Aankoop van vrachtwagen

6 vragen en antwoorden over wagenparken

Wil je advies over het verzekeren van je zakelijke wagenpark?

6 vragen en antwoorden over wagenparken

Heb jij meerdere zakelijke voertuigen in bezit? Bijvoorbeeld omdat je actief bent als taxibedrijf of bezorgdienst? Of heb je mensen in dienst met een (lease)auto van de zaak? Dan heb je een wagenpark en dit brengt risico’s met zich mee. Want waar medewerkers de weg op gaan, kunnen ongelukken gebeuren. Vaak met grote gevolgen voor hunzelf, maar ook voor jou als werkgever. Alle reden dus om je bedrijfsvoertuigen en de inzittenden goed te verzekeren. In dit artikel bespreken we 6 vragen en antwoorden over de risico's van je wagenpark.

Michiel de Bie

1. Wanneer spreken we van een zakelijk wagenpark?

Elk bedrijf met meerdere voertuigen heeft in feite een wagenpark. Dat kunnen personenauto's zijn, maar ook bestelbusjes of vrachtwagens. "Verzekeraars hanteren verschillende definities", zegt Michiel de Bie, inkoopspecialist verzekeren bij Rabobank. "Voor verzekeraar Nationale Nederlanden heb je een wagenpark vanaf zeven voertuigen, bij Interpolis is dat vanaf elf en Allianz houdt het op twintig. Dit is het minimale aantal voertuigen dat je moet hebben om één verzekeringspolis voor het hele wagenpark te kunnen afsluiten."

Remco Jan Schmidt

2. Welke trends zien we bij zakelijke wagenparken?

Het leasen van voertuigen blijft voor bedrijven een aantrekkelijke manier om hun wagenpark te beheren. De volgende cijfers laten dat zien:

  • Van alle nieuw verkochte personenwagens en bestelbusjes is 68% een leaseauto
  • 63% van de nieuw verkochte leaseauto’s betreft een zakelijke personenauto
  • Bestelauto's zijn goed voor 18% van de leasevoertuigen

"Een andere trend is dat steeds meer bedrijven kiezen voor elektrisch rijden. Meer dan de helft van het aantal elektrisch aangedreven voertuigen is een leaseauto", aldus Remco Jan Schmidt, Account Director Automotive bij Rabobank. De coronacrisis zorgde aanvankelijk voor flink wat minder zakelijke kilometers. Door de beperkingen in het openbaar vervoer is de leaseauto nu juist weer populair. Als we inzoomen op verzekeringen is er volgens Schmidt ook een duidelijke trend waarneembaar. "We zien dat bedrijven vaker kiezen voor een ‘ eigen’ verzekeringsoplossing in samenwerking met een verzekeraar in plaats van het standaardcontract dat door de leasemaatschappij wordt aangeboden. Dit geldt vooral voor bedrijven met tientallen auto's. Zij kiezen bewust voor maatwerk, zodat ze kunnen variëren in het eigen risico, de dekking en andere opties."

Illustratie auto ongeluk

3. Met welke risico's heb je als eigenaar van een zakelijk wagenpark te maken?

Op de parkeerplaats van je onderneming staan bedrijfsvoertuigen. Elke keer dat zo'n voertuig de weg op gaat, krijg je als werkgever te maken met risico's. Een kleine botsing met enkel blikschade kun je financieel gezien misschien nog wel opvangen. Toch kan zo'n kleine schade al enorme kosten met zich meebrengen. Je hebt namelijk ook te maken met indirecte kosten, zoals het niet kunnen gebruiken van je voertuig.

Het wordt een heel ander verhaal als er sprake is van lichamelijk letsel. Een medewerker raakt gewond in het verkeer en kan daardoor tijdelijk niet meer werken. Mogelijk is het letsel blijvend en moeten er thuis aanpassingen komen, zoals een traplift. Dat is op de eerste plaats vervelend voor de werknemer, maar dit kan ook van impact zijn op jou als werkgever. Je kunt als werkgever aansprakelijk worden gesteld en dit kan leiden tot enorm hoge kosten.

"Bij letselschade gaat het al snel om bedragen die in de tienduizenden euro's en mogelijk zelfs in de honderdduizenden euro's lopen. Overkomt je dit en ben je niet goed verzekerd? Dan kan zelfs de continuïteit van je onderneming in gevaar komen", vertelt Schmidt.

4. Hoe kun je de risico’s van een wagenpark afdekken?

Voor auto's geldt een verzekeringsplicht, elk voertuig moet minimaal WA-verzekerd zijn. "Daarmee is materiële en lichamelijke schade die een medewerker per ongeluk veroorzaakt aan andere weggebruikers verzekerd", aldus De Bie.

Daarnaast heb je nog Beperkt Casco en All Risk verzekeringen. De Bie: "Bij Beperkt Casco is schade die door diefstal, inbraak, storm en hagel wordt veroorzaakt ook gedekt. Een All Risk verzekering vergoedt ook nog de schade aan het eigen voertuig, bijvoorbeeld door een botsing." Maar stel dat je medewerker tijdens het uitvoeren van werkzaamheden een verkeersongeluk veroorzaakt en letselschade oploopt. Wie betaalt dan deze schade? Als werkgever kun je ook hiervoor aansprakelijk zijn of je hiervoor aansprakelijk voelen. Met de schadeverzekering verkeersdeelnemers ben je hiervoor verzekerd.

Lees ook:

Je personeel weer de weg op

Voorkom een dubbele verzekering

Bij standaard leasecontracten komt het vaak voor dat je dubbel verzekerd bent. Zo kun je bijvoorbeeld collectief een schadeverzekering verkeersdeelnemers hebben gesloten. Bij het leasecontract word je vaak standaard een schadeverzekering inzittenden geboden. Deze verzekeringen overlappen elkaar. Door zelf een wagenparkverzekering te sluiten, kun je deze overlapping voorkomen. Je hebt bovendien de risico’s van je wagenpark goed gedekt en je voorkomt veel ellende achteraf. “Je krijgt een pakket dat volledig is afgestemd op jouw wensen en situatie”. Breng je risico's in kaart en bespreek met je adviseur over welke risico's je advies wilt. Vervolgens bepalen jullie samen welke risico’s je zelf kan dragen en welke je het best kunt verzekeren”, aldus Schmidt. Afhankelijk van de afspraken die je maakt, is het bijvoorbeeld ook mogelijk om een nieuw gekocht voertuig mee te laten verzekeren.

Illustratie geld

5. Waarom stijgen gemiddeld genomen de premies van de wagenparkverzekering?

Medewerkers gaan door de coronacrisis minder vaak naar kantoor. Minder zakelijke kilometers kan de kans op ongelukken verkleinen. Veel bedrijven vragen zich daarom af waarom de premies niet dalen. Daar zijn twee belangrijke redenen voor aan te wijzen:

  • De overheid trekt zich steeds verder terug wat betreft vergoedingen en de wetgeving verandert. Dit houdt in dat steeds meer schade op het bordje van de werkgever komt te liggen.
  • Auto's hebben steeds meer elektronica aan boord, waardoor reparaties duurder worden.

“De schadelast per auto neemt toe. Waar het vroeger bijvoorbeeld nog ging om een bumper uitdeuken, praat je nu over camera's en sensoren die vervangen moeten worden. Een klein deukje kan zo hoge kosten met zich meebrengen", zegt Schmidt.

6. Wat kun je als werkgever doen aan preventie?

De meeste schades ontstaan aan het begin en aan het einde van een rit. Op deze momenten moeten bestuurders namelijk veel handelingen tegelijk uitvoeren. Wijs je medewerkers op de risico’s en geef ze tips over hoe ze veiliger kunnen rijden, zoals:

  • Stel alles goed in voordat je wegrijdt: je navigatie, je gordel, je spiegels, je stoel, etc. 
  • Kijk in alle spiegels bij het wegrijden en inparkeren. 
  • Loop even een rondje om de auto om de afstanden tot anderen of objecten beter in te kunnen schatten. 
  • Maak je medewerkers ervan bewust dat ze geen telefoon gebruiken tijdens het rijden. Zorg er bijvoorbeeld voor dat collega’s weten wanneer een medewerker onderweg is en hun collega dus niet storen. 
  • Ga onderweg niet multitasken. 
  • Houd voldoende afstand op je voorganger.

Meer informatie

Ken jij de risico’s die spelen bij jouw wagenpark? Ga vrijblijvend met een adviseur in gesprek over de verzekerbare risico's.

Vraag een gesprek aan