Ondernemer in beeld

Rabobank Ondernemer in Beeld' is een initiatief van Rabobank Lek en Merwede om ondernemerschap te stimuleren. Elke maand wordt een ondernemer verrast met deze titel en zetten we deze 'in the picture'.

Karin en Theo van Loon zetten oudste zorgadviesbureau van Nederland voort

Karin en Theo van Loon zetten oudste zorgadviesbureau van Nederland voort

In januari 2018 neemt Karin van Loon samen met haar man het zorgadviesbureau Kroese Kits over. Een adviesbureau dat al sinds 1937 particuliere zorg bemiddelt door heel Nederland en België. Kroese Kits houdt momenteel kantoor in Groot-Ammers en werkt samen met zelfstandige verpleegkundigen en verzorgenden. 'Toen ik als zelfstandige aan de slag ging bij Kroese Kits, had ik nooit kunnen bedenken dat ik zes jaar later het bedrijf over zou nemen. Het kwam op mijn pad en ik heb de kans gegrepen om Kroese Kits en haar waarden verder voort te zetten.'

Het ondernemen was voor Karin niet iets nieuws. Na een aantal jaren werken als verpleegkundige in het ziekenhuis, koos zij voor een opleiding tot mediator en startte zij haar eigen bedrijf binnen dit vakgebied. Niet lang daarna kwam zij in contact met iemand die als zelfstandige voor Kroese Kits werkte. 'Ik was meteen enthousiast toen zij aan mij voorstelde om ook samen te gaan werken met Kroese Kits. De sociale component die ik in het ziekenhuis langzaam naar de achtergrond had zien verdwijnen, kwam in het werk in de particuliere zorg juist weer heel mooi naar voren.'

Nieuwe stap

Zes jaar lang werkte Karin als zelfstandig verpleegkundige voor Kroese Kits en was zij met haar ervaring als mediator ook een soort klankbord voor de voormalige eigenaren Dick en Ina Kits. 'Dick had al eens aangegeven dat hij een opvolger zocht en op een gegeven moment is dat balletje gaan rollen. Toen we het in 2018 overnamen, zagen mijn dagen er ineens heel anders uit. Waar ik eerst alleen bij onze cliënten zorg verleende en veelal onregelmatig werkte, ben ik nu verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken en zit ik op kantoor met onze twee vaste medewerkers José en Annelies, die al dertien en twintig jaar werken bij Kroese Kits.' Toch houdt Karin haar registratie als verpleegkundige nog altijd bij door af en toe diensten mee te draaien als zorgverlener. 'Als er door een acute omstandigheid iemand uit het vaste team uitvalt, is de belofte van Kroese Kits dat er altijd een andere zorgverlener komt. Desnoods ga ik als verpleegkundige zelf. Stiekem vind ik het ook nog steeds erg leuk om op deze manier bij te dragen en we krijgen terug dat onze cliënten dit ook kunnen waarderen.’ Bovendien kan Karin de kennis uit de mediationpraktijk ook nu nog dagelijks inzetten. Ik heb veel geleerd in mijn tijd als mediator en ik zie ook dat er veel gelijkenissen zijn met de zorg. In zekere zin probeer je in mediation op een positieve manier bij te dragen aan een situatie die soms heel moeilijk kan zijn. Dat is in de particuliere zorg niet anders. De positieve bijdrage die we als Kroese Kits kunnen leveren geeft veel voldoening. Het maakt dat ik mijn werk met veel plezier doe.'

Oudste zorgbureau

Kroese Kits is in 1937 opgericht door Mevrouw van Leeuwen. Zij pionierde daarmee in de particuliere zorg in Nederland. 'Er is door de jaren heen natuurlijk veel veranderd, maar toch is ook veel hetzelfde gebleven. Want zorg blijft natuurlijk zorg. En onze waarden respect, persoonlijkheid en waardigheid blijven daarmee dus altijd van kracht.' Kroese Kits biedt veelal 24-uurs- of nachtzorg aan cliënten die gedurende hun leven iets hebben opgebouwd, waardoor ze de zorg uit eigen middelen kunnen bekostigen. Er wordt samengewerkt met zelfstandige zorgverleners die ingedeeld worden in kleine vaste teams. 'Onze zorgverleners komen heel dicht bij het leven van onze cliënten te staan. Een vertrouwd gezicht is daarom ontzettend belangrijk. Bovendien moeten zorgverlener en cliënt bij elkaar passen. Daarin staan de behoeften en wensen van onze cliënt altijd voorop, al maakt dit de planning soms wel uitdagend.' 'Het helpt dat we met een klein team op kantoor zitten en alle drie volledig op de hoogte zijn van wat er speelt bij onze cliënten. Dat persoonlijke contact maakt ons denk ik uniek in de markt en zorgt ervoor dat wij kunnen bieden wat cliënten en hun dierbaren echt nodig hebben. Zo verlenen we bij een aantal families al jarenlang de zorg, waardoor we een goede en vertrouwde relatie op hebben kunnen bouwen. Dan zie je dat onze waarden ook echt tot leven komen.'

Rabobank

'Mijn man is met zijn bedrijf al jarenlang verbonden aan de Rabobank. Toen we Kroese Kits overnamen, was het fijn dat onze contactpersoon, Tristan Bakker, ons bedrijf en onze geschiedenis al kende. Die persoonlijke aandacht is er bij de Rabobank nog altijd en we hebben er erg prettig contact mee.'

Goed volk! Wees welkom in de molen

Arina

Arine Gijsbers-Bovekerk heeft zonder twijfel een van de meest inspirerende kantoren in de streek. Een visitekaartje op zich en een ideale omgeving om creatieve concepten, merken en uitingen te ontwerpen voor de klanten van Goed Volk Ontwerp.

De Bonkmolen. Een grafisch ontwerpbureau kan zich nauwelijks een mooier onderkomen wensen dan het historische kantoor van Goed Volk Ontwerp. De wipmolen is nog volledig operationeel en de enthousiaste molenaar zet hem zo vaak mogelijk in beweging. Arine Gijsbers heeft een formidabel uitzicht over het Merwedekanaal en op de karakteristieke witte watertoren van Meerkerk. Het is bovendien de molen waarin haar grootvader geboren werd. 'Als klein meisje heb ik al een spreekbeurt over de molen gehouden', vertelt ze. 'Zes jaar geleden zagen we de molen te huur staan. Het eerste idee was er een bed & breakfast van te maken, maar er zaten drie bedstedes in van 1,60 meter, dus dat zou voor een wel erg selecte doelgroep zijn. Daarom hebben we toch maar besloten er een kantoor van te maken. Het is heerlijk. Ik heb hiervoor altijd gewerkt in grijze dozen op industrieterreinen. Nu kijk ik lekker weg en er gebeurt hier altijd wat. Dan komt er ineens een vrouw met een kameel voorbijgelopen en een andere keer ligt er snoek op de kant naast het scheprad. Het is ook net een buurtsoos soms, Jan en alleman komt langs. Daardoor wordt er ook naar me verwezen als iemand een communicatie-uiting nodig heeft: bel Arine maar, uit de molen.'

Goed Volk Ontwerp ontstond in 2013 nadat Gijsbers' werkgever, reclamebureau Vandrveen uit Alblasserdam, failliet was gegaan. Wij verzorgden daar supermarktpromoties en printwerk voor de grote A-merken. Door meningsverschillen in de bedrijfsleiding hield het op te bestaan. Vandrveen werd voortgezet door een veel kleinere organisatie. Ik was hoofd Studio en zo'n functie bestond daar helemaal niet. We zijn goed uit elkaar gegaan en ik ben voor mezelf begonnen, hoewel het crisistijd was, we net een kleintje hadden thuis en ik de hoofd kostwinner was. Mijn eerste kantoorruimte kon ik huren bij Hokra in Noordeloos. Daar had ik een basis om op te bouwen en Hokra was een leuke, warme club. Bij Vandrveen had ik bovendien veel werk gedaan voor Zantingh, een groot installatiebedrijf in de glastuinbouw. Zij wilden graag met mij verder. Verder heb ik veel genetwerkt. Dat vind ik leuk, ik heb het echt gemist sinds corona.'

Goed Volk ontwerpt en zet de juiste communicatiemiddelen in om de doelgroep van de klant te bereiken. Lokaal bekend is Goed Volk Ontwerp van concepten als Helden in de Streek van PLUS Versteeg – inmiddels op meerdere plaatsen in het land gekopieerd. Verder is het actief voor menig MKB-ondernemer in de regio, maar ook voor onder andere brancheverenigingen en goede doelen. 'Concepten maken en merken bouwen, creatieve oplossingen bedenken om de juiste boodschap over te brengen, daar gaat mijn hart echt sneller van kloppen. We zijn een full-service bureau: teksten, fotografie, ontwerp, huisstijl, druk of websites. Niets is te gek. Dus van een ontwerp voor een logo, auto's, advertenties of verpakkingen tot sokken aan toe. Alles is mogelijk.'

Rabobank

'Ik heb altijd Rabobank-rekeningen gehad. Dat begon ooit met de Regenboogrekening geloof ik. Zakelijk ben ik ook automatisch gaan bankieren bij de Rabobank, hoewel je voor een bedrijf als het mijne natuurlijk geen ingewikkelde financiering nodig hebt. Ik ben zelf een grote sportliefhebber, dus de ondersteuning van de sportclubs in de regio vond ik altijd een grote plus van de Rabobank. En ik heb mijn eerste businessplan opgesteld aan de hand van het voorbeeld dat ik op de Rabo-site vond. In zulke dingen zijn ze erg goed, vind ik.'

Goed Volk

Goed Volk!' roep je in de Vijfheerenlanden en Alblasserwaard als je bij iemand achterom het huis binnenkomt. Ik wilde graag een naam die laagdrempeligheid en benaderbaarheid uitstraalt. Het past exact. Mensen stappen hier zomaar de molen binnen voor een goed gesprek over de vragen die leven bij onze klanten. Daarnaast is het een naam waarmee we verder kunnen groeien. Mijn collega's kunnen ook de telefoon opnemen met Goed Volk Ontwerp. Het was een bewuste keus om mijn ontwerpbureau niet mijn eigen naam te geven. Want de ambitie om verder te groeien is er elke dag.'

Arianne Timmer helpt de financiën én het leven terug op de rails te zetten

 Arianne Timmer helpt de financiën én het leven terug op de rails te zetten

Als je financiële problemen hebt, of wegens omstandigheden (tijdelijk) je financiële zaken niet op orde kunt houden, dan kan je een verzoek indienen om onder beschermingsbewind te komen. Arianne Timmer van Timmer Financiële Zorgverlening helpt mensen in die situatie om weer structuur te brengen in hun inkomsten en uitgaven, schulden op te lossen en om ze hopelijk op termijn weer op eigen benen te laten staan.

Er zijn verschillende redenen waarom mensen onder beschermingsbewind komen te staan. Het kan vanwege hoog opgelopen schulden zijn, maar het kan ook zijn dat ze niet de geestelijke vermogens hebben om hun eigen bankzaken te regelen. Dat geldt bijvoorbeeld voor Alzheimerpatiënten of mensen met een verstandelijke beperking of een hersenbeschadiging. 'Bijvoorbeeld bij iemand die al op jonge leeftijd een hersenbloeding heeft gehad en daardoor niet in staat is om de gevolgen van zijn financiële keuzes te overzien.' Wat de reden ook is, het komt heel veel voor, wist Arianne Timmer al uit haar eerdere werkzame leven. Op de afdeling Particulieren bij de Rabobank was zij nauw betrokken bij klanten die met bewindvoering te maken hadden. Die sociale kant van het werk trok haar. Ze volgde een opleiding tot schuldhulpverlener en budgetcoach en richtte in 2018 Timmer Financiële Zorgverlening op. 'In principe is dit een vrij beroep, maar je moet wel voldoen aan de eisen van het Kwaliteitsbureau van de rechtbank. En daar moet ik jaarlijks een nieuw handhavingsverzoek indienen om dit werk te blijven doen.'

Arianne Timmer heeft kantoor aan huis in Hardinxveld-Giessendam, maar gaat in de regel op bezoek bij haar cliënten. 'Zij worden meestal met mij in contact gebracht door organisaties als maatschappelijk werk of Humanitas. Of ze melden zich zelf bij ons aan. Het intakegesprek voer ik liefst bij de cliënt thuis, om de client in zijn persoonlijke omgeving te zien. Ik wil graag weten of er zicht is op inkomsten en uitgaven, of er schulden zijn. Tijdens de eerste kennismaking bepaal ik of ik de cliënt kan helpen en maak ik een plan van aanpak.' 'Ik structureer eerst de inkomsten en uitgaven en open twee rekeningen. Op de ene komt het inkomen binnen. Daarvan worden de vaste lasten betaald. Op de andere komt het leefgeld te staan voor de boodschappen en andere uitgaven. Daarna probeer ik de schuldhulpverlening op gang te brengen en bepaalde regelingen te treffen.' Voor schuldenbewind staat normaliter een periode van vijf jaar, hoewel het bij verminderde geestelijke vermogens ook permanent kan zijn. 'Wij zijn een klein kantoor waardoor we onze cliënten extra aandacht kunnen geven. Ieder jaar stroomt er een aantal cliënten uit. Die zijn dan schuldenvrij en kunnen het weer zelfstandig gaan proberen. Bij de meesten heb ik er alle vertrouwen in dat ze alles op de rit hebben, maar die zekerheid heb je niet altijd, als er verslavingen meespelen bijvoorbeeld. Aan het einde van het traject geef ik cliënten meer verantwoordelijkheid en leer ik ze budgetteren. En na het bewind houd ik nog een paar maanden contact. Daarna zit mijn werk erop.'

'Momenteel hebben we voornamelijk jongeren, maar wij staan klaar voor iedereen die onder bewind wil, ook voor ondernemers of ouderen. Het feit dat iemand onder beschermingsbewind wordt geplaatst wil niet zeggen dat diegene verkeerde keuzes heeft gemaakt. Soms maak je echt trieste dingen mee. Zoals een jonge moeder die met haar kindje uit haar huis wordt gezet omdat er geen geld is voor de huur. Dat kan ik moeilijk van me af zetten. Maar meestal loopt het gelukkig niet zo af. Als je een goede klik hebt met cliënten en je kunt helpen hun levens op orde te houden is dit echt heel leuk werk.'

Rabobank

Als zelfstandig ondernemer is Arianne Timmer contact blijven houden met de Rabobank. 'Ik heb veel contact met de Bewinddesk. Ik sluit alle rekeningen voor cliënten bij de Rabobank af, zowel die voor de vaste lasten als die voor het leefgeld. Zo weet ik zeker dat een overschrijving snel gedaan is, als dat eens nodig is.'

Haar eerste baan werd haar eigen bedrijf: Figura Lingerie

Haar eerste baan werd haar eigen bedrijf: Figura Lingerie

Haar eerste baan werd al snel haar eerste eigen bedrijf. En het was meteen een liefde voor het leven. Al zevenenveertig jaar lang helpt Corrie den Arend vrouwen, jong en oud, goede passende lingerie en badmode te vinden. Haar Sliedrechtse winkel Figura Lingerie is tevens gespecialiseerd in borstzorgproducten.

'We gaan het niet te veel over corona hebben hoor', zegt Corrie den Arend, geanimeerd vertellend in de aparte mammacare-ruimte achter de winkel van Figura. De winkel is nu weer open gelukkig, dus laten we het vooral over de leuke kanten van het ondernemerschap hebben, wenst ze. Want het virus riep ook haar aanvankelijk een halt toe. 'Ik weet nog: de eerste klant die binnenkwam toen we na de eerste lockdown weer open mochten. Wij zijn gewend om te voelen of een beha goed zit, om aan de bandjes te trekken of ze niet afzakken. Maar dat mocht nu niet. Ik zag dat ze een beha aanhad die mooi stond en dat ik hem goed kon afstellen, maar ik kon dat zelf niet doen. Uiteindelijk zei zij: hij past niet, laat maar. Dat vond ik zó erg. Of we moesten nee zeggen als iemand voor een borstprothese kwam. Dat was natuurlijk heel lastig.' Aan de andere kant prikkelt een crisis de creativiteit van de ondernemer. Trots toont Den Arend de oplossing van Figura voor het 'paskamer-probleem': met alleen een plexiglas-afscheiding tussen klant en medewerker vanaf schouderhoogte naar boven. 'Daardoor kunnen we helpen bij het passen en zijn we toch beschermd. Wij zijn hier echt uniek mee.'

Speciaalzaak

Corrie den Arend is een geboren ondernemer. Haar broers ook, maar zij runnen de kaasboerderij van de familie. Haar echtgenoot, haar kinderen; het zijn allemaal ondernemers en handelaars. Zelf begon ze voor haar achttiende al te werken, als verkoopster in de branche waarin ze nog altijd werkt: een speciaalzaak in ondermode in Hardinxveld-Giessendam. 'Ik was net ingewerkt toen de eigenares aangaf te willen stoppen', lacht ze. 'Daar gaat mijn baan, dacht ik. Toen heb ik aangegeven dat ik de winkel wel wilde overnemen. Mijn vader kon me daar gelukkig in adviseren. Het was maar een klein winkeltje - wel een echte speciaalzaak, wat vrij uniek was in die tijd - dus toen dit pand in Sliedrecht op mijn pad kwam heb ik die kans gegrepen.' Een speciaalzaak is haar winkel nog altijd. In lingerie, ondermode, nachtmode en badmode voor meisjes en vrouwen van alle leeftijden. 'We hebben oma's, moeders en kinderen uit dezelfde families die hier komen. Vrouwen die in de loop der jaren met ons meegegroeid zijn, maar ook jonge meiden met grote cupmaten die niet kunnen slagen in andere winkels en hier wel de juiste beha of bikini vinden.' Dat is geen exacte wetenschap: alles draait om het gevoel van de klant. 'Ik kan wel denken dat een beha goed zit, maar als de klant dat niet vindt, dan zoeken we iets anders. Als het lekker zit zie je dat aan de smile op het gezicht. Dan zijn wij pas tevreden.' Een webshop heeft Figura niet. In coronatijd werd die node gemist, dacht Den Arend soms. Maar aan de andere kant: 'Wij staan voor gastvrijheid en voor persoonlijk, deskundig advies. Dat kun je via een webshop niet leveren.'

Borstzorg

Figura Lingerie is behalve in mooie en goed passende mode ook gespecialiseerd in borstzorg-producten. Vanaf het herstel na een borstoperatie heeft Figura Lingerie de oplossingen hiervoor in huis. Borst- en deelprotheses, oedeem reducerende protheses, recovery care producten, en protheselingerie en -badmode. 'De borstprothese bestaat vijfenveertig jaar', weet Corrie den Arend. 'Wij hebben ons daar vanaf het begin mee bezig gehouden. Al onze medewerkers zijn gediplomeerde mammacare-specialisten. We hebben speciaal deze ruimte bij de winkel getrokken om de privacy van de vrouwen te garanderen en zijn medeoprichter geweest van de belangenvereniging voor borstprotheseleveranciers (BVBL). We worden jaarlijks bijgeschoold en gecertificeerd en voldoen aan de strenge eisen die gesteld worden voor het aanmeten van een borstprothese. We hebben de kennis van het lichaam én van de lingerie die voor protheses geschikt is. Elke klant komt onzeker binnen, maar er gaat vaak een wereld voor ze open als ze alle mogelijkheden zien. De mensen komen hiervoor vanuit het hele land naar ons toe gereden.'

Rabobank

Ze is inmiddels zevenenveertig jaar in bedrijf en werkt vanaf het eerste begin naar tevredenheid samen met de Rabobank. 'Ik heb de bank eigenlijk nooit meer nodig, alles is geautomatiseerd, dus dat is een goed teken', lacht Corrie den Arend. 'Bij de eerste corona-uitbraak heb ik wel gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een lening af te sluiten, je weet maar nooit, zekerheid is voor mij erg belangrijk. We zijn blij met de Rabobank, omdat we tijdens de lockdown geen kosten hoeven te betalen voor onze pinbundel. We moeten tenslotte op de kleintjes blijven letten.’ Haar enthousiasme voor haar werk is onverminderd groot gebleven. 'Ik doe dit nog altijd met veel plezier, dus ik hoop nog lekker door te mogen gaan. Ik kan mijn leuke klanten echt niet missen.'

Bettina Sommer voelt zich ambassadeur van de glaskunst

Bettina Sommer voelt zich ambassadeur van de glaskunst

Ze was general manager van Royal Leerdam Crystal tot het moment dat de historische locatie in Leerdam zelf gesloten werd. Maar het bloed kroop waar het niet gaan kon bij Bettina Sommer. Haar liefde voor kunst en design, voor glas en kristal bleef onverminderd groot. Dus richtte ze in 2020 Sommer Dutch Glass Art op. Daarmee blijft ze bijzondere objecten ontwikkelen in opdracht en op maat, en in samenwerking met topontwerpers en ambachtslieden.

En dat doet ze nog altijd vanuit glasstad Leerdam. Sterker nog: haar werkplek is nog altijd de historische glasfabriek aan de Linge. Het is er alleen een stuk stiller sinds Royal Delft, de eigenaar van Royal Leerdam Crystal, besloot deze productielocatie vanwege corona te sluiten, een jaar geleden. Dat kwam als een schok. 'Alle medewerkers kregen ontslag. Mijn eerste zorg was: als iedereen maar goed terechtkomt', blikt Bettina Sommer terug. 'Dat is gelukkig bijna iedereen gelukt.' Zelf is ze verknocht aan de glasfabriek. Op jonge leeftijd raakte ze al geïnteresseerd in kunst en cultuur, geprikkeld door haar ouders die haar regelmatig meenamen naar kunst- en antiekbeurzen. 'Natuurlijk was de sluiting een grote teleurstelling, maar ik heb zó veel passie voor dit bedrijf; ik wilde het niet zomaar verloren laten gaan. Ik heb een poging gedaan om Royal Leerdam Crystal over te nemen, maar dat lukte niet.'

Onderwijl werd ze veel gebeld door klanten en relaties waarmee ze altijd contact had gehad en die haar nu vroegen wie hen nu kon helpen bij het ontwerp van glasobjecten. Getriggerd door die vraag riep ze Sommer Dutch Glass Art in het leven, waarmee ze bedrijven en particulieren begeleidt bij ontwerp en ontwikkeling van relatiegeschenken, awards en unieke glasobjecten. Opdracht één was meteen een aansprekende: de nieuwste Oranjevaasjes van Royal Leerdam Crystal, die al bijna een eeuw worden uitgegeven bij belangrijke gebeurtenissen in het Koninklijk huis of landsbelang. De vijftigste verjaardag van de Koningin en de achttiende verjaardag van de kroonprinses komen eraan en de daarbij horende vaasjes worden gemaakt – beide heeft Bettina Sommer door Ans Markus laten ontwerpen. 'Ik vond wel dat deze in Leerdam gemaakt moesten worden. Hier komt de traditie vandaan.' In de oude glasfabriek - waar Sommer Dutch Glass Art kantoor mag houden zolang Libbey er geen nieuwe bestemming voor gevonden heeft - werkt ze naast en samen met meesterslijper Albert Seubring en graveur Yvonne Vissers. Hun ambachtelijk vakmanschap garandeert hoogwaardige afwerking van de objecten. 'Ik ben blij dat deze plek er nog is. Het is historische grond', aldus Bettina Sommer.' Misschien kan het ooit een broedplaats worden, van kunst, design of ambachtelijk vakmanschap. Dat zou een mooie invulling zijn.'

'Ik heb een mooie orderportefeuille', zo beschouwt Bettina Sommer haar eerste maanden als zelfstandig ondernemer. 'Van een bijzondere verpakking voor een speciale editie van de Koninklijke Nederlandse Munt tot relatiegeschenken en van awards tot ontwerpen voor de openbare ruimte. Creatief meedenken in projecten op maat, dat is wat ik ook in mijn vorige functie het leukste vond om te doen. Nu heb ik daar eigenlijk nog meer vrijheid in gekregen, omdat ik met meer kunstenaars en studio's kan samenwerken en met meer verschillende stijlen werk. Ik voel me hier een soort ambassadeur van de glaskunst en dat voelt goed, want kunst verrijkt je leven.'

Rabobank

Door mijn achtergrond had ik al best een groot netwerk, maar een bedrijf als dit starten gaat niet vanzelf. Je moet contacten onderhouden, nieuwe contacten leggen, presentaties geven en blijven ontwikkelen. Zowel privé als zakelijk heb ik altijd bij de Rabobank gebankierd. Via de Rabobank heb ik onder andere een workshop voor startende ondernemers gevolgd. Dat is nuttig; zo heeft de bank wel meer faciliteiten te bieden voor ondernemers. De mobiele pin bijvoorbeeld. Die heb ik nu nog niet nodig, maar dat komt wellicht nog. Ik volg het wel.'

Meer informatie

Lucom lost geen problemen op, maar creëert een ideale werkomgeving

Lucom lost geen problemen op, maar creëert een ideale werkomgeving

Lucom creëert IT-oplossingen die bedrijfsprocessen eenvoudiger en efficiënter maken. Lucom is van origine Duits, maar de Benelux-vestiging is sinds vijftien jaar gevestigd in Groot-Ammers. Het is een bescheiden bedrijf in de bescheiden Alblasserwaard dat net als het Duitse moederbedrijf zeer gerenommeerde bedrijven en organisaties van dienst is.

Een korte introductie. Lucom komt uit het Neandertal. Daar hebben meer historische ontwikkelingen plaatsgevonden, maar die vergelijking zou wellicht wat te ver gaan. Lucom is een ICT-bedrijf dat zich onderscheiden heeft met een zelf ontwikkeld platform waarop alle mogelijke processen in een bedrijf kunnen draaien. ‘Data, documenten, administratie, je hele workflow’, schetst Jan van Buren. ‘Zie het als een laag over de bestaande ICT heen, waarin álle processen zijn ondergebracht en waardoor je niet meer voor elke vraag een ander programma moet opstarten.’

Jan van Buren uit Groot-Ammers nam vijftien jaar geleden zelf het initiatief voor de oprichting van Lucom Benelux. ‘Ik werkte veel samen met Lucom en was erg van het bedrijf gecharmeerd. Op een gegeven moment heb ik de vraag neergelegd of er interesse was in een vestiging in Nederland. Ik heb daarbij meteen Dirk Mouthaan gevraagd om mee te doen. Ik had zelf veel ervaring met bedrijfsprocessen, maar niet met ICT. Die kennis bracht Dirk in. Nog altijd ben ik verantwoordelijk voor de sales en hij voor de oplevering van de projecten.’ ‘We begonnen samen op 1 januari 2006. Dirk en ik kwamen allebei uit Groot-Ammers en dat ligt mooi midden in Nederland. We startten aan de Wilgenweg op bedrijventerrein Gelkenes. Zes jaar later namen we daar een groter bedrijfspand in gebruik. Inmiddels zijn we gegroeid naar bijna vijfentwintig medewerkers.’

Ministeries

‘In Duitsland faciliteert Lucom de ICT voor alle ministeries. Dat zegt natuurlijk iets over de kwaliteit van de software. Ik zocht naar een manier om ook in Nederland binnen te komen bij de overheid en vond het magazine Computable bereid om een artikel te schrijven over de relatie tussen Lucom en de Duitse overheid. Dat trok de aandacht van het ministerie van Economische Zaken. Wij hebben hun e-Loket voor subsidieaanvragen in Nederland gedigitaliseerd en het digitale schadeloket in Groningen vormgegeven, maar ook de TOZO-regeling - de eerste operationele maatregel van de regering in de covid-19-crisis – is door ons opgezet.’ ‘Inmiddels zijn er ook een aantal gemeenten klant, inclusief onze thuisgemeente Molenlanden. Daar hoopt Lucom snel meer overheden aan toe te kunnen voegen. Ook in het belang van de overheid zelf. Het feit dat het Lucom-platform al vijftien jaar de grootste overheid in Europa bedient, geeft in Nederland echter geen enkele garantie om zelfs maar aan tafel te komen. Het zou om kwaliteit moeten gaan in plaats van regeltjes.’

Lucom is geen probleemoplosser, stelt Jan van Buren. ‘Wij gaan niet uit van problemen maar van hoe je wil werken. Dat is een hele andere benadering. We hebben bijvoorbeeld het Brexit-vraagstuk opgelost voor een transportbedrijf. Door uit te gaan van de vraag: welke medewerker heeft welke papieren, ondertekend en wel, nodig en wanneer? Wij zorgen dan dat alle benodigde documentatie, validaties en goedkeuringen tijdig klaarstaan, zodat de hinder van Brexit minimaal is.’

Duurzaamheid

Zeer groot is Lucom Benelux in de telecommarkt. Voor meerdere providers heeft het alle telefooncontracten gedigitaliseerd, inclusief het volledige te doorlopen proces in de winkels én de digitale ondertekening. ‘Als je in een winkel weleens je handtekening op zo’n SignPad hebt gezet, dan is dat in een systeem dat draait op het Lucom-platform. Dit succes in Nederland viel op en ook in Engeland heeft Lucom sinds 2012 een telecomleverancier gedigitaliseerd. Maar liefst veertigduizend rechtsgeldige contracten per dag worden digitaal opgemaakt, ondertekend, gearchiveerd en naadloos ingevoerd in hun bedrijfsproces. Daarmee bespaar je zeven Eiffeltorens aan papier per jaar. In totaal zijn via Lucom al negentig miljoen contracten digitaal ondertekend en miljárden velletjes papier bespaard. Dat is toch niet gek voor een bedrijf met vijfentwintig medewerkers.’ ‘We streven naar tevreden klanten in een schonere wereld. Wij zullen nooit meewerken aan processen die fraudegevoelig zijn. We vinden bijvoorbeeld niet dat je je factuurverwerking via de cloud kunt laten lopen. Dan leg je vertrouwelijke gegevens neer op een plek waarvan je niet weet wie er allemaal bij kan. Dat zullen wij nooit laten gebeuren. Als je die grens duidelijk stelt voor jezelf kun je ook nooit in de verleiding worden gebracht.’

Rabobank

‘Ik bankier al een leven lang bij de Rabobank, zowel zakelijk als privé. De groei van Lucom Benelux hebben we altijd met eigen middelen kunnen financieren, dus we zijn een makkelijke klant.’ Lachend: ‘De rechtsgeldige digitale ondertekening van documenten is een grote kracht van ons bedrijf. We hebben ook banken onder onze klanten. Ik hoop de Rabobank ook nog eens te verwelkomen.’

Meer informatie

Marcel Kornet heeft twee bloeiende bedrijven: ‘het is een kwestie van planning’

Marcel Kornet heeft twee bloeiende bedrijven: ‘het is een kwestie van planning’

Het zijn twee totaal verschillende takken van sport, maar Marcel Kornet is een bevlogen ondernemer in allebei. Hij is de oprichter en eigenaar van zowel MK Reiniging als MK Montageservice, twee bloeiende bedrijven met kantoor in Sliedrecht.

Vanwaar de combinatie, is de voor de hand liggende vraag. Die ontstond min of meer toevallig, vertelt Kornet. Zijn uitgangspunt was vooral: ‘Ik heb altijd voor mezelf willen werken. Dat leek me mooi, om het zelf voor elkaar te boksen. Maar wat ga je dan doen? Na een periode goed nadenken wist ik dat ik buiten wilde werken. In de daaropvolgende zoektocht kwam het reinigen met hogedruk in mijn vizier. Ik kwam in contact met een leverancier en heb een spuitkar gekocht. Daar kon je álles mee reinigen: gevels, schepen, steigers in jachthavens, damwanden, noem maar op. Ook ondersteuning bij calamiteiten, zoals een lekkage of ongeluk, was mogelijk.’

‘Deze spuit werkt onder hoge druk van 350 bar en warm water tot maar liefst 98 graden. Het water dat we gebruiken kan drinkwater zijn, maar ook water uit een haven dat we eerst een aantal keer rondpompen.’ ‘Ik heb reclame gemaakt op LinkedIn, ik heb her en der proefstukjes gereinigd. Zo is het gaan lopen. Intussen hield ik wel meer mogelijkheden open en dat was een goede keuze: inmiddels zijn interieurreiniging, glasbewassing en het reinigen van zonnepanelen aan onze dienstverlening toegevoegd.’

particulieren drie ramen schoon, maar doen ook alle schoonmaakwerkzaamheden voor VVE’s: parkeergarages, het glas, de zonnepanelen, alles. Of we maken nieuwe appartementencomplexen helemaal schoon voor de oplevering, zowel van buiten als van binnen.’

MK Montageservice

Kornet had al bewogen arbeidsjaren achter zich. ‘Ik kwam uit de wegenbouw. Daarna heb ik meegebouwd aan de Ark van Noach. Eerst aan de kleine ark, daarna aan de grote. Daar ben ik acht jaar bij betrokken geweest. En nog steeds. Hij ligt nu in Krimpen aan de IJssel. Daarna heb ik twee jaar gewerkt bij Olssen, het bedrijf hiernaast (MK is gevestigd aan de Parabool in Sliedrecht, red.), dat gespecialiseerd is in lockers.’

‘Nadat ik voor mezelf begonnen was, kreeg ik van mijn oude werkgever vragen over montage. Ik ging projecten uitvoeren voor Olssen. Lockers en kleedkamers aanvankelijk, maar ook dat breidde uit. Voor veel meer bedrijven plaatsen wij nu meubels, stellingen, lockers, alles wat je als pakket kunt monteren. We voeren grote projecten uit. Zo heeft MK Montageservice een contract binnen de Veiligheidsregio Rotterdam. Wij monteren en plaatsen rekken voor de uitrusting van brandweerlieden. Waar nodig worden attributen op maat gemaakt.’

Planning

‘De twee bedrijven lieten elkaar niet los. Ze groeien allebei, maar het gaat best naast elkaar.’ Lachend: ‘Het is een kwestie van planning. Ik werk met zzp’ers en werk zelf veel mee op locatie. Het grote verschil maak ik in het voortraject. Ik trek veel tijd uit om een goed plan te maken met de klant: wat gaan we doen, hoe lang duurt dat, waarmee moet de omgeving rekening houden? Dat doe ik met íedereen, van de particulier tot de grootste bedrijven en overal in het land. We voeren onze werkzaamheden uit zoals ik het bij mezelf thuis ook graag zou zien.’

Duurzaamheid

‘MK Reiniging gebruikt osmosewater voor de reiniging van panden. Dat is extreem gefilterd water dat geen sporen achterlaat. We hoeven dus geen verontreinigende middelen te gebruiken. We hebben een filtersysteem om water op zaak te kunnen filteren.’

Rabobank

‘Ik ben altijd klant van de Rabobank geweest. Begin 2020 ben ik in dit nieuwe pand getrokken. Het was ideaal: naast de snelweg en dichtbij huis. Omdat ik in 2016 ben gestart, konden we probleemloos drie jaarcijfers aanleveren bij de Rabobank. Zo kreeg ik groen licht om op zoek te gaan naar een eigen pand. De samenwerking met en binnen de Rabobank verliep erg prettig.’

MK Reining

MK Montageservice

Verlangen naar tapas en terras bij ’t Oude Stadthuys

Martijn van 't Oude Stadhuys

Tja, 2020… Het werd vooral afgesloten met de wens dat het nieuwe jaar anders zou zijn. Horecabedrijven symboliseren bij uitstek de gevolgen van corona. Martijn Bakker van het monumentale restaurant ’t Oude Stadthuys in Gorinchem kan erover meepraten.

Probeer het c-woord maar eens te omzeilen in gesprek met een horecaondernemer anno 2021. Zijn uitdaging ligt niet, zoals in andere jaren, in de vlotte bediening op de terrassen of het perfectioneren van de gerechten op de kaart. Het is overleven geblazen in de jaren van de pandemie. En verlangen naar het moment dat de gezelligheid in de wereld veilig mag terugkeren. Gasten zullen genieten als nooit tevoren van zwoele tapasavonden, zomerse borrels met vrienden of zelfs van een simpel bakje koffie bij ’t Oude Stadthuys op de Grote Markt. De eet- en drinkerij is een van de vertrouwdheden op het formidabele terrasplein in Gorinchem. Op 1 februari 2021 was het vijftien jaar geleden dat Martijn Bakker ’t Oude Stadthuys opende. ‘Een jubileum om in stilte te vieren’, zo vat hij de onwerkelijke coronawerkelijkheid samen.

Het is een rotjaar geweest uiteraard, kostbaar vooral. Maar hij weet het nuchter te beschouwen. ‘Nee, ik heb er niet wakker van gelegen. Dat gebeurt me sowieso niet snel, maar dit is een gezond bedrijf. Daarom weet ik dat we het overleven, hoewel er wel een keer een einde moet komen aan de lockdown natuurlijk. Het is vooral zonde, omdat we net een grote verbouwing hadden gedaan vorig jaar. Tijdens het mooiste voorjaar in tijden, dat erna kwam, moesten we dicht.’
Zoals horecaondernemers eigen is, had Martijn Bakker er al een lange reis opzitten voor hij op 21 mei 2004 (‘dat weet ik nog precies, want het is mijn verjaardag’) bedrijfsleider werd in het Hart van Gorcum. Die reis begon in cafetaria ’t Vinkenestje in Sleeuwijk en bracht hem via Texel, Tenerife en Australië naar Gorinchem. ‘Samen met mijn toenmalige collega Jurjen van Ligten heb ik ’t Hart van Gorcum overgenomen en er ’t Oude Stadthuys van gemaakt. Een grandcafé met een à la carte diner en een tapaskaart. Of beter: wereldse bites, want je kunt een yakatori-spiesje eigenlijk geen tapas noemen.’

‘Vanaf 2013 is het restaurant gegroeid. Eerst kregen we parasols met windschermen waardoor we meer plek kregen en in 2016 kwamen de serres aan de voor- en achterkant erbij. Zo zijn we van veertig naar zeventig naar uiteindelijk honderdtien plaatsen gegroeid. Afgelopen jaar hebben we een grote verbouwing gehad. Dit is al vijfentwintig jaar een horecapand en de eerste bar zat er nog in, dus het was tijd. We hebben een veel grotere keuken gekregen. Binnen hebben we daardoor wat minder tafels, maar de wachttijden in de keuken zijn tot een minimum teruggebracht. Dat is fijn voor onze gasten en maakt ons eigen werkplezier ook een stuk groter.’ De verbouwing was tevens een verduurzaming. ‘Alle apparatuur is nieuw, allemaal hoog rendement. Het gas is uit de keuken, de vaatwasser werkt met warmte-terugwinning. En binnen is alle verlichting nu led.’ De verbouwing was voor Bakker tevens de aanleiding om klant te worden van de Rabobank. ‘De Rabobank hielp snel en alert met de financiering. Toen de eerste lockdown kwam, nam mijn accountmanager Eva Sirag meteen contact op om te vragen of ze iets kon betekenen. In die periode heb ik geen aflossingen hoeven betalen. Het contact is heel goed. Daar heb ik niets over te klagen.’

Lichtpuntjes zijn er in de coronamaanden ook geweest, hoewel het in zakelijk licht natuurlijk doekjes voor het bloeden zijn. ‘We hebben echt steun gehad van onze vaste gasten. We hebben samen met onze collega’s van grandcafé Tax bijvoorbeeld kerstbomen verkocht, die de mensen bewust bij ons kochten. En met name met Kerstmis hebben we topdagen gehad met onze afhaal- en bezorgmenu’s. Dan merk je dat het je gegund wordt. Onze tapasboxen zijn tijdens de lockdowns sowieso vaak besteld. Die mogelijkheid houden we er na corona zeker in.’

Het voortdurende vakantiegevoel van Si-Moda

Het voortdurende vakantiegevoel van Si-Moda

Het is altijd zomer op het Instagram-account van Si-Moda Fashion Agency. Daar showt Simone de Groot de zomerjurkjes, strandmode en accessoires die ze over de hele wereld vindt voor de Nederlandse markt. Ze heeft een grote schare fans: de consument verlangt het hele jaar door naar zon en vakantiegevoel en voor de detaillist is de verkoopperiode van zomermerken de langste en belangrijkste.

Met Si-Moda Fashion Agency vertegenwoordigt de Sliedrechtse Simone de Groot inmiddels zeventien internationale modemerken. Haar wereld is grenzeloos. De kleding heeft ze in alle windstreken gezocht; Frankrijk en Spanje, maar evengoed in Indonesië. Wel hebben de merken de zomerse ‘Bohemian chic’ look met elkaar gemeen. Ze heeft verkooppunten in heel Nederland, Duitsland en België, maar ook op tal van buitenlandse toeristische hotspots. Van Aruba, Bonaire en Curacao tot Dubai, Guadeloupe en Saint-Tropez. Ook zijn haar collecties te koop bij beachclubs zoals Nikki Beach.

Ze begon zelf ook in de kledingverkoop, na een aantal jaren in Engeland en Italië te hebben gewoond. Haar winkel Huisje Boompje Bebie in Sliedrecht bestaat al jaren niet meer, maar: ‘Ik word er nog altijd op aangesproken. Ik had er écht een leuke internationale-merkenwinkel van gemaakt. Mensen kwamen er vanuit het hele land voor naar Sliedrecht gereden. Naar Sliedrecht! Ik heb ook een winkel in Oisterwijk gehad, maar in 2012 ben ik ermee gestopt om met mijn modeagentuur te beginnen.’

Bohemian twist

‘In Zuid-Frankrijk was ik de zomerjurken van Miss June en Sundress tegengekomen. Zomerjurken met een bohemian twist. Dat werd en is zeer populair bij consumenten. Ook als het slecht weer is verkopen ze goed. Je krijgt er een vakantiegevoel van en daar leven mensen ook buiten het seizoen naartoe. Zo vond ik meer kledingmerken, maar ook strandmanden en sieraden. Die deden het ook goed.’

Met ruim tien jaar ervaring had Simone een groot netwerk in de mode. Dat kwam van pas bij het vinden van detaillisten die haar merken wilden verkopen. Weer bijna tien jaar later vormen de social media een prachtige etalage voor Si-Moda. ‘Ik heb veertienduizend volgers op Instagram en mijn merken worden onder anderen gedragen door Quinty Trustfull en Leontine Borsato. Als ik de nieuwe collecties binnen heb, laat ik ze daar zien. Dan word je op een gegeven moment zelf gevraagd door ondernemers die je kleding willen verkopen.’

Zoeken en ontdekken

Ze had het succes van Si-Moda vooraf allerminst gepland. ‘Nee, helemaal niet’, vertelt ze lachend. ‘Eigenlijk rol ik mijn hele leven overal in. Ik kom de prachtige collecties tegen tijdens mijn reizen en denk: dat is een leuk product, daar kan best behoefte aan zijn. Ik denk wel dat dat een talent is, om te zien dat iets een succes kan worden. Dat vind ik het leukste aan dit werk: nieuwe merken zoeken en ontdekken, altijd blijven vernieuwen.’

Ze herkent die drive ook bij de modeondernemers die haar merken in hun winkels hebben. En voor wie 2020 natuurlijk geen makkelijk jaar was. ‘Mensen zullen nieuwe kleding altijd willen passen in de winkel’, is Simone de Groot van overtuigd. ‘Je ziet hoe het staat en krijgt er stijladvies bij. Het is aan de ondernemers om ervoor te zorgen dat ze bijzondere merken hebben waar de mensen op af komen. Zij hebben dit jaar écht keihard hun best gedaan om in beeld te blijven. Tijdens de harde lockdown hebben de winkeliers wederom bewezen hoe creatief ze zijn. Ze zijn heel actief op social media, met bezorgen en met hun webshops, ze hebben online live modeshows gegeven en rijden rond met een kerstboom op de auto. Er is geen jurkje geweest dat niet is gefilmd. Er is, en wordt ontzettend hard gewerkt. Ik motiveer en enthousiasmeer klanten daarbij zoveel als ik kan. Positiveren, noem ik dat zelf.’

Rabobank

Ik ben nu twintig jaar ondernemer en ben vanaf het begin tevreden klant van de Rabobank. Ik heb nooit veel nodig gehad, maar de bank is altijd geïnteresseerd geweest. Toen corona kwam, benaderde de bank me meteen of ze iets voor me konden betekenen. Dat was heel netjes en ik de stel de betrokkenheid zeer op prijs. Ik heb altijd al een goede samenwerking met de Rabobank gehad. Mijn accountmanager Stefan Blom informeert mij ook over leuke zakelijke bijeenkomsten. Dat waardeer ik zeer.

Verblijven, vergaderen en golfen in het oude melkveebedrijf

Verblijven, vergaderen en golfen in het oude melkveebedrijf

Ooit een klassiek boerenbedrijf, tegenwoordig een markante toeristische trekpleister in de Alblasserwaard. De Maria Johanna Hoeve maakte deze eeuw een spectaculaire gedaanteverwisseling door. De familie Kool runt er tegenwoordig een groepsaccommodatie voor toeristen, een vergaderlocatie voor de zakelijke markt, een restaurant én een negen holes golfbaan.

Het familiebedrijf is 75 jaar gevestigd aan de rand van het dorp Noordeloos, op de grond van het vroegere Slot van Noordeloos. Grootvader Kool verhuisde ernaartoe nadat zijn boerderij was afgebrand door een oorlogsongeval: een vluchtende geallieerde piloot moest zijn bommen afwerpen en een daarvan viel op de boerderij. Gijs Kool bouwde het melkproductiebedrijf van zijn vader uit, maar had geen opvolger en stopte in 2003. De hoeve verkopen, dat kon de familie echter niet over het hart verkrijgen. Echtgenote Janneke Kool gaf de boerderij een nieuwe bestemming door er een luxe groepsaccommodatie in te richten voor fietsende en wandelende gezelschappen. Ze pionierde zo in de toeristische opwaardering van de Alblasserwaard. Zoon Leo Kool borduurde voort op het initiatief van zijn moeder en speelde in op regelmatige verzoeken vanuit de zakelijke markt. Er werden vergaderzalen ingericht, er kwam een brasserie met een op streekproducten gestoeld menu en als klap op de vuurpijl: een golfbaan met negen holes. 

Golfers

In het memorabele jaar 2020 brengen de golfers leven op de Maria Johanna Hoeve. Het restaurant kampt met coronasluitingen en er is minder vraag naar vergaderruimten en groepsaccommodaties. ‘Het golfen helpt ons er wel een beetje doorheen’, stelt Leo Kool. ‘Tijdens corona is golf wereldwijd extra populair geworden. Wij zijn al op weg naar de vierhonderd clubleden. Twee jaar geleden hebben we naast de negen holes een driving range aangelegd waar je kunt afslaan en oefenen. Met hoge netten erachter, maar er was toch wat overlast van. In de coronaperiode hebben we gaatjes in de golfballen geprikt om ze lichter te maken en de luchtweerstand te vergroten.’ Lachend: ‘De ballen fluiten nu als je ze wegslaat. Maar serieus: het is echt een goede oplossing, ik ben er wel trots op. Met 120 meter is de driving range relatief kort, maar golfers kunnen zich uitleven alsof ze 200 meter slaan. En de overlast is geminimaliseerd.’ In toeristisch opzicht was 2020 vanzelfsprekend rustiger dan voorheen, waar de trend in de jaren ervoor juist stijgend was. ‘Er kwam steeds meer vraag naar de groepsaccommodatie. Ook vaker vanuit België en Duitsland. En waar we in ons restaurant vroeger vooral zakelijke gasten hadden, kwamen er steeds meer bezoekers van de campings in de omgeving.’

Gijs en Janneke Kool zijn nog iedere dag te vinden op de Maria Johanna Hoeve, maar Leo Kool heeft de dagelijkse leiding overgenomen. ‘Vier jaar geleden ben ik zelf op de boerderij komen wonen en zijn mijn ouders verhuisd. Dat is voor de bedrijfsvoering een belangrijke stap geweest. Ik onderhoud de contacten, ontvang de zakelijke bezoekers en regel alles voor de golfbaan. Met de horeca heb ik minder affiniteit. Ik ben er wel bij betrokken, maar het restaurantteam is zelfdraaiend.’

Rabobank

De genoemde grote verbouwingen werden onder meer gestimuleerd door een Europese subsidie voor plattelandsontwikkeling. Daarnaast ervoer Leo Kool altijd alle medewerking van de Rabobank bij de financiering. ‘Toevallig zijn we nu bezig met de overname van een stukje grond van onze buurman, voor extra parkeerruimte. Dus we hebben weer regelmatig contact met de Rabobank. Die is altijd goed voor ons geweest en heeft ons door de jaren heen veel geholpen. Daar kan ik alleen maar positief over zijn.’

Mir-Jo houdt Sliedrecht stijlvol

Mir-Jo houdt Sliedrecht stijlvol

Al meer dan veertig jaar worden de namen Van Overbeek en Mir-Jo door vele Sliedrechters gelinkt aan de kapper. In kapsalon Mir-Jo aan de Kerkbuurt houden Miranda van Overbeek en haar team Sliedrecht stijlvol en verzorgd. Daarnaast helpt Miranda mensen die chemotherapie ondergaan bij het vinden van een mooi haarwerk.

Miranda van Overbeek is natuurlijk de ‘Mir’ in Mir-Jo. Broer Jody is ook vereeuwigd in de naam van het familiekappersbedrijf, maar hij is niet het vak ingegaan dat zijn ouders en zus kozen. ‘Mijn ouders hadden drie zaken: twee in Sliedrecht en één in Bleskensgraaf’, vertelt Miranda. ‘Toen ze gescheiden zijn heeft mijn vader er twee voortgezet en mijn moeder deze. Zij knipte zelf niet. Mijn vader was wel kapper. Mijn moeder was gastvrouw in de salon.’ Miranda kwam in 1988 bij haar moeder knippen en nam de zaak in 2007 over. Vijf jaar geleden kocht ze het huidige pand, pal op de kop van de Kerkbuurt. ‘Ik ben steeds meer in de rol van mijn moeder gegroeid, die van gastvrouw. Door een chronische ziekte kan ik zelf niet meer zo veel knippen. Ik doe het nog wel, maar neem geen nieuwe klanten meer aan. Daarbij heb ik vijftien dames in dienst, dus ik ben al erg druk met alle dagelijkse zaken te regelen. Dat kost ook veel tijd.’

Het kappersvak is veranderd in de ruim veertig jaar van Mir-Jo’s bestaan. Los van trends en stijlen is de digitalisering ingetreden én heeft Mir-Jo zichzelf op verschillende vlakken ontwikkeld. We zijn erg actief op social media om zichtbaar te zijn en hebben meerdere specialisaties. Wij zijn onder andere erg goed in kleuringen, opsteken en in hoofdhuidanalyses.’ Voor hoofdhuidproblemen als roos, eczeem, psoriasis en haaruitval heeft Mir-Jo speciale apparatuur in huis waarmee oorzaak en oplossing in beeld gebracht kunnen worden. ‘En we hebben een medische productlijn voor de behandeling.’

Haarwerken

Nog een bijzonder specialisme van Mir-Jo, en dit doet Miranda zelf, is het haarwerk. Ze helpt mensen die hun haar kwijtraken tijdens chemotherapiebehandelingen bij het vinden van een mooi haarwerk. ‘Tien jaar geleden heb ik er al een cursus voor gevolgd, maar toen werd ik zelf ziek. Na onze verhuizing naar deze salon heb ik het weer opgepikt. Hier heb ik een aparte haarwerkstudio op de eerste verdieping, met een eigen ingang.’ ‘Voordat de chemotherapie begint maak ik foto’s van het bestaande haarmodel. Aan de hand daarvan worden zes tot acht haarwerken besteld, waarvan we de mooiste kunnen uitkiezen. Zijn we nog niet helemaal tevreden, dan kunnen we een nieuwe ‘zichtzending’ laten komen. Het is een emotioneel proces, ook voor mij soms. Maar het is tegelijkertijd heel mooi en dankbaar werk.’

Hecht team

Coronajaar 2020 is memorabel in zijn algemeenheid, maar voor beroepsgroepen als deze in het bijzonder. Mir-Jo moest de deuren noodgedwongen voor langere tijd dicht houden. ‘Ik heb nooit eerder zo veel stress gehad’, bekent Miranda. ‘Iedere dag ben ik vanuit Dordrecht, waar ik woon, naar de salon gefietst. Dan stond ik binnen en dacht ik: het zal toch niet waar zijn dat het straks ophoudt? Ik heb wel ervaren hoe hecht ons team is, dat was het enige mooie aan die tijd. We hebben samen alles schoongemaakt en toen we weer open mochten, en het echt een gekkenhuis was, hebben we samen de diensten verdeeld en extra koopavonden gedraaid.’

Rabobank

Steun ervoer ze ook van de Rabobank in die moeilijke periode. ‘Saskia Mol is mijn accountmanager, een hele fijne vrouw. Ze belde meteen toen we even moesten sluiten: of de hypotheek tijdelijk stopgezet moest worden. Dat hebben we ook gedaan. En ook daarna dacht ze erg mee en stelde de bank zich heel flexibel op. Dat heb ik erg gewaardeerd.’

Coronatijd heeft twee gezichten voor SAPO

Coronatijd heeft twee gezichten voor SAPO

Het begon in 2011 met een bescheiden webwinkel met schoonmaakartikelen. Bijna tien jaar later is SAPO in Meerkerk een toonaangevende totaalleverancier in schoonmaak- en non-food horecaproducten. Andrew Viveen en Wouter Bockweg vertellen hoe het zo ver gekomen is en welke uitdagingen coronajaar 2020 met zich meebrengt.

De oprichters van SAPO kenden elkaar via hockeyclub Rapid in Gorinchem. Wouter Bockweg had een achtergrond in de financiële dienstverlening en in het vastgoed. Andrew Viveen was degene met ervaring in de schoonmaakbranche. ‘Hij wist dat er veel vraag naar schoonmaakproducten was en stelde voor om samen een website op te zetten’, vertelt Bockweg. SAPO Cleaning Products had een paar snel groeiende schoonmaakbedrijven als eerste klanten en groeide mee. De eerste écht grote afnemer werd een bekende fastfoodketen, waar Viveen proactief een keer aanklopte om SAPO’s diensten aan te bieden. ‘Voorheen werkte deze organisatie met een grotere partij, maar daarmee hadden ze te vaak te maken met naleveringen en er was weinig flexibiliteit bij artikelen die niet op de inkooplijst stonden. Wij, als kleinere organisatie, konden wél binnen een dag een enkel pallet leveren van een bepaald artikel. Zo werken we nog altijd. Wij houden voor klanten alle producten minstens één keer op voorraad, om meteen te kunnen reageren op een spoedbestelling.’

Horeca

Ze verkopen duizenden artikelen: van reinigingsmiddelen tot schoonmaakmachines en van dispensers met navulling tot hygiënepapier. Zo’n zelfde alomvattend assortiment biedt ‘zusterbedrijf’ SAPO Horeca Products aan horecabedrijven. ‘We hadden vrienden in de horeca die schoonmaakproducten bij ons afnamen’, vertelt Bockweg. ‘Vanzelf kwam toen de vraag of we ook potjes en pannetjes konden leveren. Dat liep uit op een aparte groothandel.’ Andrew Viveen: ‘Het is zelfs zo ver uitgebreid dat we volgend jaar een complete grootkeuken gaan leveren, met de totale inrichting en aankleding.’

Corona

Voor SAPO heeft de coronacrisis twee gezichten. De getroffen horecaklanten plaatsen begrijpelijkerwijs weinig bestellingen, maar de hygiënische schoonmaakproducten zijn niet aan te slepen. ‘We hadden een paar doosjes met mondkapjes staan toen corona begon in China. Die zijn toen ook naar China verkocht. Voor corona wisten we er weinig van, we verkochten ze zelden’, zegt Bockweg. ‘Daarna zijn we overal gaan zoeken naar leveranciers die voldoende mondkapjes van goede kwaliteit konden leveren.’ Tel daar nog eens de handschoenen bij op, de dispensers met desinfectiemiddel, de papieren handdoekjes die op toiletten de veel minder hygiënische katoenen rollen vervangen. Maar ook de biologisch afbreekbare bakjes die SAPO levert aan restaurants die op afhalen en bezorgen zijn overgeschakeld. Daarmee draait SAPO uitstekende maanden. ‘Toch is het qua ondernemen minder leuk’, vindt Wouter Bockweg opvallend genoeg. ‘Het is vervelend als je door de enorme vraag soms nee moet verkopen. Onze bestaande klanten krijgen altijd voorrang. De voorraad die we over hebben gaat naar de handel en de zorg.’

SAPO begon als kleine website en werd een groeiende groothandel waarvoor de website een tool is. ‘We willen geen webshop zijn die alleen maar online de goedkoopste is. Onze focus is de opvolging van bestellingen. We proberen van klanten ‘totaalklanten’ te maken, want als ze bij ons hun hele assortiment afnemen, kunnen we alsnog de goedkoopste zijn.’

Rabobank

‘Het schoonmaakbedrijf dat onze eerste klant was, groeide sterk en nam veel producten af. Wij moesten dus ook veel inkopen. Zo veel dat we een probleem zouden hebben als we een maand zonder bestellingen zouden hebben’, herinnert Andrew Viveen zich. ‘Toen hebben we de Rabobank om een krediet gevraagd. Kom maar praten zeiden ze, waarop ik zei: Je kunt beter bij ons komen, dan krijg je meer gevoel bij wat we doen, haha! Dat waardeerden ze wel. We hebben het krediet gekregen, wat midden in crisistijd best uniek was.’

Het succesrecept van Kampanje: eerlijk eten en een luisterend oor

Het succesrecept van Kampanje: eerlijk eten en een luisterend oor

Decennialang al is restaurant Kampanje in Hardinxveld-Giessendam een plek waar velen uit de regio genieten van de gezelligheid en van uitstekend eten, wars van pretenties. Zelfs in coronatijd laten Frank en Monique Honders hun gasten volop genieten in Kampanje.

In 2021 zitten zij er vijfentwintig jaar in, maar Kampanje bestaat al veel langer, sinds 1952. ,,Het werd gebouwd door de Merwe Stichting, vanuit scheepswerf De Merwede’’, zo kent Frank Honders zijn klassieken. ,,Het was aanvankelijk een soort verenigingsgebouw waar filmavonden en zangavonden werden gehouden en waar medewerkers van De Merwede hun bruiloft vierden. Na een paar jaar kwam er een restaurant bij dat steeds beter werd. Het werd de place to be, zeker voor scheepswerven.’’ ,,Mijn schoonvader heeft het restaurant gedraaid van 1968 tot 1990, maar medio jaren tachtig gingen de zaken slechter. De economie was slecht, scheepswerven vielen om. Uiteindelijk werd Kampanje gekocht door Jan van Houwelingen van BM van Houwelingen. Hij wilde het twee jaar proberen. Ging het niet, dan zou hij er appartementen bouwen. Mijn vrouw en ik mochten het gaan doen.’’ Het werd meteen een succes. ,,We hebben naar de mensen geluisterd’’, is de simpele verklaring. ,,We hebben geen sterren, maar wel een eerlijk, goed stukje eten. En een luisterend oor. We kennen de mensen, maken een praatje, vragen hoe het thuis gaat. Dat werkt in de Alblasserwaard. We zijn ook op zondag dicht, omdat we weten dat daaraan gehecht wordt. Onze eigen medewerkers vinden dat ook fijn.’’

Leuke gasten

Frank en Monique Honders namen Kampanje in 2005 over. Ze hielden altijd vast aan hun succesvolle recept: een keuken van zeer hoge kwaliteit (‘Wij zijn na de sterrenzaken het eerstvolgende’), maar zonder experimentele uitstapjes. ,,Wij doen niet aan crèmepjes. Daar zijn we de zaak niet naar. En we lopen zelf altijd ‘voor’, in het restaurant. Dat vinden we leuk. We hebben ook leuke gasten, geen zeurpieten. Ze weten hoe wij in het leven staan en ze kennen onze medewerkers, die vaak ook al vijfentwintig jaar met ons meelopen.’’ ,,We hebben heel veel vaste gasten. We hebben hun kinderen zien meekomen en die komen nu zelf ook. Ze hebben een mooi bedrijfje opgebouwd, ze houden hun kraamparty hier. Prachtig toch?’’

In het rare coronajaar 2020 blijkt de band tussen Kampanje en het vaste bezoek inderdaad hecht. ,,Je merkt dat mensen je wat gunnen’’, stelt Honders dankbaar. ,,Wij doen er ook alles aan om gasten echt te laten genieten, zeker nu. We houden ons aan alle richtlijnen en hebben gelukkig de ruimte om anderhalve meter afstand te bewaren. Je kunt hier gewoon lekker komen eten. Daar doen we nooit concessies aan.’’ Naast het restaurant en de brasserie beschikt Kampanje over zalen die geschikt zijn voor vergaderingen met tien personen tot bruiloften met driehonderd gasten. Daarnaast verzorgt Kampanje catering, zowel zakelijk als bij mensen thuis.

Rabobank

,,Met de Rabobank hebben we altijd een goede band gehad. Ze zijn ook altijd onze gasten geweest tijdens etentjes met collega’s of voor vergaderingen. Dat waarderen we. Wij hebben altijd ondernomen zoals Jan van Houwelingen dat ook deed: behoudend, niets uitgeven wat je niet hebt. Dat maakt ons waarschijnlijk een makkelijke klant voor de bank.’’

Boshuis maakt water schoner, zachter en lekkerder

Voor velen zal het als een vanzelfsprekendheid voelen: om altijd beschikking te hebben over schoon, zuiver drinkwater. Maar ons drinkwater kan nog een stuk schoner, zachter en lekkerder zijn. Laat dat maar aan Boshuis uit Vuren over. Boshuis is ‘Thuis in Water’ en is toonaangevend in Nederland op het gebied van waterontharding en andere wateroplossingen.

Boshuis maakt water schoner, zachter en lekkerder

Nederland heeft gemiddeld hard water. In België en Frankrijk bijvoorbeeld zit er veel meer kalk in het drinkwater, maar in bergrijke gebieden is het water juist aanzienlijk zachter. ,,We hebben hier prachtig water, hoor je vaak. Dat is ook zo. Maar we hebben óók prachtige spullen’’, stelt Ton Boshuis. ,,Als je veel investeert in een mooie badkamer en keuken wil je die toch netjes houden? Dat doet een waterontharder.’’ ,,Voordat het zachte regenwater uit de kraan komt, heeft het eerst alles opgenomen wat het tegenkomt als het zeventig, tachtig, negentig meter in de grond zakt’’, legt de oprichter van Boshuis uit. ,,Dat zie je in huis terug op je tegels, aan de randen van de kraan of aan de waterkoker die vol kalk zit. Een waterontharder biedt vooral comfort: minder poetswerk, minder ergernis. Met zachter water hoef je bovendien minder zeep en wasmiddel te gebruiken, wat beter is voor het milieu. En een waterontharder draagt bij aan de levensduur van badkamer, keuken en alle apparatuur erin.’’ ,,Bovendien’’, zo vult hij zichzelf aan, ,,is kalk slecht voor je huid. Veel mensen hebben last van een droge of geïrriteerde huid. In 99 procent van de gevallen nemen de klachten af als je zachter water hebt in huis.’’

De voordelen van zacht water waren in de industrie al langer bekend. In particuliere woningen was de waterontharder nog een noviteit toen Ton Boshuis ermee begon in 2003. ,,Het idee om de particuliere markt op te zoeken kwam van mijn vrouw Anneke. Wij woonden destijds in Hoornaar. Daar ben ik begonnen: zelf folders printen en bezorgen en er ’s avonds achteraan bellen. Het was echt pionieren; ik sloot me aan bij de ondernemersvereniging, stond op de jaarmarkt. Wij waren de eersten op de particuliere markt en je ziet dat we als gedeeld marktleider nog altijd een stapje voor lopen op andere partijen.’’
Dat komt mede doordat Boshuis zijn apparaten zelf produceert. Sinds 2013 is Boshuis een eigen merk. ,,We willen elk jaar een nieuw product op de markt brengen. Het nieuwste is een filter dat je gewoon in je keukenkastje kunt zetten en dat naast kalk ook kleur- en smaakstoffen, medicijnresten en lood uit het drinkwater haalt. Om dat lood is de laatste tijd veel te doen geweest. Dat hoort er natuurlijk niet in. Door dat filter smaakt het water ook veel lekkerder.’’

Rabobank

,,Mijn eerste spaarrekening was een Zilvervlootrekening van de Rabobank. Die is een paar keer van naam veranderd, maar ik heb hem nog steeds. Zakelijk heeft Rabobank ons geholpen toen we in de beginjaren een flinke investering moesten doen.’’ Ton Boshuis lacht: ,,Tegenwoordig hebben we de bank niet veel nodig. Dat is een goed teken, toch? Maar de contacten zijn goed. Daar ben ik super tevreden over.’’

Olt Ghiessen en Giessen-Oudekerk: onlosmakelijk verbonden met elkaar

Olt Ghiessen en Giessen-Oudekerk: onlosmakelijk verbonden met elkaar

Het sociale leven in Giessen-Oudekerk draait sinds mensenheugenis voor een belangrijk deel om café Olt Ghiessen. Het bruine café van weleer werd deze eeuw een succesvol cateringbedrijf en het podium voor feesten en evenementen. Tijdens de coronacrisis ondervonden uitbaters Gerrit en Gerda van den Heuvel hoezeer het dorp en Olt Ghiessen met elkaar verbonden zijn.

Het terras aan de Giessen is in de zomer van 2020 herontdekt. Gerrit en Gerda van den Heuvel zetten de deuren van Olt Ghiessen open voor gasten vanwege het wegvallen van alle evenementen in het coronajaar. Olt Ghiessen werd daardoor tijdelijk eetcafé; een plaats waar dagjesmensen in de Alblasserwaard dankbaar neerstreken. ‘Dit uitzicht is ontzettend veel gefotografeerd de laatste tijd’, wijst Gerda over de rivierbocht waaraan het terras gelegen is. ‘Vanaf de weg zie je niet hoe mooi het is. Mensen zijn echt onder de indruk. Als de zon schijnt, is er veel bedrijvigheid; van mensen op de fiets, maar vooral ook op het water.’

Ze groeiden hier allebei op. Precies hier. Gerrits ouders namen Olt Ghiessen over op 1 augustus 1971 en woonden erboven. Gerda was het buurmeisje. Gerrit lacht: ‘Soms hoef je niet ver te zoeken. Ik ben na school de zaak ingerold en ben in 2003 in de vof gekomen. Sinds 2017 zijn wij samen eigenaar.’ Van oudsher is Olt Ghiessen een begrip door het ijs. Het was voor schaatsers een vast afspreekpunt als de Alblasserwaard bevroor. De ijsclub houdt zijn vergaderingen nog altijd hier, net zoals de Oranjevereniging, buurtverenigingen en andere dorpsorganisaties. Bij entree oogt Olt Ghiessen nog altijd als die oude dorpskroeg, maar dat is het al lang niet meer. Er worden nu bruiloften en partijen gehouden, vrijdagmiddagborrels en succesvolle evenementen als de Top2000-avonden of het 24 uur paalzitten. Verder zijn Gerrit en Gerda van den Heuvel veelgevraagde cateraars voor bedrijven, instellingen en speciale gelegenheden.

Rabobank

‘Zoals hier Heineken door de kraan loopt, zo bankieren we bij Rabobank. Dat is van oudsher zo’, vertellen Gerda en Gerrit. ‘Toen de coronasluiting werd aangekondigd werden we de dag erna door Rabobank gebeld: dat ze voor ons klaarstonden als ze iets konden doen. Zoiets verwacht je niet direct van zo’n groot bedrijf, maar het gebeurde wel. Dat hebben we erg gewaardeerd.’

Exclusieve interieurs van de ‘meesterschilders’

Exclusieve interieurs van de ‘meesterschilders’

Je stapt van verrassing in verbazing zodra je bij ’t Kleurhuys de trap naar de bovenverdieping genomen hebt. Het pand aan de Prisma in Sliedrecht oogt wat grijs van buitenaf, maar blijkt een pracht van een geheim te bewaren: een onverwacht riante en uiterst elegant-stoere woonwinkel.

Hier vind je alles voor de afwerking van wanden, vloeren en plafonds, maar dan wel in het luxere segment. De hoogwaardige verf van Pure & Original en de bijzondere vloeren van Castle Stones en Manoir Marie liften het interieur ontegenzeggelijk naar een hoger niveau. Zo is te zien in de verschillende vertrekken die de showroom rijk is. Hiervoor komen de mensen vanuit het hele land naar Sliedrecht gereden. ‘Dat zijn vaak echte interieurjunkies’, lacht Dirk Nugteren (links op de foto), samen met Henk Bakker eigenaar van ’t Kleurhuys, ‘die altijd op zoek zijn naar nieuwe trends en producten.’ ‘We hebben deze showroom twee jaar geleden geopend’, vult Bakker aan. ‘Zo zijn er niet veel in Nederland. Hier zie je wat je koopt en wat de kleuren en stijlen kunnen doen in je interieur.’

Social media

Henk Bakker groeide op in het schildersbedrijf van de familie dat al bijna honderd jaar bestaat. Tegenwoordig is dat Meesterschilders Bakker. Daarnaast is er, ook alweer ruim vijfentwintig jaar, ThuisIn Bakker Kleur & Sfeer, de in Hardinxveld-Giessendam gevestigde wooninrichter. Dirk Nugteren werkte zes, zeven jaar in loondienst bij Meesterschilders. Met plezier, maar ook met de wens om zelf te ondernemen. Toen hij dat voorlegde bij Henk Bakker besloten ze samen de exclusieve interieurwinkel te beginnen. Samen met Dirks vrouw Marit die kleuradviseur is en de voor ’t Kleurhuys onmisbare social media beheert.

‘Ze doet veel op Pinterest waar veel mensen naartoe gaan om interieurideeën op te doen. Als ze foto’s plaatst van afgeronde projecten zie je meteen nieuwe aanvragen komen. Daarbij zijn Pure & Original en Castle Stones zelf ook erg actief.’ Dat maakt het bereik groot. Mensen weten daardoor dat ze bij ’t Kleurhuys een riant aanbod vinden van Pure & Original, de authentieke natuurstenen vloeren van Castle Stones en Manoir Marie óf de deuren van Albo. Met dus als grote meerwaarde dat ze deze in Sliedrecht ook echt bekijken kunnen. ‘Dit was een kale loods’, kijkt Bakker om zich heen. ‘Met van die blikken plafonds. We hebben alles eruit getrokken om dit te realiseren. Dat blijkt te werken. En we houden de showroom in beweging. Lang waren de hele matte verf en de betonlook populair. Nu zie je weer meer glimmend, metallic. Dan vind je dat hier ook. Er is steeds iets nieuws te zien.’

Rabobank

‘Dit concept was vrij nieuw. Je begint ergens mee en weet vooraf niet hoe het loopt. Maar dat is ondernemen’, stelt Dirk Nugteren. ‘Gelukkig gaat het boven verwachting. Saskia Mol van de Rabobank heeft ons in het hele verhaal ondersteund; met advies en faciliterend, bijvoorbeeld met het betalingssysteem en de inrichting van de webshop. Het is fijn om een contactpersoon te hebben die met je meedenkt.’

Service & contact

Klantenservice

Heb je een vraag? Vind het antwoord op onze online klantenservice.

Geen antwoord gevonden? Chat onderaan de pagina met onze virtuele assistent.

Particulieren

Bedrijven

Ma-vr: 8.00-18.00 uur
Za: 9.00-17.30 uur


Service & contact

Klantenservice

Heb je een vraag? Vind het antwoord op onze online klantenservice.

Geen antwoord gevonden? Chat onderaan de pagina met onze virtuele assistent.

Bellen

Particulieren

Bedrijven

Ma-vr: 8.00-18.00 uur
Za: 9.00-17.30 uur