Eigen Automaat Support

Op deze pagina lees je meer over het installeren en het gebruik van je eigen pinautomaat via Rabo OmniKassa. Omdat wij in dit geval geen leverancier zijn van jouw pinautomaat, zullen wij je soms moeten doorverwijzen naar de leverancier van je eigen pinautomaat voor support.

Activeer en installeer jouw eigen pinautomaat in 3 stappen

In 3 eenvoudige stappen installeer en activeer je jouw eigen pinautomaat.

Stap 1: Vraag Rabo Omnikassa aan

Wanneer je een pinautomaat bij een andere leverancier koopt of al een bestaande pinautomaat hebt, is het mogelijk om Maestro, V PAY, MasterCard en VISA betalingen via de Rabobank te accepteren. Om pintransacties te kunnen ontvangen op jouw eigen automaat, heb je Rabo OmniKassa nodig. Vraag Rabo OmniKassa aan als je dat nog niet gedaan hebt. Heb je al Rabo OmniKassa? Dan zie je in stap 2 hoe je je eigen automaat kan toevoegen.

Heb je al een Rabo OmniKassa? Voeg je eigen automaat dan toe via je dashboard.

Vraag Rabo OmniKassa aanInloggen dashboard
Stap 2: Voeg je eigen automaat toe in het Rabo OmniKassa dashboard

Je kunt je eigen automaat toevoegen in het Rabo OmniKassa dashboard.

Ga in het dashboard naar de tab ‘Beheer’ Klik vervolgens op ‘Winkels en Verkooppunten’ Selecteer de winkel en het verkooppunt voor de automaat Klik rechts in het scherm op ‘Pinautomaat toevoegen’ Klik vervolgens op de oranje knop ‘Eigen automaat toevoegen’ Vul de gevraagde gegevens van je eigen automaat in. Het terminal ID en het controlenummer krijg je van je automaatleverancier. Sla de aanvraag op en onderteken deze in de winkelwagen met de Rabo Scanner

Hieronder vind je een handleiding met bovenstaande instructies inclusief afbeeldingen.

Stap 3: Je eigen automaat activeren

Nadat je je automaat hebt toegevoegd in het dashboard moet je de automaat nog activeren. Dit doe je door je het Merchant ID in te voeren op je automaat. Het Merchant ID is gelijk aan je Rabo OmniKassa overeenkomstnummer. Heb je al Rabo OmniKassa? Dan vind je het Merchant ID in het Rabo OmniKassa dashboard onder de tab ‘Beheer > Contract’. Voer het Merchant ID zelf in bij het ‘managers menu’ van je pinautomaat. De handleiding van je automaat of de helpdesk van je automaatleverancier kunnen je hierbij helpen. Na verwerking van je nieuwe instellingen bij Equens, zijn je transacties zichtbaar in jouw Rabo OmniKassa dashboard. Dit duurt maximaal 2 uur. Controleer of Rabo OmniKassa is geactiveerd op jouw pinautomaat. Dit doe je door het uitvoeren van een test-pintransactie. Komt het getal op de printbon, achter de rubriek 'winkel', overeen met het getal in je dashboard? Dan is Rabo OmniKassa actief en is je pinautomaat klaar voor gebruik.

Veelgestelde vragen

Naam op afschrift en/of naam van pinautomaat wijzigen in Rabo OmniKassa

Je kunt de naam van je pinautomaat wijzigen voor je eigen administratie. Ook kun je de naam wijzigen die op je afschriften komt te staan.

Klik in het Rabo OmniKassa dashboard op de tab ‘Beheer” Klik vervolgens op ‘Pinautomaten’ Selecteer de automaat waarvoor je wijzigingen door wil voeren Klik op ‘Acties > Bewerken’ en wijzig de gewenste gegevens.

Hieronder vind je een stap-voor-stap instructie met afbeeldingen hoe je dit doet.

Pinbundel aanvragen

In plaats van kosten per pintransactie kun je ook kiezen voor een pinbundel. Hiermee koop je vooraf een bundel pintransacties. Zo profiteer je van een lager tarief en weet je vooraf wat je maandelijks betaalt.

Ga in het Rabo OmniKassa dashboard naar de tab ‘Beheer’ Klik vervolgens op ‘Winkels en verkooppunten’ Klik vervolgens op de Winkel waar je een pinbundel voor wilt aanvragen of wijzigen Klik aan de rechterkant onderaan de pagina op pinbundel toevoegen Kies de grootte van de pinbundel Onderteken de aanvraag met de RaboScanner

Een pinbundel sluit je af per aangemaakte winkel in het Rabo OmniKassa dashboard. De onderliggende verkooppunten maken gebruik van de pinbundel in deze winkel. De pinbundel is één keer per kalenderjaar te wijzigen of uit te zetten. Een bundel gaat altijd de eerste van de volgende maand in. Houd daarom rekening met de datum waarop je de wijziging doorvoert.

Gebruik eventueel onze stap-voor-stap handleiding ‘PinBundel aanvragen’

Hoe kan ik de pinbon van mijn eigen automaat aanpassen?

Dit is afhankelijk van wie de leverancier van je eigen automaat is.

Voor pinautomaten van CCV kun je via CCV Helpdesk een wijziging van de bontekst doorgeven. CCV rekent €40 om dit voor jou in je pinautomaat op te voeren (ook als je een CCV Rabo PinBox hebt). Voor pinautomaten van Worldline kun je zelf op de pinautomaat een wijziging van de bontekst doen (zie de handleiding van jouw pinautomaat). Deze wijziging is gratis. Voor pinautomaten van andere leveranciers verwijzen wij je naar desbetreffende leverancier voor werkwijze en kosten.
Kan ik mijn eigen automaat verhuizen naar een ander verkooppunt?

Ja, je kunt jouw pinautomaat verhuizen naar een ander verkooppunt.

Ga in het Rabo OmniKassa dashboard naar de tab ‘Beheer’ Klik vervolgens op ‘Pinautomaten’ Klik naast de pinautomaat die je wilt wijzigen op ‘Acties’ en klik vervolgens op verplaatsen. Kies de winkel en het verkooppunt waar je de pinautomaat naartoe wilt verhuizen. Wijzig daarna indien gewenst de gegevens of retourpin-instelling van jouw pinautomaat. Tot slot bevestig je en tekenen met je bankpas en Rabo Scanner.

Gebruik eventueel onze stap-voor-stap handleiding ‘Pinautomaat verhuizen’ als je wilt zien hoe je deze stappen uitvoert.

Is het mogelijk om retourpinnen op mijn eigen automaat aan te zetten?

Dit is mogelijk, maar controleer eerst of jouw eigen automaat de juiste software bevat om de retourpinnen optie te kunnen gebruiken. Dit kun je controleren bij de leverancier van je automaat.

Ga in het Rabo OmniKassa dashboard naar de tab ‘Beheer’ Klik vervolgens op ‘Pinautomaten’ In de kolom Retourpinnen kun je per pinautomaat kiezen of je retourpinnen aan of uit wilt zetten. Retourpinnen kost €3,60 euro per maand, per automaat. Bevestig je wijziging en ondertekenen met je bankpas en Rabo Scanner.

Hieronder vind je ook een stap-voor-stap instructie met afbeeldingen hoe je retourpinnen aan zet.

Wat als ik een betaling via mijn eigen automaat niet heb ontvangen?

Als blijkt dat je één of meerdere transacties mist, vragen wij je om contact op te nemen met de merchant helpdesk van Equens op 088-38 55999. Zij bekijken wat er met de transactie gebeurd is. Het is belangrijk dat je de kassabon en je contractgegevens bij de hand hebt.

Mochten zij je niet verder kunnen helpen, neem dan met je bon en de informatie van Equens, contact op met het Support Team Rabo OmniKassa. Zij zijn bereikbaar op telefoonnummer 030 – 213 13 11 of e-mailadres contact@omnikassa.rabobank.nl op werkdagen van 8.00 tot 22.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur.

Kan ik creditcardtransacties accepteren op mijn eigen automaat?

Dit is mogelijk. Je vraagt het gebruik van MasterCard en VISA aan in het Rabo OmniKassa dashboard.

Ga in het Rabo OmniKassa dashboard naar de tab ‘Beheer’ Klik vervolgens op ‘Betaalmethoden’ Hier stel je per verkooppunt in of je gebruik wil maken van creditcard betalingen op je pinautomaat.
Pinautomaat beëindigen

Als je geen gebruik meer maakt van je pinautomaat, kun je deze gemakkelijk zelf beëindigen via het Rabo OmniKassa dashboard.

Klik in het Rabo OmniKassa dashboard op de tab ‘Beheer” Klik vervolgens op ‘Pinautomaten’ Klik vervolgens naast de betreffende automaat op ‘Acties > Beëindigen’ Kies een beëindigingsdatum.

Hieronder vind je een stap-voor-stap instructie met afbeeldingen hoe je dit doet.

Is er een interchange fee opgenomen in mijn transactiekosten?

Voor alle kaartbetalingen die je als ondernemer ontvangt betaal je transactiekosten. Zowel voor debitcard betalingen (pin), creditcardbetalingen als online kaartbetalingen. Afhankelijk van het type betaling is dit een vast bedrag of een vast percentage van het transactiebedrag. Het tarief dat jij als ondernemer betaalt, is opgebouwd uit meerdere elementen.

Lees meer

Service en contact

Staat je vraag niet op onze supportpagina? Neem dan contact met ons op.

Telefoonnummer: +31 (030) 213 13 11 Bereikbaar op werkdagen van: 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.30 uur. E-mail: contact@omnikassa.rabobank.nl.