Vertrouwen en eigen regie

3 februari 2021 16:00

Sommige jongeren lopen vast op school. Ze weten niet meer hoe ze verder moeten. Het project ‘Graafschap helpt scoren’ biedt hen hulp.

Vertrouwen en eigen regie

‘Graafschap helpt scoren’ is een ‘time-out voorziening’ voor voortijdige schoolverlaters. Het project helpt kwetsbare jongeren tussen 14 en 21 jaar die vastlopen op school, met het heroriënteren op hun toekomst. In 12 weken tijd krijgen ze meer inzicht in hun persoonlijke talenten en hoe zij deze kunnen inzetten voor het vinden en behouden van een baan of het vervolgen van een beroepsopleiding. Raymond Paintsil begeleidt de jongeren samen met Kimly Navis en Samir Makhoukhi vanuit voetbalstadion De Vijverberg. “De jongeren worden grotendeels via school bij ons aangemeld”, vertelt Raymond. “Ze komen hier vier dagen in de week. Gedurende het hele traject is er op vaste dagen aandacht voor onder andere beroepsoriëntatie, solliciteren (door Start People), preventie-voorlichting (door Iriszorg) en budgettering (door Rabobank).

“Samen met hen worden er plannen gemaakt en stappen gezet”

Op donderdag staan de individuele deelnemers centraal. We staan in nauw contact met allerlei organisaties die betrokken en noodzakelijk zijn bij de begeleiding van de jongeren. Samen met hen worden er plannen gemaakt en stappen gezet.” Op de middagen wordt er gesport. Het doel daarvan is heel divers. Niet alleen maakt het de hoofden leeg, maar de begeleiders krijgen ook een beeld van welke vaardigheden de jongeren al hebben en aan welke ze nog moeten werken. Ook leren de deelnemers erdoor samenwerken. De financiering van de trajecten komt grotendeels vanuit de vo-/mbo-scholen en gemeenten. Daarnaast ontvangt het initiatief diverse giften, waaronder een bijdrage uit het Coöperatiefonds van Rabobank. Het project is heel succesvol gebleken. 75 tot 80% van de jongeren gaat terug naar school en rondt deze ook succesvol af. Volgens Raymond zijn daar verschillende redenen voor. “Werken in teamverband brengt veel. Jongeren krijgen een band, geven elkaar feedback en krijgen respect voor elkaar. Daarnaast zeggen wij nooit hoe ze iets moeten doen, maar geven hen meer eigen regie op hun leven. Ook kunnen de jongeren altijd op ons terugvallen, zelfs nadat ze het traject hebben afgesloten. Wij zijn er altijd en dat geeft veel vertrouwen.”