Cosmeau: het succes van duurzame huishoudmiddelen

21 mei 2025 18:26

Een uur lang stonden mensen eind maart in de rij te wachten voor de officiële opening van Cosmeau in hartje Haarlem, de eerste fysieke winkel voor deze milieuvriendelijke huishoudelijke producten en duurzame cosmetica. Wasstrips, geurparels, schoonmaaktabletten op een A-locatie in een bloeiende stad; wat is het verhaal achter dit bijzondere merk?

Cosmeau

Het verhaal achter Cosmeau is het verhaal achter Jason Wen, een jonge ondernemer die tijdens een bijzondere reis overtuigd raakte van de mogelijkheden van hergebruik en duurzaamheid. ‘Ik heb een lange ultralight reis gemaakt. Met een kleine rugzak en een paar dozen die ik ergens kon opslaan. Dat was alles wat ik bezat. Een openbaring!’, vertelt hij. ‘Het was een heel simplistisch leven. Als je weinig bezit, heb je ook geen zorgen over materiële zaken. Dat zette me aan het denken. Ik ben op zoek gegaan naar één duurzaam product als testcase, om uit te zoeken hoe het werkt om dat goed in de markt te zetten.’

Wen vond wasbare wattenschijfjes. Gemeengoed in de Verenigde Staten, maar hier onbekend. Tót Wen ze introduceerde, toen nog onder het merk Bamboozy. ‘Sindsdien zijn mijn dromen verpest’, lacht hij. ‘Het liep meteen zo goed dat reizen voorlopig even niet meer kan.’ Bamboozy werd een groot succes en onder dat label worden nu duurzame menstruatieproducten verkocht. Cosmeau werd als tweede merk gelanceerd, voor de huishoudmiddelen en schoonmaakproducten. Alle artikelen hebben gemeen met elkaar dat ze plasticvrij zijn en verpakt zonder wegwerpmateriaal. ‘Alles past door de brievenbus’, stelt Jason Wen.

De volgende stap in Cosmeaus verduurzamingsdrang zit hem in de productie. ‘Onze producten komen nu nog veelal uit China, maar het is onze missie om helemaal lokaal te produceren’, vertelt Wen. ‘In mei zijn we begonnen met de machinale massaproductie van geurparels in eigen huis. Dat is een hele stap. Er bestaat geen handboek over hoe je een fabriek moet starten. Het kost veel geld en je hebt een beetje geluk nodig om het juiste pand met de juiste milieucategorie te vinden, maar het was nodig om te kunnen slagen in onze missie.’

Risico’s en spreiding

Cosmeau was een succesvolle webshop. De opening van een ‘echte’ winkel in een goed lopende winkelstraat – de Grote Houtstraat in Haarlem – was een grote en best opvallende beslissing. ‘Je ziet een huishoudmerk niet snel op zo’n locatie’, beseft Wen. ‘Het is een risico, maar online ondernemen alleen is dat ook. We willen onze bedrijfsvoering spreiden. Daar sluit ook de lokale productie bij aan.’

Cosmeau verkoopt zowel aan de consument zelf als aan zakelijke klanten. Duurzaamheid en hergebruik zijn speerpunten die de klanten triggeren, de producten zijn van uitstekende kwaliteit (in de loop van 2025 verwacht Cosmeau erkenning van zijn eerste patent) en door het eigen team klein te houden lukt het om concurrerend te blijven qua prijs, zelfs met de huismerken in de supermarkt.

Duurzaamheidsbijdrage en groenkorting

‘Ik heb eerder een startup gehad en daarmee ben ik destijds altijd goed geholpen door Rabobank. Dus voor de groei van dit bedrijf wilde ik met Rabobank door’, zegt Jason Wen. ‘We hebben de afgelopen jaren verschillende leningen afgesloten en afgelost en ook bij de opening van de winkel in Haarlem heeft de bank ons weer gesteund. Voor de bevoorrading van de winkel hebben we een bus geleased en daarvoor hebben we een Rabobank MKB Duurzaamheidsbijdrage en een groenkorting ontvangen. Het persoonlijke contact met Rabobank heb ik altijd fijn gevonden en we zijn ook nu weer top geholpen.’ De keuze voor de bus sluit uiteraard aan bij de bedrijfsfilosofie: het is een elektrische Volkswagen ID Buzz geworden.

En hoe nu verder nu de eerste winkel een aantal maanden draait? ‘Er komen al veel vragen vanuit andere steden. Voordat we daarop ingaan, willen we echt zeker weten dat het concept goed schaalbaar is. Daar nemen we dus de tijd voor, maar de kans is best groot dat we de komende jaren meerdere Cosmeau-winkels openen’, besluit Wen. ‘Hopelijk speelt Rabobank daar dan ook weer een rol in.’