Handmatig incasseren zonder boekhoudpakket

Incasseren zonder boekhoudpakket? Dan kun je gebruik maken van de toepassing in Rabo Business Banking. We laten je zien hoe je het kunt gebruiken en wat er veranderd is.

Rabobank telefoon

Belangrijkste veranderingen sinds september 2023

Met de nieuwe schermen zijn er meer mogelijkheden om je incassobatch aan te passen voordat je hem verstuurt. Door het toevoegen van een extra scherm heb je beter overzicht van wat er in je incassobatch zit. Met de nieuwe schermen wordt het nu mogelijk om:

    Een debiteur meerdere keren toe te voegen aan één incassobatch vanuit je debiteurenlijst Verschillende transactiebedragen te incasseren voor één debiteur in één incassobatch Een samenvatting te zien van wat er in je incassobatch zit

Een incassobatch aanmaken in 4 stappen

1
Debiteuren (meerdere keren) toevoegen aan een incassobatch

Selecteer de debiteuren die je wilt incasseren via de 'check box' of kies de gewenste categorie om alle debiteuren te kiezen binnen een bepaalde groep. Klik op 'Toevoegen aan incassobatch' om de debiteuren toe te voegen aan een incassobatch. Je kunt ook een debiteur meerdere keren toevoegen. Dit doe je door een debiteur nog een keer te selecteren en toe te voegen aan de incassobatch. De debiteur komt dan in je incassobatch zonder bedrag. Het bedrag kun je in de volgende stap invullen.

2
Bekijk je incassobatch

Klik op ‘Incassobatches beheren’ om te bekijken welke debiteuren er tot nu toe in je incassobatch zitten. Dit nieuwe scherm toont een samenvatting van wat er in je incassobatch zit. Je kunt hier het bedrag en/of de omschrijving van een debiteur aanpassen via de drie puntjes. Zodra alles klopt klik je op ‘Verzenden’ om verder te gaan.

3
Rekening kiezen

Selecteer de juiste rekening waarop uitbetaald moet worden en kies de gewenste uitvoerdatum. Optioneel kun je nog een algemene omschrijving toevoegen. Deze omschrijving krijgen alle debiteuren die in je incassobatch zitten te zien.

4
Versturen en ondertekenen

Afhankelijk van je autorisaties kun je direct de incassobatch versturen en ondertekenen, of eerst alleen versturen. Zo kun je direct doorgaan naar het ondertekenen of incassobatches klaarzetten ter ondertekening.

Nieuwe debiteur toevoegen

1
Debiteur toevoegen

Klik op '+ Debiteur'.

2
Alle velden invullen

Vul alle benodigde velden in, zoals naam, rekeningnummer en het bedrag. Optioneel kun je kiezen voor een alias, omschrijving en categorie.

3
Toevoegen

Klik op 'Toevoegen'. Nog een debiteur toevoegen? Klik dan op 'Toevoegen en nieuwe debiteur'.

Categorieën beheren

Categorieën beheer je eenvoudig en snel. Zo kun je deze met enkele klikken wijzigen, nieuwe toevoegen of verwijderen. Je kunt er maximaal 50 gebruiken.

Veelgestelde vragen