Rabo OnlineKassa Support

Online ondersteuning voor uw Rabo OnlineKassa. Support, installatie en gebruik.

Regelen dat uw klant online kan betalen

Hieronder leest u hoe u binnen Rabo OmniKassa 2.0 regelt dat uw klanten online kunnen betalen. Komt u er niet uit? Het Rabo OmniKassa Support Team staat klaar om uw vragen te beantwoorden. Zij zijn bereikbaar op telefoonnummer: 030 213 13 11.

U kunt het Rabo OmniKassa Support Team op werkdagen van 8.00 tot 22.00 uur bereiken en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur. Mailen kan ook.

Stuur een mail

Installeren

U kunt de Rabo OnlineKassa gaan gebruiken nadat u deze gekoppeld heeft aan uw webwinkel. U kunt gebruikmaken van voorbeeldcodes waarmee u de Rabo OnlineKassa kunt koppelen aan uw webwinkel. U kunt ook kiezen voor een standaardmodule of een plug-in, waardoor u geen eigen code hoeft te schrijven en de installatie eenvoudiger wordt. Een webwinkelbouwer kan u ook helpen bij de installatie.

Lees meer over het installeren van Rabo OnlineKassa

In gebruik nemen Rabo OnlineKassa

Er zijn aanvullende hulpmiddelen beschikbaar om uw webwinkel zo goed mogelijk te integreren met de Rabo OnlineKassa.

Activeren PayPal account in Rabo OnlineKassa

Voor het activeren van PayPal in de Rabo OnlineKassa voegt u het e-mail adres van uw PayPal account toe in het Rabo OmniKassa Dashboard en past u een aantal instellingen van uw PayPal account aan in de PayPal omgeving. Welke instellingen dat zijn leest u in bijgaande instructie. Heeft u nog geen eigen zakelijk PayPal account, dan kunt u deze aanvragen op

www.paypal.nl/bedrijven

Activeren PayPal in Rabo OnlineKassa

Betaalmethodelogo’s

Door logo’s te plaatsen op bijv. uw website van de betaalmogelijkheden die u in uw webwinkel of instantie accepteert, is het voor uw klanten duidelijk op welke manieren zij u kunnen betalen. Hieronder vindt u een overzicht van alle betaalmethoden en kassaservices die in Rabo OnlineKassa te gebruiken zijn. De logo's kunt u downloaden als ZIP-bestand. In het ZIP-bestand ziet u ook banners van de verschillende betaalmethoden.

Als u een eigen betaalpagina bouwt, zijn er een aantal regels voor het gebruiken van logo's. Deze regels gelden ook als u gebruikmaakt van onze betaalpagina's en in uw webwinkel wilt melden welke betaalmethoden beschikbaar zijn.

Regels voor het gebruiken van logo's

  • Er mogen geen andere grafische elementen het logo omringen of belemmeren
  • Het logo mag op iedere achtergrond geplaatst worden, mits er voldoende contrast is tussen het logo en de achtergrond
  • Voor de duidelijkheid richting uw klanten wordt aanbevolen om op iedere pagina waar informatie verschijnt over Betalen op internet het logo te plaatsen van de betaalmethoden die uw webwinkel accepteert
  • U moet ervoor zorgen dat u verwijst naar Rabo OnlineKassa (let op de juiste schrijfwijze)
  • Alle logo’s moeten gelijkwaardig zijn (dus even groot en op de juiste volgorde). De vastgestelde volgorde is: iDEAL, MasterCard, Visa, Maestro, V PAY, Bancontact en PayPalOok als u niet alle betaalmethoden gebruikt moet u deze volgorde aanhouden.
  • U mag de logo’s alleen in full-colour gebruiken

Logo's en banners

De techniek achter Rabo OmniKassa

Betaalverzoeken worden aan de Rabo OnlineKassa aangeleverd via een HTML formulier of een HTTP post bericht. De Rabo OnlineKassa toont schermen aan de consument en begeleidt de consument verder naar de schermen van de verschillende betaalmethodes. Het resultaat van de betaling wordt gerapporteerd aan de webwinkel. Dit gebeurt ook als de consument niet terugkeert in de webwinkel zelf.

Veiligheid

Rabo OnlineKassa maakt het zowel voor u als ondernemer als voor uw klant mogelijk om goederen en diensten via internet compleet beveiligd te laten betalen en voldoet aan de Payment Card Industry Data Security Standaard (PCI DSS). Met Rabo OmniKassa hoeft u eventuele gevoelige gegevens zoals het Persoonlijke Account Nummer (PAN) dat voor betalingen gebruikt wordt, niet te weten.

Alle communicatie tussen uw webwinkel en de betaalserver wordt beveiligd uitgewisseld via een Signing Key. Deze Signing Key is opgeslagen in een beveiligde omgeving van uw webwinkel.

Hoe voorkom ik creditcardfraude?

De creditcardverwerker van Rabo OnlineKassa houdt actief de frauderisico's van uw betalingen in de gaten. Als hieruit blijkt dat de risico's te groot worden, kan dit leiden tot het tegenhouden van een creditcardbetaling.

Aanbevelingen voor het beperken van frauderisico’s

Exporteren e-statement (specificatie omzetbijschrijving)

De transacties (specificaties) van de Rabo OmniKassa uitbetaling zijn niet alleen te vinden in het Rabo OmniKassa Dashboard, maar worden ook gerapporteerd in een csv-bestand. Dit bestand kunt u eenvoudig downloaden via de knop ‘exporteren’ in het Rabo OmniKassa dashboard onder het tabblad ‘Uitbetalingen’. In het e-statement zijn alle geslaagde transacties opgenomen die in een omzetbijschrijving zitten. Let op: de e-statements worden niet automatisch naar het e-mailadres van de contactpersoon verstuurd. Deze functionaliteit is nog niet beschikbaar.

Veelgestelde vragen

Wat geef ik aan mijn installateur voor het koppelen van mijn Rabo OnlineKassa?

Voor het koppelen van de Rabo OnlineKassa aan uw webwinkel heeft uw installateur de Signing Key en Refresh Token nodig. Deze zijn te vinden in het Rabo OmniKassa dashboard onder Beheer - Winkels en verkooppunten, kopje API Keys. Een veilige manier om deze te versturen naar uw installateur is bijvoorbeeld: Plak de gegevens in Kladblok (van Windows) en sla dit op als tekst-bestand. U slaat dit bestand op via een zip-programma met versleuteling en wachtwoord. Vervolgens mailt u het zip-bestand aan uw installateur en verstuurt u het wachtwoord per sms.

Lees meer over het installeren van Rabo OnlineKassa

Hoe wijzig ik mijn e-mailadres?

U geeft het juiste e-mailadres op bij uw aanvraag. U kunt het e-mail adres wijzigen in de Wizard bij het samenstellen van uw eigen kassa. Hierna kunt u het mailadres niet meer wijzigen.

Hoe weet ik welke klant een online transactie heeft gedaan?

Vanwege wet- en regelgeving ziet u in uw dashboard niet automatisch persoonlijke gegevens van uw klanten. Deze kunt u bekijken in uw eigen administratie en koppelen aan uw webwinkelsysteem.

  • Als uw klant betaalt, stuurt uw webwinkelsysteem een betaalverzoek naar Rabo OnlineKassa.
  • In dit betaalverzoek voegt u een ordernummer toe.
  • Optioneel: naam klant e/o orderlines (= de bestelde items) meegeven.
  • Zorg ervoor dat dit nummer hetzelfde is als het nummer in uw webwinkelsysteem.
  • Zo koppelt u uw klantgegevens van de webwinkel aan een transactie.

Lees meer over Rabo OnlineKassa in de handleiding

Hoe kan ik een klant terugbetalen?

Via uw dashboard kunt u uw klant terugbetalen. Dit kan tot en met 60 dagen na de transactie. Dit geldt niet voor PayPal en Bancontact. Betalingen met PayPal betaalt u retour via uw PayPal account. Betalingen met Bancontact betaalt u retour via Rabo Internetbankieren (Professional). U vraagt uw klant om het IBAN-rekeningnummer omdat dit rekeningnummer niet getoond wordt in het Dashboard.

Lees de handleiding van Rabo OmniKassa

Wanneer ontvangt de klant mijn terugbetaling?

Gemiddeld ontvangt uw klant het geld binnen twee dagen terug. Dit hangt echter af van de betreffende bank. Voor vreemde valuta is het gemiddelde vier werkdagen. De terugbetaling wordt verrekend met uw dagomzet. Als uw dagomzet onvoldoende is om de terugbetaling te kunnen verrekenen, dan wordt het resterende bedrag automatisch afgeschreven van uw betaalrekening.

Service