Digitale onboarding: sneller, goedkoper en minder afhakers

Digitale onboarding: sneller, goedkoper en minder afhakers

Consumenten zijn gewend om van alles online te regelen. Maar intussen hanteren veel bedrijven nog een ouderwetse manier van onboarding. Dat kan beter. Digitale onboarding zorgt voor lagere uitval, meer tevreden klanten en minder kosten.

70 procent wil online aanmelden

Zeven op de tien mensen heeft liever een digitaal aanmeldingsproces dan face-to-facecontact als ze klant worden bij een bank. Dat bleek al uit onderzoek in 2015 door financieel adviesbureau Javelin. In de vijf jaar die volgden zijn consumenten alleen maar méér gewend geraakt aan online gemak, terwijl de meeste bedrijven nog steeds vasthouden aan een klassieke onboarding van klanten. Met alle gevolgen van dien.

38 procent haakt af tijdens registratie

Maar liefst 38 procent van de prospects bij financiële dienstverleners haken af tijdens het registratieproces, zo blijkt uit recente cijfers van Europees techbedrijf Signicat. En financiële dienstverleners staan hierin niet alleen: bij het merendeel van de bedrijven geven veel potentiële klanten er tijdens de onboarding brui aan. Vaak als gevolg van stroperige processen. Banken, verzekeraars en energie- en telecombedrijven zijn bijvoorbeeld wettelijk verplicht nieuwe klanten zorgvuldig te identificeren. Maar dat kan een stuk vlotter.

Aegon: aanmeldingsproces in 30 seconden

Aegon, één van de grootse hypotheek-, pensioen- en verzekeringsmaatschappijen in Nederland, stuurde haar klanten een code per brief om hen toegang te geven tot het platform MijnAegon. Nadeel was dat een klant drie tot zeven dagen moest wachten op deze brief voordat hij zich kon aanmelden. Jaarlijks verstuurde Aegon 300 duizend van deze brieven. In 2017 stapte Aegon over op iDIN via Rabo Identity Services voor de identificatie van klanten die toegang willen tot dit portaal. iDIN is een online identificatiemiddel dat in 2016 door Nederlandse banken is ontwikkeld. Het aanmeldingsproces kost nu geen dagen, maar dertig seconden. En het jaarlijkse aantal brieven daalde met 230 duizend. Een kostenbesparing van tonnen.

Future Connections: identificatie in 1 minuut

Ook telecombedrijven hebben te maken met strenge EU-regels, bijvoorbeeld om fraude met simkaarten te voorkomen. Daardoor is hun proces om nieuwe klanten binnen te halen vaak hobbelig en foutgevoelig. Het bedrijf Future Connections helpt telecombedrijven om de customer journey te verbeteren en automatiseren. Voor de onboarding gebruikt zij Rabo Identity Services. Future Connections hielp hiermee een grote telecomaanbieder die overwoog om in al haar winkels een paspoortscanner te plaatsen voor de identificatie en onboarding van nieuwe klanten. Dankzij Rabo Identity Services was de grote investering in deze hardware niet nodig. En de digitale identificatie gaat ook nog eens veel sneller. Binnen één minuut kan het gefikst zijn. Fijn voor de klant én handig voor de retailer, die zo meer tijd heeft om klanten te helpen.

BEEQUIP: leasecontract in 4 uur

Ook in de wereld van lease is een soepele onboarding essentieel. BEEQUIP leaset zwaar bouwmaterieel aan ondernemers. Om een machine te leasen, moeten klanten zich identificeren en een leasecontract tekenen. BEEQUIP zocht naar de partij met de beste technologie om dit proces zo betrouwbaar én snel mogelijk te uitvoeren. De keuze viel op Rabo Identity Services, waardoor de ondernemers zich nu digitaal identificeren en het leasecontract online tekenen. Het proces van aanvraag tot ondertekend leasecontract duurde eerst meerdere dagen. Dankzij Rabo Identity Services kost het nu niet meer dan vier uur. Een plezierige tijdsbesparing voor zowel BEEQUIP als haar klanten.

Benieuwd welk verschil Rabo Identity Services kan maken voor jouw bedrijf?

Zelf regelen & Contact