Spaar geld én het milieu via innovatieve online kledingkast
Onderneemster Hanh Vlooswijk schrok zich een hoedje toen ze de kledingindustrie onder de loep nam. Zonde van het milieu en je portemonnee, dacht ze. Haar bedrijf WAUWcloset is een wake-upcall voor de hele sector en biedt vrouwen tegelijk de mogelijkheid om hun kledinguitgaven te beteugelen.
WAUWcloset is een digitale kledingkast waarin vrouwen naar hartenlust kunnen browsen door tops, blouses, jurken, jumpsuits, blazers, vesten – van casual tot unieke merkkleding. Al die items kunnen via WAUWcloset worden bewonderd en besteld. Er is alleen één groot verschil met andere webwinkels: hier koop je geen kleding, maar krijg je via een lidmaatschap toegang tot de kledingkast. “Een soort Netflix voor kleding”, aldus Vlooswijk.
Logische oplossing
Het werkt simpel: voor een vast bedrag per maand word je lid en vervolgens kun je uit meer dan tienduizend outfits kiezen. Zo ligt de drempel een stuk lager om een galajurk voor die ene avond aan te schaffen – je betaalt immers niet de volle mep, wat zonde is bij een kledingstuk dat je waarschijnlijk maar één keer aantrekt. Maar het mes snijdt aan twee kanten. Met de huurconstructie wordt een duurzame kledingkringloop gecreëerd, waardoor er veel minder overproductie (en milieuverontreiniging) plaatsvindt.
“Het komt vaak voor dat iemand iets maar één of twee keer draagt”
Vlooswijk dook tijdens haar zoektocht onder andere in de wereld van tijdelijke kleding. “Het komt vaak voor dat iemand iets maar één of twee keer draagt", zegt ze. “Een mooi pak voor een sollicitatie bijvoorbeeld, of een bruiloftsjurk. En ongeveer de helft van de vrouwen heeft een miskoop in haar kast hangen, met het prijskaartje er nog aan! Slechts 47 procent daarvan wordt geretourneerd. Hoe vaak geven we door impulsaankopen niet stiekem meer aan kleding uit dan we eigenlijk willen? Huren is een logische oplossing. Niet alleen voor bijzondere gelegenheden, vooral ook voor doordeweeks. Want wist je dat 33 procent van de Nederlandse vrouwen hun kleding gemiddeld maar vijf keer draagt? Met een vast maandelijks bedrag kunnen vrouwen hun kledinguitgaven dus onder controle houden.”
Tijdens een bezoek aan een beurs in Milaan kwam Vlooswijk in contact met een online kledinghuurconcept. Waarom zou zoiets in Nederland niet werken?, dacht ze. Het bedrijf van haar man, Vendrig in IJsselstein, verhuurt en reinigt ook al meer dan zestig jaar bedrijfskleding. Die kennis kon mooi gebundeld worden met haar achtergrond in de mode-industrie. Het bleek een gouden greep; inmiddels werken de twee ondernemingen als een geoliede machine samen.
Rampzalige vervuiling
Dan de milieuproblemen in de kledingindustrie – volgens Vlooswijk is het niet mis. “De textielindustrie is verantwoordelijk voor acht procent van de wereldwijde CO2-uitstoot, voor dertig procent van alle watervervuiling en voor maar liefst een derde van alle microplastics in het milieu”, legt ze uit. “Per T-shirt of jeansbroek belandt er een half kopje gif in het milieu. En elke seconde worden er tien truckloads aan kleding verbrand. Als elke Nederlander drie kledingstukken minder per jaar zou kopen, staat de uitstoot-reductie gelijk aan 3.500 minder rondjes om de aarde in een vervuilende auto. Oftewel: als alle leden van de bank dit doen, wordt er al 412 keer minder rond de aarde gereden.”
Met WAUWcloset wil Vlooswijk laten zien dat het op vele terreinen anders kan. “Een circulaire moderevolutie is hard nodig. Onbeperkt kleding dragen zonder het te hoeven kopen, dat kan de toekomst zijn. En wat het maakproces betreft valt er ook veel winst te behalen. Zo denken we bij de productie al vooruit over recycle- en upcyclemogelijkheden. Kan van deze witte jurk straks een blauwe blouse worden gemaakt? Zo niet, wat kunnen we dan wel met het materiaal?”
Ruim een jaar bouwt ze nu aan haar onderneming, maar dankzij alle ervaringen is ze al in staat mensen en bedrijven om haar heen te helpen. “Intussen hebben we een nauwkeurige database aangelegd”, vertelt ze. “Zo zien we hoe vaak iets gedragen wordt en wanneer iets stuk gaat – en ook hoe dat komt. Op basis van die info kunnen we tegen een fabrikant zeggen: als je die ritssluiting wat steviger maakt, gaat dat kledingstuk langer mee. Ook zijn we de bestelprocessen aan het optimaliseren en ontwikkelen we gratis online stijl-, kleur- en bodytesten voor onze leden, zodat ze betere keuzes kunnen maken en miskopen voorkomen.”
“Hopelijk is het een voorbeeld voor de hele industrie”
Vorig jaar in november won WAUWcloset de YEP AWARD 2020 tijdens de wereldwijze verkiezing The Global Best Practices Award. Het doel van die verkiezing is het belonen van bedrijven die koploper in hun sector zijn wat innovatie en product- en marktontwikkeling betreft. “Eigenlijk kwam die prijs te vroeg”, zegt ze bescheiden. “Ik moet het nog waarmaken.” Toch is de award een geweldige aanmoediging en een mooie bevestiging dat haar idealen gezien en geprezen worden. Vlooswijk: “Hopelijk is het een voorbeeld voor de hele industrie. De coronaperiode heeft mijn geloof en vertrouwen ook versterkt dat een omslag mogelijk is. Als je ziet wat er in ons leven binnen een jaar allemaal is veranderd. Dat kúnnen wij mensen blijkbaar, maar soms hebben we wel een duwtje nodig. En dat duwtje geef ik graag.”