Onderzoek
Verspilling in AGF: Eén dag maakt een wereld van verschil
Voedselverspilling is een ‘hot topic’. Het klinkt logisch, maar een belangrijke stap in de strijd tegen voedselverspilling op het AGF-schap is het vermijden van...
Voorkomen is beter dan genezen. Dat geldt ook voor de voedselverspilling op het AGF-schap. Elk jaar wordt er in Nederland zo’n half miljoen ton aan aardappelen, groenten en fruit weggegooid – dat is zo’n 30 kilo per persoon per jaar. De consument is daarin de grootste boosdoener. Nu is het veranderen van consumentengedrag een hele kluif. Albert Heijn pakt desalniettemin de handschoen op met het plan om de houdbaarheidsdatum van AGF-verpakkingen te halen. Met elke dag dat AGF-producten langer voor consumptie beschikbaar zijn, wordt de kans aanzienlijk groter dat deze ook daadwerkelijk worden gegeten.
Naast het weglaten van de houdbaarheidsdatum zijn er nog tal van initiatieven op het gebied van verpakkingen, processen, en data-gebruik om de houdbaarheid van AGF met één of meerdere dagen te verlengen. Om veel van die initiatieven ook echt te laten slagen is samenwerking in de keten onontbeerlijk.
Vermijd het vermijdbare
Een deel van die grote berg verspilde AGF bestaat uit zogenaamde ‘onvermijdbare derving’. Dat zijn de oneetbare gedeelten zoals bananenschillen, avocadopitten, en aardbeienkroontjes. Maar dan blijft er nog ongeveer 15 tot 20 kilo per persoon per jaar over die gewoon voor consumptie geschikt zou moeten zijn: de ‘vermijdbare’ derving. Voor een deel zit die verspilling in de productie, verwerking en distributie. Een groot deel van de verspilling zit echter bij de consument zelf (zie figuur 1).
Figuur 1: Voedselverspilling in de Nederlandse AGF-keten
Bron: Circle Economy and Rabobank op basis van interviews met experts, 2018
De consument kan de helft van zijn of haar komkommers, tomaten en andere AGF redden van de kliko door producten bewuster in te kopen, beter te bewaren en op tijd klaar te maken. Maar een oude aap leer je niet zo makkelijk nieuwe kunstjes. Albert Heijn gaat toch een poging wagen. Naar voorbeeld van Engelse collega Tesco is de Nederlandse marktleider van plan om de houdbaarheidsdatum van de AGF-verpakkingen te halen. Dit ‘dwingt’ consumenten in ieder geval om bewuster met deze producten om te gaan.
Albert Heijn probeert tijd te winnen voor de consument. Elke dag telt. Volgens de experts leidt één dag extra houdbaarheid tot een kwart minder derving voor de retailer. Hoe dat bij de consument thuis uitpakt is lastiger te voorspellen, maar zelfs als dat maar 10 procent is, voorkomt één dag extra houdbaarheid al snel een kleine 35,000,000 kilo aan derving.
Win één dag (of meer) met verpakkingstechnologie, logistieke processen en data
Er zijn talrijke initiatieven om de houdbaarheid van AGF-producten op te rekken zonder het product zelf geweld aan te doen.2 Het bekendste voorbeeld is waarschijnlijk het plastic hoesje om de komkommer. Dat ‘condoompje’ verlengt de houdbaarheid van de komkommer met zo’n acht tot tien dagen. Op verpakkingsgebied gebeurt echter nog meer, zoals ademende verpakkingen (Perfotec) of eetbare coatings (Cambridge Crops). Andere initiatieven richten zich op het afvangen van ethyleen, de grootste veroorzaker van het verouderingsproces (Slowd, It’s Fresh).
Ook vallen er in het logistieke proces nog dagen te winnen. De Engelse online food retailer Ocado werkt met kleinere voorraden op centrale locaties. Dit zorgt voor een hogere rotatiesnelheid die meer houdbaarheidsdagen beschikbaar maakt voor de consument.
Minder voor de hand liggend, maar niet minder effectief, is een beter gebruik van data. Dat begint met groentesnijderijen zoals Hessing die het aanbod op het schap steeds meer sturen op basis van actuele kassagegevens. En wat te denken van Mimica, de winnaar van Rabobank FoodBytes! London 2018, die met technologie de daadwerkelijke houdbaarheid van het product beter weet te voorspellen (zie ook het bedrijf Impact Vision). Daar kan dan in de logistiek en de verkoop weer rekening mee worden gehouden.
Winst valt alleen te bereiken door samenwerking
Om de derving op het AGF-schap terug te dringen is samenwerking in de keten nodig. Albert Heijn zal haar leveranciers moeten vragen om de houdbaarheidsdatum van de verpakking af te halen. Maar voor slimme verpakkingen en het delen van data om die ene dag (of meer) houdbaarheid te winnen, kunnen ketenpartijen niet om elkaar heen.
De winst – in de vorm van minder voedselverspilling – valt typisch op een andere plek in de keten dan waar de investeringen in nieuwe verpakkingsmachines of scan-apparatuur moeten plaatsvinden. Het is vooral aan de supermarktketens om die regierol op te pakken voor een oplossing. Als Rabobank denken we daar graag over mee.
Geschreven in samenwerking met Jessica Saat._____________________________
1 voor groenten en fruit met een normale houdbaarheidstermijn van zes tot acht dagen
2 De voorbeeldenlijst is niet uitputtend, maar is er als illustratie en inspiratie.
Download a PDF version of this article
> Click here to download <
Dit is een exclusief artikel
Log in of meld je aan om toegang te vragen