Slimme bestel- betaaloplossingen tegen personeelstekort horeca

10 maart 2022 12:19

De arbeidsmarkt is krapper dan ooit. Met name de horeca heeft last van een groot te kort aan medewerkers. Dat kan leiden tot omzetverlies. Inzetten op slimme betaaloplossingen kan dan een oplossing zijn.

Horeca-ondernemer in keuken achter laptop

Omzetverlies door minder medewerkers

Maar liefst 90 duizend horecamedewerkers stapten tijdens de coronacrisis over naar een andere sector, zo berekende vakbond FNV. Volgens het CBS vond in de zomer van 2021 1 op de 5 horecamedewerkers een andere baan. Het overgrote merendeel van de horecaondernemingen geeft aan last te hebben van een tekort aan personeel. Er zijn tienduizenden onvervulde vacatures in de sector. Sommige restaurants of cafés moeten daardoor vaker de deuren sluiten of hun openingstijden beperken.

Wat kun je als horecaondernemer doen tegen het personeelstekort? Eén van de mogelijke oplossingen is meer gebruik maken van technologische oplossingen die ervoor zorgen dat je met minder mensen tóch omzet kan behalen.

Bestellen en betalen via bestelzuilen

Je ziet ze steeds vaker in restaurants en andere horecagelegenheden: bestelzuilen. Hier kunnen gasten hun eten en drinken bestellen en afrekenen. De bestelling wordt vervolgens doorgegeven aan de bar of de keuken. Daardoor hoef je minder personeel in te zetten. ‘Deze zuilen bieden meerwaarde aan ondernemers én hun klanten. Het zorgt voor snelheid en efficiëntie in het bedrijf. Geen lange wachtrijen meer aan de kassa. En medewerkers die juist tijd hebben voor het verlenen van service aan de klant. Wie wil dat nou niet?’, zegt Jan Lommers van Rabobank-partner QIOX.

45 procent meer omzet

Rabobank werkt samen met verschillende leveranciers van deze bestelzuilen. Door een koppeling met Rabo Smart Pay kunnen gasten in de horeca betalen met pinpas of creditcard. Naast QIOX werkt Rabobank bijvoorbeeld samen met Prestop. Directeur Alexander Aelberts: ‘We integreren Rabo Smart Pay in onze bestelzuilen. Dat hebben we bijvoorbeeld gedaan voor een ondernemer met een foodtruck. Binnen twee weken hadden we voor hem een oplossing. Dankzij de koppeling kunnen zijn klanten bestellen én afrekenen via de zuil. Daarbij hebben klanten de keuze uit pinnen of contactloos betalen. Deze ondernemer kan zich nu volledig richten op het maken de broodjes. En profiteert ook nog eens van upsell, doordat mensen vaker een extra drankje erbij bestellen. Dat levert hem 45 procent meer omzet op! De samenwerking met Rabobank past dan ook helemaal in onze doelstelling om ondernemers te ontzorgen.’

QR-codes zijn blijvertje

Een andere oplossing die horecaondernemers kunnen inzetten is bestellen en betalen via QR-codes. Dit kwam tijdens de coronacrisis in zwang, omdat hierdoor met zo weinig mogelijk contact tóch klanten bediend konden worden. Maar inmiddels is deze vorm van bestellen en betalen een blijvertje. Rabobank werkt samen met diverse kassaleveranciers die deze vorm van bestellen en betalen ondersteunen. Zoals Jamezz, MplusKASSA en Eijsink ‘Of gasten nou thuis zitten, op het terras of aan de bar: de toekomst is een omnichannel-bediening, aldus directeur Björn Nijhuis van Eijsink. ‘Wij spelen daarop in met onze kassaoplossingen. Via onze systemen kan een klant op het terras bestellen bij een ober en betalen via QR. Alles kan bij ons digitaal.’

Lees meer over de oplossingen van onze partners

Dit zijn de voordelen van Rabo Smart Pay