Update
Fitnesscentra staan onder druk door corona
Ook de fitnessbranche ontkomt niet aan de gevolgen van het coronavirus. Sportscholen zochten naar alternatieven zoals het uitlenen van spullen waardoor veel leden zijn gebleven. Toch heeft 10 procent van de leden hun abonnement gepauzeerd of stopgezet. Voor 2020 verwachten we dan ook een omzetdaling van 15 procent. Omdat de vraag naar sport altijd blijft, zal de sector zich wel weer volledig herstellen in 2021. Hoe? Dat en meer lees je hieronder.
Ontwikkelingen fitnessbranche
De vraag naar fitness en sport is groot. Opvallend is dat met name mensen boven de 65 jaar en hoger opgeleiden vaker sporten (bron: Mulier Instituut). Tegelijkertijd neemt het aanbod ook toe, wat zorgt voor verzadiging van de markt en dus druk op de marges. Nu steeds meer buitenlandse fitnessketens onze kant op komen, verwachten we dat deze druk alleen maar toeneemt. Om gezonde marges en dus genoeg winst te behouden, helpt het om te denken in schaalgrootte. Bijvoorbeeld door meerdere vestigingen te openen en daarmee de kosten kunt drukken door deals te sluiten met leveranciers. We zien dan ook dat het aantal ketens (met meerdere vestigingen) toeneemt.
Veel fitnesscentra concurreren voornamelijk op prijs. Slechts enkele bedrijven zijn in staat om op service onderscheidend te zijn. Wel zijn er mogelijkheden voor kleinere boetiek-concepten waarbij persoonlijke aandacht de onderscheidende factor is. Toekomstbestendige fitnessbedrijven bieden een totaalconcept aan van sporten, voedingsadvies en fysio. Bij voorkeur werken ze dan samen met partners uit de gezondheidszorg, om zo toegevoegde waarde te leveren. Al met al is het belangrijk voor fitnesscentra dat ze een duidelijke positionering hebben.
“De vraag naar sport blijft altijd. Daardoor zal de sector zich in 2021 weer volledig herstellen.”
Duurzaam fitnessen: hoe doe je dat?
Fitness is al jaren de meest beoefende sport waarbij de apparatuur natuurlijk het belangrijkste is. Fabrikanten van fitnessapparatuur zijn steeds beter in het hergebruiken van oude apparaten en materialen voor nieuwe. Ook is er tegenwoordig fitnessapparatuur die alle opgewekte energie van sportende mensen samen direct gebruikt voor bijvoorbeeld de verlichting en airco van het pand. Een win-win: duurzamere energie en lagere energiekosten.
Ook is het verduurzamen van vastgoed in de fitnessbranche steeds belangrijker. Duurzame gebouwen zorgen natuurlijk voor minder CO₂-uitstoot en efficiënter gebruik van gas, water, stroom en onderhoud. Veel van de panden zijn echter gehuurd. Een oplossing is dan om met de verhuurder te kijken hoe het pand duurzamer kan. Consumenten zijn tegenwoordig minder trouw aan een fitnesscentrum, waardoor het des te belangrijker is om de juiste afwegingen te maken. Zodra er een goedkoper alternatief is dat makkelijker bereikbaar is, betere apparatuur heeft of meer bij de laatste trends past, stappen mensen over.
Voldoe aan de wensen van je leden: optimale service & snel resultaat
Aandacht voor gezond leven en meer bewegen is een maatschappelijke trend. Een trend waar sportscholen van profiteren. Om aan te sluiten bij de wensen van je leden, is het belangrijk dat je als sportschool inspeelt op sporttrends. Zo zijn outdoor bootcamps en crossfit tegenwoordig helemaal hip. Zorg dat je deze sporten ook aanbiedt om te voorkomen dat je leden overstappen. Ook verwachten consumenten sneller resultaat van het sporten. Vernieuwde apparatuur of individuele trainingsschema’s kunnen hierbij helpen.
Verder zien we dat mensen graag willen sporten wanneer het hen uitkomt. Daarom worden ruime openingstijden en flexibele lidmaatschappen of strippenkaarten gewaardeerd. Gemak dient de mens: een app om je sportles te boeken is iets wat je leden verwachten. Net als een overzichtelijke website met informatie over de groepslessen. Gemakkelijke boekingssoftware is essentieel voor sportscholen: het moet simpel en snel zijn.
Goed om te weten: automatisch verlengen mag niet meer
De afgelopen jaren was er veel ophef over het automatisch verlengen van een abonnement. Met de komst van de Wet Van Dam in 2011 mogen fitnesscentra abonnementen niet meer automatisch en stilzwijgend met dezelfde periode verlengen. Na de eerste contractduur van maximaal een jaar is het abonnement maandelijks opzegbaar.
De Rabobank zit bovenop de cijfers en trends in de fitnessbranche en helpt graag ondernemers bij hun volgende stap. Benieuwd naar die van jou? Neem gerust contact op.