Update
Detail- en groothandel: omzet maken in tijden van crisis, 3 tips
Het coronavirus is momenteel het belangrijkste issue voor de retail- en groothandel. Consumenten blijven massaal thuis en dat betekent flinke daling in de vraag naar producten, gigantische omzetdalingen en een ernstige liquiditeitscrisis. De sluiting van winkels betekent direct nul inkomsten terwijl je vaste kosten wel doorlopen. Hoe kun je in deze tijden toch omzet blijven maken? Wij geven je drie tips.

“Winkels vormen samen met horeca het hart van binnensteden. Met gesloten winkels klopt dat hart niet.”
Tip 1. Combineer je fysieke winkel met online
De combinatie van web en winkel is hét antwoord op de vraag hoe je meer omzet kunt maken. Of in ieder geval een minimale eerste stap tot succes. Iedere klantreis begint namelijk mobiel, al helemaal in deze tijd. Zorg dus dat je een website hebt die goed werkt op laptops, tablets en mobiele telefoons. Overweeg je een webshop maar ben je nog niet zover? Start dan gewoon simpel door foto’s van producten en diensten te plaatsen op je site en social media en combineer het met een van deze oplossingen:
Tip 2. Zorg voor een aantrekkelijke winkel en een prettig gebied
De leegstand liep de afgelopen tijd al op richting de piek die we eerder kenden in 2015. De coronacrisis zal de leegstand alleen nog maar verhogen. Sterker nog: Onderzoeksbureau Locatus schatte de kans op leegstand van panden zelfs voor de coronacrisis in als hoogste in de afgelopen tien jaar. Naast structurele problemen zoals verstedelijking (urbanisatie) en de ontwikkeling van online winkels, is ook de kwaliteit van winkels en gebieden vaak te laag. Dit kun je verbeteren:
Tip 3. Leer denken als mediamerk en ontdek een nieuw verdienmodel
Er zijn kansen om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen voor retailers die leren denken en handelen als mediabedrijf. Zo zien we de volgende kansen: