Header

Medewerkers betrekken bij innovatie: zo doe je dat

Hoe moedig je als ondernemer creativiteit en innovatief denken aan bij werknemers? Kim Spinder, oprichter van innovatiebureau Avanteers, helpt organisaties om dingen anders aan te pakken. Zo kun jij je medewerkers betrekken bij innovatie.

Waarom is medewerkers betrekken bij innovatie belangrijk?

"Bij innovatie denken ondernemers vaak als eerste aan nieuwe technologie”, vertelt Spinder. “Ze dromen over mooie producten ontwikkelen en processen die ze willen verbeteren. Maar minstens net zo belangrijk is de vraag of jouw medewerkers met die ambitieuze ideeën aan de slag willen.”

“Ik zie het maar al te vaak gebeuren: ondernemers en directeuren introduceren een nieuw idee of verandering, zonder dat medewerkers daar op zitten te wachten. Je moet dus ook je organisatie in de innovatiestand krijgen, anders wordt het niks."

Klopt het dat medewerkers zelden met eigen ideeën komen?

"Dat is wat ik ook vaak te horen krijg als directeuren mij inschakelen voor een innovatie-workshop. Maar weet je wat het is? De ideeën blijken er vaak wel te zijn, waar het aan ontbreekt is een goed innovatieklimaat.”

“Medewerkers krijgen nauwelijks tijd en ruimte om met nieuwe ideeën aan de slag te gaan en moeten elke verandering eerst voorleggen. Dat motiveert nauwelijks en vertraagt enorm", aldus Spinder.

Hoe krijg je een medewerker ‘aan’?

Als je wilt medewerkers betrekken bij innovatie, kun je misschien denken dat sommige medewerkers hier helemaal niet geschikt voor zijn. "Het klopt dat niet iedereen het in zich heeft om een nieuw product te bedenken dat een markt op z'n kop zet. Maar het productieproces een klein beetje beter maken, daarvoor zijn medewerkers echt de beste inspiratiebron die je kunt bedenken."

"Ik vraag het gewoon aan medewerkers zelf: hoe krijg ik jullie 'aan'? Dan zeggen ze: hoe krijgen wij de directeur 'uit'? Veel leidinggevenden hebben namelijk de sterke neiging om meteen allemaal vragen te gaan stellen. Wat is de businesscase? Hoe gaan we dit ontwikkelen? Wat levert het mij op? Maar die antwoorden zijn er nog niet, die moet je gaandeweg zien te ontdekken."

Tip van Kim Spinder

Driekwart van de innovatiekracht bij mkb-bedrijven komt van eigen medewerkers. Vraag wat zij willen veranderen, wat beter kan en vooral ook hoe je samen het werk leuker kunt maken. Werkplezier is namelijk één van de belangrijkste drivers voor verandering.

Als je medewerkers gaat betrekken bij innovatie, moet je ze dan de vrije hand geven?

"Schep kaders waarbinnen productontwikkelingen en procesverbeteringen moeten plaatsvinden. Die geven richting en zorgen ervoor dat mensen over de juiste dingen gaan nadenken.”

“Je kunt ook zeggen: zolang het voor ons en onze klanten efficiënter, effectiever en leuker wordt, mag je ermee aan de slag. En als iemand een idee heeft om iets te verbeteren, bemoei je er dan de eerste 100 dagen niet mee. Tenzij je mening wordt gevraagd uiteraard”, aldus Spinder.

Tip van Kim Spinder

Wijs in je bedrijf een paar koplopers aan die van nature al enthousiast raken van vernieuwing. Geef ze budget en de vrijheid om met hun eigen ideeën aan de slag te gaan. Het enthousiasme van deze koplopers steekt ook andere medewerkers aan.

Lees ook: 6 x beter, waarom je moet innoveren

Je organiseert ook kleine innovatiecompetities. Werken die?

"Verrassend goed zelfs”, vertelt Spinder. “Dan moet je bijvoorbeeld denken aan een 100-dagen-wedstrijd waarin we medewerkers uitdagen om met eigen ideeën aan de slag te gaan. Dat kan in groepjes van twee of, als je bedrijf wat groter is, met een hele afdeling.”

“Het competitie-element maakt dat medewerkers er lol in krijgen en echt hun best gaan doen. Ze krijgen dan een klein beetje budget en een dagdeel in de week om aan het idee te werken. De winnaar mag het eerste ontwerp dan verder gaan uitwerken.”

“Voor de ondernemer geldt in deze fase opnieuw: niet je mening geven, ook al vind je het eigenlijk een heel slecht plan."

Lees ook: Succesvol innoveren? Begin vooral niet met een goed idee

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Kim Spinder:

Oprichter innovatiebureau Aventeers.

Ze doet innovatietrajecten, geeft presentaties en workshops.

Auteur van 'Het Kleine Innovatieboek' en presentator van podcast 'De Innovatie Wasstraat'.