5 redenen om niet te innoveren

Vijf redenen om niet te starten met innovatie

Slim innoveren kan bij ieder bedrijf leiden tot meer omzet, gelukkige klanten en efficiënte werkdagen. Toch krijgt niet iedere ondernemer energie van het woord innovatie. In dit artikel reageren we op vijf veelgehoorde excuses om niet te starten met vernieuwing.

Ik heb geen idee hoe ik met innovatie zou moeten beginnen

Innovatie is voor jou een compleet nieuwe wereld. Je hoort de term steeds vaker vallen in jouw omgeving, maar hoe zet je de eerste stap? Het lijkt risicovol om aan een project te beginnen waarvan je niet weet of het iets zal opleveren.

De juiste structuur

Starten met innovatie is moeilijk als je niet weet hoe je dit moet aanpakken. Gestructureerd te werk gaan is daarom de sleutel tot succes. Op het platform IkGaStarten.nl vind je een stappenplan waarin duidelijk wordt hoe je dit slim doet.

  1. Onderzoek de mogelijkheden
  2. Vraag of de klant het plan ziet zitten
  3. Weet goed wat de concurrentie doet
  4. Stel het juiste team samen
  5. Plan een testfase in

Lees het uitgebreide stappenplan op IkGaStarten.nl

Innovatie is voor echte uitvinders, die lopen bij mijn bedrijf niet rond

Bij het woord innovatie denk je aan uitvindingen. Iets creëren dat nog niet bestaat, om een probleem te verhelpen dat nog geen oplossing kent. Dat is alleen weggelegd voor de meest inventieve ondernemers.

Klein beginnen

Innoveren hoeft niet zo groots en meeslepend te zijn. Begin klein. Ga eens brainstormen over die zwakke schakel in je productieproces. Stimuleer collega’s na te denken over oplossingen die het dagelijkse werk van de klant makkelijker te maken. Wie weet wat voor ideeën tijdens deze sessies kunnen ontstaan. Daarnaast is succesvol innoveren niet alleen afhankelijk van de briljante ingevingen, maar ook van een goede uitvoering en doorzettingsvermogen.

Mijn bedrijf loopt al jaren goed, waarom rommelen aan de formule?

Je klanten zijn tevreden, werknemers zitten lekker in hun vel en het bedrijf maakt winst. Kortom: de toekomst oogt zonnig. Waarom iets veranderen als daar geen directe oorzaak voor is?

Het kan altijd beter, slimmer en sneller

Beginnen met innovatie betekent niet dat je jouw goedlopende dienst of product in de ijskast moet zetten. Toch is het verstandig om in te spelen op nieuwe kansen binnen de branche en je ogen open te houden voor onderdelen die beter kunnen. Zo bereid je jouw bedrijf tijdig voor op de toekomst.

Innovatie past bij Tesla en Google, niet bij mijn onderneming

Innovatie past bij snelle bedrijven uit Silicon Valley waar IT’ers nachtenlang programmeren tot hun nieuwe app miljoenen keren is gedownload in de App Store. Een groot contrast met de dagelijkse gang van zaken op de werkvloer.

Innoveren kan op elk niveau

Een vergelijking met multinationals is vaak niet realistisch. Toch kun je als mkb’er zonder ervaring met innovatie succes oogsten, zolang je maar haalbare doelen stelt. Klanten worden immers ook blij van slimmere oplossingen die hun dag makkelijker, efficiënter of leuker maken. Hoe herken je dat? Door continu contact te houden met de klant. Waar stoort de klant zich aan en hoe kan jouw product of dienst die irritatie verminderen? Daar kun je je mee onderscheiden.

Mijn werknemers en ik zijn op dit moment al druk genoeg

De agenda van het personeel puilt nu al uit. Waarom zou je jouw mensen vermoeien met de ver-van-mijn-bed-show genaamd innovatie?

Maar innovatie geeft energie

Innovatie is een uitgelezen kans om toffe, nieuwe dingen te bedenken. Oplossingen die pas ontstaan als je de ruimte neemt om die gekke ingeving verder uit te werken. Starten met innovatie betekent vertrouwen op de kunde en creativiteit van jouw personeel. Als je een werkomgeving creëert waar werknemers mogen experimenteren en fouten kunnen maken, werkt dat ontzettend motiverend. Zeker wanneer het idee succes en waardering oogst.

Welke kansen zie je?

Wil je aan de slag met innovatie? Neem dan contact op met onze Themamanagers Innovatie.

Maarten Korz

Maarten Korz

  • Themamanager
  • Innovator
06 12 27 06 92