Ondernemer van de maand: HG Fruit

9 september 2022 11:13

In de stellingen, onder het glas en in de vollegrond. Bij HG Fruit groeien elk jaar 2,5 miljoen aardbeien mooi rood en lekker. Een nieuwe generatie maakt het familiebedrijf klaar voor de toekomst. Met innovatie, precisielandbouw en verduurzaming.

Verzend het artikel per e-mail

Ze zijn allebei niet gemaakt voor een kantoorbaan: Charlotte en Niels Huijsmans. Ze groeiden op bij het teeltbedrijf dat werd gestart door hun opa en oma. Inmiddels zijn er locaties in Kruisland, Nispen en Wouwse Plantage en staan broer en zus met hun ouders aan het roer. Niels: ‘Pa en ma maakten dit bedrijf groot, aan ons de mooie kans om daarmee verder te gaan. Want we houden van dit vak en van de dynamiek van ons product. De ene dag is het goud, de andere dag niks. Dat maakt het enorm afwisselend.’

Meer marge, meer risico

Charlotte en Niels volgden bewust allebei de Hogere Agrarische School. ‘Daar hebben we veel geleerd, vooral door actief in de keuken van veel verschillende bedrijven te kijken. Die kennis en ervaring passen we nu toe. Zo zijn we enkele jaren geleden gestart met directe verkoop. In de zomermaanden vooral aan Nederlandse retailkanalen en in het voor- en najaar ook veel voor de export. Vroeger ging die verkoop via de veiling, wij doen het zelf. Met zo min mogelijk tussenpersonen, dus minder ruis en meer marge. Maar wel met meer risico en meer investeringen.’

Robotisering en precisielandbouw

HG Fruit investeerde bijvoorbeeld in een compleet nieuwe verpakkingshal. ‘Daarmee kunnen we ons doel waarmaken: ons eindproduct binnen 5 uur geplukt en verpakt onderweg. Automatisering en robotisering zijn daarbij onmisbaar. Kijk maar naar onze verwerkingslijn met cameratechniek. De camera beoordeelt de aardbei, de robot verwijdert de slechte kwaliteit. Daarna gaan de aardbeien automatisch in doosjes inclusief folie en sticker. Kwaliteit geborgd en kostenbesparend op arbeid. We zetten ook flink in op precisielandbouw. Bijvoorbeeld met ons autonome voertuig voor gewasbescherming, die exact de perfecte dosering bescherming geeft. Maar ook op andere gebieden zijn we innovatief en als het er nog niet is, dan maken we het wel zelf.’

Gedreven collega’s, duurzame keuzes

Een andere belangrijke pijler voor het bedrijf zijn de medewerkers. ‘Op de piek van het seizoen hebben we zo’n 200 mensen in dienst, waaronder veel Oost-Europeanen. Dat regelen we zelf, want we houden van korte lijntjes. Mensen moeten direct bij ons terecht kunnen en we vinden het fijn dat ze zelf het hele loon krijgen waar ze hard voor werken. We hebben ook permante huisvesting op onze locaties. Onze mensen hoeven niet te reizen, het is rustig voor de omgeving en duurzaam. Daardoor hebben we een hele fijne vaste kern gedreven collega’s.’ Tot slot werkt HG Fruit duurzaam. ‘We kiezen rassen die minder bescherming nodig hebben. En teeltsystemen die minder last hebben van het weer. We hergebruiken water, we hergebruiken meststoffen, plagen bestrijden we op een natuurlijke manier. Ook daarin gaan we steeds verder.’

Betrouwbare gesprekspartner

Die ontwikkelingen zijn nodig. ‘Wij moeten van dit bedrijf in de toekomst twee gezinnen gaan voeden. Maar we doen niets overhaast. We willen onze visie rustig ontwikkelen en kijken wat er op ons pad komt. Daar sparren we regelmatig over met onze accountmanager Ruud Matthijssen. Rabobank is onze huisbankier en Ruud een betrouwbare gesprekspartner. Hij komt bij meerdere fruittelers, is eerlijk en deelt zijn kennis, visie en ervaring. En dat helpt ons alle vier in de weg naar een duurzame toekomst.’