Investeren in luxegoederen

Oldtimers, wijn, kunst

Volgens Knight Frank, een vastgoedmakelaar die de prijsontwikkeling van luxegoederen bijhoudt, steeg de gemiddelde prijs van een topklassieker de afgelopen vijf jaar met 161 procent. De afgelopen tien jaar stegen de prijzen zelfs met bijna een factor vijf. Dan gaat het om de top van de markt, waar vooral klassiekers van merken als Ferrari, Aston Martin en Mercedes worden verhandeld. De gemiddelde prijs van auto’s in dit topsegment bedraagt een paar ton, maar begin dit jaar nog werd een Ferrari uit 1957 verkocht voor 35,7 miljoen dollar. Niet alleen oude auto’s, maar ook wijn, munten en kunst waren de afgelopen jaren bijzonder lucratief. De Knight Frank Luxury Investment Index, waarin de prijzen van tien verschillende luxegoederen worden bijgehouden, steeg sinds 2006 met 189 procent. De enige categorie uit deze index van luxegoederen die al jaren een daling laat zien, zijn meubels.

Mindere prijswisselingen

Een reden waarom luxegoederen aantrekkelijk kunnen zijn als belegging is dat de prijsvorming weinig correlatie vertoont met aandelen. Verder is opvallend dat de prijzen van kunst, oude auto’s en munten minder fluctueren dan de aandelenkoersen. ‘Beleggen in dit soort beleggingscategorieën verschilt in veel punten niet wezenlijk van beleggen in aandelen’, zegt Maurice Lemans, beleggingsstrateeg bij de Rabobank. ‘Bij aandelen probeer je te voorspellen welke bedrijven het in de toekomst goed zullen doen, terwijl dat nog niet in de prijs is verwerkt. Zo kun je ook bij bijvoorbeeld oude auto’s proberen te voorspellen wat de oldtimer van de toekomst is. Het is dan verstandig je te concentreren op coupé’s en cabrio’s, omdat daarvan meestal veel minder zijn gemaakt dan van sedans. Wees verder voorzichtig met het klakkeloos volgen van de meute. Zo is de prijs van oude Porsches 911 al zo gestegen, dat het de vraag is of die trend doorzet of gaat ombuigen. Dat betekent niet voor de snelle winst gaan – mocht je het al doen om het rendement – maar meer als langetermijnbelegger op zoek gaan naar objecten die door de markt nog niet zo ontdekt zijn. In termen van beleggen: zoeken naar auto’s of andere luxegoederen die nog Undervalued, Unloved and Underresearched zijn, maar die in de toekomst wel eens een pareltje kunnen blijken te zijn.’ Daarbij is het belangrijk te beseffen dat van veel luxegoederen het aanbod een gegeven is. Het aantal oude Ferrari’s en flessen bourgogne uit 2010 staat vast.

Lucratieve hobby

Een nadeel van dit soort beleggingen is dat er, net als bij goud en andere edelmetalen, geen inkomen uit komt. Dat maakt dat de waarde niet is te toetsen aan een meetlat, zoals de rente. Als een bepaalde oldtimer of kunstenaar uit de mode raakt, valt niet te zeggen waar de bodem ligt. Een ander mogelijk nadeel is dat veel deelmarkten niet erg liquide zijn: het lukt niet altijd om een schilderij of een bepaalde wijn snel te gelde te maken zoals dat met beursgenoteerde aandelen wel kan. ‘Overigens is dit voor sommige mensen ook een voordeel’, zegt Trevin Lam, senior analist kwantitatief onderzoek bij de Rabobank. ‘Dat de markt minder liquide is dan de effectenbeurs maakt het afstruinen van alle veilingsites op zoek naar de beste prijs een sport.’ Kan beleggen in luxegoederen iets toevoegen? Lemans: ‘Ja, maar alleen als je er plezier in hebt. Luxegoederen zijn tastbaarder dan aandelen en het is leuk om erover te praten met vrienden. Je hebt iets te vertellen. Maar je moet niet je hele vermogen in whisky of auto’s stoppen, hooguit een klein deel. Zie het als hobby waarmee je ook nog eens geld kunt verdienen.’

Whisky

Een populaire nieuwkomer op het gebied van alternatieve beleggingen is Schotse en Japanse whisky. De vraag vanuit Azië stijgt snel: dure, oude whisky is een statussymbool en wordt vaak vermengd met thee gedronken. De Rare Whisky Index steeg in het eerste halfjaar van 2016 met 19,9 procent. Deze whisky’s worden vooral op online veilingen verhandeld. Een belangrijke aanjager van de prijzen is het feit dat de productietijd van veel zeldzame whisky’s zo lang is. De whisky waarin beleggers investeren, rijpt minimaal tien, maar soms zelfs 25 jaar of langer. Het aanbod reageert dus met een enorme vertraging op de vraag. Volgens Trevin Lam proberen producenten het aanbod soms versneld te vergroten door limited editions op de markt te brengen: flessen met een beperkte oplage. ‘Dan kan het met de prijs in het begin alle kanten opgaan: eerst omhoog en dan omlaag, of de prijs blijft stijgen. Net als met aandelen die net uit zijn – denk aan World Online, Twitter – is het tricky om meteen in nieuwe releases te stappen. Je kunt goed geld verdienen met whisky, maar doe eerst je huiswerk en wees je bewust van het risico.’

Contact

Rabobank