Update

Groei zakelijke dienstverlening: trends en uitdagingen

19 december 2019 11:09

Zakelijke dienstverlening is één van de belangrijkste branches in Nederland en groeit al jarenlang. Volgens het CBS telt ons land zo’n 350.000 zakelijke dienstverleners en noemt 15% van de bedrijven zich zakelijke dienstverlener. Ook voor 2020 verwachten we een groei van 2 tot 3%. Toch zijn er drie centrale thema’s die dit succes beïnvloeden: personeelstekort, de digitaliseringstrend en veranderende wet- en regelgeving. Wat betekent dit voor accountants en uitzendbureaus?

Werkvergadering in een kantoor

Keerzijde van de groei: personeelstekort

Het tekort aan personeel in de zakelijke dienstverlening is het grootst van alle branches. Er is gewoon meer vraag dan aanbod. 35% van alle zakelijke dienstverleners ziet een tekort aan personeelskrachten als belemmering voor de activiteiten. Volgens meer dan de helft (60%) van de uitzendbureaus is dit hun belangrijkste belemmering. Alleen bij callcenters en post- en koeriersbedrijven is het percentage nóg hoger (figuur 1).

Figuur 1: Personeelstekort belemmert uitzendbureaus

Figuur 1: Tekort aan arbeidskrachten
Bron: CBS, 2019

Ook accountants hebben moeite om aan mensen te komen. Het stoffige imago van dit vak helpt niet mee. Terwijl het al lang niet stoffig meer is. Computers nemen het saaie, controlerende werk namelijk over. Zo zijn risico-inschatting, data-analyse en oordeelsvorming een steeds groter onderdeel van het werk. Daarnaast wordt het werk steeds dynamischer door contact met de klant. Accountants moeten hun vak dus beter verkopen. Ook mensen behouden is een uitdaging. Zorg als accountant dat je werknemers uitgedaagd worden en blijven. Dat doe je door bijvoorbeeld opleidingen, flexibiliteit, gave projecten, uitdaging en vrije tijd aan te bieden.

Digitaliseren essentieel voor accountants

In de financiële sector worden er veel processen gedigitaliseerd. Denk aan gegevens invoeren, elektronisch factureren, jaarrekeningen samenstellen en zelfs belastingaangifte doen. De eerste stappen richting robotics, analytics en kunstmatige intelligentie zijn dus genomen, maar het gaat nog niet zo snel als men denkt (bron: Executive Finance, F. Verbeeten, 2019). Meer dan 30% van de financiële afdelingen heeft namelijk nog niets gedaan met data-analyses. Technieken als machine learning en de toepassing van kunstmatige intelligentie worden beperkt toegepast. En een kleine 40% van de organisaties overweegt process mining (techniek om bedrijfsprocessen in kaart te brengen en te analyseren), maar is nog niet gestart.

Financiële afdelingen van organisaties overwegen de toepassing van allerlei technologieën. Accountants moeten meegaan in deze trend om de klant te blijven ondersteunen. Er is alleen vaak weinig kennis van digitalisering binnen de organisatie, of men is niet volledig op de hoogte van de IT-mogelijkheden. Er is vaak een aantal ‘super users’, maar die kunnen de informatie niet aan de hele organisatie overbrengen. Het advies is om minimaal 7% van de omzet te reserveren voor digitalisering en gerelateerde opleidingen. Zorg dat je de hele organisatie meeneemt in de digitalisering en investeer in IT-opleidingen.

Hogere kosten uitzendbranche door WAB

De uitzendbranche krijgt op 1 januari 2020 te maken met de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB). Deze nieuwe wet zorgt ervoor dat vaste arbeid minder vast en daarmee aantrekkerlijker wordt. Flexibele arbeid wordt juist minder flexibel en daardoor ook minder aantrekkelijk. We verwachten dat zowel hierdoor en door het einde van de sectorverloning de kosten zullen stijgen. Het doorberekenen van deze kosten aan de opdrachtgever kan lastig zijn. Uitzendbureaus moeten daarom de meerwaarde van hun dienstverlening aantonen en nagaan of zij kosten kunnen besparen. Hoe? Wij geven vier tips:

  1. Investeer in automatisering. Werk efficiënter en bespaar overheadkosten. Door minder fysieke vestigingen lijken uitzendbureaus steeds meer op bemiddelingsplatforms.
  2. Zorg voor goede mensen. Je kunt goede mensen zelf in vaste dienst nemen, net zoals detacheerders van specialistisch personeel soms doen.
  3. Ga zelf opleiden en omscholen. Zo zijn er uitzendbureaus die taalcursussen aanbieden voor Poolse bouwvakkers en ‘Wft-klasjes’ van detacheerders in de financiële sector.
  4. Bied aanvullende diensten aan. Denk aan het volledig overnemen van recruitment, salarisadministratie of dienstverlening op het gebied van outplacement, óók voor het vaste personeel van de opdrachtgever.

Afname traditionele payrollbedrijven vanaf 2020

Door de WAB kunnen uitzendbureaus die zelf geen werving en selectie doen, voortaan wel als payrollwerkgever worden aangemerkt. De flexcontracten waarbij een deel van de arbeidsovereenkomsten onder uitzendwerk vallen, vallen straks dus onder payrolling. Daarmee raken ze de huidige, soepele arbeidsrechtelijke regels van uitzendwerk kwijt. Ook moeten payrollkrachten dezelfde secundaire arbeidsvoorwaarden krijgen als de werknemers van de opdrachtgever.

Toch zal er altijd behoefte zijn aan de diensten van een payrollbedrijf. Het is dus belangrijk dat je als uitzendorganisatie de juiste keuzes maakt. Ga je voor uitzenden of payroll? En waar zit dan je toegevoegde waarde? Maak dat duidelijk aan toekomstige klanten.

De WAB in de praktijk: Yellowstone

Het Nederlandse Yellowstone, gespecialiseerd in payroll services en contractmanagement, is al druk bezig met de gevolgen van de WAB. Volgens mede-eigenaresse Antoinette Willems heeft Yellowstone bij de oprichting ruim 20 jaar geleden al bewust gekozen geen werving- en selectie te doen. Dit om geen concurrent te worden van haar cliënten. Maar hoe werkt dat nu met de nieuwe wetgeving?

Het belangrijkste inzicht: ze blijven zich ook na de invoering van de WAB alleen payrollbedrijf noemen. Dit betekent voor Yellowstone een enorme administratieve uitdaging om aan alle richtlijnen te voldoen. Denk aan de inlenersbeloning, contracten met opdrachtgevers en het aanpassen van de arbeidsovereenkomsten. Maar het blijft wel duidelijk voor de klant. En het ‘ontzorgen’ van hun cliënten staat voorop. Het gaat tenslotte om meer dan alleen het plaatsen van mensen, namelijk het hele pakket.

Benieuwd naar jouw kansen in de zakelijke dienstverlening? Onze expert Bas van Bommel gaat graag met je in gesprek.


Chat onbeschikbaar