Hoe een Zeeuws echtpaar van Drogist.nl een succes maakt
Ooit hadden Jacco en Miranda Luijk de ambitie om tien drogisterijen in Zeeland te openen. Totdat bleek dat de echte groei op internet te vinden was. Met hun webwinkel Drogist.nl verzenden ze inmiddels bijna 250.000 pakketten per jaar.
“Maak goede prognoses. Zo word je niet verrast en weet je of de groei van je bedrijf kunt blijven financieren”
Wie: Jacco Luijk
Bedrijf: Drogist.nl
Wat: Een online drogist gespecialiseerd in afslanken, gezondheid, parfum, make-up en verzorgingsartikelen met een assortiment dat bestaat uit ruim 50.000 producten
Sinds: 1996
Aantal medewerkers: 40
“Hier moet het allemaal gaan gebeuren.” Jacco Luijk wijst naar een kale vlakte waar niet veel meer te zien is dan grond, gras en modder. Op industrieterrein De Poel in Goes, niet ver van de locatie waar het bedrijf nu nog gevestigd is, beginnen binnenkort de bouwwerkzaamheden van een gloednieuw magazijn met kantoor. “We gaan van 300 vierkante meter naar 2300 vierkante meter”, vertelt Luijk trots. “Het is een forse investering waar we bewust lang mee hebben gewacht. Als je een volgende stap zet, dan wil je nu eenmaal niet over drie jaar weer moeten nadenken over een andere locatie.”
Dubbele groeicijfers
Het bedrijf dat hij in 1996 oprichtte met zijn vrouw Miranda maakt flinke stappen. De omzet groeide de afgelopen jaren steeds met dubbele cijfers en voor dit jaar denkt Luijk 40 procent te gaan plussen. En dan te bedenken dat het duo aanvankelijk nog niet veel potentie zag in de online tak. “We zijn ooit begonnen met een winkel in Goes”, vertelt Luijk even later in zijn kantoor. “Daar kwam in 2001 een winkel in Middelburg bij. Een jaar later konden we de naam drogist.nl kopen. Niet dat we al een online strategie hadden, het was meer een kwestie van een kans die toevallig op ons pad kwam. Achteraf bekeken was dit een gouden greep, maar dat hadden we toen dus nog niet in de gaten. We focusten lange tijd op de uitbreiding van onze fysieke winkels. Tien stuks was het doel.”
Online brengt de redding
Maar als hun bedrijf rond 2010 de crisis meer en meer begint te voelen, besluiten de twee een webwinkel op te tuigen. Die gaat in januari 2011 live. De start beschrijft Luijk als ‘buitengewoon stroef’. “De orders komen vanzelf wel binnen, was ons idee. Maar dat gebeurde niet. We gingen voor de online marketing in zee met verkeerde partijen. Zo liepen de kosten op en vielen de inkomsten aanvankelijk tegen. Dat was leergeld, zeg ik nu. Pas vanaf het derde jaar is de online winkel echt gaan draaien.”
Niet denken dat je webwinkel vanzelf gaat renderen en ook niet zomaar in zee gaan met de eerste partij die op je pad komt dus. Het zijn lessen die Luijk heeft moeten leren en nu graag doorgeeft aan andere ondernemers. “Het aanbod op internet is alleen maar groter geworden. Je moet nu echt veel geld investeren in de online vindbaarheid van je webwinkel. Anders weten klanten je niet te vinden.” De juiste partners aan je binden is volgens hem vooral een kwestie van referenties vragen. Die zijn doorgaans stukken betrouwbaarder dan mooie beloftes. “Commiteer je daarnaast niet meteen aan een partij door een langlopend contract af te sluiten. Spreek in plaats daarvan een proefperiode af.”
Los laten moet je leren
Van meewerken in het magazijn tot het aansturen van een bedrijf met veertig medewerkers en een miljoenenomzet. Voor Jacco en Miranda Luijk is er de afgelopen jaren veel veranderd. En dat was best even wennen. “Wanneer je groter wordt, moet je dingen uit handen durven geven. Dat is een proces waar je als ondernemer doorheen moet. Je bent geneigd om toch nog even een controlerende blik te werpen. Ik wel tenminste.”
Bedrijf krijgt afdelingen
Nu hun bedrijf groeit, verandert ook de structuur. Waar medewerkers tot voor kort voor allerlei taken werden ingezet, krijgt Drogist.nl nu aparte afdelingen. Verkoop, inkoop en klantenservice bijvoorbeeld. “Er komt steeds meer op ons af. We moeten daarom nu verder professionaliseren, anders rennen we onszelf voorbij en werken we niet efficiënt genoeg.” Collega’s die even bijspringen in de drukke decembermaand, dat moet volgens Luijk nog steeds kunnen. Maar het werken met afdelingen past volgens hem wel in de fase waarin zijn bedrijf nu verkeert.
Investeren in logistiek
“Zorg dat je software hebt die makkelijk met jouw bedrijf meegroeit.”
Door die fase van snelle groei kraakt en piept het ook steeds vaker in het magazijn. En dus nemen Jacco en Miranda Luijk nu nieuwe stappen. “Het lijkt heel simpel: je krijgt een online bestelling, pakt het product in, zet het op de kar en DHL regelt de bezorging. Maar omdat het nu om zulke grote aantallen gaat, lopen we met het huidige systeem tegen de grenzen van onze groei aan. We moeten in het magazijn simpelweg teveel controles uitvoeren om ervoor te zorgen dat alles netjes wordt bezorgd.”
Een nieuw warehousing-systeem moet daar een einde aan maken. Dat is software waarmee belangrijke processen in het magazijn sneller en efficiënter worden afgehandeld. Van inkoop tot voorraadbeheer. “Door nu te investeren in automatisering zijn we veel minder tijd kwijt aan het verwerken van een order”, aldus Luijk. “De kans dat er iets misgaat neemt ook nog eens af. Bovendien kunnen we hiermee makkelijker opschalen naar grotere verkoopaantallen.”
Google als sales-kanon
Met het nieuwe warehousing-systeem wil Drogist.nl nu verder groeien. Want die ambitie is er. Om ervoor te zorgen dat nog meer Nederlanders hun webwinkel weten te vinden, zetten ze bij het bedrijf zwaar in op zoekmachine-optimalisatie. Dit is voor het bedrijf van levensbelang geworden. Het is voor Drogist.nl dé manier om gevonden te worden op Google. “Daarom is het voor ons belangrijk om zelf over deze specifieke kennis te beschikken. We kunnen zo sneller dingen aanpassen en zijn minder afhankelijk van andere partijen.” Wanneer Luijk deze volgende stappen wil maken, weet hij nog niet precies. “Als we weer iets groter zijn geworden. Begin 2019 wordt wat dat betreft een nieuwe mijlpaal. Dan verhuizen we naar ons nieuwe onderkomen.”