Een schip dat open kan als een soort snavel
Als één branche vernieuwt, gaan gerelateerde branches mee; als windmolens steeds groter worden, moet ook het materiaal dat ze vervoert worden aangepast. Rederij Amasus in Delfzijl ontwikkelde een schip dat open kan als een soort snavel. Daar kan een hele windmolenwiek in geschoven worden. ?? schepen van dit zogenoemde rotra-concept zijn er momenteel in de vaart.
“Het is altijd een samenspel gebaseerd op transparantie en vertrouwen”
Op hun kerstkaart van 2007 stond de Deo Volente trots te stralen. Het in dat jaar gebouwde schip was Amasus’ eerste bijdrage aan on shore windwinning. Toen al vroeg de Engelse opdrachtgever: zeg, windparken op zee hebben véél meer rendement. Maar hoe krijgen we die windmolens daar? Zouden jullie eens willen meedenken?
Directeuren Arend-Jan Rozema en Harrie Slort vertellen het op hun kantoor in Delfzijl, waar scheepsmodellen staan, vintage posters van stoomschipmaatschappijen hangen en de vloerbedekking blauw is, als de zee.
Ja hoor, zeiden ze, dat willen we wel.
‘Dan ga je kijken naar de offshore olie- en gasindustrie. Wat zijn hun uitdagingen? En vervolgens gingen we bedenken: welk scheepstype kan die industrie bedienen?’
De ontwerpen komen vaak voort uit een samenspel met de opdrachtgever. ‘Een opdrachtgever bouwde een fabriek in Engeland voor off shore windindustrie. Ze werkte in samenwerking met de Engelse overheid en veronderstelde dat ze de sluis zou mogen verbreden. Maar… het bleek een monument te zijn, dus het mocht niet - en toen hadden ze kleinere, slimmere schepen nodig. En zo kwamen ze bij ons terecht.’
Een schip bouwen vanaf nul duurt 24 tot 30 maanden, die tijd hadden ze niet. ‘En toen zei Harrie: we gaan een bestaand schip ombouwen. Dat werkte.’
Van het een kwam het ander, wilde Amasus ook eens meedenken over een ontwerp voor trans-atlantisch vervoer? Nou, zeiden Rozema en Slort, anderen kunnen dat veel beter. Kan zo zijn, zei de opdrachtgever, maar die kijken niet zo naar het totaalconcept als jullie. Slort: ‘Nou, toen wist ik wel hoe laat het was: als we het zouden ontwerpen zouden we het ook gaan bouwen.’
Tekst Karin Sitalsing
Fotografie AMASUS