Innovatie in horeca en recreatie: wat zijn de kansen?

Innovatie in de horeca: wat zijn de kansen?

Door veranderingen in de sector worden horeca- en recreatiebedrijven gedwongen om te innoveren. Hier vind je de grootste trends op een rij, inclusief de kansen die het biedt voor jouw bedrijf.

Aantal bedrijven groeit

Het aantal bedrijven in de sector groeit

Doordat er steeds meer bedrijven actief zijn in de sector, neemt de concurrentie toe en kunnen marges onder druk komen te staan. Daarnaast zien we dat ketens steeds meer in opkomst zijn, wat uitdagingen met zich meebrengt voor de zelfstandige ondernemer. En dan zijn er nog de vele fusies en overnames, waardoor grote merken ontstaan met veel slagkracht. Het is duidelijk dat de markt behoorlijk in beweging is.

Digitalisering, data en duurzaamheid

Zoals in elke sector het geval is, merken ook horeca- en recreatiebedrijven de invloed van digitalisering, data en duurzaamheid. Daar kun je op innovatieve manieren mee omgaan:

Moderne consumenten zijn ‘digital minded’. Je moet daarom online vindbaar zijn om ze überhaupt te bereiken. Zorg dat je website goed werkt op mobiele apparaten, sluit je aan bij bekende online platforms en gebruik automatisering om herhaalwerk efficiënter te maken.Je kunt data gebruiken om je dienstverlening beter te maken. Vraag je gasten wat ze goed bevalt aan je concept of bedrijf en wat ze graag anders zouden zien. Toetsen en continu verbeteren wordt ineens veel makkelijker dankzij de mogelijkheden die data biedt.Gasten verwachten dat je als ondernemer veel aandacht besteedt aan duurzaamheid. Door je aan te sluiten bij duurzame initiatieven, zoals het EKO-keurmerk, bewijs je jezelf op dit gebied. Deze toekomstgerichte strategie is bovendien goed voor je imago.

Horecaondernemer Henny Schaap investeert volop in duurzaamheid

Food Waste Challenge

Ga jij de uitdaging aan?

Wereldwijd wordt ongeveer 1/3 van het voedsel verspild. En de horecasector is één van de grootste verspillers. Alleen al in Nederland zo’n 51 miljoen kilo per jaar. Je kunt als horecaondernemer veel geld besparen door minder voedsel te verspillen. In de Food Waste Challenge strijd je zes weken lang met andere ondernemers tegen voedselverspilling. Zo draag je niet alleen bij aan de groei van je bedrijf, maar ook aan een maatschappelijk vraagstuk en een betere wereld.

Ga naar de Food Waste Challenge
Lamp idee

Onderscheidend concept

De consument is kritischer op besteding van zijn tijd. Logisch, want hij heeft steeds meer keuze om te bepalen wat hij met zijn schaarse vrije tijd gaat doen. Het gevolg daarvan is dat je gasten minder loyaal worden, net als de consument in het algemeen. Daarnaast rukken online platforms op en besteden gasten hier steeds meer. Denk bijvoorbeeld aan TheFork, Thuisbezorgd.nl en Uber Eats. Door de groeiende populariteit van deze platforms moet je als horecaondernemer wel meedoen en hierop vertegenwoordigd zijn. Tenminste, als je toekomstbestendig wil zijn.

Je kunt op deze ontwikkeling inspelen door je propositie aan te passen. We zien dat ondernemers vaak kiezen voor een onderscheidend concept of juist voor een positie als kwaliteitsdiscounter. 

“De consument is kritischer op besteding van zijn tijd. Onderscheid jezelf daarom beter.”

Innovatie

Sociale innovatie en marktinnovatie

Twee bijzondere soorten innovatie die zich laten gelden in de horecasector zijn sociale innovatie en marktinnovatie.

Zo zien we bijvoorbeeld dat er steeds meer concepten zijn waarin mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt centraal staan. Denk daarbij aan Brownies & Downies, Happy Tosti en Prins Heerlijk. Op het gebied van dit soort sociale innovatie zijn er flinke kansen in de horecabranche.

Marktinnovatie vindt tegenwoordig vooral online plaats, dankzij de online platforms. Een voorbeeld hiervan is ‘dark kitchens’: digitale restaurants die maaltijden bezorgen. Een nieuw concept in de markt, dat kansen en werkgelegenheid oplevert. Ondanks dat je als consument de restaurants niet kunt bezoeken.

3 kansen voor jouw bedrijf

  1. Speel in op de wensen van je gast door data slim te gebruiken. De kans dat het loyaliteitsgevoel van de gast versterkt, neemt hierdoor toe. 
  2. Besteed zichtbaar aandacht aan het verminderen van voedselverspilling. Dat verwacht de gast van jou als horecaondernemer. Daarnaast optimaliseer je rentabiliteit, lever je een bijdrage aan CO2-reductie en werk je aan een ‘groen’ imago.
  3. Ontzorg de consument met behulp van digitalisering. Denk daarbij aan nieuwe technologieën als cashless betalen, online reserveren en zelfs zoiets simpels als gratis wifi voor gasten. Zo bied je optimaal gemak en kun je de rentabiliteit en gastbeleving verhogen.

 

Jos Klerx

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Jos Klerx

sectorspecialist Horeca & Recreatie