Update

Consument kiest steeds vaker biologisch, trend blijft doorzetten

11 november 2018 16:35

Consumenten kopen steeds vaker biologische producten. Biologische voedingsmiddelen zijn in de beleving van de consument gezonder en duurzamer. Ook de aandacht voor dierenwelzijn en smaak zijn veelgehoorde argumenten voor het kopen van bioproducten. De afzet binnen de Europese markt is in de jaren 2000 tot 2017 gegroeid van 7 miljard naar ongeveer 37,3 miljard en die trend zet naar verwachting de komende 10 jaar door. Hoe zit dat in Nederland?

Boer staat in de wei tussen de koeien

Wat is biologische landbouw?

Biologische landbouw is een milieuvriendelijk vorm van landbouwbeheer en levensmiddelenproductie. Het gebruik van kunstmest is daarbij uit den boze. Om de bodem te voeden, maakt de bioboer gebruik van natuurlijke kringlopen. Bijvoorbeeld door het mest van zijn eigen dieren te gebruiken, of compost gemaakt van eigen tuinafval. Bij biologische landbouw wordt een gewas niet elk jaar maar om het jaar op een perceel geteeld. Dat heet gewasrotatie. Deze methode verbetert de bodemkwaliteit en geeft ziektes minder kans omdat de bodem zich tussen de teelten door kan herstellen. Dat is belangrijk, want een gezonde bodem is de basis van een gezond gewas.

Bioboeren bewaken ook de biodiversiteit op hun boerderij. Ze kiezen bij voorkeur voor sterke, ziekteresistente planten- en dierenrassen. Zo behoeden ze zich voor plagen en ziektes. Van bloemen die insecten als bijen aantrekken, wordt handig gebruik gemaakt om gewassen te bestuiven. Een ander element van biologische landbouw is het welzijn van dieren. Zo wordt het aantal dieren op een wei bijvoorbeeld beperkt gehouden, zodat er voldoende bewegingsruimte is.

“De omzet van biologische voedingsmiddelen is gegroeid. Deze trend zet de komende 10 jaar door.”

Toename verkoop biologische producten in hele EU

In de hele EU stijgt de vraag naar biologische producten. Ook in Nederland is de omzet van biologische voedingsmiddelen gegroeid. De meeste bioproducten worden in de supermarkt verkocht. In 2018 was het marktaandeel van biologische producten ruim 3,4%. In Duitsland was het marktaandeel datzelfde jaar 4,5% van de totale markt, en in Frankrijk 4,6%. Deze percentages zullen naar verwachting de komende jaren blijven stijgen. Vooral bedrijfskantines, catering en retailers zijn belangrijke potentiële groeimarkten.

Maatschappelijke voordelen biologische landbouw

Veel bioboeren zijn naast de biologische landbouw actief in agrotoerisme en de verkoop van streekproducten, om bij te verdienen. Denk hierbij aan een kersenteler die rondleidingen geeft in zijn boomgaarden. En die bijvoorbeeld zelfgemaakte kersenjam verkoopt in zijn winkeltje. Of een bloementeler waar mensen kunnen komen bloemschikken en high tea-en.

Deze nevenactiviteiten hebben een positief effect op de belevingswaarde van de term ‘biologisch’ binnen de maatschappij. En dat draagt weer bij aan de stijgende populariteit van biologische producten.

Vooruitzichten trend biologische producten

De populariteit van biologische producten zal naar verwachting zeker de komende tien jaar nog doorzetten. En daarmee ook het marktaandeel voor biologische voedingsproducten. Dat biedt kansen voor agrarische ondernemers die willen omschakelen naar biolandbouw. Want gezien de stijgende vraag naar bioproducten, wordt het financieel steeds aantrekkelijker en haalbaarder om biologisch te produceren. Voor kleinere bioboeren neemt dit uitdagingen met zich mee. Gezien de concurrentie zal stijgen, kan de kleinere boer het lastig krijgen tegenover grotere bedrijven.

Denk jij aan omschakelen naar biologische landbouw? Of ben je benieuwd naar kansen voor jou als bioboer? Neem gerust contact op, we denken graag mee.