Veelgestelde vragen annuleringsverzekering

Wat wel en niet is verzekerd bij annulering



Hier vindt u het antwoord op de meest gestelde vragen over de Interpolis Annuleringsverzekering.

Hoe snel na boeking van de vakantie moet ik me verzekeren?

U bent verplicht om de Kortlopende Annuleringsverzekering binnen 10 dagen en de Doorlopende Annuleringsverzekering binnen 14 dagen na boeking van de reis af te sluiten. 

Als u langer wacht met het afsluiten van deze verzekering heeft u geen dekking voor annuleringen door ziekte of afwijkingen die al bestonden voor de ingangsdatum van de verzekering. Dit geldt voor u, maar ook voor familie in de 1e of 2e graad. Er moet ook  altijd sprake zijn van een onzekere gebeurtenis die nog niet speelde toen u de verzekering afsloot.

Voor welke reiskosten ben ik verzekerd bij annulering?

U krijgt een vergoeding voor onderdelen van uw reis die u vooraf boekt en betaalt. Bijvoorbeeld uw vlucht, accommodatie, huurauto, visum, eventuele omboekingen en aanbetalingen.

Wat krijg ik uitgekeerd bij eerder afbreken van mijn vakantie?

Het kan zijn dat u eerder dan gepland naar huis moet terugkeren. Is dit door een gedekte gebeurtenis op uw annuleringsverzekering, dan vergoedt Interpolis de niet genoten vakantiedagen aan u. Stel: u boekt een reis van tien dagen en deze kost € 1.000. Als u drie dagen eerder naar huis moet, dan ontvangt u dus € 1.000 / 10 dagen x 3 gemiste dagen = € 300. Eventuele extra reiskosten zijn gedekt door de Interpolis reisverzekering.

Vragen over redenen van annulering

Kan ik mijn reis annuleren als ik ziek ben?

Uw reis kan geannuleerd worden als er sprake is van een ziekte waardoor u op medische indicatie niet aan de reis kan deelnemen. Voorwaarde is dat uw arts aangeeft dat u niet op vakantie kunt. 

De annuleringsverzekering moet wel binnen 14 dagen na het boeken van uw reis gesloten zijn. 

Is zwangerschap een reden om te annuleren?

Ja, als de zwangerschap is geconstateerd na boeking van de reis/huurovereenkomst. Of wanneer er medische complicaties zijn door de zwangerschap waardoor de zwangere niet aan de reis deel kan nemen.

Ben ik verzekerd als mijn familie ziek wordt of overlijdt?

Ja, als een persoon om wie u erg veel geeft overlijdt, ernstig ziek wordt of een ernstig ongeluk krijgt, dan is dit verzekerd op de Doorlopende Annuleringsverzekering. Dit gaat om familieleden, maar bijvoorbeeld ook om een dierbare vriend. 

Mag ik bij (dreiging van) een terroristische aanslag annuleren?

Wordt er na het boeken van uw reis een negatief reisadvies afgegeven voor uw reisbestemming? Dan vergoedt Interpolis uw reiskosten. Gebieden met een negatief reisadvies (kleurcode rood en oranje) vindt u op www.rijksoverheid.nl.

Mag ik bij een negatief reisadvies mijn reis annuleren?

Ja, voorwaarde is wel dat u naar een gebied zou reizen dat de overheid onverwacht afraadt. Ook mag er tijdens het boeken van de reis nog geen negatief reisadvies zijn geweest. Gebieden met een negatief reisadvies (kleurcode rood en oranje) vindt u op www.rijksoverheid.nl.

Mag ik bij een natuurramp op mijn vakantieadres annuleren?

Ja, als u bijvoorbeeld door een aardbeving, vulkaanuitbarsting, orkaan of bosbrand niet bij uw geboekte vakantiehuis kunt komen. 

Heeft u een reis geboekt bij een reisorganisatie die is aangesloten bij het Calamiteitenfonds en hebt u een bijdrage aan het fonds betaald, informeer dan eerst bij uw reisorganisatie of u aanspraak kunt maken op de regelingen die van toepassing zijn. 

Als u een vakantie hebt geboekt bij een reisorganisatie die niet is aangesloten bij het Calamiteitenfonds (of u hebt de bijdrage van het fonds niet betaald), dan gelden de voorwaarden van uw reisverzekering. 

Mag ik bij onverwachts ontslag annuleren?

Ja, als u na een dienstbetrekking met onbepaalde tijd onvrijwillig werkloos raakt door een gehele of gedeeltelijke sluiting van het bedrijf. Het ontslag was nog niet gepland of vooraf besproken.

Is echtscheiding een reden tot annulering?

Ja, onder de voorwaarde dat de juridische echtscheidingsprocedure in gang is gezet. Dit geldt ook bij het ontbinden van een notarieel vastgelegd samenlevingscontract. 

Ben ik verzekerd als mijn vlucht vervalt door een staking?

Nee. De Interpolis Annuleringsverzekering biedt hiervoor geen dekking. De maatschappij die uw vlucht uitvoert is hiervoor verantwoordelijk. U kunt het beste contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij.

Ben ik verzekerd als ik mijn vlucht mis of mijn vlucht vertraging heeft?

Voor een gemiste vlucht bent u niet verzekerd. Heeft u meer dan acht uur vertraging op de heenreis en krijgt u geen vergoeding van uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij? Neem dan contact op met Interpolis.

Wat moet ik doen als mijn vlucht wordt geannuleerd vanwege harde wind?

Heeft u extra kosten, bijvoorbeeld omdat u langer op uw vakantiebestemming moet blijven? Deze extra kosten kunt u bij uw luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie indienen. Zij zijn ervoor verantwoordelijk dat gestrande reizigers ergens kunnen overnachten of een nieuwe vlucht krijgen.

Beroept de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie zich op overmacht en wijst deze uw claim af? Neem dan contact op met Interpolis. Zij ontvangen graag de schriftelijke afwijzing van de luchtvaartmaatschappij, samen met de extra gemaakte kosten, om deze te kunnen beoordelen. Deze kunt u ook online indienen.

Premie berekenen annuleringsverzekering

Meer weten over de annuleringsverzekeringen van Interpolis? U kunt kiezen uit de doorlopende annuleringsverzekering en de kortlopende annuleringsverzekering. Hier vindt u ook de voorwaarden en kunt u uw premie berekenen.

Schade melden

Wilt u een schade melden? Meestal wordt uw schade met één telefoontje afgehandeld. 24 uur per dag, 7 dagen per week. Neem online of telefonisch contact met Interpolis op. Wel zo prettig.

Direct schade melden op Interpolis.nl

Veelgestelde vragen over reizen

Ga naar de veelgestelde vragen over de Interpolis Reisverzekering

Contact

Rabobank