Update

Paardenhouders moeten creatief innoveren

21 juni 2018 12:51

Ons dagelijkse leven verandert, vooral voor jonge mensen. Dat is ook te merken in de paardenhouderij. Daarom moeten ondernemers weten wat er speelt in de samenleving, innoveren en flexibel inspelen op kansen. Benieuwd hoe jij met je bedrijf in de paardenhouderij klaar bent voor de toekomst? Lees snel verder.

Ruiters lopen met paarden

Verdiep je in de doelgroepen

Vooral jongeren vinden hun weg naar paardenbedrijven en maneges. Zo ligt de leeftijd van paardensporters voornamelijk tussen 13 en 29 jaar. Deze jonge ruiters communiceren online en delen veel via sociale media. Het wordt dus steeds belangrijker dat paardenbedrijven online vindbaar zijn en handige informatie delen. Zo zorg je echt voor toegevoegde waarde.

We zien ook kansen voor nieuwe doelgroepen. Traditioneel wordt paardrijden gezien als meisjessport, maar door lessen aan te bieden die focussen op het stoere aspect van paardrijden maak je de sport interessanter voor jongens. Dit geldt ook voor mensen die op latere leeftijd (weer) willen paardrijden. Deze doelgroep is vergeleken met jongeren banger om paard te rijden. In lessen speciaal voor ouderen kun je hierop inspelen door ruiters te helpen met het overwinnen van angst. En je kunt ook wat langer stilstaan bij de veiligheid tijdens paardrijden.

Ga met je tijd mee

Door verder te kijken dan het traditionele aanbod van paardensport vinden bedrijven aansluiting bij meer mensen. Zo bereik je niet alleen paardenlieflebbers. Denk bijvoorbeeld aan workshops, teambuilding-activiteiten en huifkartochten. Ook het sportaanbod wordt uitgebreid door combinaties met andere sporten zoals yoga met paarden en ‘horse boarding’.

Een andere trend die we zien is dat mensen steeds drukker worden. School, werk, het gezinsleven: het kan moeilijk te combineren zijn. De drempel om je in te schrijven wordt lager door slimme oplossingen aan te bieden. Wat dacht je van een haal-en-breng-service voor drukbezette ouders, buitenschoolse opvang met paardrijles, prettige wachtruimtes waar ouders kunnen werken of een kinderopvang voor rijdende ouders?

“Steeds meer ondernemers in de paardenbranche kiezen voor een goed doordacht bedrijfsplan.”

De paardenbranche is druk bezig om in te spelen op de veranderingen in de maatschappij. Steeds meer ondernemers kiezen voor een goed doordachte bedrijfsmatige aanpak. Zo weten ondernemers zich te onderscheiden van concurrenten. Dat zo’n bedrijfsplan noodzakelijk is, blijkt wel uit het feit dat het verschil tussen de best en slechtst presterende bedrijven in de paardenhouderij steeds groter wordt.

Benieuwd naar jouw kansen liggen als ondernemer in de paardenhouderij? Onze experts denken graag met je mee. Neem contact op met je plaatselijke Rabobank voor een vrijblijvend gesprek.