Activeer en installeer jouw eigen pinautomaat in 3 stappen
In 3 eenvoudige stappen installeer en activeer je jouw eigen pinautomaat.
Wanneer je een pinautomaat bij een andere leverancier koopt of al een bestaande pinautomaat hebt, is het mogelijk om Maestro, V PAY, MasterCard en VISA betalingen via de Rabobank te accepteren. Om pintransacties te kunnen ontvangen op jouw eigen automaat, heb je Rabo OmniKassa nodig. Vraag Rabo OmniKassa aan als je dat nog niet gedaan hebt. Heb je al Rabo OmniKassa? Dan zie je in stap 2 hoe je je eigen automaat kan toevoegen.
Heb je al een Rabo OmniKassa? Voeg je eigen automaat dan toe via je dashboard.
Je kunt je eigen automaat toevoegen in het Rabo OmniKassa dashboard.
Hieronder vind je een handleiding met bovenstaande instructies inclusief afbeeldingen.
Veelgestelde vragen
Je kan je eigen pinautomaat koppelen aan Rabo OmniKassa voor de transactieverwerking. Dit gaat als volgt:
- Ga in de blauwe menubalk naar Beheer.
- Klik in de witte balk daaronder op Pinautomaten.
- Rechts in beeld klik je op Pinautomaat toevoegen en kies dan voor Eigen automaat.
- Kies het verkooppunt waar je de eigen automaat wilt toevoegen
- Vul vervolgens de gevraagde gegevens in (het Equens Terminal ID en het controlegetal).
- Als je de eigen automaat in het overzicht hebt toegevoegd, klik je op Bevestigen. Er verschijnt nu rechtsboven in de pagina een winkelwagen. Hier staat de eigen automaat klaar om te ondertekenen.
- Onderteken met de Zakelijke Pas en Rabo scanner.
- De verwerking duurt ca. 2,5 uur. Daarna kan je je Merchant ID (ook wel overeenkomstnummer/contractnummer genoemd) invoeren in de automaat. De eigen automaat is nu klaar om te gebruiken.
Het Merchant ID/Overeenkomstnummer is ook te vinden in het OmniKassa dashboard onder Beheer, Contract.
Heb je hulp nodig bij het invoeren van je Merchant ID? Neem dan contact op met je automaatleverancier.
Je kunt de naam van je pinautomaat wijzigen voor je eigen administratie. Ook kun je de naam wijzigen die op je afschriften komt te staan.
Hieronder vind je een stap-voor-stap instructie met afbeeldingen hoe je dit doet.
Je kan zelf een nieuwe betaalmethode toevoegen in Rabo OmniKassa. Hiervoor is geen nieuwe overeenkomst nodig. Het toevoegen van een nieuwe betaalmethode gaat als volgt:
- Ga naar Beheer.
- Kies voor Betaalmethoden.
- Klik op Betaalmethode toevoegen.
- Maak een keuze uit de betaalmethoden die je wenst toe te voegen. Let hierbij op het kanaal (pinnen/online).
- Lees en accepteer de Algemene Voorwaarden.
- Klik op de oranje button Opslaan en Ondertekenen.
Let op: De activering van iDEAL duurt maximaal 2 werkdagen en de activering van de andere betaalmethoden duurt 5 tot 10 werkdagen. Je ontvangt van Rabobank een bevestiging per e-mail zodra de betaalmethode is toegevoegd.
In plaats van kosten per pintransactie kun je ook kiezen voor een pinbundel. Hiermee koop je vooraf een bundel pintransacties. Zo profiteer je van een lager tarief en weet je vooraf wat je maandelijks betaalt.
Een pinbundel sluit je af per aangemaakte winkel in het Rabo OmniKassa dashboard. De onderliggende verkooppunten maken gebruik van de pinbundel in deze winkel. De pinbundel is één keer per kalenderjaar te wijzigen of uit te zetten. Een bundel gaat altijd de eerste van de volgende maand in. Houd daarom rekening met de datum waarop je de wijziging doorvoert.
Gebruik eventueel onze stap-voor-stap handleiding ‘PinBundel aanvragen’
Retourpinnen oftewel omgekeerde pinnen, is een dienst die je kan aanbieden aan klanten. Zodra een klant een product terugbrengt, kan je contant geld terugbetalen of retourpinnen. Bij retourpinnen wordt het geld teruggestort op de bankpas via de pinautomaat. Dit kan alleen met bankpassen, niet met een creditcard.
Wil jij dit ook? Kijk dan bij de vraag hoe je retourpinnen aan/uit kan zetten in Rabo OmniKassa dashboard.
Je kan eenvoudig retourpinnen aan- en uitzetten in het Rabo OmniKassa dashboard. Dit gaat als volgt:
- Ga naar Beheer.
- Klik op Automaten.
- Klik bij retourpinnen aan of uit.
- Onderteken de aanvraag in de winkelmand.
Dit is afhankelijk van wie de leverancier van je eigen automaat is.
Pinboxen, SmartPins en eigen pinautomaten kan je verplaatsen naar een ander verkooppunt en winkel.
Let op: Houd er rekening mee dat de verplaatsing ca. 2 uur duurt. Hierna kan je de pinautomaat weer gebruiken.
- Ga naar Beheer.
- Ga naar Pinautomaten.
- Kies de pinautomaat die verplaatst moet worden.
- Klik op de oranje button Pinautomaten verplaatsen.
- Kies vervolgens het verkooppunt waarnaar de pinautomaat verplaatst moet worden.
- Klik op de oranje button Doorgaan.
- Je ziet een samenvatting van de verhuizing van de pinautomaat. Is dit niet juist, ga terug door te kiezen voor vorige stap.
- Klik op de oranje button Bevestigen.
Dit is mogelijk, maar controleer eerst of jouw eigen automaat de juiste software bevat om de retourpinnen optie te kunnen gebruiken. Dit kun je controleren bij de leverancier van je automaat.
Hieronder vind je ook een stap-voor-stap instructie met afbeeldingen hoe je retourpinnen aan zet.
Als blijkt dat je één of meerdere transacties mist, vragen wij je om contact op te nemen met de merchant helpdesk van Equens op 088-38 55999. Zij bekijken wat er met de transactie gebeurd is. Het is belangrijk dat je de kassabon en je contractgegevens bij de hand hebt.
Mochten zij je niet verder kunnen helpen, neem dan met je bon en de informatie van Equens, contact op met het Support Team Rabo OmniKassa. Zij zijn bereikbaar op telefoonnummer 088 -727 11 57 of e-mailadres contact@omnikassa.rabobank.nl op werkdagen van 8.00 tot 22.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur.
Dit is mogelijk. Je vraagt het gebruik van MasterCard en VISA aan in het Rabo OmniKassa dashboard.
Als je geen gebruik meer maakt van je pinautomaat, kun je deze gemakkelijk zelf beëindigen via het Rabo OmniKassa dashboard.
Hieronder vind je een stap-voor-stap instructie met afbeeldingen hoe je dit doet.
Voor alle kaartbetalingen die je als ondernemer ontvangt betaal je transactiekosten. Zowel voor debitcard betalingen (pin), creditcardbetalingen als online kaartbetalingen. Afhankelijk van het type betaling is dit een vast bedrag of een vast percentage van het transactiebedrag. Het tarief dat jij als ondernemer betaalt, is opgebouwd uit meerdere elementen.
Service en contact
Staat je vraag niet op onze supportpagina? Neem dan contact met ons op.
Hulp nodig?
Bellen
Bel met één van onze medewerkers
Heb je de Rabo App?
Bel ons dan met de app. Ga naar 'Contact' en kies 'Bel mijn bank'. Zo hebben wij je gegevens direct bij de hand en kunnen we je nog sneller helpen.
Of kies hier het gewenste nummer
Voor acute gevallen is het nummer 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar
Voor vragen over het afsluiten en wijzigen van Interpolis ZorgActief voor uw Bedrijf
Voor alle overige vragen
Ben je financieel adviseur of accountant en wil je contact met een expert over een financieringsaanvraag van je zakelijke klant? Neem dan via mail contact op met de Intermediairdesk, of bekijk de pagina 'Intermediair voor zakelijke adviseurs'.