Onderzoek familiebedrijven

Familiebedrijven na een crisis koersvaster dan andere bedrijven

Onderzoek uitgevoerd door BDO, Erasmus Centre for Family Business en Rabobank.

Familiebedrijven zijn tijdens een crisis strategisch koersvaster dan niet-familiebedrijven. Hoewel nagenoeg alle organisaties in crisissituaties bezuinigen, investeren familiebedrijven vooral in het interne bedrijfsbelang. Zo zijn ze minder geneigd om personeel te ontslaan en investeren ze actiever in innovatie, onderzoek en ontwikkeling dan bedrijven waar geen familie aan het roer staat. Daarnaast loont het als familiebedrijven direct na een economische dip actief aan de slag gaan met de eigendoms- en eigenaarsstrategie. Daarbij maakt het niet uit of de familie haar aandelenbelang vergroot of juist verkleint. Familiebedrijven die geen keuzes maken, zien op termijn een scherpe daling van de winstgevendheid.

Dat blijkt uit het rapport 'De kracht van het kiezen', een studie van Erasmus Centre for Family Business (ECFB), BDO Accountants & Adviseurs en Rabobank. 

Lees het rapport

Bekijk de animatie

Vergroten of verkleinen aandelenbelang

In de studie werd onderzoek gedaan naar eigendoms- en eigenaarsstrategieën van familiebedrijven tijdens en in de nasleep van economische crises. Een crisis blijkt hét moment om als familiebedrijf het verschil te maken. Denk na over je rol als eigenaar en aandeelhouder en beslis of je de controle over de onderneming vergroot door meer aandelen te kopen of juist verkleint voor het verkopen ervan. Keuzes maken loont, ongeacht of dit een keuze is om meer betrokken te zijn of juist meer afstand te nemen.

Kopen en verkopen na crises zorgt voor nieuwe strategische kansen

“Door met het aandelenbelang aan de slag te gaan, komen middelen vrij zoals kapitaal, kennis en expertise of ontstaat een groep gelijkgestemde familie-eigenaren die het kader en de uitgangspunten van de bedrijfsstrategie bepalen. De strategische stabiliteit van het bedrijf neemt daarmee toe, zowel financieel als in de te voeren koers,” zegt Mirelle Pennings, directeur Commercial Banking bij Rabobank.

Hoe komt een familiebedrijf sterker uit de crisis?

Familiebedrijven heten niet voor niets familiebedrijven: vaak zijn ze tot in de diepste vezels vervlochten met het familie-DNA. Maar die band is geen vanzelfsprekendheid. De familie doet er goed aan haar eigen rol en strategie scherp in de gaten te houden – juist in de periode na een crisis. 

Uit het onderzoek komen zes tips naar voren hoe je als familiebedrijf sterker uit een crisis komt. Benieuwd naar de tips?

Lees het rapport

Lees het online magazine

Familiestrategie brengt installatiebedrijf Kuijpers al vier generaties lang gezonde groei

Het 100-jarige installatiebedrijf Kuijpers is een voorloper op het gebied van duurzaamheid. De familiestrategie is gericht op betrokkenheid, de lange termijn en investeren in crisistijd. 

Mirelle Pennings: “Het is mooi om te zien hoe de drie geïnterviewde familieleden elkaar veel ruimte gunnen. Ze hebben alle drie een eigen visie, en communiceren daar ook open over. Er wordt niet alleen gesproken, maar er worden echt knopen doorgehakt. Dit prachtige en zeer duurzame installatiebedrijf heeft een uitgesproken lange termijn strategie en de rol van de familie is duidelijk gedefinieerd! Zo zie je nog weleens bij familiebedrijven dat meedoen in de familieonderneming haast een vanzelfsprekendheid is. Zo niet bij Kuypers. In familieverband wordt elke generatie opnieuw bekeken wie welke rol kan hebben en ook wie kan participeren in het eigendom en wie niet. Deze familie maakt moeilijke onderwerpen bespreekbaar. Sterker nog: moeilijke onderwerpen worden tot de essentie teruggebracht. Dit is ongetwijfeld het succes recept waarmee Kuijpers, met de 4e generatie aan het roer, zo vitaal 100 jaar is geworden.”

Nieuwsgierig hoe de familie Kuypers invulling geeft aan de familiestrategie?

Lees hier de ondernemerscase Kuijpers

Nieuwsgierig naar onderzoeken uit voorgaande jaren? Lees de volgende publicaties:

Het geheim van de eeuwige jeugd (2020) Winnend Werkgeverschap (2019) Grenzen verleggen (2018) Van onschatbare waarde(n) (2017) Strategieverandering na generatiewisseling (2016)

Zelf regelen & Contact