Een gebaar dat wordt aangemoedigd in de nieuwe internationale campagne van Bloemenbureau Holland, ‘Fill the distance with beauty’. De campagne draagt bij aan een economisch herstel van de sierteeltketen en wordt ondersteund door de Rabobank.
Extra waardering voor de bloem in tijden van ongekende crisis
De sector beleeft moeilijke tijden sinds de uitbraak in maart. De vraag naar bloemen en planten viel ver terug en exporteurs konden vaak niet naar hun (internationale) klanten. Bloemisten en tuincentra moesten de deuren sluiten, evenementen werden afgelast en bruiloften uitgesteld. Telers kregen in maart soms prijzen die lager waren dan de vrachtkosten naar de veiling. De export van bloemen en planten was in maart en april dan ook 500 miljoen euro lager dan het jaar ervoor. En de totale omzet van bloemen en planten op Royal Flora Holland viel in maart 25% terug.
In april kwam er voorzichtig verbetering in de situatie. Consumenten waardeerden bloemen en planten in deze moeilijke tijd juist meer. Door het vele thuiswerken wilden ze het thuis gezellig maken. Supermarkten hadden hun logistieke problemen voor de voedselvoorziening snel opgelost en er was meer aandacht voor bloemen en planten. In Nederland en Duitsland mochten bloemisten en tuincentra in de loop van april en mei hun deuren zelfs weer openen. Een perfecte timing vlak voor Moederdag: beide landen behaalden een recordomzet die vorige jaren overtrof. De omzet bij de tuinbranche in Nederland ligt tot en met juli dit jaar bovendien zo’n 25% hoger dan vorig jaar.