Ondernemer in beeld

Rabobank Rotterdam waardeert en stimuleert ondernemerschap. Daarom geven we elke maand het podium aan een ondernemer om zo zijn of haar bedrijf te promoten. En ter inspiratie voor andere - potentiële - ondernemers.

DVDB: Van glaszetter tot groothandel

DVDB: Van glaszetter tot groothandel

Hij begon ooit voor zichzelf in de grote economische crisis van deze eeuw. In de huidige mondiale gezondheidscrisis is het bedrijf van Dennis van den Berg, DVDB Glas, drukker dan ooit. Met de opening van een groot nieuw onderkomen in Nieuwerkerk aan den IJssel als heuglijke mijlpaal.

In 2009 had Dennis van den Berg al tien jaar ervaring op zak in een glasbedrijf. Begin dat jaar stapte hij over naar een andere werkgever, om daar krap drie maanden later slachtoffer te worden van een reorganisatie. Lang zat hij echter niet thuis. 'Ik had er al eerder over gedacht om voor mezelf te beginnen', zo kijkt hij terug. 'Nu was de keuze niet zo moeilijk, want ik had even niks anders. Ik heb een busje gekocht, heb wat oude bekenden gebeld bij bouwbedrijven en ben als glaszetter begonnen. Dat ging eigenlijk meteen goed. Ik begon op urenbasis te werken voor aannemers, schildersbedrijven en bouwbedrijven. En Werkspot kwam net op in die tijd. Daar heb ik best wat werk vandaan gehaald.'

Glas in de groei

Van den Berg heeft een koksopleiding op zak, een paar jaar MEAO en een achtergrond in de metaaltechniek. 'Ik ben eigenlijk bij toeval het glas ingerold. Dat geldt voor de meeste mensen in het glas, want er is geen echte opleiding voor. Glas zetten is ook geen hogeschoolwerk hoor. Als je een hamer kunt hanteren, dan kun je het. Hoewel wij met DVDB Glas inmiddels wel een andere tak van sport beoefenen, met hard glas en glas in kantoren bijvoorbeeld. 'DVDB Glas groeide in de loop der jaren uit tot een compleet glasbedrijf. Een groothandel die uit een grote voorraad alles op maat kan leveren: deuren, doucheschermen, achtergronden voor keukens, tafels, kantoorinrichting. 'In 2011 trof ik een oud-collega waarmee ik het bedrijf heb uitgebouwd tot wat het nu is. We huurden een klein pand en kochten stap voor stap de machines erbij: een snijmachine, een slijpmachine, een boormachine. Dat zijn hele kostbare apparaten, dus we hebben het machinepark geleidelijk uitgebouwd. We kunnen er alle mogelijke bewerkingen mee uitvoeren. In 2021 hebben we ons nieuwe pand geopend. Hier hebben we 1600 vierkante meter ruimte met alle faciliteiten die we nodig hebben en waar we nog kunnen doorgroeien.'

Flexibiliteit

Het is altijd groei met beleid, want het is juist de kleinschaligheid en flexibiliteit waarmee DVDB Glas zich onderscheidt in de markt, weet Dennis van den Berg.' We hebben veel glas op voorraad. Daardoor kunnen we relatief snel leveren en monteren. En we hebben nog altijd de flexibiliteit in onze organisatie om snel een paar ruitjes tussendoor te maken. Dat is waardoor klanten ons vinden. Hoewel we ook gevraagd worden voor hele mooie projecten. De grote glazen wanden in de nieuwe rechtbank van Amsterdam bijvoorbeeld, die hebben wij mogen maken.' Druk is het onophoudelijk, want er werd in de coronaperiode veel gebouwd en verbouwd in Nederland. En zoals Dennis van den Berg stelt: 'Overal zit nu eenmaal glas in. Het is transparant, makkelijk en je kunt er snel mee bouwen. En het is 100 procent recyclebaar bovendien. In ons nieuwe pand hebben we ook ons productieproces verduurzaamd. We hebben voldoende zonnepanelen op het dak om helemaal te voorzien in onze eigen stroom.'

Rabobank

Bij de uitbreiding van het machinepark heeft DVDB Glas altijd kunnen rekenen op de support van de Rabobank, vertelt Dennis van den Berg. 'Aanvankelijk hebben we nieuwe machines uit eigen middelen betaald, maar die zijn erg duur. Later heeft de Rabobank ons geholpen, op leasebasis. We hebben dat nu drie of vier keer op die manier gedaan en dat was iedere keer zo rond.' 

Meer informatie

Bio Futura: de beste oplossing als eenmalig gebruik de enige optie is

Wouter Moekotte van Bio Futura

Idealisme en succesvol ondernemerschap gaan prima samen. Dat bewijst Wouter Moekotte al meer dan tien jaar. Hij is de oprichter van Bio Futura, leverancier van 100 procent composteerbaar verpakkingsmateriaal en wegwerpservies en -bestek. Menubakjes voor bezorgmaaltijden van suikerriet, frietzakjes van bamboe karton, bierbekers en draagtasjes van maïs, een dipschaaltje van palmblad en houten besteksets. Wouter Moekotte werd ooit geprikkeld door een documentaire over uit maïs geproduceerde festivalbekers. Hij sprong daar met Bio Futura op in met een compleet assortiment duurzame verpakkingen voor festivals, evenementen, take away- en bezorgrestaurants.

Afbreekbaar

Wat dat betekent: de bordjes, bekertjes, vorkjes en tasjes van Bio Futura lijken van plastic of papier, maar ze kunnen gewoon de groene container in. En als ze onverhoopt in een berm belanden is dat geen ramp, omdat ze gemaakt zijn van hernieuwbare grondstoffen en afbreekbaar zijn. Van de relatieve noviteit die Bio Futura bij de oprichting bracht zijn de artikelen inmiddels de normaalste zaak van de wereld geworden. Dat merkt Moekotte in de coronacrisis die ook zijn bedrijf raakte door het wegvallen van festivals en evenementen. 'De take away-markt heeft ons er deels doorheen geholpen. Het bewustzijn over plastics onder consumenten is sterk toegenomen. Ze accepteren niet meer dat hun bezorgde maaltijd in een stapel plastic verpakkingen komt. Meer dan de helft van alle restaurants gebruikt afbreekbare verpakkingen.'

Afvoerputje

Dat de producten van Bio Futura met een gerust hart in de groene container worden gegooid, betekent niet dat dit ook altijd gebeurt. Integendeel. 'Huishoudelijk plastic blijft het afvoerputje van de circulaire economie', stelt Wouter Moekotte. 'Ons consumeergedrag - eten en drinken onderweg en lange houdbaarheid - vraagt om veel plastic in de verpakking, om ingrediënten in salades van elkaar te scheiden bijvoorbeeld. Wij hebben niet dé oplossing voor zwerfafval en de plastic soep, maar we bieden wel een mooi alternatief om bewust om te gaan met verpakkingen door deze te composteren.'

Dat alternatief wordt opvallend genoeg niet door iedereen toegejuicht, ervaart Moekotte, die met zijn inmiddels internationaal opererende bedrijf werkt vanuit de Van Nellefabriek (ongeveer de helft van alle producten wordt verkocht naar België, Duitsland en Frankrijk). 'De grote, industriële composteerders weren de producten regelmatig omdat zij bang zijn voor onduidelijkheid en daarmee vervuiling van het gft-afval door niet-composteerbare producten. Terwijl er juist door composteerbare verpakkingen meer etensresten en ander organisch materiaal ingezameld en gecomposteerd kunnen worden.'

Kleine kringloopjes

De serviezen en bestekjes van Bio Futura zijn bij uitstek geschikt voor plaatsen waar kleine kringloopjes te creëren zijn. Dus op festival- en evenemententerreinen waar ze bij elkaar ingezameld worden en zelfs ter plekke gecomposteerd. 'Wij leveren bijvoorbeeld alles aan Blijdorp, speciaal voor Blijdorp ontworpen producten. Op het terrein staat daar ook een eigen composteermachine. Dat is de ideale situatie, zéker als er nog etensresten op de bordjes en in de verpakkingen zitten. Dat levert meer compost op en brengt afvalreductie teweeg. In grote keukens en ziekenhuizen wordt ook vaak gewerkt met kleinere, mobiele composteerinstallaties.' Bio Futura heeft recent ook een lijn met Du ables-producten gelanceerd, die wel herbruikbaar zijn. 'Maar primair staan we voor het composteerbare alternatief voor spullen die maar één keer worden gebruikt. Ik ben helemaal niet altijd voor eenmalig gebruik, maar soms kan het niet anders en dan is dit de beste oplossing.'

Rabobank

'Ik werk vanaf het begin samen met de Rabobank. Wat wij doen, sluit natuurlijk mooi aan bij de visie op food en duurzaamheid van de bank. We zijn stapje voor stapje gegroeid. Vanuit Zeeland, waar ik vandaan kom, naar Rotterdam en alweer zes jaar vanuit de Van Nellefabriek. De Rabobank heeft me altijd bijgestaan. Zonder die steun zouden we niet staan waar we nu staan, dat weet ik zeker.'

Voor meer informatie en het assortiment kijk hier

Ringelberg: vernieuwing en vooruitgang in vervoer

Leo Ringelberg

Altijd in beweging. Dat is natuurlijk bij uitstek waar Ringelberg goed in is; en niet alleen in de letterlijke zin van het woord. Ringelberg is continu in beweging in de branche van het vervoer, inspelend op nieuwe mobiliteitswensen van haar klanten. Ondanks haar respectabele leeftijd blijft het prominente Rotterdamse vervoersbedrijf daardoor altijd bij de tijd.

Met het eeuwfeest in zicht – de voorganger van Ringelberg, de Tuindorpse Auto-Omnibus Onderneming, werd in 1923 opgericht – is de markt niet op zijn best voor een touringcarbedrijf. Maar Ringelberg rijdt altijd. Naast het aanbod van toeristische en recreatieve tochten heeft Ringelberg door de jaren heen het bedrijfsleven bediend met het vervoeren van personeel. En dat gaat door, ook in een pijnlijke pandemieperiode. De havens draaien immers door en Ringelberg verzorgt al vele jaren het personeelsvervoer voor de grote containerterminals op de Maasvlakte, zoals het ook ander zakelijk vervoer faciliteert. 'We hebben zeven, acht vaste lijnen lopen in de regio', vertelt algemeen directeur Leo Ringelberg. 'Voor opkomend en afgaand personeel. Dat gaat zeven dagen in de week met drie ploegendiensten per dag door. Dat doen we niet voor niets al zo lang. We leveren kwaliteit, rijden op tijd en komen onze afspraken na. Als je wil voorkomen dat iedereen de personenauto pakt, moet je ook personenautokwaliteit leveren.'

Ringelberg Mobility

Leo Ringelberg heeft zijn 50-jarig jubileum in de zaak al gevierd. Zijn zoon en dochter nemen de dagelijkse leiding stapje voor stapje over en dat ziet hij met tevredenheid aan. 'Je moet jonge mensen aan het roer hebben om modern te blijven. Mijn zoon is vijf jaar geleden begonnen met de autoverhuur. Dat past wonderwel in de lijn die wij voorstaan: Ringelberg Mobility. Vroeger gingen mensen met de bus op wintersport of naar Spanje. Tegenwoordig huren ze daar een VW bus voor, om met één of meerdere gezinnen te reizen. Die veranderde trend hebben we op deze manier 'in company' opgelost. We verhuren ook bakwagens aan mensen die gaan verhuizen of iets moeten ophalen bij de IKEA. Uitzendbureaus huren onze busjes, de jeugdopleiding van Sparta maakt er gebruik van. Naast onze vijfentwintig touringcars hebben we nu een stuk of vijftig auto's en busjes voor de verhuur. Je hebt best kans dat die verhouding de komende jaren verandert, maar de markt voor touringcars blijft altijd bestaan. Voor de passagiers van cruiseschepen, voor schoolreisjes, noem maar op. De bus is een sterk merk. We halen je ermee op waar je bent en brengen je naar waar je naartoe wilt. Dat kan een trein of een vliegtuig niet.'

Investeren

Als instrument voor personenvervoer is de bus bovendien een duurzame keuze. 'Met een volle bus houd je twintig auto's van de weg', weet Ringelberg. 'Daarbij hebben we altijd veel geïnvesteerd in ons materiaal. Onze wagens voldoen allemaal aan de Euro6-norm, we gebruiken biobrandstoffen en straks CO2-vrije brandstoffen. Alle bussen voldoen aan de laatste normen. We hebben geen oud materiaal. Afgelopen jaar hebben we daarvoor ook hulp van de Rabobank gehad. Zelfs in het coronajaar hebben we geïnvesteerd in nieuwe bussen en de Rabobank heeft de financiering mogelijk gemaakt. De bank denkt altijd met ons mee. Daar zijn we blij mee. Onze voorliggende cijfers waren ook goed. Het is een gezond bedrijf.'

Elektriciteit en waterstof

Voorlopig zal Ringelberg onverminderd in beweging blijven. De toekomst is immers aan de waterstof en elektriciteit. 'Deze markt is relatief klein, dus de ontwikkeling gaat niet zo snel, maar veel stadsbussen zijn al elektrisch. Daar gaan wij ook naartoe. Het grote nadeel is dat de batterijen veel ruimte innemen. Dan ben je je bagageruimte kwijt, maar waarschijnlijk wordt bagage tegen die tijd met aparte busjes naar Schiphol vervoerd. Dat zou een mooie oplossing zijn, want waarom zou je dan nog met je eigen koffers sjouwen?'

Meer informatie over Ringelberg

'Nu moet de hype een begrip worden'

Equalite

Mode, muziek en sport. Ze verbinden ons in een tijd waarin we steeds meer tegenover elkaar komen te staan. Equalité staat voor verbinding, passie en gelijkheid. De drive achter het streetwear fashionmerk van Rotterdammers Gurhan Tuzemen en Rob van ‘t Oor slaat aan bij de jonge doelgroep. Equalité groeit explosief en die trend wordt in 2021 voortgezet.

‘We zijn op 1 oktober 2019 gestart’, leidt Rob van ’t Oor in. ‘We hadden een jaarplan, een driejarenplan en een vijfjarenplan, maar we hadden nooit kunnen verwachten dat we staan waar we staan. Het leek al heel prettig als we nu vijf verkooppunten zouden hebben. Het zijn er twintig, met nog eens zestien die zeer geïnteresseerd zijn en in 2021 zullen aansluiten. En daar zijn we gekomen zonder echt te adverteren. We worden gevraagd, omdat het een goed merk is.’

Van ’t Oor is de eigenaar van Sport 2000, de voetbalspecialist in het centrum van Rotterdam. Gurhan Tuzemen werkte daar tien jaar. Hij deed de inkoop en marketing en richtte de social media doeltreffend in. Begin 2019 dropte Tuzemen zijn idee om een eigen modemerk op te richten.

'Het moest een merk zijn met een idee erachter, dat gelijkheid uitstraalde’, vertelt hij.' De naam is een combinatie van het Franse egalité en het Engelse equality. Iedereen heeft er een eigen associatie mee. Het klinkt bekend uit het casino of uit het tennis. Het klinkt vooral lekker, dat is het belangrijkst. We richten ons op jongeren, van 14 tot 30 jaar ongeveer. Zij herkennen zich in de gedachte achter Equalité, die we in de campagnes sterk laten terugkomen.'

Ontwerp

Twee keer per jaar brengen ze een collectie uit, met tussendoor verschillende flashdrops. Tracksuits, T-shirts, hoodies, jassen, sweaters; jonge, sportieve streetwear. Tuzemen ontwerpt alle items zelf. 'Daar had ik geen ervaring mee, maar ik wist wel wat ik wilde. Voor het juiste gevoel wilde ik per se zelf het design maken. Alles daaromheen kende ik wel: marketing, campagnes maken, een webshop bouwen.' 'Gurhan snapt het', ziet Van 't Oor. 'Hij weet wat de markt vraagt. Én wat de winkels willen, want hij heeft bij Sport 2000 tien jaar ervaring op een A1-locatie in het centrum van Rotterdam. Dat was natuurlijk een voordeel. Voor onze winkel is Equalité ook een aanwinst. Daardoor hadden we meteen een etalage.' De kleding wordt gemaakt in Turkije. Tuzemen: 'Daar kom ik zelf vandaan, dus ik spreek de taal vloeiend. De communicatie verloopt soepel. Ik lever de designs aan zoals zij het willen en de fabriek kan snel schakelen als we een item bijvoorbeeld ook in een andere kleur willen. Dat is ook fijn voor de klant: zij hebben in zes tot acht weken hun kleding in huis.'

Voldoening

De grote ambitie betreft het grote plaatje: Equalité moet op de lange termijn herkenbaar en begeerlijk blijven. Of zoals Guran het verwoordt: 'De hype moet een begrip worden. Ik hoop uiteindelijk op een modebedrijf met een mooi team. Daar zijn we dag en nacht mee bezig. Het geeft ontzettend veel voldoening om onze kleding op straat tegen te komen.'

Van 't Oor herinnert zich de eerste keer nog: 'We zaten samen bij Feyenoord, in De Kuip. We keken naar beneden en zagen twee jongens met onze winterjassen aan. We hebben de hele wedstrijd kippenvel gehad. En dat kwam echt niet door het voetbal, haha!'

Rabobank

'Guran is de man van Equalité, ik ben alleen de investeerder', stelt Rob van 't Oor. 'Voor ons pand in Vlaardingen hebben we de bank nog niet nodig gehad, maar ik heb altijd uitstekend contact gehad met Rabobank en met mijn accountmanager John Gerdes. 'Als we straks grotere productieaantallen gaan draaien, hebben we wellicht wel financiering nodig. Maar als dat zo is, is Equalité dus al stevig doorgegroeid.'

Kijk hier voor meer informatie en de collectie

Aziatische horecahits blijven ambitieus in coronajaar

YoYo Fresh Tea en Seoul Sista zijn twee zeer verschillende horecaconcepten die toch veel gemeen hebben met elkaar. Ze zijn gebaseerd op populaire formules uit Azië en zijn met veel succes door Wing Li geïntroduceerd in Nederland. Zelfs de coronacrisis kan de ambities van beide brands niet beteugelen.

Ga maar na: hoeveel horecaketens zouden in 2020 – dat toch als een behoorlijk rampjaar voor de branche te boek staat – twee nieuwe vestigingen hebben geopend en zouden op korte termijn nóg eens twee zaken willen openen? 'Het is best apart dat het zo doorgaat', zo beschouwt Wing Li het aanhoudende succes van YoYo Fresh Tea dat hij in 2012 lanceerde. 'Het is natuurlijk een to go-concept. Die worden door corona minder geraakt. Het cafégedeelte in de bars moest dicht, maar voor afhalen konden we gewoon open blijven. Alleen de vestigingen op de Zeedijk in Amsterdam en in de Markthal hebben wat minder gedraaid, omdat daar veel dagjesmensen en toeristen komen. De mondkapjesplicht in Rotterdam had wél meteen impact op het aantal bezoekers trouwens.' YoYo Fresh Tea creëert unieke mixdrankjes met thee als basis. Er zijn inmiddels drie bars in Rotterdam, twee in Amsterdam en één in Den Haag en Utrecht, met nog vestigingen in Leidschendam en Amstelveen aanstaand.

Koreaanse barbeque

Zoals de thee van YoYo aangeslagen is in Nederland, zo geldt dat ook voor het Koreaanse barbecue-concept van Seoul Sista, in 2017 gestart nabij de Witte de Withstraat. 'Je grilt je vlees aan je eigen tafel. Dat is super populair in Azië en wij hadden het er ook ontzettend druk mee. We moesten elke avond mensen teleurstellen, in het weekend zelfs honderden.' Vandaar dat er dit jaar een tweede Seoul Sista kwam op het Weena. Ongetwijfeld met dezelfde potentie, maar: 'We waren net met de verbouwing begonnen toen de lockdown kwam', kijkt Wing Li terug. 'Uiteindelijk zijn we op 8 augustus open gegaan, maar met beperkingen. Op dit concept hebben die veel invloed. Als we maar dertig gasten mogen ontvangen werkt dat niet voor ons.' Hij liet zich door die tegenslag niet deprimeren. 'Van nature ben ik positief ingesteld. Ik sta niet te veel stil bij het onzekere perspectief. Het is een sterk concept dat aan alle kanten klopt en dat iedereen aanspreekt: jong en oud, autochtoon en allochtoon, allerlei groepen. We breiden het nog uit met een karaoke cocktail en dessert bar om er een compleet avondje uit van te maken.'

FUND-R

'In beide Seoul Sista-restaurants werken dertig, vijfendertig mensen. Die worden gewoon doorbetaald als we door corona tijdelijk dicht moeten. We hebben wel gelijk geschakeld aan het begin van de crisis. Zowel voor YoYo als Seoul Sista hebben we een BMKB-regeling aangevraagd, via FUND-R van de Rabobank. De aanvraag voor een overbruggingslening werd gelukkig soepel gehonoreerd. Frank Boom, onze accountmanager bij Rabobank, heeft ons daarin fantastisch begeleid. Maar we hebben er nog geen gebruik van gemaakt. We hadden onze voorzorgsmaatregelen genomen en hebben het tot dusverre op eigen kracht gered.'

Service & contact

Klantenservice

Heb je een vraag? Vind het antwoord op onze online klantenservice.

Geen antwoord gevonden? Chat onderaan de pagina met onze virtuele assistent.

Particulieren

Bedrijven

Ma-vr: 8.00-18.00 uur
Za: 9.00-17.30 uur


Service & contact

Klantenservice

Heb je een vraag? Vind het antwoord op onze online klantenservice.

Geen antwoord gevonden? Chat onderaan de pagina met onze virtuele assistent.

Bellen

Particulieren

Bedrijven

Ma-vr: 8.00-18.00 uur
Za: 9.00-17.30 uur