Zo gebruik je het Business Model Canvas

Business Model Canvas: een introductie

Het Business Model Canvas is een middel om je volledige businessmodel visueel in kaart te brengen. Het model helpt ondernemers die willen vernieuwen en hun bedrijf laten groeien.

Waarom het Business Model Canvas?

Het Business Model Canvas is begin deze eeuw ontwikkeld door Alex Osterwalder en Yves Pigneur. Het is een krachtig visueel instrument met negen bouwstenen om je businessmodel in kaart te brengen.

De structuur van het model dwingt je na te denken over alle belangrijke onderdelen van je nieuwe bedrijf. Centraal staan steeds klant én klantwaarde, welke waarde vertegenwoordigt je bedrijf voor je toekomstige klant?

Bouwstenen van het Business Model Canvas

Het Business Model Canvas kent negen bouwstenen. De tweede bouwsteen (de waardepropositie) is hierbij het allerbelangrijkste. Zorg dat je die zo helder mogelijk omschrijft.

1. Klantsegmenten (Customer Segments)

Omdat je als bedrijf vaak meerdere klanten bedient, is het slim om deze in te delen in groepen. Hoe meer je weet van je klantgroepen, des te beter je je aanbod erop kunt afstemmen. En hoe groter de kans dat ze je product of dienst kopen.

Beantwoord deze vragen:

Wie zijn de (potentiële) klanten van je bedrijf? Wat zijn hun wensen en behoeften?

2. Waardeproposities (Value Propositions)

In dit onderdeel van het Business Model Canvas zet je uiteen hoe jij waarde toevoegt voor je klant. Overtref je klantverwachtingen en concurrenten met slimme, aantrekkelijk, efficiënte producten. Tevreden klanten komen bij je terug en raden je product of dienst aan bij bekenden.

Beantwoord deze vragen:

Welke problemen los je op voor elk klantsegment? Op welke vragen en ambities speel je in?

3. Kanalen (Channels)

Kijk door de bril van de klant. Op welke manier kun je hen de waarde van je product het beste laten ervaren? Via welke communicatiekanalen en in welke marketingmix? Combineer on- en offline kanalen en benut de kracht van social media. Neem alle marketing-, distributie- en verkoopkanalen onder de loep en herhaal deze vragen voor elk segment.

Beantwoord deze vragen:

Hoe bereik je je klanten? Hoe en waar kunnen zij je product aanschaffen?

4. Klantrelaties (Customer Relationships)

Analyseer het traject van acquisitie tot en met aftersales. Stem dit af op de verwachtingen van je klantgroepen en de doelen van je business.

Beantwoord deze vragen:

Hoe bouw en onderhoud je relaties met klanten? Zet je in op persoonlijke hulp? Ga je voor self-service of geautomatiseerde dienstverlening? Of investeer je in co-creatie?

5. Verdienmodel (Revenue Streams)

Bij dit onderdeel van het Business Model Canvas neem je het verdienmodel van je bedrijf onder de loep. De kernvraag is steeds: waar willen klanten voor betalen? Je kunt bijvoorbeeld denken aan:

Eenmalige productaankopen Abonnementen Licenties Lenen Leasen Een combinatie van de bovenstaande opties

Hier bereken je ook welke jaaromzet nodig is om quitte te spelen, of liever nog: winst te maken. Daarin is je prijsstelling belangrijk: de prijs van je product of dienst waarin een redelijke winstmarge is ingecalculeerd bovenop de kostprijs.

Beantwoord deze vragen:

Waar haal je je omzet vandaan? Is je huidige verdienmodel toekomstbestendig? Zijn nieuwe of aanvullende inkomstenbronnen mogelijk?

6. Middelen (Key Resources)

Welke middelen heeft je bedrijf nodig om te kunnen ondernemen? Denk hierbij aan fysieke middelen (apparatuur, huisvesting), intellectuele middelen (kennis, patenten, data), financiële middelen en menskracht.

Deze kun je natuurlijk zelf kopen, maar je kunt ook kiezen voor (financial) lease. Met Rabo Lease spreid je de aanschafkosten, maar is het bedrijfsmiddel gewoon van jou.

Beantwoord deze vraag:

Welke activiteiten zijn nodig om je onderneming draaiende te houden?

>> Lees meer over leasen via Rabo Lease

7. Kernactiviteiten (Key Activities)

In dit vak op het Business Model Canvas benoem je alle activiteiten waarmee je toegevoegde waarde levert aan klanten. Maak hier duidelijk hóe je de waarde toevoegt en neem ook klantenservice en acquisitie mee in je overzicht.

Beantwoord deze vraag:

Welke activiteiten zijn nodig om je onderneming draaiende te houden?

8. Strategische partners (Key Partners)

Als ondernemer is het goed om strategische partners aan te trekken. Zo kun je bijvoorbeeld specifieke kennis en expertise binnenhalen om je bedrijfsrisico’s te beperken. Ondernemers die samenwerken voor advies of partnerships groeien vaak harder.

Beantwoord deze vragen:

Met welke (strategische) partners ga je samenwerken? Hoe ga je die samenwerking inrichten?

9. Kostenstructuur (Cost Structure)

Breng hier je vaste en variabele kosten in beeld. Stel vast waar besparingen mogelijk zijn of waar je schaalvoordelen kunt halen.

Beantwoord deze vraag:

Welke kosten moet je maken om je businessmodel te laten werken?

Zin om aan de slag te gaan?

Heb je zin om met het Business Model Canvas aan de slag te gaan? Hieronder vind je een blanco invulmodel van het Business Model Canvas. Download de pdf, print op A3 en ga aan de slag.