Update

Horeca, schakel om naar snel en gemakkelijk

26 november 2019 13:25

Steeds meer consumenten kiezen voor gemak als het gaat om hun voeding. We zien dan ook dat mensen vaker buiten de deur gaan eten en online bestellen. Deze verschuiving naar gemak zien we niet alleen bij restaurants, maar ook bij hotels, vakantieparken en zelfs op het vliegveld. Mensen willen best wat meer betalen voor gemak, dus dat is een mooie kans voor ondernemers. Benieuwd waar kansen liggen voor je onderneming? In deze update lees je hoe je gemak verwerkt in jouw bedrijf.

Koppel rekent af in lunchroom

Steeds meer behoefte aan gemak

Werken, sporten, kinderen naar school brengen, met vrienden afspreken: mensen zijn tegenwoordig druk. Bij zo’n levensstijl is tijd kostbaar. Kan er iets sneller en makkelijker? Dan grijpen consumenten dat met beide handen aan. En het is tegelijkertijd een kans voor horeca en recreatie om op in te spelen.

Gemak zit ‘m in verschillende dingen, maar het gaat erom dat je het de gast makkelijk maakt. Dat is service, maar juist ook self-service. En het mooie is: daar kun je als horeca- en recreatie-ondernemer meer aan verdienen. Met een slimme service zorg je namelijk voor een stukje rust in een druk leven.

“Meer gemak? Doe inspiratie op bij fastfoodketens!”

Zo zet je gemak om naar omzet

Gemak is een snelle hap, maar ook een maaltijdbox, de zelfscankassa bij de supermarkt en gerechten thuis laten bezorgen. Maar hoe kun je dit zelf toepassen in jouw organisatie? En hoe kun je eraan verdienen? Doe eens inspiratie op bij grote fastfoodketens. Daar bestellen klanten bijvoorbeeld via zuilen en is er steeds minder personeel nodig. Eenzelfde manier kun je natuurlijk ook inzetten voor het inchecken bij je hotel. Zo checken je gasten op eigen tempo in en kun jij je personeel anders inzetten. Daarbij is het wel belangrijk dat je het menselijke aspect niet helemaal vergeet. Menselijke service, de echte glimlach, wordt namelijk nog altijd gewaardeerd. Zet dat daarom slim in. Denk bijvoorbeeld aan een gastvrijheidsmedewerker; in die rol kan je personeel extra’s verkopen zoals een dagtripje of rondleiding door de stad. En daar kun je weer aan verdienen.

We zien ook steeds meer ‘fast casual’ restaurants die vooral onder jongeren populair zijn. Dit zijn restaurants waar je gemakkelijk fastfood zoals burgers en friet eet, maar de kwaliteit is hoger en de menukaart gezonder. En ook qua service zetten ze vergeleken met fastfoodketens een stap extra. Maar niet een stap te veel, het blijft namelijk een casual restaurant waar je geen sterrenservice hoeft te verwachten. Je krijgt er een snelle hap, maar wel de restaurant-ervaring. Zo kan gemak er dus ook uitzien.

Vergeet de beleving niet

Gemak betekent niet simpel. Zorg ervoor dat je een totaalplaatje geeft. Consumenten hechten steeds meer waarde aan beleving. Zo’n beleving maak je door gasten te verrassen of een unieke ervaring mee te geven. Dat kan iets kleins zijn, zoals stokjes en een fortune cookie bij een aziatische maaltijd.

Een trend die we ook zien, is de behoefte aan échte aandacht. Dat is misschien het tegenovergestelde van gemak, maar hierin kun je de beleving een extra grote rol geven. Pop-uprestaurant 'Anderhalf' doet dat bijvoorbeeld heel goed. Hier eet je in een klein gezelschap van slechts twintig gasten op een bijzondere locatie met uitgebreide aankleding. De koks besteden extra aandacht aan opmaak van het bord en het personeel vertelt per gang over de herkomst van het gerecht. Dát is een beleving die je gasten nooit zullen vergeten.