Ondernemer in beeld

Rabobank Ondernemer in Beeld' is een initiatief van Rabobank Lek en Merwede om ondernemerschap te stimuleren. Elke maand wordt een ondernemer verrast met deze titel en zetten we deze 'in the picture'.

Het succesrecept van Kampanje: eerlijk eten en een luisterend oor

Het succesrecept van Kampanje: eerlijk eten en een luisterend oor

Decennialang al is restaurant Kampanje in Hardinxveld-Giessendam een plek waar velen uit de regio genieten van de gezelligheid en van uitstekend eten, wars van pretenties. Zelfs in coronatijd laten Frank en Monique Honders hun gasten volop genieten in Kampanje.

In 2021 zitten zij er vijfentwintig jaar in, maar Kampanje bestaat al veel langer, sinds 1952. ,,Het werd gebouwd door de Merwe Stichting, vanuit scheepswerf De Merwede’’, zo kent Frank Honders zijn klassieken. ,,Het was aanvankelijk een soort verenigingsgebouw waar filmavonden en zangavonden werden gehouden en waar medewerkers van De Merwede hun bruiloft vierden. Na een paar jaar kwam er een restaurant bij dat steeds beter werd. Het werd de place to be, zeker voor scheepswerven.’’ ,,Mijn schoonvader heeft het restaurant gedraaid van 1968 tot 1990, maar medio jaren tachtig gingen de zaken slechter. De economie was slecht, scheepswerven vielen om. Uiteindelijk werd Kampanje gekocht door Jan van Houwelingen van BM van Houwelingen. Hij wilde het twee jaar proberen. Ging het niet, dan zou hij er appartementen bouwen. Mijn vrouw en ik mochten het gaan doen.’’ Het werd meteen een succes. ,,We hebben naar de mensen geluisterd’’, is de simpele verklaring. ,,We hebben geen sterren, maar wel een eerlijk, goed stukje eten. En een luisterend oor. We kennen de mensen, maken een praatje, vragen hoe het thuis gaat. Dat werkt in de Alblasserwaard. We zijn ook op zondag dicht, omdat we weten dat daaraan gehecht wordt. Onze eigen medewerkers vinden dat ook fijn.’’

Leuke gasten

Frank en Monique Honders namen Kampanje in 2005 over. Ze hielden altijd vast aan hun succesvolle recept: een keuken van zeer hoge kwaliteit (‘Wij zijn na de sterrenzaken het eerstvolgende’), maar zonder experimentele uitstapjes. ,,Wij doen niet aan crèmepjes. Daar zijn we de zaak niet naar. En we lopen zelf altijd ‘voor’, in het restaurant. Dat vinden we leuk. We hebben ook leuke gasten, geen zeurpieten. Ze weten hoe wij in het leven staan en ze kennen onze medewerkers, die vaak ook al vijfentwintig jaar met ons meelopen.’’ ,,We hebben heel veel vaste gasten. We hebben hun kinderen zien meekomen en die komen nu zelf ook. Ze hebben een mooi bedrijfje opgebouwd, ze houden hun kraamparty hier. Prachtig toch?’’

In het rare coronajaar 2020 blijkt de band tussen Kampanje en het vaste bezoek inderdaad hecht. ,,Je merkt dat mensen je wat gunnen’’, stelt Honders dankbaar. ,,Wij doen er ook alles aan om gasten echt te laten genieten, zeker nu. We houden ons aan alle richtlijnen en hebben gelukkig de ruimte om anderhalve meter afstand te bewaren. Je kunt hier gewoon lekker komen eten. Daar doen we nooit concessies aan.’’ Naast het restaurant en de brasserie beschikt Kampanje over zalen die geschikt zijn voor vergaderingen met tien personen tot bruiloften met driehonderd gasten. Daarnaast verzorgt Kampanje catering, zowel zakelijk als bij mensen thuis.

Rabobank

,,Met de Rabobank hebben we altijd een goede band gehad. Ze zijn ook altijd onze gasten geweest tijdens etentjes met collega’s of voor vergaderingen. Dat waarderen we. Wij hebben altijd ondernomen zoals Jan van Houwelingen dat ook deed: behoudend, niets uitgeven wat je niet hebt. Dat maakt ons waarschijnlijk een makkelijke klant voor de bank.’’

Boshuis maakt water schoner, zachter en lekkerder

Voor velen zal het als een vanzelfsprekendheid voelen: om altijd beschikking te hebben over schoon, zuiver drinkwater. Maar ons drinkwater kan nog een stuk schoner, zachter en lekkerder zijn. Laat dat maar aan Boshuis uit Vuren over. Boshuis is ‘Thuis in Water’ en is toonaangevend in Nederland op het gebied van waterontharding en andere wateroplossingen.

Boshuis maakt water schoner, zachter en lekkerder

Nederland heeft gemiddeld hard water. In België en Frankrijk bijvoorbeeld zit er veel meer kalk in het drinkwater, maar in bergrijke gebieden is het water juist aanzienlijk zachter. ,,We hebben hier prachtig water, hoor je vaak. Dat is ook zo. Maar we hebben óók prachtige spullen’’, stelt Ton Boshuis. ,,Als je veel investeert in een mooie badkamer en keuken wil je die toch netjes houden? Dat doet een waterontharder.’’ ,,Voordat het zachte regenwater uit de kraan komt, heeft het eerst alles opgenomen wat het tegenkomt als het zeventig, tachtig, negentig meter in de grond zakt’’, legt de oprichter van Boshuis uit. ,,Dat zie je in huis terug op je tegels, aan de randen van de kraan of aan de waterkoker die vol kalk zit. Een waterontharder biedt vooral comfort: minder poetswerk, minder ergernis. Met zachter water hoef je bovendien minder zeep en wasmiddel te gebruiken, wat beter is voor het milieu. En een waterontharder draagt bij aan de levensduur van badkamer, keuken en alle apparatuur erin.’’ ,,Bovendien’’, zo vult hij zichzelf aan, ,,is kalk slecht voor je huid. Veel mensen hebben last van een droge of geïrriteerde huid. In 99 procent van de gevallen nemen de klachten af als je zachter water hebt in huis.’’

De voordelen van zacht water waren in de industrie al langer bekend. In particuliere woningen was de waterontharder nog een noviteit toen Ton Boshuis ermee begon in 2003. ,,Het idee om de particuliere markt op te zoeken kwam van mijn vrouw Anneke. Wij woonden destijds in Hoornaar. Daar ben ik begonnen: zelf folders printen en bezorgen en er ’s avonds achteraan bellen. Het was echt pionieren; ik sloot me aan bij de ondernemersvereniging, stond op de jaarmarkt. Wij waren de eersten op de particuliere markt en je ziet dat we als gedeeld marktleider nog altijd een stapje voor lopen op andere partijen.’’
Dat komt mede doordat Boshuis zijn apparaten zelf produceert. Sinds 2013 is Boshuis een eigen merk. ,,We willen elk jaar een nieuw product op de markt brengen. Het nieuwste is een filter dat je gewoon in je keukenkastje kunt zetten en dat naast kalk ook kleur- en smaakstoffen, medicijnresten en lood uit het drinkwater haalt. Om dat lood is de laatste tijd veel te doen geweest. Dat hoort er natuurlijk niet in. Door dat filter smaakt het water ook veel lekkerder.’’

Rabobank

,,Mijn eerste spaarrekening was een Zilvervlootrekening van de Rabobank. Die is een paar keer van naam veranderd, maar ik heb hem nog steeds. Zakelijk heeft Rabobank ons geholpen toen we in de beginjaren een flinke investering moesten doen.’’ Ton Boshuis lacht: ,,Tegenwoordig hebben we de bank niet veel nodig. Dat is een goed teken, toch? Maar de contacten zijn goed. Daar ben ik super tevreden over.’’

Olt Ghiessen en Giessen-Oudekerk: onlosmakelijk verbonden met elkaar

Olt Ghiessen en Giessen-Oudekerk: onlosmakelijk verbonden met elkaar

Het sociale leven in Giessen-Oudekerk draait sinds mensenheugenis voor een belangrijk deel om café Olt Ghiessen. Het bruine café van weleer werd deze eeuw een succesvol cateringbedrijf en het podium voor feesten en evenementen. Tijdens de coronacrisis ondervonden uitbaters Gerrit en Gerda van den Heuvel hoezeer het dorp en Olt Ghiessen met elkaar verbonden zijn.

Het terras aan de Giessen is in de zomer van 2020 herontdekt. Gerrit en Gerda van den Heuvel zetten de deuren van Olt Ghiessen open voor gasten vanwege het wegvallen van alle evenementen in het coronajaar. Olt Ghiessen werd daardoor tijdelijk eetcafé; een plaats waar dagjesmensen in de Alblasserwaard dankbaar neerstreken. ‘Dit uitzicht is ontzettend veel gefotografeerd de laatste tijd’, wijst Gerda over de rivierbocht waaraan het terras gelegen is. ‘Vanaf de weg zie je niet hoe mooi het is. Mensen zijn echt onder de indruk. Als de zon schijnt, is er veel bedrijvigheid; van mensen op de fiets, maar vooral ook op het water.’

Ze groeiden hier allebei op. Precies hier. Gerrits ouders namen Olt Ghiessen over op 1 augustus 1971 en woonden erboven. Gerda was het buurmeisje. Gerrit lacht: ‘Soms hoef je niet ver te zoeken. Ik ben na school de zaak ingerold en ben in 2003 in de vof gekomen. Sinds 2017 zijn wij samen eigenaar.’ Van oudsher is Olt Ghiessen een begrip door het ijs. Het was voor schaatsers een vast afspreekpunt als de Alblasserwaard bevroor. De ijsclub houdt zijn vergaderingen nog altijd hier, net zoals de Oranjevereniging, buurtverenigingen en andere dorpsorganisaties. Bij entree oogt Olt Ghiessen nog altijd als die oude dorpskroeg, maar dat is het al lang niet meer. Er worden nu bruiloften en partijen gehouden, vrijdagmiddagborrels en succesvolle evenementen als de Top2000-avonden of het 24 uur paalzitten. Verder zijn Gerrit en Gerda van den Heuvel veelgevraagde cateraars voor bedrijven, instellingen en speciale gelegenheden.

Rabobank

‘Zoals hier Heineken door de kraan loopt, zo bankieren we bij Rabobank. Dat is van oudsher zo’, vertellen Gerda en Gerrit. ‘Toen de coronasluiting werd aangekondigd werden we de dag erna door Rabobank gebeld: dat ze voor ons klaarstonden als ze iets konden doen. Zoiets verwacht je niet direct van zo’n groot bedrijf, maar het gebeurde wel. Dat hebben we erg gewaardeerd.’

Exclusieve interieurs van de ‘meesterschilders’

Exclusieve interieurs van de ‘meesterschilders’

Je stapt van verrassing in verbazing zodra je bij ’t Kleurhuys de trap naar de bovenverdieping genomen hebt. Het pand aan de Prisma in Sliedrecht oogt wat grijs van buitenaf, maar blijkt een pracht van een geheim te bewaren: een onverwacht riante en uiterst elegant-stoere woonwinkel.

Hier vind je alles voor de afwerking van wanden, vloeren en plafonds, maar dan wel in het luxere segment. De hoogwaardige verf van Pure & Original en de bijzondere vloeren van Castle Stones en Manoir Marie liften het interieur ontegenzeggelijk naar een hoger niveau. Zo is te zien in de verschillende vertrekken die de showroom rijk is. Hiervoor komen de mensen vanuit het hele land naar Sliedrecht gereden. ‘Dat zijn vaak echte interieurjunkies’, lacht Dirk Nugteren (links op de foto), samen met Henk Bakker eigenaar van ’t Kleurhuys, ‘die altijd op zoek zijn naar nieuwe trends en producten.’ ‘We hebben deze showroom twee jaar geleden geopend’, vult Bakker aan. ‘Zo zijn er niet veel in Nederland. Hier zie je wat je koopt en wat de kleuren en stijlen kunnen doen in je interieur.’

Social media

Henk Bakker groeide op in het schildersbedrijf van de familie dat al bijna honderd jaar bestaat. Tegenwoordig is dat Meesterschilders Bakker. Daarnaast is er, ook alweer ruim vijfentwintig jaar, ThuisIn Bakker Kleur & Sfeer, de in Hardinxveld-Giessendam gevestigde wooninrichter. Dirk Nugteren werkte zes, zeven jaar in loondienst bij Meesterschilders. Met plezier, maar ook met de wens om zelf te ondernemen. Toen hij dat voorlegde bij Henk Bakker besloten ze samen de exclusieve interieurwinkel te beginnen. Samen met Dirks vrouw Marit die kleuradviseur is en de voor ’t Kleurhuys onmisbare social media beheert.

‘Ze doet veel op Pinterest waar veel mensen naartoe gaan om interieurideeën op te doen. Als ze foto’s plaatst van afgeronde projecten zie je meteen nieuwe aanvragen komen. Daarbij zijn Pure & Original en Castle Stones zelf ook erg actief.’ Dat maakt het bereik groot. Mensen weten daardoor dat ze bij ’t Kleurhuys een riant aanbod vinden van Pure & Original, de authentieke natuurstenen vloeren van Castle Stones en Manoir Marie óf de deuren van Albo. Met dus als grote meerwaarde dat ze deze in Sliedrecht ook echt bekijken kunnen. ‘Dit was een kale loods’, kijkt Bakker om zich heen. ‘Met van die blikken plafonds. We hebben alles eruit getrokken om dit te realiseren. Dat blijkt te werken. En we houden de showroom in beweging. Lang waren de hele matte verf en de betonlook populair. Nu zie je weer meer glimmend, metallic. Dan vind je dat hier ook. Er is steeds iets nieuws te zien.’

Rabobank

‘Dit concept was vrij nieuw. Je begint ergens mee en weet vooraf niet hoe het loopt. Maar dat is ondernemen’, stelt Dirk Nugteren. ‘Gelukkig gaat het boven verwachting. Saskia Mol van de Rabobank heeft ons in het hele verhaal ondersteund; met advies en faciliterend, bijvoorbeeld met het betalingssysteem en de inrichting van de webshop. Het is fijn om een contactpersoon te hebben die met je meedenkt.’

De aantrekkingskracht van Robuust Hout

Jan Buijs

Jan Buijs was eigenaar van een kerngezond bedrijf in Leerdam, maar volgde zijn hart en waagde nog eens de zakelijke sprong in het diepe. Gefascineerd geraakt door de warmte, de mogelijkheden en de duurzaamheid van hout opende hij in het voorjaar van 2020 Robuust Hout: importeur van, letterlijk, eeuwenoud hout en van eikenhouten tafelbladen.

Vierentwintig jaar stond Jan Buijs aan het hoofd van Buijs Zand & Grind en de contracten liepen daar nog lang door. Geen reden dus om koers te wijzigen, zou je denken. Maar: ,,Ik had geen opvolgers en ik stond op een kruispunt. Ik was 51 jaar. Wilde ik nog vijftien jaar zo door óf wilde ik nog eens iets anders proberen?’’ Het was dat laatste dus. Via-via had Jan een Nederlandse ondernemer leren kennen die in Oekraïne een nieuw bedrijf begonnen was. ,,In verlaten dorpen in de taiga sloopt hij graanschuren, silo’s en andere gebouwen voor het hout. Dat wordt gewassen en spijkervrij gemaakt en zo worden prachtige, antieke balken bewaard. Een fantastisch, duurzaam product. Daarnaast maakt hij tafelbladen van massief eikenhout in vele maten, vormen en uitvoeringen. Hij zocht er een verkooppunt voor in Nederland. Ik ben ingestapt en ben Robuust Hout begonnen.’’

Hergebruik

,,In de basis is het ondernemen hetzelfde’’, vertelt Jan lachend. ,,Maar dit product en het hergebruik ervan sprak me ontzettend aan. De balken zijn wel honderdvijftig jaar oud, de uitstraling is prachtig. En de kwaliteit van de eikenhouten tafelbladen is onovertroffen.’’ Zijn passie voor het product wordt gedeeld, merkt hij. Hij laat zijn blik rondgaan in zijn grote magazijn, passend gelegen in de bosrijke omgeving van Rhenen, over ongeveer 2000 vierkante meter voorraad aan tafelbladen. ,,De mensen zijn enthousiast over de uitstraling en de kwaliteit. Én over de prijs. Dat komt omdat ik rechtstreeks inkoop bij de producent.’’ Alle producten die Robuust Hout verkoopt zijn overigens gemaakt van gecertificeerd, legaal gekapt hout.

De afnemers van de tafelbladen zijn hoofdzakelijk de groothandels. Met stalen en houten onderstellen - een Nederlands product - maakt Robuust Hout er complete meubelen van. De oude balken worden onder meer gebruikt voor renovaties van woonboerderijen. ,,We zijn nog jong’’, besluit Jan. ,,Het heeft tijd nodig om je naam bekend te laten worden bij architecten en aannemers. Maar voor de tafelbladen hebben we al veel klandizie. Het gaat goed. Ik ben blij dat ik deze stap heb gezet.’’

Rabobank

Hij begon zijn nieuwe bedrijf in een net nieuw gebouwd pand in Rhenen. ,,De financiering was eigenlijk zo geregeld’’, zo blikt hij tevreden terug. ,,Van oudsher bankier ik bij Rabobank, zowel zakelijk als privé. Ik ben ooit even overgestapt, maar sinds 2008 ben ik weer terug. Wat ik heel prettig vind is de directe lijn met Arie Verdugt, mijn vaste contactpersoon bij Rabobank. Ik heb zijn 06 en kan hem altijd bereiken. Rabobank scoort bij mij altijd een dikke voldoende.’’

Contact

Ma-vr: 8.00-21.00 uur Za: 9.00-17.30 uur


Neem 24/7 contact op met Rabo Interhelp

Particulieren

Bedrijven