Update
5 grote veranderingen voor de retailbranche
De retailsector maakt grote veranderingen door. Door al het nieuws over online retail lijkt het wel alsof klanten en retailers moeten kiezen tussen online en offline en dat alle fysieke winkels de strijd gaan verliezen van online spelers. Dit valt gelukkig mee. In deze update lees je over de veranderingen in de markt en ontdek je hoe succesvolle ondernemers bewijzen dat verandering ook veel moois kan brengen.
De veranderingen in de retail zijn in te delen in vijf thema’s:
“Bedrijven moeten mee met de tijd en niet iedereen is daar even succesvol in.”
Fusion: breid je markt en dus je verdienmodel verder uit
‘Fusion’ gaat over het steeds verder vervagen van grenzen binnen en buiten de retailsector en het samengaan van markten of sectoren. Dit betekent dat er nieuwe groeikansen zijn voor ondernemers op het gebied van aanbod, markten en locaties. Zo verschuift shortsmerk Mr Marvis van alleen online verkoop naar het openen van een eerste winkel. En kiest fietsenmerk VanMoof ervoor om hun verdienmodel uit te breiden met verhuur in plaats van alleen verkoop.
De uitbreiding van bestaande producten en diensten zien we ook bij supermarkten. Zo kun je bij Albert Heijn ook complete maaltijden afhalen en zien we dat andere supermarkten volgen. Dit zorgt ervoor dat supermarkten blijven groeien in de maaltijdenmarkt, zowel via bezorging als in de winkel zelf.
Verticale integratie: zet de markt naar je hand
Met een moeilijk begrip staat verticale integratie er eigenlijk voor dat je dichterbij je klant komt door alle spelers in de markt de baas te zijn. Bijvoorbeeld door een uniek concept. Een succesvol voorbeeld hiervan is PICNIC, de Nederlandse online supermarkt. Uit cijfers blijkt dat PICNIC duidelijk de regie pakt over de online boodschappenmarkt: daar waar zij een vestiging openen, lopen de cijfers van bestaande supermarkten terug.
Een ander voorbeeld is Distrikt Nørrebro, een eigen merk van The Sting. Dit merk is blijkbaar zo krachtig dat er een sterk groeiende winkelketen en eigen webshop op gebouwd kan worden. En het niet meer nodig is om het merk bij The Sting te verkopen.
Omnichannel & technologie: zet je klant centraal
Door je verschillende kanalen naadloos met elkaar te verbinden, verbeter je de service voor je klant. Technologie is daarbij ondersteunend. Denk bijvoorbeeld aan WhatsApp op je smartphone: een uitstekend middel om een directe relatie op te bouwen met je klant. Het is persoonlijk en relevant. WhatsApp werd voornamelijk gebruikt om te chatten, maar sinds o kort wordt het ook voor marketing gebruikt. Zo ziet Adidas deze vorm van ‘direct messaging’ als een manier om de invloed van belangrijke fans te vergroten in plaats van invloed te kopen via influencers.
Wel zien we dat digitalisering en het ontwikkelen van nieuwe technologieën en platforms een uitdaging is voor ondernemers. Het Nederlandse MKB steekt te weinig tijd, geld en energie in de online verandering terwijl snelle groeiers wel bewijzen dat hier kansen liggen.
Ga samenwerken en vergroot je kansen
Een groot voordeel van samenwerking is dat je zelfstandig blijft terwijl je wel verschillende strategische doelen kunt bereiken. We zien dat de traditionele businessmodellen veranderen naar een ‘waardewiel’ waarbij de klant centraal staat. Dit waardewiel kan een bedreiging zijn voor retailers, maar het is juist de kunst om het te zien als kans: je kunt met andere partijen samenwerken en je zo versterken. Een goed voorbeeld van een samenwerking is Etos en Thuisapotheek. Zij ontzorgen klanten met een nieuwe medicijnservice waar medicijnen besteld, opgehaald en bezorgd kunnen worden.
Markt & concurrentiepositie: zorg dat je onderscheidend bent
De retailsector groeit nog steeds, maar het vertrouwen is laag. Er zijn weinig winkeliers die echt in actie willen of kunnen komen om dingen te veranderen, terwijl dat juist zo nodig is. Zeker voor zelfstandige retailers zijn de uitdagingen groot en worden ze steeds groter.
De concurrentie neemt toe en de relevantie van veel winkels en formules neemt qua bereik en aanbod af. Daardoor is er druk op de omzet en marge en stijgen de kosten. Bovendien zijn veel winkels en winkelgebieden niet aantrekkelijk genoeg voor consumenten en is de digitalisering ver beneden de maat bij veel ondernemers. Bedrijven moeten mee met de tijd en niet iedereen is daar even succesvol in. Dit zal nog verder doorzetten, met name bij winkels en winkelketens die geen onderscheidend aanbod hebben.
Benieuwd hoe je als retailer optimaal inspeelt op bovenstaande veranderingen? Lees het artikel 'Innovatie in de retail: zo kun je vooruit'.