Deze ondernemer richt zijn bestelbus slim in

Je bestelbus inrichten, zo doe je dat

Veel ondernemers voorzien hun bestelbus nog van een specifieke inrichting en beletteren. Waar moet je zeker op letten en kun je die extra kosten eigenlijk meefinancieren in je leasecontract? (tipje van de sluier: ja dat kan).

In dit verhaal lees je:

  • welke opties je hebt voor de inrichting van je bestelbus
  • hoe ondernemer Remco van Schagen dit heeft aangepakt
  • zeven tips voor de inrichting

Als je een nieuwe bestelwagen krijgt geleverd, dan krijg je die kaal opgeleverd. Dat wil zeggen: de laadruimte is leeg. Er zijn geen lades, vakken of andere opbergsystemen. Je moet de auto zelf zo praktisch mogelijk inrichten. En veilig, zodat het gereedschap en de materialen onderweg niet gaan schuiven.

Inrichting meefinancieren

Met Rabo Lease kun je extra opties gewoon meefinancieren. Dat geldt voor het inbouwen en beletteren van je bestelbus, maar ook voor een imperiaal op het dak bijvoorbeeld. Jouw dealer kan dit verzorgen, maar het is ook mogelijk om zelf een partij uit te zoeken. Benieuwd naar de kosten van lease?

Wie laat je de bestelbus inrichten? Je hebt drie opties:

1. Een inbouwspecialist

Wanneer je in Google zoekt op 'bestelbus inrichten', dan krijg je meteen een flink aantal aanbieders te zien. Zij leveren maatwerk. De kosten schommelen meestal tussen de € 2.500 en € 4.000.

2. Een kant- en- klare inrichting

Er zijn aanbieders waarbij je de complete inrichting voor jouw bedrijfswagen kunt kiezen vanaf een plaatje. De systemen zijn modulair. Ongeacht het merk, type of bouwjaar past de inrichting dus in elke bus. Kosten? Ergens tussen de € 1.200 en € 2.000.

3. Zelf doen

Als je handig bent, kun je zelf aan de slag met de inrichting van je bedrijfswagen. Dat deed ook Remco van Schagen, oprichter van Covans Trappen. In 2018 kocht hij een nieuwe bestelbus. "Ik ben er ongeveer twee dagen mee bezig geweest. Die tijd kun je dus niet besteden aan opdrachten. Aan materiaal was ik ongeveer € 400 kwijt."

Zijn bus telt twee deuren: eentje aan de achterkant en een schuifdeur aan de passagierszijde. "Als ik die schuifdeur opendoe, dan kan ik meteen bij al mijn gereedschap. Dat ligt in vakken die ik speciaal hiervoor gemaakt heb.”

“Aan de achterkant ligt er nu een extra verdieping, op 1.30 meter hoogte. Hierop kan ik alle traptreden kwijt. Het langere materiaal zoals het hekwerk schuif ik gemakkelijk op de vloer zelf. Als het moet kan ik nu tien trappen vervoeren."

Deze ondernemer heeft de inbouw zelf gemaakt

Tips voor de inrichting van je bestelbus

De ideale bedrijfswageninrichting bestaat niet. Zo heeft een stukadoor andere behoeften dan een elektricien. Wel zijn er zaken waar je rekening mee kunt houden.

Vaste plek

Laat je je gereedschap meestal in je bus liggen? Geef de spullen dan een vaste plek. Gebruik bijvoorbeeld één kast voor al je gereedschapskisten.

Opstaande rand

Als je gebruik maakt van schappen, zorg dan in ieder geval voor een opstaande rand. Zo voorkom je dat spullen tijdens het vervoer naar beneden vallen.

Zwaar gereedschap

Spaar je rug. Geef het zware gereedschap een plek dicht bij de vloer.

Klein materiaal

Voor kleine gereedschappen die snel gaan schuiven zijn lades beter geschikt. Dit geldt ook voor bouten, moeren en schroeven.

Extra vloer

Heb je een aantal lange trappen in gebruik, bouw dan een extra vloer in de bus. De trappen kun je daaronder kwijt.

Ladekastjes

Elektriciens en installateurs hebben helemaal achterin de bus vaak ladekastjes ingebouwd. Hebben ze een schroef of koppelstuk nodig, dan hoeven ze niet steeds de bus in te stappen.

Type materiaal

Bedenk goed welk materiaal je gebruikt voor de rekken. Houtsoorten als multiplex en MDF zijn veel zwaarder dan bijvoorbeeld kunststof. En hoe zwaarder de bus, hoe meer brandstof die verbruikt.

Verzekering

Vergeet niet je verzekering aan te passen als je waardevolle zaken in je bus hebt opgeslagen. Zorg in elk geval voor goed afsluitbare kasten waar je deze zaken opbergt

Zelf regelen & Contact

Zelf regelen Contact Chat Afspraak