Laat je bedrijf gezond groeien met inzet van de s-curve

Het is met afstand het bekendste groeimodel: de s-curve. Wie op deze manier naar zijn bedrijf kijkt, blijft langer succesvol.

Na het lezen weet je:

  • De betekenis van de s-curve.
  • Waarom de s-curve belangrijk is voor een gezonde groei van je bedrijf.
  • Hoe je de s-curve in je eigen onderneming toepast.

In het Friese Makkum vind je Koninklijke Tichelaar. Het is het oudste nog bestaande familiebedrijf van ons land en werd opgericht in een tijd waarin de Spanjaarden het hier nog deels voor het zeggen hadden. Het aardewerkbedrijf dateert van 1572 en bestaat daarmee al bijna 450 jaar. Zet dat maar eens af tegen de cijfers van nu. De gemiddelde levensverwachting van een bedrijf in Europa is nog maar 12,5 jaar.

Houd je portfolio actueel

Hoe zorg je er nou voor dat jouw bedrijf het een stuk langer volhoudt? Vernieuwen speelt hierin een cruciale rol. Ontwikkel op tijd nieuwe producten en diensten, voordat de houdbaarheid van je portfolio is verlopen. Succes is mooi, maar kan je in slaap wiegen. Om dit te voorkomen kun je als ondernemer gebruik maken van de s-curve. “Dat is de moeder aller curves”, stelt Arko van Brakel.

Arko van Brakel

Arko van Brakel is groeideskundige, richtte met Euronet ooit de eerste commerciële internetprovider van Nederland op, was directeur van opleidingsinstituut De Baak en is één van de drijvende krachten van het Semco Style Institute.

Wat is de s-curve?

De s-curve beschrijft de levenscyclus van een bedrijf, product, dienst of mens in de organisatie. Het model gaat daarbij uit van vier fases. Van opstarten naar groeien, volwassen worden en verzadigen. “Als het idee nog uitsluitend bestaat in je hoofd en je het nog niet hebt gedeeld, dan bevindt het product zich nog in de winter. In de opstartfase worden je ideeën concreet en komt de verkoop op gang. Dat is de lente”, aldus Van Brakel.

Een cashcow in handen

“Daarna kom je in de zomer waarin de organisatie meer volwassen is geworden. In deze fase zijn processen gestructureerd en stijgt de omzet. Dan volgt de rijke herfst. Je hebt een cashcow in handen en hoopt dat deze fase eeuwig blijft duren.

Maar ondertussen raakt het product langzaam maar zeker in verval. Als dat gebeurt, dan is de winter dichtbij en ben je aan het einde van de curve beland.” Bedrijven in deze fase, verdienen meestal goed geld en voelen zich daardoor oppermachtig. Prikkels om te veranderen zijn er nauwelijks. Daarom komt het regelmatig voor dat grote, machtige bedrijven omvallen.

“We denken dat de herfst altijd maar blijft voortduren, maar dat is een denkfout. Heb jij nou voornamelijk producten in de herfst van hun bestaan? Melk ze dan zo lang mogelijk uit, maar benut een deel van de winst om een nieuwe s-curve op te zetten. De ontwikkeling van een nieuwe dienst of nieuw product waarmee je weer in de lente belandt.”

Tip: Zet zelf de s-curve in

Benieuwd hoe je de s-curve in je eigen onderneming kunt toepassen? Vraag jezelf dan af in welk jaargetijde jouw bedrijf en de markt waarin je opereert zich bevinden. Is dat de lente, de zomer, de herfst of de winter? Doe dit bij voorkeur niet alleen, maar betrek hier een aantal van je medewerkers bij.

Einde van de curve in zicht?

Heb je te maken met veel concurrentie, weinig nieuwe klanten, lage marges en weinig mogelijkheden om je te onderscheiden, dan komt wellicht het einde van de curve in zicht. En is het hoog tijd om te gaan vernieuwen. Met nieuwe producten of een ander verdienmodel.