‘Tijd om de financieringskloof tussen mannen en vrouwen te dichten’

19 juni 2025 13:15

Vrouwen hebben meer moeite met een zakelijke financiering aanvragen dan hun mannelijke collega’s. Zonde, want zo blijft veel groeipotentie in onze economie onbenut. Om vrouwen beter op weg te helpen, organiseerden FEM-START en Rabobank samen de FEM-START Next Level Training. ‘We mogen best wat minder bescheiden zijn en een succesplaatje schetsen.’

Fem

Je ondernemersplan pitchen bij een investeerder is spannend. Hoe krijg je die enthousiast voor jouw idee? En heb je antwoord op een vraag als: ‘Welke groei voorspel je voor de komende jaren?’ Ondernemer Chanel Sam worstelt precies met die vraag. ‘Mijn startup zit nog midden in de pilotfase. Ik vind het lastig om nu al in te schatten wat het gaat opleveren, want er zijn nog veel onzekere factoren.’

Financieringskloof tussen man en vrouw

Chanel is een van de vrouwelijke ondernemers die begin dit jaar deelnamen aan de FEM-START Next Level Training. Een programma van vijf dagen waarin ze leerden over verschillende vormen van financiering, het pitchen van je bedrijf en hoe je je bedrijf voorbereidt op investeerders en financiering. Rabobank vroeg organisatie FEM-START om samen deze vijfdaagse training te organiseren.

‘Uit cijfers blijkt dat nog geen 10 procent van alle financiële producten, zoals leningen en verzekeringen, naar vrouwelijke ondernemers gaat’, vertelt Petra Aben, initiator van de FEM-START-training vanuit Rabobank. ‘Dat is schrikbarend, want ruim 37 procent van de ondernemers in Nederland is vrouw. Hoog tijd dus dat we die financieringskloof tussen mannen en vrouwen dichten.’

Code-V voor meer gelijkheid

En dat doet Rabobank niet alleen. De bank is lid van Code-V, een beweging om het aantal vrouwelijke ondernemers versneld te laten groeien. De beweging bestaat uit een groot aantal publieke en private partijen, waaronder banken en verschillende typen financiers. ‘Samen maken we inzichtelijk waar vrouwen tegenaan lopen in het ondernemerschap en organiseren we interventies om drempels weg te nemen’, zegt Petra. ‘De FEM-START training is daar een goed voorbeeld van.’

De kracht van een goede pitch

Een van die drempels is dat veel vrouwen opzien tegen het pitchen bij investeerders. ‘Bang voor afwijzing, of omdat ze niet goed weten hoe zoiets moet’, aldus Petra. ‘Sommige vrouwen huren zelfs iemand in om die klus te klaren.’ Ondernemer Sandra Grauss herkent die onzekerheid. ‘Ik was bang dat ze mijn idee, waarin ik zelf zo geloof, zouden afwijzen. Dankzij de training heb ik nu een ijzersterke pitch, die ook voldoet aan de criteria van investeerders. Beknopt en met een helder tijdspad en financieel plan om mijn doel te halen. Dat geeft me genoeg zelfvertrouwen om binnenkort een financiering aan te vragen.’

Vraag om die zak met geld

Terug naar ondernemer Chanel. Hoewel ze inhoudelijk al een steengoede pitch had liggen, leerde ze tijdens de training een sterker financieel plan te schrijven. ‘Vrouwen mogen best wat minder bescheiden zijn en een succesplaatje schetsen. Dat hoeft niet meteen onrealistisch te zijn. Laat tijdens je pitch goed zien waar je product naartoe kan groeien. Investeerders halen toch altijd wat af van jouw ingeschatte opbrengst.’

Petra beaamt die bescheidenheid. ‘Wat ook opvalt, is dat vrouwen minder vaak vertellen hoeveel geld ze nodig hebben voor de volgende stap met hun bedrijf. Terwijl dat een cruciaal onderdeel is van je pitch. Niémand gaat je vanzelf een zak met geld aanbieden. Dus vraag erom!’

Netwerk van vrouwelijke ondernemers

De training zorgde voor meer dan alleen vlijmscherpe pitches. ‘Ik had niet verwacht dat er zoveel verbinding zou ontstaan’, zegt Sandra. ‘Iedereen supportte elkaar enorm. Naar buiten toe zijn we allemaal hartstikke stoer, maar het is ook fijn om een keer je kwetsbare kant te laten zien. En omringd te zijn door vrouwelijke ondernemers die bepaalde onzekerheden herkennen. Ik heb aan FEM-START een groot netwerk overgehouden.’

Oefenen voor investeerders

Tijdens de slotbijeenkomst mochten alle deelnemers hun pitch presenteren aan een panel van investeerders. Dat kon in drie steden: Utrecht, Rotterdam en Amsterdam. ‘Vrouwelijke ondernemers zijn soms wat te bescheiden en teren te lang op eigen middelen’, zegt Juultje van der Wijk, coöperatief directeur Zuid-Holland, die in het panel zat. ‘FEM START geeft hen een stevige duw in de rug richting een onderneming met een sterk businessmodel – waarmee ze vervolgens ook financiering kunnen aanvragen om echt een bedrijf op te bouwen. Tijdens de pitches zagen we daar prachtige voorbeelden van.’