3 waardevolle inzichten van het Blue Zone Festival
Op 15 mei vond in Amersfoort de tweede editie van het Blue Zone Festival plaats. Blue Zones zijn plekken in de wereld waar mensen opvallend oud worden én lang gezond blijven. Festivalorganisator Harald Jansen: ‘We willen mensen in de regio Utrecht – en daarbuiten – inspireren tot een gezonder, betekenisvoller en meer verbonden leven.’ Hieronder een paar inzichten vanuit het festival.

‘Als we willen dat mensen gezonder leven, moeten we samen bouwen aan een leefomgeving die dat mogelijk maakt’, zegt Hans van de Guchte, coöperatief directeur bij Rabobank. ‘Het Blue Zone Festival is precies de plek waar die beweging op gang komt. Het is bedoeld voor professionals die zich inzetten voor een gezonde leefomgeving. Je kunt er netwerken, kennis delen en workshops volgen. Zo krijg je de informatie én inspiratie om zelf aan de slag te gaan.’
Mede door de gedeelde visie op een gezonde leefomgeving is organisator Harald Jansen blij met Rabobank als mede-initiatiefnemer. ‘We willen bezoekers meegeven dat gezondheid geen individuele verantwoordelijkheid is, maar een samenspel tussen omgeving, beleid, cultuur en sociale relaties. Rabobank is al heel lang diepgeworteld in deze gemeenschap en kan dus een belangrijke, verbindende rol spelen.’

Van praten naar doen: 3 inzichten met impact
Naast financiële steun leverde Rabobank ook een inhoudelijke bijdrage aan het festival. Experts van de bank verzorgden inspiratiesessies over wonen, voeding en gezondheid. Hans van de Guchte: ‘We delen graag kennis die mensen helpt om in hun eigen omgeving verschil te maken. Zo moedigen we lokale initiatieven aan – iets wat naadloos aansluit bij onze coöperatieve manier van denken.’ Hieronder lees je drie inspirerende inzichten die op het festival gedeeld zijn:
1. Een vitale gemeenschap voorkomt zorgkosten
Een van de inspiratiesessies ging over een nieuw zorgsysteem. Michel van Schaik, directeur gezondheidszorg bij Rabobank, stelt dat ons huidige ziekenzorgsysteem niet houdbaar is. ‘We zijn doorgeschoten in de medicalisering van maatschappelijke vraagstukken; te vaak worden medische professionals ingezet waar dat niet per se nodig is. Maar er is een alternatief. Veel zorg en zorgkosten zijn te voorkomen als mensen meer naar elkaar omkijken. Als we het weer normaal gaan vinden dat mensen in de buurt elkaar kennen en ondersteunen waar nodig. Een gezond en vitaal leven begint namelijk bij jezelf en bij de mensen in je directe omgeving. Door vitale gemeenschappen te creëren – Blue Zones – kunnen we de zorg weer toekomstbestendig maken.’
2. Toekomstbestendig wonen vraagt om nieuwe woonvormen
De woningmarkt staat onder druk. Volgens Suzanne van Hoeve, programmamanager Toekomstbestendig wonen bij Rabobank, ligt de oplossing in woongemeenschappen. ‘Ze zorgen voor doorstroming én voor langer zelfstandig wonen op een fijne plek.’ Tijdens het festival vertelden Rabobankcollega’s Renske Boelen en Job de Lange over het initiatief Boeren, Wonen & Natuur: kleinschalige buurtschappen op het boerenerf, waar wonen, voedselproductie en natuur samenkomen. ‘Zo dragen we bij aan bloeiende woongemeenschappen’, zegt Suzanne.
3. Gezondheid is geen kostenpost, maar een investering in leefbaarheid
Michiel Dijkman, directeur van Economic Board Utrecht, vertelt waarom hij zich juist op het Blue Zone Festival helemaal op z’n plek voelt. In zijn regio ligt namelijk niet alleen de ultragezonde wijk Cartesius – gebaseerd op Blue Zone-principes – maar Utrecht draagt ook de titel ‘Europese koploper in gezondheidsinnovatie’. Cartesius vormt het startpunt van Heart of Health: een ambitieus programma om ook de rest van de regio gezonder en leefbaarder te maken. ‘Daarvoor moeten zorg, overheid en bedrijfsleven samen optrekken’, zegt Michiel. ‘Richten we onze economische en innovatieve kracht op gezondheid, dan investeren we direct in de leefbaarheid van onze regio. Voor nu en voor later.’
Een voedingsbodem voor verandering
Het Blue Zone Festival laat zien hoe belangrijk samenwerking is voor een gezonde en leefbare samenleving.Volgens Michel van Schaik is Rabobank geschikt om deze beweging écht op gang te brengen: ‘Als coöperatieve bank hebben we veel sectorkennis, samenwerkingsverbanden in het bedrijfsleven én ruim 2,5 miljoen leden die we kunnen activeren. Met het Blue Zone Festival willen we die kracht benutten en mensen inspireren om mee te werken aan een gezondere toekomst.’
Meer weten?
Meer weten over de visie van Rabobank op gezondheidszorg, vitaliteit en verbondenheid? Lees hier hoe wij investeren in een gezonde samenleving.