Plezier in ritme en techniek dankzij de Mars-chine

27 maart 2024 11:29

Hoe zorg je ervoor dat schoolkinderen samen muziek maken, meer leren over ritmes én ze meteen een leuke techniekles krijgen? De Mars-chine van Jorg Duitsman, Maurits Brock, Kim Duitsman en William van der Put maakt dat mogelijk.Ze bedachten en maakten samen een interactief, muzikaal spel. Op de Maker Faire in Eindhoven toonden ze het aan het publiek. Rabobank beloonde hun ontwerp met de Best Maker Award.

Maikerfaire

Deze Maker Faire is een wereldwijd event waar techneuten laten zien hoe leuk het is om zelf iets te maken. Aangezien hier de basis van nieuwe innovaties kan liggen, sponsort Rabobank de Maker Faire. De ontwerpen hoeven echter geen praktisch nut te hebben. ‘Je ziet bijvoorbeeld hightech-ontwerpen met robots, maar ook knutselwerken zoals dat van ons’, vertelt Jorg Duitsman uit Geldrop, in het dagelijks leven docent techniek.

Idee en gaan

Jorgs zus Kim is muziekdocent in het basisonderwijs. ‘Zij wilde haar leerlingen meer leren over ritmes en beats. We bedachten dat het leuk zou zijn om iets te ontwerpen om haar te helpen in de les’, vertelt hij. En dus ging Jorg met Maurits en William aan de slag in hun werkplaats. ‘Met mijn zus als belangrijk klankbord.’

Zien wat er gebeurt

De Mars-chine ziet er eigenlijk simpel uit: in de basis bestaat die uit cirkels die aangedreven worden door oplaadbare batterijen. Deze cirkels zijn verbonden met slaginstrumenten: denk aan trommels, houten blokjes, tamboerijnen. Door kunststofplugjes in gaten van de cirkels te duwen, bepalen de leerlingen het ritme. Met de hele klas kunnen ze zo één groot ritmisch muziekstuk maken.

‘Alles aan de machine hebben we zelf gemaakt met onze laserprinters, lasersnijders en CNC-freesmachine. De aandrijving en de batterijen zitten in transparante kastjes, zodat iedereen kan zien wat er gebeurt’, legt Jorg uit.

De markt op?

Uiteraard hebben de leerlingen van Kim de Mars-chine getest. ‘Ze vinden het fantastisch! Ze wilden niet stoppen, dat zegt genoeg.’ En dan nu de markt op om er rijk van te worden? ‘Nee, daar zijn we totaal niet in geïnteresseerd. Dat kost zoveel tijd. Die besteed ik liever aan weer nieuwe dingen bedenken. Maar als een externe partij dit verder wil vermarkten, prima. Ik ga liever weer de werkplaats in.’

Visitekaartje

Maurits en Jorg hebben naast hun werk als leraar samen een bedrijfje waarmee ze techniekworkshops en -trainingen voor het onderwijs geven. ‘Deze prijs is natuurlijk wel een mooi visitekaartje. Dat staat nu prominent op onze website www.praktik.nl.’