Vraag en antwoord Inkomsten & uitgaven

  • Waar staan de overboekingen tussen mijn eigen rekeningen?

    • Overboekingen tussen uw eigen betaal- en spaarrekeningen worden niet weergegeven in de grafieken. Zo heeft u een helder beeld van uw inkomsten en uitgaven. Ze staan wel in het overzicht van uw bij- en afschrijvingen bij de vier grafieken.

      Stel, u maakt geld over van uw betaalrekening naar uw spaarrekening. Het bedrag staat dan in alle vier de overzichten:

      • als afschrijving en als bijschrijving in de grafiek Inkomsten & uitgaven
      • als afschrijving in de grafiek Uitgaven
      • als afschrijving in de grafiek Vaste & variabele uitgaven
      • als bijschrijving in de grafiek Inkomsten

      De overschrijving is tenslotte een uitgave op uw betaalrekening en valt onder inkomsten op uw spaarrekening.

  • Waar vind ik mijn PIN-transacties terug?

    • Geld dat u contant opneemt uit een geldautomaat, vindt u terug onder de categorie Verzekeringen & bankzaken - Pintransacties.

      Betaalt u in de winkel met uw pinpas, dan wordt de afschrijving in veel gevallen al voor u ingedeeld in de bijbehorende categorie. Wanneer de winkel waar u uw betaling heeft gedaan niet herkend wordt, vindt u de afschrijving terug in het overzicht onder 'Nog in te delen'.

  • Soortgelijke bij- of afschrijvingen voortaan op dezelfde manier opslaan?

    • U kunt bij het indelen van uw bij- of afschrijving aangeven of u soortgelijke bij- of afschrijvingen in de toekomst automatisch op dezelfde manier wilt laten indelen. Dan hoeft u dat niet weer handmatig te doen. Dit kan echter alleen als de tegenrekening van de bij- of afschrijving bekend is. Wanneer dat niet het geval is, kunt u niet aangeven dat u in de toekomst soortgelijke bij- of afschrijvingen automatisch op dezelfde manier wilt laten indelen. U ziet dan in uw scherm wel de vraag aan u gesteld worden, maar u kunt de mogelijkheid niet aanvinken.

  • Hoe kom ik weer bij mijn widgets?

    • Wilt u uw widgets bekijken, klik dan op de knop 'Internetbankieren' in de oranje balk. U komt dan op de startpagina van Internetbankieren, waar uw widgets staan.

  • Zelf de rekeningen bepalen waarbij ik bij- en afschrijvingen kan indelen?

    • Ja. Als u de mogelijkheden voor extra inzicht geactiveerd heeft, worden standaard de bij- en afschrijvingen van al uw rekeningen die zichtbaar zijn in uw Rabo Internetbankieren opgehaald en in logische categorieën ingedeeld. U kunt vervolgens in het onderdeel 'Inkomsten en uitgaven' via de link 'Mijn rekeningen' zelf aangeven welke rekeningen u wel en niet wilt terugzien in de grafieken en in het overzicht van bij- en afschrijvingen. Uw selectie wordt onthouden en kunt u op ieder moment wijzigen. De informatie vanuit deze rekeningen vindt u terug in de grafieken en in het overzicht van bij- en afschrijvingen binnen 'Inkomsten en uitgaven'.

  • Hoe actueel is het overzicht van bij- en afschrijvingen?

    • Iedere werkdag worden 's nachts uw bij- en afschrijvingen onder 'Inkomsten en uitgaven' bijgewerkt. U ziet dus niet de actuele situatie van uw bij- en afschrijvingen. Deze kunt u wel terugzien in uw rekeningoverzicht binnen Rabo Internetbankieren.

      Uw bij- en afschrijvingen worden volgens onderstaand schema bijgewerkt. In de weekenden en tijdens feestdagen vindt er geen bijwerking van uw bij- en afschrijvingen plaats.

      Bij- en afschrijvingen verwerkt op:Zichtbaar op:
      zaterdag, zondag, maandagdinsdag
      dinsdagwoensdag
      woensdagdonderdag
      donderdagvrijdag
      vrijdagzaterdag

      U vindt onderaan de pagina 'Inkomsten en uitgaven' de datum waarop uw bij- en afschrijvingen voor het laatst zijn bijgewerkt.

  • Wanneer zijn mijn bij- en afschrijvingen voor het laatst bijgewerkt?

    • U ziet onderaan de pagina 'Inkomsten en uitgaven' terug tot welke datum uw bij- en afschrijvingen voor het laatst zijn bijgewerkt. Let op: uw bij- en afschrijvingen zijn bijgewerkt tot de getoonde datum. Niet tot en met de getoonde datum.

  • Hoe werkt het indelen van mijn bij- en afschrijvingen in categorieën?

    • Uw bij- en afschrijvingen worden aan de hand van de tegenrekening en de omschrijving automatisch ingedeeld in logische categorieën. Zo kan bijvoorbeeld een afschrijving bij een bekende supermarkt herkend worden als een uitgave in de categorie Huishouden - Boodschappen. Ongeveer 80% van uw bij- en afschrijvingen kan automatisch ingedeeld worden. De overige bij- en afschrijvingen worden niet herkend en kunt u zelf indelen in logische categorieën.

  • Waarom moet ik zelf bij- en afschrijvingen indelen in een categorie?

    • Ongeveer 80% van uw bij- en afschrijvingen kunnen geheel automatisch voor u ingedeeld worden in logische categorieën. Dit gebeurt aan de hand van de tegenrekening en omschrijving. Uw bij- en afschrijvingen waarvan het tegenrekeningnummer niet herkend wordt, kunnen niet automatisch ingedeeld worden. U kunt deze bij- en afschrijvingen eenmalig handmatig zelf indelen in de bijbehorende categorie. En als u dan instelt dat alle vergelijkbare bij- of afschrijvingen in de toekomst op dezelfde manier ingedeeld moeten worden, dan worden deze vanaf dat moment ook weer volledig automatisch ingedeeld. U hoeft deze dan niet mee zelf handmatig in te delen.

  • Hoe is de verdeling in vaste en variabele uitgaven tot stand gekomen?

    • Via de grafiek 'Vaste en variabele uitgaven' of de filters 'Vast' en 'Variabel' bij de grafiek 'Uitgaven' kunt u kijken hoeveel u uitgeeft aan vaste en variabele lasten.

      Deze verdeling maken we automatisch voor u en kunt u niet zelf aanpassen.

      • Onder vaste lasten vindt u uitgaven terug waarvoor u een overeenkomst bent aangegaan. Denk hierbij aan energiekosten, uw hypotheek, huur of uw telefoonkosten.
      • Onder variabele lasten vindt u uw uitgaven terug waarvoor u geen overeenkomst bent aangegaan. Denk hierbij aan uitgaven voor een dagje uit. Of uw uitgaven voor boodschappen of persoonlijke verzorging.
  • Hoe kan ik mijn inkomsten of uitgaven beter bekijken?

    • Wilt u meer weten over uw inkomsten of uitgaven, dan kunt u uw inkomsten of uitgaven gedetailleerder bekijken. U doet dit in een aantal eenvoudige stappen.
      U start door onder 'Inkomsten en uitgaven' te klikken op de grafiek 'Inkomsten' of 'Uitgaven'.

      Stel, u wilt meer weten over de verdeling van uw uitgaven en daarbij specifiek wat u nu aan boodschappen uitgeeft.

      1. Klik op de grafiek 'Uitgaven':

      • U ziet hier al uw uitgaven per maand weergegeven.
      • Uw uitgaven zijn verdeeld over maximaal acht categorieën.
      • Beweeg uw muis over categorieën in één staaf, bijvoorbeeld 'Huishouden'. U ziet hier het bedrag dat u die maand heeft uitgegeven aan uw huishouden.
      • Onder de grafiek vindt u een lijst van alle afschrijvingen die horen bij de getoonde grafiek.

      2. Meer weten over uw uitgaven voor één bepaalde categorie:

      • U ziet in de grafiek 'Uitgaven' al uw uitgaven verdeeld over de verschillende categorieën.
      • Klik nu op de categorie waarover u meer wilt weten in een willekeurige staaf. Bijvoorbeeld 'Huishouden'.
      • De grafiek verandert en u ziet nu alleen al uw uitgaven in de categorie 'Huishouden', onderverdeeld in de verschillende subcategorieën, zoals 'Boodschappen', 'Bloemen en planten', 'Huishoudelijke artikelen' en 'Persoonlijke verzorging'.
      • Beweeg uw muis over de subcategorieën. U ziet nu het bedrag dat u voor deze subcategorieën heeft uitgegeven.
      • Onder de grafiek vindt u een lijst van alle afschrijvingen die horen bij de getoonde grafiek. Dit zijn in het voorbeeld dus alle afschrijvingen die horen bij de categorie 'Huishouden'.

      3. Nu meer weten over uw uitgaven voor één subcategorie

      • U ziet in de grafiek nog steeds uw uitgaven voor één categorie, verdeeld over verschillende subcategorieën.
      • Klik nu op de subcategorie waarover u meer wilt weten in een willekeurige staaf. Bijvoorbeeld 'Boodschappen'.
      • De grafiek verandert en u ziet nu alleen uw uitgaven in de subcategorie 'Boodschappen'.
      • Beweeg uw muis over de subcategorie in de verschillende maanden. U ziet nu het bedrag dat u per maand aan boodschappen heeft uitgegeven.
      • Onder de grafiek vindt u een lijst van alle afschrijvingen die horen bij de getoonde grafiek. Dit zijn in het voorbeeld dus alle afschrijvingen die horen bij de subcategorie 'Boodschappen'.

      4. Meer weten over de afschrijvingen van één subcategorie in één maand

      • U ziet in de grafiek nog steeds uw uitgaven voor één subcategorie.
      • Wilt u meer weten over uw afschrijvingen voor één subcategorie in één maand? Bijvoorbeeld voor uw boodschappen in de maand maart? Ga dan naar de staaf van de maand maart en klik op 'mrt' onder de staaf.
      • De grafiek verandert niet, maar u ziet nu in het overzicht van afschrijvingen alleen de afschrijvingen van de maand maart die horen bij de subcategorie 'Boodschappen'.
  • Hoe kan ik een nog niet ingedeelde bij- of afschrijving indelen?

    • Wilt u één bij- of afschrijving indelen, zoek deze bij- of afschrijving dan op in het overzicht onderaan de grafiek. Klik nu op Pen icoontje voor de bij- of afschrijving in het overzicht. Er opent zich een nieuw venster waar u de bij- of afschrijving opnieuw kunt indelen.

  • Kan ik een bij- of afschrijving verdelen over twee of meer subcategorieën?

    • Ja. U kunt één bij- of afschrijving verdelen over meerdere (sub)categorieën.

      • Zoek de desbetreffende bij- of afschrijving op in het overzicht van bij- en afschrijvingen en klik op het icoontje Pen icoontjevoor de bij- of afschrijving.
      • U komt nu in het scherm 'Indeling bij- of afschrijving wijzigen'.
      • Ga hier naar het tabblad 'Splitsen'.
      • U kunt hier het originele bedrag van de bij- of afschrijving splitsen over twee of meer (sub)categorieën.
  • Wat zijn labels en hoe gebruik ik ze?

    • Labels zijn persoonlijke kenmerken die u aan een bij- of afschrijving kunt meegeven. Zo krijgt u een nog beter inzicht in uw uitgaven. Labels zijn niet gebonden aan een categorie en geven u een nog gedetailleerder en persoonlijker inzicht in uw inkomsten of uitgaven. Ook als deze over meerdere categorieën verdeeld zijn.

      Stel, u heeft twee auto's en wilt bijhouden hoeveel geld u aan iedere auto afzonderlijk uitgeeft. Dan kunt u  aan iedere auto een eigen label meegeven voor de verschillende kosten als verzekering, reparaties en belasting. Wanneer u bijvoorbeeld een afschrijving heeft voor een reparatie aan auto 1, geeft u die afschrijving het label auto 1 mee. Dit doet u ook voor de afschrijving voor het tanken en voor de autoverzekering. Wanneer u dan in de grafiek 'Uitgaven' via de link 'Mijn labels' filtert op auto 1, ziet u in de grafiek en het overzicht van afschrijvingen uw uitgaven voor alleen deze auto terugkomen.

  • Kan ik mijn toegevoegde rekeningen zien in grafieken en overzicht?

    • Ja, als u uw toegevoegde rekeningen onder 'Mijn rekeningen' heeft aangevinkt, worden de bij- en afschrijvingen van uw toegevoegde rekeningen getoond in de grafieken en in de bijbehorende overzichten van bij- en afschrijvingen. Wilt u dit niet, dan vinkt u deze rekeningen hier uit. De instellingen onder 'Mijn rekeningen' worden onthouden voor vervolgbezoeken.

  • Hoe kan ik zien wat ik in een bepaalde periode heb uitgegeven?

    • Wilt u uw inkomsten en uitgaven over een bepaalde periode terugzien, dan kunt u dit eenvoudig instellen. Klik bij de gewenste grafiek op de link 'Periode'. Klik hier vervolgens de periode aan waarover u uw inkomsten en uitgaven wilt terugzien in de grafiek. Wilt u een andere periode zien, klik dan op 'Anders' en stel hier de maanden in waarover u uw inkomsten en uitgaven wilt bekijken. Deze instellingen worden onthouden gedurende uw bezoek. Tijdens een vervolgbezoek worden de grafieken weer standaard per zes maanden getoond.

  • Wat betekenen de kleuren in de grafiek?

    • De kleuren in de grafiek corresponderen met een specifieke categorie. Iedere categorie heeft dus een eigen kleur.

  • Hoe kan ik mijn inkomsten en uitgaven volgen binnen internetbankieren?

    • U kunt de voortgang van uw inkomsten en uitgaven met een tweetal widgets volgen op uw startpagina van Rabo Internetbankieren. Widgets zijn kleine functionaliteiten die u specifieke informatie geven over voor u belangrijke onderwerpen. Zo kunt u direct na inloggen zien hoe u ervoor staat. U hoeft deze informatie niet zelf op te zoeken, deze wordt nu overzichtelijk op één plek aan u gepresenteerd.

      Er zijn twee widgets om uw inkomsten en uitgaven op uw startpagina te volgen. Eén widget die u een grafiek toont van uw inkomsten en uw uitgaven. En een taartdiagram die u laat zien hoe uw uitgavenverdeling eruitziet.

      U voegt deze widgets in een paar eenvoudige stappen toe aan uw startpagina van Internetbankieren:

      1. Ga naar uw startpagina van Rabo Internetbankieren.
      2. Kies binnen 'Mijn widgets' voor 'Widget toevoegen'.
      3. Zoek de widget in de bibliotheek op en klik op 'Widget toevoegen'. De widgets heten 'Inkomsten & uitgaven' en 'Uitgaven'.
      4. Kies de widget die u wilt toevoegen en klik op 'Toevoegen'.

      De widget is toegevoegd. U ziet vanaf nu direct na inloggen hoe u ervoor staat.