Yes We Can Clinics focust op wat écht belangrijk is
Elke week opnieuw melden 75 families met een volledig vastgelopen kind zich aan bij Yes We Can Clinics in Hilvarenbeek, voor een intensieve behandeling van hun psychische problemen, verslavingen en gedragsproblemen.
De behandelresultaten zijn indrukwekkend, maar dat geldt evengoed voor de manier waarop de organisatie wordt geleid: ‘Er is een scherpe focus op wat écht belangrijk is: alle zakelijke keuzes staan in dienst van de jongeren’, ervaart Accountmanager Grootzakelijk Sietske Ossewaarde van Rabobank.
Derek van Enk komt ons al tegemoet gelopen op de parkeerplaats; precies zoals hij dat al jaren doet bij de nieuwe lichting jongeren die wekelijks bij Yes We Can Clinics arriveert. Een warme ontvangst is belangrijk, benadrukt de Director of Culture and Hostmanship. ‘De jongeren die hier komen voor hun opname, zitten behoorlijk diep als ze uit de bus stappen. Daarom zorgen we ervoor dat ze zich hier in de eerste plaats welkom en veilig voelen. Maar vergis je niet, we confronteren ze ook stevig met de manier waarop onze fellows, zo noemen we de jongeren, met hun problemen omgaan: ze zullen zélf iets van hun leven moeten maken. Maar ze hoeven het niet alleen te doen; wij helpen ze daarbij.’
Gezin betrokken
Van Enk zet zich al sinds de oprichting in 2011 in voor Yes We Can Clinics, zijn motivatie heeft duidelijk nog niets aan kracht ingeboet. ‘Ik ben zelf ook de weg kwijt geweest. Wat mij jaren kostte om te leren, bereiken de meeste fellows hier in enkele maanden.’ De pakweg tweehonderd 13-27 jarigen die in de kliniek verblijven, volgen een programma van zo’n 10 weken, gevolgd door 10-15 weken nazorg. Ook het thuisfront wordt intensief betrokken. ‘We streven ernaar de verbindingen binnen het gezin te herstellen, zodat de jongeren terug naar huis kunnen. Meestal lukt dat, 74% heeft na afloop geen specialistische ggz meer nodig.’
Zakelijk en zorgvuldig
De manier waarop de organisatie wordt geleid, is al net zo indrukwekkend. Terwijl veel zorgorganisaties worstelen met hun begroting, de hoge administratiedruk en een chronisch tekort aan medewerkers, lijkt Yes We Can Clinics daar geen last van te hebben. Hoe dat kan? ‘Wij wegen heel zakelijk en zorgvuldig af waaraan we ons geld besteden. Zo vinden we een fijne behandellocatie heel belangrijk, want dat komt het herstelklimaat ten goede. Maar daarvoor is het niet nodig om vastgoed in bezit te hebben. Wij besteden onze aandacht en middelen liever aan het leveren van de beste zorg’, verklaart CFO Marcel Pierre. ‘Daarnaast zoeken we voortdurend naar manieren om effectiever te werken. Die eagerness zit in ons DNA.’
Accountmanager Grootzakelijk Sietske Ossewaarde van Rabobank komt al vier jaar bij Pierre over de vloer en bevestigt de scherpe focus en de constante verbeterdrang. ‘Yes We Can Clinics richt zich op een duidelijk afgebakende doelgroep met – helaas – een grote hulpvraag. Rabobank geloofde vanaf de start in de aanpak en financierde de verbouwing van de kliniek’, vertelt ze. ‘Gaandeweg hebben we een open werkrelatie opgebouwd, waarbij we als bank actief meedenken over mogelijkheden voor vernieuwing. Zo ontwikkelden we een veilige oplossing voor het betalingsverkeer voor Zero&Sano, de beschermd wonen-tak die onderdeel is van de Yes We Can Healthcare Group.’
Anderhalf uur tijdwinst
Onder de overkoepelende Yes We Can Healthcare Group hangt ook een bedrijfsonderdeel dat zich volledig richt op technologische innovatie: Hawking Healthcare Technology. ’Dat levert ontzettend veel op’, vertelt Pierre. ‘Neem onze rapportage-app: die leverde onze jongerencoaches zo’n 1,5 uur tijdwinst per dag op. Die tijd besteden ze nu aan onze fellows.’ Volgens Mark de Kievit, Accountmanager Grootzakelijk van het sectorteam Gezondheidszorg en de Rabo Medicidesk, is dat zeker een compliment waard: ‘Veel zorginstellingen kampen met een gebrek aan menskracht. Door slim te investeren in ICT, zorg je ervoor dat je medewerkers kunnen doen waar ze goed in zijn: het ménsenwerk.’
Uitbreiding
Respect, openheid, eerlijkheid en bereidwilligheid – het zijn kernwaarden die niet alleen aan de jongeren worden geleerd, maar ook door medewerkers op alle niveaus worden toegepast. ‘Daarmee heeft Yes We Can Clinics veel goodwill opgebouwd bij gemeentes en zorgverzekeraars, maar ook bij Rabobank’, constateert Ossewaarde. ‘Wij zetten graag een stapje extra voor deze klant.’ Die extra stapjes zullen in de toekomst vast nog weleens nodig zijn, want per 1 mei 2025 komen er 30-35 bedden bij in de kliniek. ‘Ook hier betaalt onze goede relatie zich uit’, vindt ook De Kievit. ‘Omdat we al in een vroeg stadium zijn betrokken bij de plannen, kunnen we meedenken over de beste financieringsoplossing. Zo is onze meerwaarde als bank het grootst.’ Pierre bevestigt dat: ‘Rabobank is oprecht nieuwsgierig naar onze plannen, Sietske en haar collega’s zoeken actief contact en komen zelf met ideeën. Dat vind ik supergaaf.’ Ook Van Enk is blij met de betrokkenheid van de bank. ‘De hulpvraag van deze generatie blijft groeien; elke week melden zich 75 nieuwe families bij ons. We moeten er alles aan doen om snel meer jongeren te helpen.’
Wil jij als zorgondernemer ook duurzaam groeien? Neem dan contact op met Mark de Kievit, Accountmanager Grootzakelijk van het sectorteam Gezondheidszorg: 06- 10 32 16 85 of mail naar mark.de.kievit@rabobank.nl. Of neem een kijkje op de website.