Pak jij de kansen van morgen?

Innoveren is belangrijk om als bedrijf te overleven. Maar dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Want als je als ondernemer al een paar jaar bezig bent, is vernieuwen best lastig. Innovatie-expert Gijs van Wulfen biedt hulp.

Na het lezen weet je:

  • Waarom innoveren met jouw bedrijf belangrijk is
  • Op welk moment je het beste met innovatie kunt starten

Waarom is innoveren moeilijk? De kranten staan bol van succesvolle innovatieve bedrijven.

“Dat klopt – er zijn ontzettend veel bedrijven die mede dankzij de inzet van nieuwe technologie en innovaties hard aan de weg timmeren. Maar in de meeste gevallen gaat het om startups en scale-ups: relatief jonge bedrijven. Voor hen is het makkelijker om vanuit een goed idee innovatief aan de slag te gaan dan voor gevestigde bedrijven die al tien, twintig of dertig jaar op een bepaalde manier bezig zijn. Voor veel andere ondernemers is innovatie echter een onontgonnen gebied. Ze zijn er nog nooit geweest en hebben geen idee hoe ze het moeten aanpakken. Toch is innoveren belangrijk om te overleven. Als je te laat bent, sterf je uit. De meeste koetsenmakers werden geen autofabrikanten.”

Is innoveren moeilijker voor bestaande bedrijven?

“Waarom neem jij elke dag dezelfde route naar je werk? Het komt allemaal neer op de macht der gewoonte. Alle mensen zitten daarin vast, niet alleen ondernemers. Maar door de waan van de dag is het voor ondernemers moeilijk om hieruit te komen. Je moet dagelijks tegemoetkomen aan de wensen van klanten. En bovendien is er niet altijd genoeg geld in kas om het roer om te gooien. Veel bedrijven richten zich daarom voor groei op operational excellence – het efficiënter en goedkoper maken van de organisatie. Als bedrijfseconoom ben ik hier natuurlijk een voorstander van. Maar met operational excellence boek je de winst van vandaag. Door je als bedrijf ook te richten op innovation excellence, het ontwikkelen van echt nieuwe dingen, behaal je de winst van morgen.”

Wat is het beste moment om te beginnen met innoveren?

“Voor bedrijven zijn er twee goede innovatiemomenten. Het ene is als het goed gaat met je organisatie. Het gaat hierbij om actieve innovatoren die al vóór de verzadigingsfase van hun bedrijf aan de slag gaan met vernieuwing. Het andere moment is het moment na de regorganisatie, als een bedrijf geraakt wordt door een crisis. Deze zogenoemde reactieve innovatoren beseffen dan dat hetzelfde blijven doen met minder mensen, geen optie meer is.”

Als een ondernemer wil innoveren, waar moet deze dan aan denken?

“Het begint allemaal met een goede innovatieopdracht. Daarvoor moet je als ondernemer oogkleppen afzetten, nieuwsgierig zijn en outside-the-box denken. Start nooit zomaar vanuit een idee dat voortkomt uit de visie en het werk van vandaag. Het is juist belangrijk dat je nieuwe next practices ontwikkelt om daarmee de kansen van morgen te kunnen pakken. Zorg bovendien dat je samen met anderen innoveert. Dat is niet alleen leuker, het vergroot ook de kans op originele ideeën en nieuwe inzichten. Organiseer dus innovatieworkshops en creëer in je bedrijf een omgeving waarin vernieuwing wordt gestimuleerd. Zo hoef je een nieuw idee ook later niet door de organisatie heen te drukken. Dat levert vaak tegenwerking op van mensen die zich er niet bij betrokken voelen.”

Ook aan de slag met innovatie?

Wil je als ondernemer innoveren? Kom dan naar Rabo MKB LearnUp . Hier maak je met Gijs van Wulfen een innovatieopdracht voor jouw bedrijf.

Bekijk data en locaties