Vraag en antwoord Beheren

Vragen over Mijn toegevoegde rekeningen

  • Ik wil meerdere rekeningen toevoegen via één upload, kan dat?

    • Ja. U kunt uw bij- en afschrijvingen van verschillende rekeningen bij één bank in één bestand uploaden. De verschillende rekeningen die horen bij uw bij- en afschrijvingen worden automatisch herkend en opgevoerd.

  • Van welke banken kan ik rekeningen uploaden?

    • U kunt rekeningen uploaden van de volgende banken:

      • ING
      • ABN AMRO
      • ASN Bank
      • Friesland Bank
      • Money you
      • RegioBank
      • SNS Bank
      • Trios Bank
      • Van Lansschot
      • Rabobank
  • Welke bestandstypen kan ik uploaden?

    • U kunt de volgende bestandsformaten uploaden:

      • CSV
      • Excel
      • ZIP
      • TXT
  • Hoe groot mag het te uploaden bestand van bij- en afschrijvingen zijn?

    • Het te uploaden bestand mag maximaal 1 MB groot zijn. Is uw bestand groter dan 1 MB, maak er dan twee of meer kleinere bestanden van, die u ieder apart uploadt.

  • Moet ik het saldo invullen van spaarrekeningen die ik toegevoegd heb?

    • Ja. In het bestand dat u toegevoegd heeft, zijn alle bij- en afschrijvingen voor de betreffende spaarrekening opgenomen. Wat niet opgenomen is, is het saldo van uw rekening.
      U heeft dit saldo nodig wanneer u deze rekening wilt meenemen binnen het onderdeel 'Spaarpotten'. Hier kunt u dan spaarpotten op deze spaarrekening aanmaken en uw saldo verdelen over de diverse spaarpotten. Alleen u weet wat het saldo van deze spaarrekening is, vandaar dat we het u vragen hier op te geven.

  • Ik heb bij- en afschrijvingen geüpload die eerder toegevoegd waren?

    • Dit is geen probleem. Eventuele dubbele bij- en afschrijvingen worden automatisch verwijderd. Zo krijgt u dus nooit dubbele bij- en afschrijvingen in uw grafieken en overzicht van bij- en afschrijvingen te zien. Wel zo handig.

  • Hoe zie ik bij- en afschrijvingen van mijn toegevoegde rekeningen terug?

    • U vindt de bij- en afschrijvingen van uw toegevoegde rekeningen terug op de pagina 'Inkomsten & uitgaven'. Uw bij- en afschrijvingen zijn verwerkt in de diverse grafieken en de bijbehorende overzichten van bij- en afschrijvingen. Ook worden de bij- en afschrijvingen van uw toegevoegde rekeningen meegenomen in het onderdeel 'Vergelijken' en het onderdeel 'Budgetteren'.
      Uw toegevoegde spaarrekeningen worden meegenomen op de pagina 'Spaarpotten'. U kunt ook op deze rekeningen spaarpotten aanmaken en zo het spaargeld dat u op deze rekeningen heeft staan eenvoudig verdelen over één of meer virtuele spaarpotten.

  • Waarom zou ik andere rekeningen toevoegen voor extra inzicht?

    • Door betaal- en spaarrekeningen van bijvoorbeeld andere banken toe te voegen aan de mogelijkheden voor extra inzicht, krijgt u een nog completer beeld van uw inkomsten en uitgaven. U kunt uw uitgaven ook meenemen in eventuele budgetten en u kunt spaarpotten aanmaken op bijvoorbeeld een spaarrekening die u bij een andere bank heeft lopen. U krijgt dus zo nog meer inzicht in en grip op uw geldzaken.

Vragen over Mijn profiel

  • Waarom moet ik een profiel invullen?

    • U kunt uw uitgaven vergelijken met andere Rabobank klanten die ook hun bij- en afschrijvingen hebben ingedeeld in logische categorieën en die ongeveer eenzelfde profiel hebben als u. Om de vergelijking zo relevant mogelijk voor u te maken, vragen we alle gebruikers van deze service een profiel in te vullen. Op basis hiervan kunt u zich vergelijken met andere personen die in een vergelijkbare gezinssamenstelling wonen, in dezelfde leeftijds- en inkomstenscategorie vallen, hetzelfde geslacht hebben en in dezelfde regio wonen. Dit geeft u de meest relevante vergelijking van uw uitgaven.

  • 'Netto inkomen' komt terug in 'Vergelijken', maar staat niet in mijn profiel?

    • Het veld 'Netto inkomen' bereken we automatisch voor u aan de hand van de bijschrijvingen op uw betaalrekening(en). U hoeft hier zelf niets voor te doen.

  • Met wie worden mijn uitgaven vergeleken?

    • Uw uitgaven worden vergeleken met andere klanten van de Rabobank die net als u gebruikmaken van de mogelijkheden van Rabo Internetbankieren voor extra inzicht en hetzelfde profiel hebben als u. Dit betekent dat ze dezelfde gezinssamenstelling hebben opgegeven als u, in dezelfde leeftijds- en inkomstenscategorie vallen, hetzelfde geslacht hebben en in dezelfde regio wonen.

  • Word ik vergeleken met anderen uit hetzelfde postcodegebied?

    • Nee. Bij 'Vergelijken' worden uw uitgaven vergeleken met andere klanten van de Rabobank die hun bij- en afschrijvingen in logische categorieën hebben ingedeeld en onder andere in dezelfde regio wonen als u. De regio wordt vastgesteld aan de hand van de eerste twee cijfers van uw postcode. U wordt dus vergeleken met een groep die veel groter is dan uw eigen postcode.

  • Wat gebeurt er met mijn gegevens bij vergelijken?

    • Vergelijken gebeurt op basis van uw profielgegevens en uw in categorieën ingedeelde afschrijvingen. Dankzij het gebruik van profielgegevens kunt u uw uitgaven vergelijken met gebruikers met eenzelfde profiel. En andere gebruikers van de extra mogelijkheden voor inzicht kunnen dat ook. Dit gebeurt volledig anoniem. Niemand kan zien met welke gebruikers hij vergeleken wordt en wat de uitgaven per individuele gebruiker zijn. U bent dus niet herkenbaar en andere gebruikers krijgen geen inzage in uw gegevens. Uw privacy is geborgd.

  • Ik wil niet dat mijn gegevens gebruikt worden in 'Vergelijken'. Kan dat?

    • Wanneer u uw bij- en afschrijvingen heeft ingedeeld in logische categorieën, worden automatisch de van u bekende profielgegevens meegenomen binnen het onderdeel 'Vergelijken'. U kunt zo uw uitgaven vergelijken met de uitgaven van andere personen met hetzelfde profiel als u. En uw gegevens worden, uiteraard anoniem, meegenomen in de vergelijkingen van anderen.

      Wilt u niet dat uw gegevens worden meegenomen in de vergelijking van anderen, dan kunt u uw profiel zoveel mogelijk 'depersonaliseren'. Maak hiervoor de volgende velden leeg:

      • Leeftijd
      • Postcode
      • Gezinssamenstelling

      Dit doet u door te klikken op het pijltje achter deze velden. Er verschijnt nu een keuzelijst per veld. Selecteer de optie 'onbekend' in de keuzelijst en klik daarna op 'Opslaan'. U heeft uw profielgegevens nu zo gedepersonaliseerd dat deze nauwelijks nog in vergelijkingen gebruikt worden.

      U kunt uw uitgaven wel gewoon blijven vergelijken met anderen. Heel eenvoudig door in het onderdeel 'Vergelijken' in de verschillende velden aan te geven waarmee u uw uitgaven wilt vergelijken. Klik hiervoor op het pijltje bij de verschillende velden en selecteer de gewenste waarde.

Vragen over Beëindigen

  • Wat gebeurt er met mijn gegevens als ik extra inzicht beëindig?

    • Wanneer u niet langer van de mogelijkheden voor extra inzicht gebruik wilt maken en deze beëindigt, worden uw profielgegevens en de indeling van uw bij- en afschrijvingen, uw toegevoegde budgetten en uw eventuele spaarpotten verwijderd. U kunt hier geen gebruik meer van maken en uw gegevens worden niet langer meegenomen binnen het onderdeel 'Vergelijken'.

      Uiteraard kunt u uw bij- en afschrijvingen nog gewoon terugzien in uw rekeningoverzicht in Rabo Internetbankieren. Hier is niets aan veranderd.

  • Kan ik extra inzicht weer activeren nadat ik ze beëindigd heb?

    • Ja. Wanneer u zich later bedenkt en toch weer gebruik wilt maken van de mogelijkheden voor extra inzicht in uw geldzaken, activeert u deze eenvoudig weer via de link 'Extra inzicht' in het menu van Rabo Internetbankieren, Betalen en Sparen. Uw bij- en afschrijvingen worden opnieuw ingedeeld in logische categorieën. U kunt dan weer uw bij- en afschrijvingen die nog niet ingedeeld zijn, indelen in diverse categorieën, budgetten toevoegen en spaarpotten aanmaken.
      De eerdere indeling van uw bij- en afschrijvingen, uw eerdere spaarpotten en budgetten zijn verwijderd. Deze kunt u niet terughalen.