Opinie
Nieuw startpunt in trans-Atlantische handelsoorlog VS en EU
Na de fase 1-deal met China, richt Amerika haar pijlen op Europa. Met een bezoek aan de VS heeft de Europese handelscommissaris Phil Hogan een basis gelegd voor een verbeterde trans-Atlantische samenwerking. Grootste uitkomst van dit overleg tussen de EU, Japan en de VS is dat wereldhandelsorganisatie WTO hervormd gaat worden. RaboResearch stipt deze en andere punten uit het overleg én deze handelsoorlog kort aan.
De WTO-hervorming is bedoeld om Chinese staatssteun aan binnenlandse bedrijven aan te pakken. Hogan greep het bezoek ook aan om te proberen te voorkomen dat er een verhoging komt van Amerikaanse tarieven op Europese goederen. Hoewel Hogan na gesprekken met zijn Amerikaanse tegenhanger Robert Lighthizer zegt dat niet alle problemen zijn opgelost, kan het wel worden gezien als een goed startpunt om daarmee verder te gaan.
“ De Franse belasting op digitale diensten is voor de regering-Trump een doorn in het oog”
Wat zijn die problemen?
Zo is de Franse belasting op digitale diensten, voor de regering-Trump een doorn in het oog. Amerika ziet het als discriminatie van Amerikaanse bedrijven en zet de EU onder druk om Chinese telecomaanbieders van haar netwerken uit te sluiten. De Franse minister van Economie Bruno Le Maire en de Amerikaanse minister van Financiën Steven Mnuchin gaan daar nog over onderhandelen. Mocht daar geen compromis over worden bereikt, dan heeft de VS plannen om de invoertarieven op Franse goederen te verhogen. Het geschil rond Europese overheidssubsidies aan Airbus is ook nog niet opgelost. En daar stelt Amerika dat de EU niet genoeg doet om de bezorgdheid van de VS weg te nemen. Ook met betrekking tot landbouwbeleid moeten de nodige plooien nog gladgetrokken worden. Bovendien wil Trump dat de EU meer aan defensie uitgeeft en voor de VS kiest in haar China-beleid. Ten slotte verschillen de standpunten over hoe om te gaan met Iraans en Russisch gas.
Dreiging hogere autotarieven
Maar wij denken dat ook de dreiging van hogere autotarieven boven het hoofd van Europa hangen. Importtarieven op auto's zouden vooral schadelijk zijn voor economieën met een grote auto-export naar de VS en grote auto-industrieën, zoals Duitsland, Hongarije en Italië. De productie in deze grote autoproducerende landen zou wel 5 procent kunnen krimpen, als de VS de importtarieven op Europese auto's zou verhogen tot 25 procent.
Spanningen houden waarschijnlijk aan
Ondertussen blijven ambtenaren in Brussel werken aan een strategie om de wrijving tussen de VS en de EU te verminderen, maar op korte termijn zullen de spanningen zeer waarschijnlijk aanhouden. Hoewel de EU niet bereid is om aan alle wensen van de VS te voldoen, heerst het besef van het belang van een goede relatie met de VS. Amerika is tenslotte de grootste handelspartner van de EU en neemt 7,5 procent van haar export op.