Ondernemer in de spotlight - Fruitfunk
Verantwoord snoepen, groot denken. Rob en Daan van Fruitfunk bouwen aan een verantwoorde toekomst voor kinderen én voor hun bedrijf.

In de Bossche Jamfabriek werken ondernemers aan de toekomst van de foodsector. Eén daarvan is Fruitfunk, het bedrijf van Rob de Weert en Daan Schapendonk. Fruitfunk ontwikkelt verantwoorde snacks en snoepjes. “Hoe mooi zou het zijn als verantwoord snoepen vanzelfsprekend wordt voor een volgende generatie?”
Rob de Weert en Daan Schapendonk leerden elkaar kennen bij een grote fabrikant van zoetwaren. Rob deed de marketing en het licentiebeheer, Daan de sales. Maar de snoepjes die zijn werkgever maakte, vond Daan te zoet voor zijn eigen kind. Ondertussen merkte Rob dat retailers steeds vaker vroegen om gezondere varianten van snacks. Hij zag een gat in de markt. “En dus trokken we de stoute schoenen aan en gingen we ervoor”, zegt Rob.
Van ganzenbordspel tot uitdeelverpakking
Vanuit een antikraakpand begonnen Rob en Daan in 2014 met een assortiment van acht producten. Snoep en snacks op basis van fruit, zonder toegevoegde suikers. Mét vezels, vitaminen en mineralen.
De eerste producten van Fruitfunk waren bont verpakt. Sommige verpakkingen kon je na gebruik zelfs omtoveren tot een ganzenbordspel. Leuk bedacht, maar lastig te plaatsen voor retailers en consumenten. Albert Heijn en Xenos, de eerste klanten, wisten niet goed waar ze Fruitfunk moesten neerzetten: bij snoep, of speelgoedartikelen? En consumenten lieten de creatieve, afwijkende verpakkingen vooral liggen.
“Wat wél meteen aansloeg, waren onze producten in herkenbare retailverpakkingen”, zegt Rob. “Daar borduurden we dus op voort. Dat kon mede dankzij een lening die verstrekt was door Rabobank.”
Jamfabriek als inspirerende omgeving
In 2015, slechts een jaar na oprichting, won Fruitfunk de AgriFood Capital Award. Deze prijs kreeg het voor het innovatieve idee en de potentiële maatschappelijke impact. Die erkenning bracht het bedrijf in contact met de Bossche Investerings Maatschappij (BIM), de ontwikkelaar van Jamfabriek. Fruitfunk verhuisde naar dit nieuwe bedrijfspand en vond een inspirerende plek tussen andere foodondernemers.
“Jamfabriek is een omgeving waar je elkaar versterkt”, zegt Rob. “Je zit hier samen met gelijkgestemden, andere ambitieuze ondernemers in de foodsector. Je leert van elkaars successen en fouten.”
Sterk, complementair duo
Het Bossche Investeringsfonds (BIF), onderdeel van de BIM, zag ook het potentieel van Fruitfunk. BIF ondersteunt ondernemers niet alleen met kapitaal, maar ook met kennis en een breed netwerk. Het fonds is opgestart met de hulp van de gemeente ‘s-Hertogenbosch en private investeerders.
BIF besloot te investeren en in zee te gaan met Fruitfunk nadat ze Rob en Daan hadden uitgenodigd voor een pitch, vertelt Teun Onstenk, Investment Manager bij de BIF. “Een idee kan goed zijn, maar uiteindelijk zijn het de ondernemers zélf die het verschil maken. Daarom willen we eerst een goed beeld krijgen van de mensen achter het plan. Bij Rob en Daan zagen we direct een sterk, complementair duo: creatief, bevlogen en leergierig. Bovendien sluit de maatschappelijke impact van Fruitfunk perfect aan bij wat we belangrijk vinden.”
Waardevol advies
BIF koppelt jonge ondernemers aan ervaren coaches uit de branche. Bij Fruitfunk werd dit voormalig Sligro-topman Abel Slippens. “We zoeken altijd een coach die past bij de ondernemers”, legt Teun uit. “Qua werkervaring natuurlijk, maar er moet ook een persoonlijke klik zijn.”
Rob en Daan zijn ontzettend blij met de ondersteuning van Slippens. “Van hem leren we zó enorm veel”, zegt Rob. “Bijvoorbeeld dat je altijd kritisch moet blijven nadenken over je eigen assortiment. Niet te eigenwijs zijn en blijven vasthouden aan je ideeën, maar meebewegen met de markt. Die ganzenbordverpakkingen zijn daar een mooi voorbeeld van.”
“Je hebt krachtige partners nodig die je aanvullen”
“Maar de ondersteuning van BIF gaat veel verder dan de ondersteuning van Abel. Het gaat om je hele business”, vervolgt Rob. “Kijk, Daan en ik zijn goed in marketing en sales, maar de achterkant van de business was onze blinde vlek. Daarmee bedoel ik het financiële deel, je cijfers op orde krijgen en houden. Daar hadden we geen kaas van gegeten.”
“In het begin denk je: dat komt wel goed, dat kunnen we zelf wel”, lacht hij. “Maar dat is naïef, daar kwamen we heel snel achter. Je hebt echt krachtige partners nodig die je daarin aanvullen. De begeleiding van Rabobank en BIF op dat vlak is voor ons onmisbaar. Zo groei je ook voor je klanten en leveranciers uit tot een betrouwbare partner.”
Twintig verschillende landen
Ruim tien jaar na de oprichting is Fruitfunk actief in twintig Europese landen. Bij Albert Heijn en Jumbo heeft Fruitfunk al ruim zeven jaar een vaste plek in het schap. Dat klinkt als een prachtige groei, maar van een ‘doorbraak’ in de markt wil Rob nog niet spreken. “Het gaat goed, maar voor mijn gevoel moet die echte doorbraak nog komen.”
“In de maatschappij borrelt het gevoel dat er meer aandacht moet zijn voor verantwoord eten en snoepen”, zegt hij. “Maar veel consumenten kopen het nog niet. Volgens Abel is het credo van consumenten nog ‘green is nice, as long as it doesn’t affect the price’. Oftewel: ze kopen duurzame of meer verantwoorde producten alleen als ze niet te duur zijn. Daar houden we in ons assortiment rekening mee. En het prijsverschil tussen ongezond en verantwoord wordt steeds kleiner. Dat is een goede zaak.”
Fruitspaghetti en snoepmachines
Ineens wijst Rob naar een kleurrijke verpakking op de hoek van de tafel. “Kijk”, zegt hij. “Dat is een nieuw product in ons assortiment: Fruitspaghetti. Het ziet eruit als gewone snoepveters en zit heel dicht tegen de smaak aan die kinderen gewend zijn. Proef zelf maar eens.”
En inderdaad: de vrolijke slierten combineren de klassieke smaak van snoep met een fris aroma van aardbeien. “Kijk, het is voor ons niet makkelijk om op te boksen tegen grote multinationals met enorme marketingbudgetten”, zegt hij. “Maar we gaan ervoor. Op een creatieve, relevante en verantwoorde manier. Zoals met deze fruitspaghetti. Onze stip aan de horizon? Een meer prominente plek in het schap van retailers krijgen. En ook ruimte krijgen in bijvoorbeeld snoepmachines op scholen.”
“Wij richten ons niet alleen op het hier en nu, maar kijken verder vooruit”, besluit hij. “Mijn zoontje is nu drie. Als hij iets lekkers mag, vraagt hij soms al om ‘een snoepje van papa’. Hoe mooi zou het zijn als verantwoord snoep vanzelfsprekend wordt? Dat de kinderen van nu, later Fruitfunk aan hún kinderen geven. Aan die toekomst bouwen we, stap voor stap.”
Ben jij ondernemer met groeiambities? Rabobank denkt graag met je mee. Neem contact op met Martijn van Strijdhoven, adviseur MKB Rabobank. Stuur een e-mail naar martijn.van.strijdhoven@rabobank.nl of bel hem op 06-51938349.
