Corona virus

De meestgestelde verzekeringsvragen naar aanleiding van het coronavirus

Benieuwd welke risico’s er in jouw bedrijfssituatie kunnen ontstaan door het coronavirus?

Vraag een gesprek aan

De meestgestelde verzekeringsvragen naar aanleiding van het coronavirus

Sinds de uitbraak van het coronavirus is de verspreiding in een stroomversnelling gekomen. Voor jou als ondernemer kan dit bepaalde risico's met zich meebrengen. Rabobank krijgt dan ook veel verzekeringsvragen naar aanleiding van het virus. We vroegen Yvonne Rooijakkers, manager Inkoopdesk Verzekeren bij Rabobank naar de uiteenlopende vragen die daar binnenkomen. Ze beantwoordt hier, in het algemeen, de meestgestelde vragen.*

Yvonne Rooijakkers

1. Met welke risico’s kan ik als ondernemer te maken krijgen?

Rooijakkers ziet een aantal zaken vaker terug komen: 

  1. Zieke medewerkers - “De eerste zorgen gaan natuurlijk over (mogelijk) zieke medewerkers. Maar de impact van het coronavirus gaat verder dan deze zieke medewerkers.”
  2. Doorlopende lonen – “Veel ondernemers en medewerkers kunnen of mogen momenteel niet werken. Bijvoorbeeld in de horeca, sierteelt of in de transportsector. Maar de lonen van de medewerkers lopen wel door.”
  3. Zakenreizen en geplande evenementen – “Daarnaast wordt de evenementenbranche flink geraakt doordat alle bijeenkomsten en evenementen tot zeker 1 september zijn verboden, ook als het gaat om bijeenkomsten met minder dan honderd personen.”
  4. Bedrijfsstagnatie - “Ook veel ondernemers hebben last van bedrijfsschade als gevolg van corona.”

2. Zijn veranderingen in mijn bedrijfsactiviteiten automatisch verzekerd?

Het is goed om jezelf deze vraag te stellen en dit te controleren. Overleg alle veranderingen in bedrijfsactiviteiten en veranderingen in gebruik van bedrijfsmiddelen (zoals panden, inventaris, auto’s etc.) met je verzekeringsadviseur en pas je verzekeringen hierop aan. Ook andere zaken waarvan je zelf twijfelt of denkt dat het invloed kan hebben op je verzekering. Zo blijf je goed verzekerd in tijden van corona.

Denk hierbij aan de volgende situaties:

  • Verander je van bedrijfsactiviteiten, zoals:
    - Ga je je medewerkers uitlenen aan andere bedrijven?
    - Ga je als horecaondernemer ook maaltijden bezorgen?
    - Staat je pand leeg of krijgt je pand tijdelijk een andere bestemming?
    - Zet je je vrachtwagens of auto's de komende tijd voor een ander doel in?
  • Staat je bedrijfspand nu tijdelijk leeg of heeft je pand nu een andere bestemming gekregen?
  • Wijk je nu uit naar andere leveranciers om je spullen toch in te kunnen blijven kopen? Controleer dan goed of dit invloed heeft op de dekking van bijvoorbeeld je goederentransportverzekering.
  • Als je andere afzetkanalen zoekt kun je ook te maken krijgen met andere vervoerstrajecten of dekkingsgebied. Is dit gedekt binnen je huidige verzekering?
  • Heb je door deze situatie juist meer omzet (en ben je hierdoor mogelijk onderverzekerd)?
  • Kunnen medewerkers thuiswerken en hebben ze dan beschikking over hulpmiddelen? Attendeer je medewerkers er ook op dat criminelen van deze situatie gebruik kunnen maken. Wees daarom alert op een phishing link en zorg voor beveiligde netwerken.
  • Is er voldoende voorraad of juist te veel (en ben je hierdoor mogelijk onderverzekerd)?
  • Staan er in contracten verplichtingen die je mogelijk niet na kunt komen en ben je daar dan voor verantwoordelijk?

Neem in dit soort veranderende bedrijfssituaties altijd contact op met je verzekeringsadviseur zodat je verzekering hierop aangepast kan worden. Zo blijf je goed verzekerd.

3. Is schade als gevolg van corona gedekt op mijn verzekering?

Veel ondernemers vragen of hun bedrijfsschade als gevolg van corona is verzekerd. Voor dekking op een bedrijfsschade(bedrijfsstagnatie)- of transportverzekering is vereist dat er sprake is van materiële schade als gevolg van een gedekte gebeurtenis, zoals bijvoorbeeld een brand. Dit is niet het geval als gevolg van het coronavirus en schade is daarom niet gedekt op deze verzekeringen. “Er zijn wel een aantal verzekeringen waar je mogelijk (beperkte) dekking hebt voor de financiële gevolgen van het coronavirus, maar dit is ook situatie afhankelijk, controleer dus je eigen polisvoorwaarden ”, zegt Rooijakkers. Ze benoemt deze kort:

Zakenreis-annuleringsverzekering
Een annuleringsverzekering biedt dekking voor de in de polisvoorwaarden omgeschreven voorvallen. Besmettelijke ziekten zijn daarbij, over het algemeen, niet opgenomen. Als je bijvoorbeeld vorig jaar een zakelijke reis hebt geboekt, maar deze bestemming is nu aangeduid als rood-risicogebied controleer dan altijd je polisvoorwaarden of er sprake is van dekking op je reis- of annuleringsverzekering.

Evenementenverzekering 
In Nederland worden jaarlijks veel evenementen georganiseerd waar bezoekers van binnen- en buitenland op afkomen. Je kunt als bedrijf betrokken zijn bij (een deel van) de organisatie van deze evenementen of zelf iets organiseren. Moet je evenement gedwongen geannuleerd worden als gevolg van het coronavirus? Ga dan met je verzekeringsadviseur in gesprek om te kijken of dit op jouw evenementenverzekering gedekt is. Heb je op dit moment nog geen evenementenverzekering en wil je deze afsluiten? Dan nemen verzekeraars waarschijnlijk een uitsluiting op voor kosten in verband met het Corona-virus.

Goederentransportverzekering
Een goederentransportverzekering richt zich vooral op het afdekken van materiele schade aan je goederen tijdens transport. Het coronavirus brengt geen materiele schade toe aan deze goederen, maar soms biedt een goederentransportverzekering dekking voor bederf door bijvoorbeeld vertraging. Hiermee kun je te maken krijgen als een transport met spullen die kunnen bederven al is begonnen, maar niet voortgezet kan worden en de goederen daardoor in de haven bederven. Het corona-virus heeft grote invloed op de logistieke keten. Zo zijn er minder vluchten en minder afvaarten en zijn op sommige plaatsen tekorten aan containers. Daarnaast kun je te maken krijgen met havens die gesloten zijn. Heb je te maken met vertraging of onderbreking van het transport, overleg dan direct met je verzekeringsadviseur welke stappen je kunt ondernemen.

Verzuimverzekering
Daarnaast kun je als ondernemer ook te maken krijgen met zieke werknemers. Het principe van een verzuimverzekering is dat er dekking wordt verleend als er sprake is van ziekte, maar deze verzekering biedt geen dekking voor medewerkers die, uit voorzorg, in quarantaine zijn geplaatst.

4. Zijn de loonkosten voor mijn werknemers verzekerd?

Het kan voorkomen dat je als ondernemer tijdelijk minder werk hebt voor je personeel, maar de loonkosten blijven gewoon doorlopen. Hier ben je niet voor verzekerd, maar via het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is het mogelijk om een aanvraag te doen bij het Noodfonds overbrugging werkgelegenheid (NOW). Klik hier voor meer informatie.

5. Ik vrees dat niet al mijn klanten mijn facturen kunnen betalen in deze periode. Kan ik me hiervoor verzekeren?

Met het afsluiten van een kredietverzekering zijn je facturen vanaf dat moment verzekerd tegen het risico dat je klanten je facturen niet of te laat betalen. Rabobank biedt verschillende kredietverzekeringen, waaronder Omzet Garant en Debiteuren Comfort Plan. Deze kun je via Rabobank zelf afsluiten. Je kunt je hierover ook laten adviseren. Met deze verzekeringen kan je zaken blijven doen, ook in het buitenland, zoals Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

6. Ik kan door corona (tijdelijk) niet voldoen aan de preventie-eisen die mijn verzekeraar stelt. Wat kan ik daaraan doen en wat zijn de gevolgen?

In deze tijd kan het lastiger zijn om te voldoen aan bepaalde preventie-eisen. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat een auto-alarm nu niet kan worden ingebouwd, een alarminstallatie niet gerepareerd of gekeurd kan worden of een brandmeldinstallatie niet kan worden aangelegd. Niet voldoen aan preventie-eisen van de verzekeraar kan betekenen dat je bij schade geen dekking hebt. Neem dan ook altijd contact op met je verzekeringsadviseur zodat er in jouw situatie een passende oplossing kan worden gevonden.

7. Ben ik verzekerd als ik tijdelijk mijn privéauto gebruik voor zakelijke activiteiten?

Stel dat je door de situatie nu tijdelijk maaltijden bezorgt in je privéauto. Dan is dit niet standaard meeverzekerd op je particuliere autoverzekering. Voor klanten met een Interpolis Autoverzekering zijn de voorwaarden van de particuliere autoverzekering verruimd tot 1 juni. Koeriersdiensten in je privéauto zijn tot die tijd wel verzekerd. Dit is echter niet bij alle verzekeraars het geval. Neem contact op met je verzekeringsadviseur om te kijken welke voorwaarden op jouw situatie van toepassing zijn.

8. Kan ik uitstel van mijn premiebetaling krijgen of kan ik mijn verzekering tijdelijk wijzigen of stilzetten?

Als je als gevolg van de maatregelen tegen corona (tijdelijk) je premie niet kunt betalen neem dan contact met ons op. Mogelijkheden zijn per verzekeraar en verzekering verschillend en uiteraard ook afhankelijk van jouw eigen behoeftes. Daarnaast overweeg je wellicht om een verzekering (tijdelijk) stop te zetten. Neem ook dan altijd even contact met ons op en bespreek je persoonlijke situatie. Wij adviseren je graag over de gevolgen en over eventuele andere stappen die je moet ondernemen om dit mogelijk te maken. Denk hierbij aan het schorsen van een voertuig bij de RDW om de W.A. verzekering van je auto te stoppen. 

Let wel op: aan het stoppen van een verzekering kunnen risico’s verbonden zijn die je wellicht van te voren niet kunt overzien. Zo zijn bij een aansprakelijkheidsverzekering claims die binnenkomen nadat je verzekering hebt stopgezet niet verzekerd. Ook niet als de schadedatum van voor de stopzettingsdatum is. En staat je wagenpark nu stil zonder verzekering? Bedenk dan dat brand of hagel een groter risico kan zijn voor een stilstaand wagenpark dan voor een rijdend wagenpark. Doordat alle voertuigen geconcentreerd op één plaats staan is de kans op een grote schade waarbij veel van je voertuigen betrokken zijn groter dan wanneer de voertuigen verspreid door het land staan.

Wil je weten of er dekkingsaanpassingen nodig zijn voor jouw specifieke situatie? Neem dan contact op met een van onze adviseurs. Zij staan je graag persoonlijk te woord.

Vraag een gesprek aan

* Vragen zijn beantwoord in algemene zin. Er zijn altijd uitzonderingen; iedere situatie is afhankelijk van omstandigheden, polis en polisvoorwaarden. 

Is jouw verzekeringsvraag omtrent het coronavirus hiermee nog niet beantwoord? Neem dan contact met ons op of bekijk de Q&A van het Verbond van Verzekeraars.