Kees Smit tuinmeubelen

Ondanks tegenslagen blijft Kees Smit Tuinmeubelen inzetten op groei

Een brand in één van de magazijnen waardoor de showrooms en een webwinkel gesloten bleven en daarbovenop een maanden durende lockdown. Kees Smit Tuinmeubelen heeft een onstuimige periode achter de rug. Zo blijft directeur Henk Smit financieel in control.

Henk Smit

Nog maar 27 jaar is hij, als Henk Smit in 2011 het bedrijf van zijn vader overneemt. De zaak telt op dat moment zo'n 35 medewerkers, bestaat uit één vestiging in Almelo en is vooral regionaal actief. Er is sindsdien veel veranderd.

Tijdens het hoogseizoen werken er voor Kees Smit Tuinmeubelen inmiddels 450 mensen, van wie een deel parttime. Langs de A1 bij Amersfoort pronkt sinds 2013 een tweede showroom en een derde vestiging is onderweg. Ook online heeft het bedrijf inmiddels een stevige poot.

Hoe verklaar je de enorme groei die jullie sindsdien hebben doorgemaakt?

"De uitbreiding naar Amersfoort, dat een meer centrale ligging heeft, heeft ontzettend goed uitgepakt. Veel klanten oriënteren zich online, maar willen de tuinmeubelen dan toch graag eerst even zien. We hanteren daarom een omnichannel-strategie, met focus op online én offline. Zo breiden we in 2022 verder uit, met een nieuwe vestiging in Venlo."

"Waar we echt het verschil mee maken is specialisme. Je vindt bij ons enkel tuinmeubelen, zoals stoelen, tafels, loungesets, kussens en parasols. Dan kun je denken: waarom verkoop je daar geen verlichting, terrasverwarmers en barbecues bij? Die omzet zouden we inderdaad kunnen pakken, zoals we in het verleden ook wel hebben gedaan, maar we kiezen er tegenwoordig heel bewust voor om een superspecialist te zijn."

"Dit zorgt voor extreme focus. Van onze verkopers weet je dat ze de producten door en door kennen en zo altijd een goed advies kunnen geven. Daarnaast zie je het specialisme terug in het enorme aanbod van de productgroepen die we bieden. Mensen weten dat inmiddels. Ze willen best anderhalf uur in de auto zitten, als ze maar niet naar vier verschillende winkels hoeven."

Je noemt de webshop. Hoe maak je daar van een bezoeker een klant?

"Dat begint al wanneer je op de website binnenkomt. Daar staan onze tien productcategorieën meteen overzichtelijk op een rij. Zo loodsen we bezoekers snel naar de juiste informatie. Wil je bijvoorbeeld een loungeset? Dan kun je links op de pagina al je wensen aangeven. Het filter doet meteen z'n werk en laat de voor jou relevante producten zien."

"Klik je op één van die producten, dan krijg je meteen een hele rits aan foto's in beeld zodat elk detail goed in beeld komt. We fotograferen ons helemaal suf. Daaronder staan altijd een paar bijpassende producten. Het zit voor bezoekers van onze webshop allemaal heel logisch in elkaar."

Als je zo hard groeit, welke financiële uitdagingen komen er dan op je pad?

"We zijn een onderneming met een sterk seizoenpatroon. Dit betekent dat het boekjaar altijd start met een aantal maanden waarin de uitgaven de inkomsten overstijgen. Hier zijn we inmiddels goed op ingericht, onder meer door continu voldoende buffer aan te houden."

"Een andere uitdaging is het voorfinancieren van de voorraad. De producten komen veelal uit Azië en dat betekent lange levertijden en vaartijden. Het is daarom belangrijk om al vóór het seizoen nagenoeg alle voorraden binnen te hebben. Bijbestellen is door de lange levertijden namelijk geen optie."

"We zijn de afgelopen jaren een paar keer uit ons jasje gegroeid. Dat heeft geleid tot investeringen in vastgoed, zoals de aankoop van magazijnen, de uitbreiding van onze showroom in Almelo, het huren van andere locaties en het bijbouwen van kantoorruimtes. Recent hebben we hierin een belangrijke stap gezet door te starten met de bouw van een distributiecentrum van 30.000 vierkante meter in Almelo, mede gefinancierd door Rabobank. Zo kunnen we de geprognotiseerde snelle groei in de komende jaren blijven faciliteren."

Een eerlijk verhaal

Wie met Henk in gesprek is, krijgt al snel een beeld van de manier waarop ze bij Kees Smit Tuinmeubelen zaken willen doen. Een informele sfeer, dienstbaar naar klanten toe en een eerlijk verhaal. Dat blijkt onder meer uit de boodschap op de wand aan het begin van de ingang. 'In alle eerlijkheid willen we u vertellen dat we geen hout verkopen waar geen barstjes in zitten, geen kussens die niet kunnen verkleuren, geen kunststof dat niet kan barsten en geen parasols die niet kapot kunnen waaien.' Die service en manier van communiceren levert het bedrijf al jaren een hoge klanttevredenheid op, een ruime 9 zelfs.

Smit: "Dat is iets wat ik van huis uit heb meegekregen. Het betekent dat onze verkopers gewoon eerlijk mogen zijn. Veel bedrijven onderschatten bovendien het belang van aftersales. Blijkt er toch iets mis met een product, dan moet je dat oplossen. Als wij een tuinset verkopen van 1.000 euro die een jaar na de garantieperiode kapot blijkt, dan doen we de deur niet dicht. Die coulanceregeling schreeuwen we niet van de daken, maar we gebruiken 'm wel als dat nodig is."

"Ook gaan we naar onze transporteurs om hun medewerkers mee te nemen in onze missie, visie en kernwaarden. We willen ze daarmee inspireren om samen met ons het puntje op de i te zetten, voor elkaar én voor onze klanten."

Omgaan met tegenslag

Het afgelopen jaar was er voor het bedrijf één met vallen en opstaan. De coronacrisis zorgde in het voorjaar van 2020 voor een stormloop op tuinmeubelen. Maar toen, vlak voor moederdag, brak er plotseling brand uit in één van de magazijnen. In het getroffen deel stonden tal van palletwagens met bestellingen die de deur niet meer uit konden.

Noodgedwongen ging het bedrijf anderhalve week op slot, ook online. Die tijd was volgens Smit nodig om het voorraadsysteem weer up and running te krijgen. En toen kwam daar in het najaar ook nog eens de lockdown bovenop, waardoor de showrooms maanden lang dicht bleven.

Hebben deze klappen jullie ook financieel geraakt?

"Zeker, al is de schade tot nu toe beperkt gebleven. Voor wat betreft de brand hebben we dit te danken aan een goede bedrijfsschadeverzekering met dekking voor de gevolgschade, die voor ons van cruciaal belang is geweest."

"De lockdown is niet alleen in ons laagseizoen geweest, maar raakt inmiddels ook ons hoogseizoen. Ondanks onze goede online propositie, is dat best wel spannend. We zien wel dat mensen hun tuin en balkon nog meer zijn gaan waarderen. Het verlangen om in de tuin aan de slag te gaan en een heerlijke plek te creëren, is dan ook groot. Dat stelt ons gerust.”