Innoveren, maak niet dezelfde fouten - Rabobank

Maak niet dezelfde fouten als je buurman

Ontdek ze alle 5

Een nieuwe markt veroveren. Sleutelen aan innovatieve producten. Veel ondernemers krijgen er vooral energie van. “Maar wees door al dat enthousiasme niet blind voor de valkuilen die je onderweg tegenkomt”, vertelt Gea Vellinga, innovatiedeskundige en directeur van ‘Innovatiespotter’. In dit artikel lees je over 5 veelvoorkomende fouten door collega-ondernemers die zij in de praktijk tegenkomt, waar je op moet letten en hoe je ze voorkomt. 

1. Te veel willen

Van Coolblue tot Uber, Adyen en Swapfiets. Aangemoedigd door de verhalen van dit soort succesvolle bedrijven voelen ondernemers de druk om de lat voor zichzelf heel hoog te leggen. "Ze zetten alles op de lancering van een heel nieuw product of blijven maar experimenteren met een ander businessmodel”, vertelt Vellinga. “Cool voor anderen misschien, maar niet reëel. Teveel in één keer willen doen is een valkuil die je vaak ziet gebeuren bij ondernemers die willen innoveren".

Tip

Tip

Zet steeds kleine stapjes, die je goed kunt overzien en het liefst uit eigen zak kunt financieren. Innoveren zit ‘m vaker in kleine aanpassingen en kan in verschillende vormen. Benieuwd naar welke vormen van innovatie er zijn?

Lees 'Van proces tot product: 10 soorten innovatie'

2. Alles in je eentje doen

Als ondernemer ben je waarschijnlijk een duizendpoot die van alles wel iets afweet. Dan loert het gevaar om te denken dat je die vernieuwing helemaal op eigen kracht kunt doen.

"Het is een beetje het uitvinderssyndroom", aldus Vellinga. "Maar innoveren is niet iets waarbij je helemaal solo kunt opereren. Het proces vergt veel inspanning en vooral een goed team. Het is niet voor niets dat veel startups worden opgericht door twee of drie mensen. Je hebt al die kennis hard nodig."

Tip

Tip

Zorg ervoor dat je specialisten verzamelt op het gebied van technologie, marketing, netwerk en financiën. Je hebt al die kennis hard nodig bij het uitwerken van je idee.

Is jouw organisatie ingericht om te innoveren?

Doe de test

3. De concurrentie negeren

Je kunt zelf wel denken dat een andere partij geen gevaar vormt, het is nog maar de vraag of jouw klant daar hetzelfde over denkt. “In je eigen cocon kruipen en de concurrentie volledig negeren is daarom een gevaarlijke strategie”.

"Zo organiseerden we onlangs een matchmaking-bijeenkomst met dertig bedrijven uit de regio Groningen, die actief zijn met health en IT”, gaat Vellinga verder. “Een aantal van de bedrijven wist niet eens van elkaars bestaan. Als je niet weet wie de concurrenten zijn en wat zij doen, dan kun je blind raken voor ontwikkelingen in de markt."

Tip

Tip

Zoek naar bedrijven die iets vergelijksbaars doen. Welk businessmodel hebben zij? Hanteren ze een ander soort dienstverlening? Wie zijn hun klanten? Die informatie kan helpen bij het nemen van belangrijke beslissingen. 

Bekijk de aanpak van 40 innovatieve ondernemers

4. Zelf invullen wat jouw klant wil

Veel bedrijven bedenken iets op de tekentafel en vergeten vervolgens aan klanten te vragen wat zij ervan vinden. In de wereld van innovatie geldt dit als een doodzonde. "Bedrijven hebben dan geen flauw idee hoe de markt tegen hun idee aankijkt. En belangrijker nog: of er mensen zijn die hiervoor willen betalen. Wat opvalt is dat klanten meestal best bereid zijn om in al in vroegtijdig stadium mee te denken en hun mening te geven", aldus Vellinga.

Tip

Tip

"Heb je een eerste versie van je uitgewerkte idee? Vraag meteen om feedback van mensen die jij tot je (potentiële) klanten rekent. Ziet jouw doelgroep hetzelfde voordeel en is er bereidheid om voor deze oplossing te betalen? Met deze inzichten weet je of je bij moet sturen."

5. Onzichtbare blokkades

Stel, je hebt een digitale tool ontwikkeld waarmee bedrijven veel sneller en efficiënter hun HR-werkzaamheden organiseren. Maar wat blijkt? Grote bedrijven haken af, omdat HR-afdelingen jouw oplossing vooral als een bedreiging zien voor hun eigen baan.

"Dit is een typisch voorbeeld van een onzichtbare blokkade", zegt Vellinga. "Je denkt dat je goed zit en klanten blijken ook daadwerkelijk geïnteresseerd, maar te vaak ketst de deal dan toch af. Je moet er dus rekening mee houden dat er medewerkers zijn van klanten die jouw innovatie als potentieel bedreigend ervaren."

Tip

Tip

Probeer deze blokkades inzichtelijk te maken en houd daar rekening mee wanneer je de klant benadert.

Gea Vellinga

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Gea Vellinga

Gea Vellinga is innovatiedeskundige en directeur van Innovatiespotter. Dat spoort bedrijven op die actief zijn op het terrein van innovatie-, technologie- en duurzaamheid. Daarvoor worden dagelijks gegevens verzameld van de 1,8 miljoen Nederlandse bedrijven en met hulp van big data en machine learning geanalyseerd.