Ondernemer in beeld

Rabobank Ondernemer in Beeld' is een initiatief van Rabobank Lek en Merwede om ondernemerschap te stimuleren. Elke maand wordt een ondernemer verrast met deze titel en zetten we deze 'in the picture'.

Het voortdurende vakantiegevoel van Si-Moda

Het voortdurende vakantiegevoel van Si-Moda

Het is altijd zomer op het Instagram-account van Si-Moda Fashion Agency. Daar showt Simone de Groot de zomerjurkjes, strandmode en accessoires die ze over de hele wereld vindt voor de Nederlandse markt. Ze heeft een grote schare fans: de consument verlangt het hele jaar door naar zon en vakantiegevoel en voor de detaillist is de verkoopperiode van zomermerken de langste en belangrijkste.

Met Si-Moda Fashion Agency vertegenwoordigt de Sliedrechtse Simone de Groot inmiddels zeventien internationale modemerken. Haar wereld is grenzeloos. De kleding heeft ze in alle windstreken gezocht; Frankrijk en Spanje, maar evengoed in Indonesië. Wel hebben de merken de zomerse ‘Bohemian chic’ look met elkaar gemeen. Ze heeft verkooppunten in heel Nederland, Duitsland en België, maar ook op tal van buitenlandse toeristische hotspots. Van Aruba, Bonaire en Curacao tot Dubai, Guadeloupe en Saint-Tropez. Ook zijn haar collecties te koop bij beachclubs zoals Nikki Beach.

Ze begon zelf ook in de kledingverkoop, na een aantal jaren in Engeland en Italië te hebben gewoond. Haar winkel Huisje Boompje Bebie in Sliedrecht bestaat al jaren niet meer, maar: ‘Ik word er nog altijd op aangesproken. Ik had er écht een leuke internationale-merkenwinkel van gemaakt. Mensen kwamen er vanuit het hele land voor naar Sliedrecht gereden. Naar Sliedrecht! Ik heb ook een winkel in Oisterwijk gehad, maar in 2012 ben ik ermee gestopt om met mijn modeagentuur te beginnen.’

Bohemian twist

‘In Zuid-Frankrijk was ik de zomerjurken van Miss June en Sundress tegengekomen. Zomerjurken met een bohemian twist. Dat werd en is zeer populair bij consumenten. Ook als het slecht weer is verkopen ze goed. Je krijgt er een vakantiegevoel van en daar leven mensen ook buiten het seizoen naartoe. Zo vond ik meer kledingmerken, maar ook strandmanden en sieraden. Die deden het ook goed.’

Met ruim tien jaar ervaring had Simone een groot netwerk in de mode. Dat kwam van pas bij het vinden van detaillisten die haar merken wilden verkopen. Weer bijna tien jaar later vormen de social media een prachtige etalage voor Si-Moda. ‘Ik heb veertienduizend volgers op Instagram en mijn merken worden onder anderen gedragen door Quinty Trustfull en Leontine Borsato. Als ik de nieuwe collecties binnen heb, laat ik ze daar zien. Dan word je op een gegeven moment zelf gevraagd door ondernemers die je kleding willen verkopen.’

Zoeken en ontdekken

Ze had het succes van Si-Moda vooraf allerminst gepland. ‘Nee, helemaal niet’, vertelt ze lachend. ‘Eigenlijk rol ik mijn hele leven overal in. Ik kom de prachtige collecties tegen tijdens mijn reizen en denk: dat is een leuk product, daar kan best behoefte aan zijn. Ik denk wel dat dat een talent is, om te zien dat iets een succes kan worden. Dat vind ik het leukste aan dit werk: nieuwe merken zoeken en ontdekken, altijd blijven vernieuwen.’

Ze herkent die drive ook bij de modeondernemers die haar merken in hun winkels hebben. En voor wie 2020 natuurlijk geen makkelijk jaar was. ‘Mensen zullen nieuwe kleding altijd willen passen in de winkel’, is Simone de Groot van overtuigd. ‘Je ziet hoe het staat en krijgt er stijladvies bij. Het is aan de ondernemers om ervoor te zorgen dat ze bijzondere merken hebben waar de mensen op af komen. Zij hebben dit jaar écht keihard hun best gedaan om in beeld te blijven. Tijdens de harde lockdown hebben de winkeliers wederom bewezen hoe creatief ze zijn. Ze zijn heel actief op social media, met bezorgen en met hun webshops, ze hebben online live modeshows gegeven en rijden rond met een kerstboom op de auto. Er is geen jurkje geweest dat niet is gefilmd. Er is, en wordt ontzettend hard gewerkt. Ik motiveer en enthousiasmeer klanten daarbij zoveel als ik kan. Positiveren, noem ik dat zelf.’

Rabobank

Ik ben nu twintig jaar ondernemer en ben vanaf het begin tevreden klant van de Rabobank. Ik heb nooit veel nodig gehad, maar de bank is altijd geïnteresseerd geweest. Toen corona kwam, benaderde de bank me meteen of ze iets voor me konden betekenen. Dat was heel netjes en ik de stel de betrokkenheid zeer op prijs. Ik heb altijd al een goede samenwerking met de Rabobank gehad. Mijn accountmanager Stefan Blom informeert mij ook over leuke zakelijke bijeenkomsten. Dat waardeer ik zeer.

Verblijven, vergaderen en golfen in het oude melkveebedrijf

Verblijven, vergaderen en golfen in het oude melkveebedrijf

Ooit een klassiek boerenbedrijf, tegenwoordig een markante toeristische trekpleister in de Alblasserwaard. De Maria Johanna Hoeve maakte deze eeuw een spectaculaire gedaanteverwisseling door. De familie Kool runt er tegenwoordig een groepsaccommodatie voor toeristen, een vergaderlocatie voor de zakelijke markt, een restaurant én een negen holes golfbaan.

Het familiebedrijf is 75 jaar gevestigd aan de rand van het dorp Noordeloos, op de grond van het vroegere Slot van Noordeloos. Grootvader Kool verhuisde ernaartoe nadat zijn boerderij was afgebrand door een oorlogsongeval: een vluchtende geallieerde piloot moest zijn bommen afwerpen en een daarvan viel op de boerderij. Gijs Kool bouwde het melkproductiebedrijf van zijn vader uit, maar had geen opvolger en stopte in 2003. De hoeve verkopen, dat kon de familie echter niet over het hart verkrijgen. Echtgenote Janneke Kool gaf de boerderij een nieuwe bestemming door er een luxe groepsaccommodatie in te richten voor fietsende en wandelende gezelschappen. Ze pionierde zo in de toeristische opwaardering van de Alblasserwaard. Zoon Leo Kool borduurde voort op het initiatief van zijn moeder en speelde in op regelmatige verzoeken vanuit de zakelijke markt. Er werden vergaderzalen ingericht, er kwam een brasserie met een op streekproducten gestoeld menu en als klap op de vuurpijl: een golfbaan met negen holes. 

Golfers

In het memorabele jaar 2020 brengen de golfers leven op de Maria Johanna Hoeve. Het restaurant kampt met coronasluitingen en er is minder vraag naar vergaderruimten en groepsaccommodaties. ‘Het golfen helpt ons er wel een beetje doorheen’, stelt Leo Kool. ‘Tijdens corona is golf wereldwijd extra populair geworden. Wij zijn al op weg naar de vierhonderd clubleden. Twee jaar geleden hebben we naast de negen holes een driving range aangelegd waar je kunt afslaan en oefenen. Met hoge netten erachter, maar er was toch wat overlast van. In de coronaperiode hebben we gaatjes in de golfballen geprikt om ze lichter te maken en de luchtweerstand te vergroten.’ Lachend: ‘De ballen fluiten nu als je ze wegslaat. Maar serieus: het is echt een goede oplossing, ik ben er wel trots op. Met 120 meter is de driving range relatief kort, maar golfers kunnen zich uitleven alsof ze 200 meter slaan. En de overlast is geminimaliseerd.’ In toeristisch opzicht was 2020 vanzelfsprekend rustiger dan voorheen, waar de trend in de jaren ervoor juist stijgend was. ‘Er kwam steeds meer vraag naar de groepsaccommodatie. Ook vaker vanuit België en Duitsland. En waar we in ons restaurant vroeger vooral zakelijke gasten hadden, kwamen er steeds meer bezoekers van de campings in de omgeving.’

Gijs en Janneke Kool zijn nog iedere dag te vinden op de Maria Johanna Hoeve, maar Leo Kool heeft de dagelijkse leiding overgenomen. ‘Vier jaar geleden ben ik zelf op de boerderij komen wonen en zijn mijn ouders verhuisd. Dat is voor de bedrijfsvoering een belangrijke stap geweest. Ik onderhoud de contacten, ontvang de zakelijke bezoekers en regel alles voor de golfbaan. Met de horeca heb ik minder affiniteit. Ik ben er wel bij betrokken, maar het restaurantteam is zelfdraaiend.’

Rabobank

De genoemde grote verbouwingen werden onder meer gestimuleerd door een Europese subsidie voor plattelandsontwikkeling. Daarnaast ervoer Leo Kool altijd alle medewerking van de Rabobank bij de financiering. ‘Toevallig zijn we nu bezig met de overname van een stukje grond van onze buurman, voor extra parkeerruimte. Dus we hebben weer regelmatig contact met de Rabobank. Die is altijd goed voor ons geweest en heeft ons door de jaren heen veel geholpen. Daar kan ik alleen maar positief over zijn.’

Mir-Jo houdt Sliedrecht stijlvol

Mir-Jo houdt Sliedrecht stijlvol

Al meer dan veertig jaar worden de namen Van Overbeek en Mir-Jo door vele Sliedrechters gelinkt aan de kapper. In kapsalon Mir-Jo aan de Kerkbuurt houden Miranda van Overbeek en haar team Sliedrecht stijlvol en verzorgd. Daarnaast helpt Miranda mensen die chemotherapie ondergaan bij het vinden van een mooi haarwerk.

Miranda van Overbeek is natuurlijk de ‘Mir’ in Mir-Jo. Broer Jody is ook vereeuwigd in de naam van het familiekappersbedrijf, maar hij is niet het vak ingegaan dat zijn ouders en zus kozen. ‘Mijn ouders hadden drie zaken: twee in Sliedrecht en één in Bleskensgraaf’, vertelt Miranda. ‘Toen ze gescheiden zijn heeft mijn vader er twee voortgezet en mijn moeder deze. Zij knipte zelf niet. Mijn vader was wel kapper. Mijn moeder was gastvrouw in de salon.’ Miranda kwam in 1988 bij haar moeder knippen en nam de zaak in 2007 over. Vijf jaar geleden kocht ze het huidige pand, pal op de kop van de Kerkbuurt. ‘Ik ben steeds meer in de rol van mijn moeder gegroeid, die van gastvrouw. Door een chronische ziekte kan ik zelf niet meer zo veel knippen. Ik doe het nog wel, maar neem geen nieuwe klanten meer aan. Daarbij heb ik vijftien dames in dienst, dus ik ben al erg druk met alle dagelijkse zaken te regelen. Dat kost ook veel tijd.’

Het kappersvak is veranderd in de ruim veertig jaar van Mir-Jo’s bestaan. Los van trends en stijlen is de digitalisering ingetreden én heeft Mir-Jo zichzelf op verschillende vlakken ontwikkeld. We zijn erg actief op social media om zichtbaar te zijn en hebben meerdere specialisaties. Wij zijn onder andere erg goed in kleuringen, opsteken en in hoofdhuidanalyses.’ Voor hoofdhuidproblemen als roos, eczeem, psoriasis en haaruitval heeft Mir-Jo speciale apparatuur in huis waarmee oorzaak en oplossing in beeld gebracht kunnen worden. ‘En we hebben een medische productlijn voor de behandeling.’

Haarwerken

Nog een bijzonder specialisme van Mir-Jo, en dit doet Miranda zelf, is het haarwerk. Ze helpt mensen die hun haar kwijtraken tijdens chemotherapiebehandelingen bij het vinden van een mooi haarwerk. ‘Tien jaar geleden heb ik er al een cursus voor gevolgd, maar toen werd ik zelf ziek. Na onze verhuizing naar deze salon heb ik het weer opgepikt. Hier heb ik een aparte haarwerkstudio op de eerste verdieping, met een eigen ingang.’ ‘Voordat de chemotherapie begint maak ik foto’s van het bestaande haarmodel. Aan de hand daarvan worden zes tot acht haarwerken besteld, waarvan we de mooiste kunnen uitkiezen. Zijn we nog niet helemaal tevreden, dan kunnen we een nieuwe ‘zichtzending’ laten komen. Het is een emotioneel proces, ook voor mij soms. Maar het is tegelijkertijd heel mooi en dankbaar werk.’

Hecht team

Coronajaar 2020 is memorabel in zijn algemeenheid, maar voor beroepsgroepen als deze in het bijzonder. Mir-Jo moest de deuren noodgedwongen voor langere tijd dicht houden. ‘Ik heb nooit eerder zo veel stress gehad’, bekent Miranda. ‘Iedere dag ben ik vanuit Dordrecht, waar ik woon, naar de salon gefietst. Dan stond ik binnen en dacht ik: het zal toch niet waar zijn dat het straks ophoudt? Ik heb wel ervaren hoe hecht ons team is, dat was het enige mooie aan die tijd. We hebben samen alles schoongemaakt en toen we weer open mochten, en het echt een gekkenhuis was, hebben we samen de diensten verdeeld en extra koopavonden gedraaid.’

Rabobank

Steun ervoer ze ook van de Rabobank in die moeilijke periode. ‘Saskia Mol is mijn accountmanager, een hele fijne vrouw. Ze belde meteen toen we even moesten sluiten: of de hypotheek tijdelijk stopgezet moest worden. Dat hebben we ook gedaan. En ook daarna dacht ze erg mee en stelde de bank zich heel flexibel op. Dat heb ik erg gewaardeerd.’

Coronatijd heeft twee gezichten voor SAPO

Coronatijd heeft twee gezichten voor SAPO

Het begon in 2011 met een bescheiden webwinkel met schoonmaakartikelen. Bijna tien jaar later is SAPO in Meerkerk een toonaangevende totaalleverancier in schoonmaak- en non-food horecaproducten. Andrew Viveen en Wouter Bockweg vertellen hoe het zo ver gekomen is en welke uitdagingen coronajaar 2020 met zich meebrengt.

De oprichters van SAPO kenden elkaar via hockeyclub Rapid in Gorinchem. Wouter Bockweg had een achtergrond in de financiële dienstverlening en in het vastgoed. Andrew Viveen was degene met ervaring in de schoonmaakbranche. ‘Hij wist dat er veel vraag naar schoonmaakproducten was en stelde voor om samen een website op te zetten’, vertelt Bockweg. SAPO Cleaning Products had een paar snel groeiende schoonmaakbedrijven als eerste klanten en groeide mee. De eerste écht grote afnemer werd een bekende fastfoodketen, waar Viveen proactief een keer aanklopte om SAPO’s diensten aan te bieden. ‘Voorheen werkte deze organisatie met een grotere partij, maar daarmee hadden ze te vaak te maken met naleveringen en er was weinig flexibiliteit bij artikelen die niet op de inkooplijst stonden. Wij, als kleinere organisatie, konden wél binnen een dag een enkel pallet leveren van een bepaald artikel. Zo werken we nog altijd. Wij houden voor klanten alle producten minstens één keer op voorraad, om meteen te kunnen reageren op een spoedbestelling.’

Horeca

Ze verkopen duizenden artikelen: van reinigingsmiddelen tot schoonmaakmachines en van dispensers met navulling tot hygiënepapier. Zo’n zelfde alomvattend assortiment biedt ‘zusterbedrijf’ SAPO Horeca Products aan horecabedrijven. ‘We hadden vrienden in de horeca die schoonmaakproducten bij ons afnamen’, vertelt Bockweg. ‘Vanzelf kwam toen de vraag of we ook potjes en pannetjes konden leveren. Dat liep uit op een aparte groothandel.’ Andrew Viveen: ‘Het is zelfs zo ver uitgebreid dat we volgend jaar een complete grootkeuken gaan leveren, met de totale inrichting en aankleding.’

Corona

Voor SAPO heeft de coronacrisis twee gezichten. De getroffen horecaklanten plaatsen begrijpelijkerwijs weinig bestellingen, maar de hygiënische schoonmaakproducten zijn niet aan te slepen. ‘We hadden een paar doosjes met mondkapjes staan toen corona begon in China. Die zijn toen ook naar China verkocht. Voor corona wisten we er weinig van, we verkochten ze zelden’, zegt Bockweg. ‘Daarna zijn we overal gaan zoeken naar leveranciers die voldoende mondkapjes van goede kwaliteit konden leveren.’ Tel daar nog eens de handschoenen bij op, de dispensers met desinfectiemiddel, de papieren handdoekjes die op toiletten de veel minder hygiënische katoenen rollen vervangen. Maar ook de biologisch afbreekbare bakjes die SAPO levert aan restaurants die op afhalen en bezorgen zijn overgeschakeld. Daarmee draait SAPO uitstekende maanden. ‘Toch is het qua ondernemen minder leuk’, vindt Wouter Bockweg opvallend genoeg. ‘Het is vervelend als je door de enorme vraag soms nee moet verkopen. Onze bestaande klanten krijgen altijd voorrang. De voorraad die we over hebben gaat naar de handel en de zorg.’

SAPO begon als kleine website en werd een groeiende groothandel waarvoor de website een tool is. ‘We willen geen webshop zijn die alleen maar online de goedkoopste is. Onze focus is de opvolging van bestellingen. We proberen van klanten ‘totaalklanten’ te maken, want als ze bij ons hun hele assortiment afnemen, kunnen we alsnog de goedkoopste zijn.’

Rabobank

‘Het schoonmaakbedrijf dat onze eerste klant was, groeide sterk en nam veel producten af. Wij moesten dus ook veel inkopen. Zo veel dat we een probleem zouden hebben als we een maand zonder bestellingen zouden hebben’, herinnert Andrew Viveen zich. ‘Toen hebben we de Rabobank om een krediet gevraagd. Kom maar praten zeiden ze, waarop ik zei: Je kunt beter bij ons komen, dan krijg je meer gevoel bij wat we doen, haha! Dat waardeerden ze wel. We hebben het krediet gekregen, wat midden in crisistijd best uniek was.’

Het succesrecept van Kampanje: eerlijk eten en een luisterend oor

Het succesrecept van Kampanje: eerlijk eten en een luisterend oor

Decennialang al is restaurant Kampanje in Hardinxveld-Giessendam een plek waar velen uit de regio genieten van de gezelligheid en van uitstekend eten, wars van pretenties. Zelfs in coronatijd laten Frank en Monique Honders hun gasten volop genieten in Kampanje.

In 2021 zitten zij er vijfentwintig jaar in, maar Kampanje bestaat al veel langer, sinds 1952. ,,Het werd gebouwd door de Merwe Stichting, vanuit scheepswerf De Merwede’’, zo kent Frank Honders zijn klassieken. ,,Het was aanvankelijk een soort verenigingsgebouw waar filmavonden en zangavonden werden gehouden en waar medewerkers van De Merwede hun bruiloft vierden. Na een paar jaar kwam er een restaurant bij dat steeds beter werd. Het werd de place to be, zeker voor scheepswerven.’’ ,,Mijn schoonvader heeft het restaurant gedraaid van 1968 tot 1990, maar medio jaren tachtig gingen de zaken slechter. De economie was slecht, scheepswerven vielen om. Uiteindelijk werd Kampanje gekocht door Jan van Houwelingen van BM van Houwelingen. Hij wilde het twee jaar proberen. Ging het niet, dan zou hij er appartementen bouwen. Mijn vrouw en ik mochten het gaan doen.’’ Het werd meteen een succes. ,,We hebben naar de mensen geluisterd’’, is de simpele verklaring. ,,We hebben geen sterren, maar wel een eerlijk, goed stukje eten. En een luisterend oor. We kennen de mensen, maken een praatje, vragen hoe het thuis gaat. Dat werkt in de Alblasserwaard. We zijn ook op zondag dicht, omdat we weten dat daaraan gehecht wordt. Onze eigen medewerkers vinden dat ook fijn.’’

Leuke gasten

Frank en Monique Honders namen Kampanje in 2005 over. Ze hielden altijd vast aan hun succesvolle recept: een keuken van zeer hoge kwaliteit (‘Wij zijn na de sterrenzaken het eerstvolgende’), maar zonder experimentele uitstapjes. ,,Wij doen niet aan crèmepjes. Daar zijn we de zaak niet naar. En we lopen zelf altijd ‘voor’, in het restaurant. Dat vinden we leuk. We hebben ook leuke gasten, geen zeurpieten. Ze weten hoe wij in het leven staan en ze kennen onze medewerkers, die vaak ook al vijfentwintig jaar met ons meelopen.’’ ,,We hebben heel veel vaste gasten. We hebben hun kinderen zien meekomen en die komen nu zelf ook. Ze hebben een mooi bedrijfje opgebouwd, ze houden hun kraamparty hier. Prachtig toch?’’

In het rare coronajaar 2020 blijkt de band tussen Kampanje en het vaste bezoek inderdaad hecht. ,,Je merkt dat mensen je wat gunnen’’, stelt Honders dankbaar. ,,Wij doen er ook alles aan om gasten echt te laten genieten, zeker nu. We houden ons aan alle richtlijnen en hebben gelukkig de ruimte om anderhalve meter afstand te bewaren. Je kunt hier gewoon lekker komen eten. Daar doen we nooit concessies aan.’’ Naast het restaurant en de brasserie beschikt Kampanje over zalen die geschikt zijn voor vergaderingen met tien personen tot bruiloften met driehonderd gasten. Daarnaast verzorgt Kampanje catering, zowel zakelijk als bij mensen thuis.

Rabobank

,,Met de Rabobank hebben we altijd een goede band gehad. Ze zijn ook altijd onze gasten geweest tijdens etentjes met collega’s of voor vergaderingen. Dat waarderen we. Wij hebben altijd ondernomen zoals Jan van Houwelingen dat ook deed: behoudend, niets uitgeven wat je niet hebt. Dat maakt ons waarschijnlijk een makkelijke klant voor de bank.’’

Boshuis maakt water schoner, zachter en lekkerder

Voor velen zal het als een vanzelfsprekendheid voelen: om altijd beschikking te hebben over schoon, zuiver drinkwater. Maar ons drinkwater kan nog een stuk schoner, zachter en lekkerder zijn. Laat dat maar aan Boshuis uit Vuren over. Boshuis is ‘Thuis in Water’ en is toonaangevend in Nederland op het gebied van waterontharding en andere wateroplossingen.

Boshuis maakt water schoner, zachter en lekkerder

Nederland heeft gemiddeld hard water. In België en Frankrijk bijvoorbeeld zit er veel meer kalk in het drinkwater, maar in bergrijke gebieden is het water juist aanzienlijk zachter. ,,We hebben hier prachtig water, hoor je vaak. Dat is ook zo. Maar we hebben óók prachtige spullen’’, stelt Ton Boshuis. ,,Als je veel investeert in een mooie badkamer en keuken wil je die toch netjes houden? Dat doet een waterontharder.’’ ,,Voordat het zachte regenwater uit de kraan komt, heeft het eerst alles opgenomen wat het tegenkomt als het zeventig, tachtig, negentig meter in de grond zakt’’, legt de oprichter van Boshuis uit. ,,Dat zie je in huis terug op je tegels, aan de randen van de kraan of aan de waterkoker die vol kalk zit. Een waterontharder biedt vooral comfort: minder poetswerk, minder ergernis. Met zachter water hoef je bovendien minder zeep en wasmiddel te gebruiken, wat beter is voor het milieu. En een waterontharder draagt bij aan de levensduur van badkamer, keuken en alle apparatuur erin.’’ ,,Bovendien’’, zo vult hij zichzelf aan, ,,is kalk slecht voor je huid. Veel mensen hebben last van een droge of geïrriteerde huid. In 99 procent van de gevallen nemen de klachten af als je zachter water hebt in huis.’’

De voordelen van zacht water waren in de industrie al langer bekend. In particuliere woningen was de waterontharder nog een noviteit toen Ton Boshuis ermee begon in 2003. ,,Het idee om de particuliere markt op te zoeken kwam van mijn vrouw Anneke. Wij woonden destijds in Hoornaar. Daar ben ik begonnen: zelf folders printen en bezorgen en er ’s avonds achteraan bellen. Het was echt pionieren; ik sloot me aan bij de ondernemersvereniging, stond op de jaarmarkt. Wij waren de eersten op de particuliere markt en je ziet dat we als gedeeld marktleider nog altijd een stapje voor lopen op andere partijen.’’
Dat komt mede doordat Boshuis zijn apparaten zelf produceert. Sinds 2013 is Boshuis een eigen merk. ,,We willen elk jaar een nieuw product op de markt brengen. Het nieuwste is een filter dat je gewoon in je keukenkastje kunt zetten en dat naast kalk ook kleur- en smaakstoffen, medicijnresten en lood uit het drinkwater haalt. Om dat lood is de laatste tijd veel te doen geweest. Dat hoort er natuurlijk niet in. Door dat filter smaakt het water ook veel lekkerder.’’

Rabobank

,,Mijn eerste spaarrekening was een Zilvervlootrekening van de Rabobank. Die is een paar keer van naam veranderd, maar ik heb hem nog steeds. Zakelijk heeft Rabobank ons geholpen toen we in de beginjaren een flinke investering moesten doen.’’ Ton Boshuis lacht: ,,Tegenwoordig hebben we de bank niet veel nodig. Dat is een goed teken, toch? Maar de contacten zijn goed. Daar ben ik super tevreden over.’’

Olt Ghiessen en Giessen-Oudekerk: onlosmakelijk verbonden met elkaar

Olt Ghiessen en Giessen-Oudekerk: onlosmakelijk verbonden met elkaar

Het sociale leven in Giessen-Oudekerk draait sinds mensenheugenis voor een belangrijk deel om café Olt Ghiessen. Het bruine café van weleer werd deze eeuw een succesvol cateringbedrijf en het podium voor feesten en evenementen. Tijdens de coronacrisis ondervonden uitbaters Gerrit en Gerda van den Heuvel hoezeer het dorp en Olt Ghiessen met elkaar verbonden zijn.

Het terras aan de Giessen is in de zomer van 2020 herontdekt. Gerrit en Gerda van den Heuvel zetten de deuren van Olt Ghiessen open voor gasten vanwege het wegvallen van alle evenementen in het coronajaar. Olt Ghiessen werd daardoor tijdelijk eetcafé; een plaats waar dagjesmensen in de Alblasserwaard dankbaar neerstreken. ‘Dit uitzicht is ontzettend veel gefotografeerd de laatste tijd’, wijst Gerda over de rivierbocht waaraan het terras gelegen is. ‘Vanaf de weg zie je niet hoe mooi het is. Mensen zijn echt onder de indruk. Als de zon schijnt, is er veel bedrijvigheid; van mensen op de fiets, maar vooral ook op het water.’

Ze groeiden hier allebei op. Precies hier. Gerrits ouders namen Olt Ghiessen over op 1 augustus 1971 en woonden erboven. Gerda was het buurmeisje. Gerrit lacht: ‘Soms hoef je niet ver te zoeken. Ik ben na school de zaak ingerold en ben in 2003 in de vof gekomen. Sinds 2017 zijn wij samen eigenaar.’ Van oudsher is Olt Ghiessen een begrip door het ijs. Het was voor schaatsers een vast afspreekpunt als de Alblasserwaard bevroor. De ijsclub houdt zijn vergaderingen nog altijd hier, net zoals de Oranjevereniging, buurtverenigingen en andere dorpsorganisaties. Bij entree oogt Olt Ghiessen nog altijd als die oude dorpskroeg, maar dat is het al lang niet meer. Er worden nu bruiloften en partijen gehouden, vrijdagmiddagborrels en succesvolle evenementen als de Top2000-avonden of het 24 uur paalzitten. Verder zijn Gerrit en Gerda van den Heuvel veelgevraagde cateraars voor bedrijven, instellingen en speciale gelegenheden.

Rabobank

‘Zoals hier Heineken door de kraan loopt, zo bankieren we bij Rabobank. Dat is van oudsher zo’, vertellen Gerda en Gerrit. ‘Toen de coronasluiting werd aangekondigd werden we de dag erna door Rabobank gebeld: dat ze voor ons klaarstonden als ze iets konden doen. Zoiets verwacht je niet direct van zo’n groot bedrijf, maar het gebeurde wel. Dat hebben we erg gewaardeerd.’

Exclusieve interieurs van de ‘meesterschilders’

Exclusieve interieurs van de ‘meesterschilders’

Je stapt van verrassing in verbazing zodra je bij ’t Kleurhuys de trap naar de bovenverdieping genomen hebt. Het pand aan de Prisma in Sliedrecht oogt wat grijs van buitenaf, maar blijkt een pracht van een geheim te bewaren: een onverwacht riante en uiterst elegant-stoere woonwinkel.

Hier vind je alles voor de afwerking van wanden, vloeren en plafonds, maar dan wel in het luxere segment. De hoogwaardige verf van Pure & Original en de bijzondere vloeren van Castle Stones en Manoir Marie liften het interieur ontegenzeggelijk naar een hoger niveau. Zo is te zien in de verschillende vertrekken die de showroom rijk is. Hiervoor komen de mensen vanuit het hele land naar Sliedrecht gereden. ‘Dat zijn vaak echte interieurjunkies’, lacht Dirk Nugteren (links op de foto), samen met Henk Bakker eigenaar van ’t Kleurhuys, ‘die altijd op zoek zijn naar nieuwe trends en producten.’ ‘We hebben deze showroom twee jaar geleden geopend’, vult Bakker aan. ‘Zo zijn er niet veel in Nederland. Hier zie je wat je koopt en wat de kleuren en stijlen kunnen doen in je interieur.’

Social media

Henk Bakker groeide op in het schildersbedrijf van de familie dat al bijna honderd jaar bestaat. Tegenwoordig is dat Meesterschilders Bakker. Daarnaast is er, ook alweer ruim vijfentwintig jaar, ThuisIn Bakker Kleur & Sfeer, de in Hardinxveld-Giessendam gevestigde wooninrichter. Dirk Nugteren werkte zes, zeven jaar in loondienst bij Meesterschilders. Met plezier, maar ook met de wens om zelf te ondernemen. Toen hij dat voorlegde bij Henk Bakker besloten ze samen de exclusieve interieurwinkel te beginnen. Samen met Dirks vrouw Marit die kleuradviseur is en de voor ’t Kleurhuys onmisbare social media beheert.

‘Ze doet veel op Pinterest waar veel mensen naartoe gaan om interieurideeën op te doen. Als ze foto’s plaatst van afgeronde projecten zie je meteen nieuwe aanvragen komen. Daarbij zijn Pure & Original en Castle Stones zelf ook erg actief.’ Dat maakt het bereik groot. Mensen weten daardoor dat ze bij ’t Kleurhuys een riant aanbod vinden van Pure & Original, de authentieke natuurstenen vloeren van Castle Stones en Manoir Marie óf de deuren van Albo. Met dus als grote meerwaarde dat ze deze in Sliedrecht ook echt bekijken kunnen. ‘Dit was een kale loods’, kijkt Bakker om zich heen. ‘Met van die blikken plafonds. We hebben alles eruit getrokken om dit te realiseren. Dat blijkt te werken. En we houden de showroom in beweging. Lang waren de hele matte verf en de betonlook populair. Nu zie je weer meer glimmend, metallic. Dan vind je dat hier ook. Er is steeds iets nieuws te zien.’

Rabobank

‘Dit concept was vrij nieuw. Je begint ergens mee en weet vooraf niet hoe het loopt. Maar dat is ondernemen’, stelt Dirk Nugteren. ‘Gelukkig gaat het boven verwachting. Saskia Mol van de Rabobank heeft ons in het hele verhaal ondersteund; met advies en faciliterend, bijvoorbeeld met het betalingssysteem en de inrichting van de webshop. Het is fijn om een contactpersoon te hebben die met je meedenkt.’

De aantrekkingskracht van Robuust Hout

Jan Buijs

Jan Buijs was eigenaar van een kerngezond bedrijf in Leerdam, maar volgde zijn hart en waagde nog eens de zakelijke sprong in het diepe. Gefascineerd geraakt door de warmte, de mogelijkheden en de duurzaamheid van hout opende hij in het voorjaar van 2020 Robuust Hout: importeur van, letterlijk, eeuwenoud hout en van eikenhouten tafelbladen.

Vierentwintig jaar stond Jan Buijs aan het hoofd van Buijs Zand & Grind en de contracten liepen daar nog lang door. Geen reden dus om koers te wijzigen, zou je denken. Maar: ,,Ik had geen opvolgers en ik stond op een kruispunt. Ik was 51 jaar. Wilde ik nog vijftien jaar zo door óf wilde ik nog eens iets anders proberen?’’ Het was dat laatste dus. Via-via had Jan een Nederlandse ondernemer leren kennen die in Oekraïne een nieuw bedrijf begonnen was. ,,In verlaten dorpen in de taiga sloopt hij graanschuren, silo’s en andere gebouwen voor het hout. Dat wordt gewassen en spijkervrij gemaakt en zo worden prachtige, antieke balken bewaard. Een fantastisch, duurzaam product. Daarnaast maakt hij tafelbladen van massief eikenhout in vele maten, vormen en uitvoeringen. Hij zocht er een verkooppunt voor in Nederland. Ik ben ingestapt en ben Robuust Hout begonnen.’’

Hergebruik

,,In de basis is het ondernemen hetzelfde’’, vertelt Jan lachend. ,,Maar dit product en het hergebruik ervan sprak me ontzettend aan. De balken zijn wel honderdvijftig jaar oud, de uitstraling is prachtig. En de kwaliteit van de eikenhouten tafelbladen is onovertroffen.’’ Zijn passie voor het product wordt gedeeld, merkt hij. Hij laat zijn blik rondgaan in zijn grote magazijn, passend gelegen in de bosrijke omgeving van Rhenen, over ongeveer 2000 vierkante meter voorraad aan tafelbladen. ,,De mensen zijn enthousiast over de uitstraling en de kwaliteit. Én over de prijs. Dat komt omdat ik rechtstreeks inkoop bij de producent.’’ Alle producten die Robuust Hout verkoopt zijn overigens gemaakt van gecertificeerd, legaal gekapt hout.

De afnemers van de tafelbladen zijn hoofdzakelijk de groothandels. Met stalen en houten onderstellen - een Nederlands product - maakt Robuust Hout er complete meubelen van. De oude balken worden onder meer gebruikt voor renovaties van woonboerderijen. ,,We zijn nog jong’’, besluit Jan. ,,Het heeft tijd nodig om je naam bekend te laten worden bij architecten en aannemers. Maar voor de tafelbladen hebben we al veel klandizie. Het gaat goed. Ik ben blij dat ik deze stap heb gezet.’’

Rabobank

Hij begon zijn nieuwe bedrijf in een net nieuw gebouwd pand in Rhenen. ,,De financiering was eigenlijk zo geregeld’’, zo blikt hij tevreden terug. ,,Van oudsher bankier ik bij Rabobank, zowel zakelijk als privé. Ik ben ooit even overgestapt, maar sinds 2008 ben ik weer terug. Wat ik heel prettig vind is de directe lijn met Arie Verdugt, mijn vaste contactpersoon bij Rabobank. Ik heb zijn 06 en kan hem altijd bereiken. Rabobank scoort bij mij altijd een dikke voldoende.’’

Contact

Ma-vr: 8.00-18.00 uur Za: 9.00-17.30 uur


Neem 24/7 contact op met Rabo Interhelp

Particulieren

Bedrijven