header-5-ploegman

Ploegam wacht niet op de markt, maar bouwt zélf elektrische machines

Als je overweegt de overstap naar elektrisch te maken, is het interessant te weten hoe andere bedrijven dat aanpakken. Daarom spraken wij met Chris Ploegmakers, oprichter en directeur van grond-, weg- en waterbouwbedrijf Ploegam. Dit Brabantse familiebedrijf is al vanaf 2019 bezig met elektrificatie van zijn materieel en pakt dat groots aan. Ploegmakers legt uit waarom (en hoe) het bedrijf de brandstofmotors vervangt door elektrische, en vertelt ook wat dat kost.

Rijkswaterstaat vraagt om emissieloos werken

Als aanneembedrijf schrijft Ploegam vaak in op aanbestedingen van Rijkswaterstaat. De overheid wil emissieloos werken, dus als aannemer is het cruciaal om bij een inschrijving duidelijk te maken hoe je dat voor elkaar krijgt. 2,5 jaar geleden was emissieloos werken voor Ploegam de aanleiding om zijn materieel te elektrificeren. Geen geringe klus. Chris: ‘Om je een beeld te geven, we hebben het dan over vijf mobiele kranen van zestien ton en 21 rupskranen van dertig ton.’

Brandstofmachines ombouwen naar elektrische

Zo'n traject is geen kwestie van simpelweg nieuw materieel aanschaffen – want dat is er nog niet. Het materieel dat het bedrijf nodig heeft, wordt namelijk nog niet in een elektrische variant op de markt gebracht. Of in elk geval niet in de kwaliteit die Ploegam zoekt.

Maar zoals elke goede ondernemer is Chris creatief en doortastend. Voor het ombouwen van brandstof- naar elektrische machines is Ploegam in november 2019 een samenwerking aangegaan met Staad, de importeur en dealer van Doosan grondverzetmachines in Midden- en Zuid-Nederland.

Verwisselbare accupakketten

‘We zijn gestart met de ontwikkeling van elektrische grondverzetmachines die 24 uur per dag inzetbaar zijn’, vertelt Chris. ‘Hiervoor maken we gebruik van verwisselbare accupakketten. Die pakketten kunnen bovendien gebruikt worden in verschillende machines.’ Het klinkt veelbelovend, maar helaas bleek meer dan een jaar na de start dat het omgebouwde materieel niet helemaal voldeed aan de verwachtingen.

“Wij wilden bijvoorbeeld machines die je overal op kunt laden, maar dat was bij de eerste omgebouwde machines niet het geval. Daarom hebben we samen met Staad de samenwerking gezocht met de TU Delft.”

Productieve samenwerking

De rollen zijn nu als volgt: Ploegam heeft samen met Staad ECE (Electric Construction Equipment) opgericht en de TU is hun kennispartner. ECE is een universeel bedrijf, een expertisecentrum dat zich volledig richt op het ombouwen van dieselmachines naar elektrische. Niet alleen voor Ploegam, maar ook voor de markt. Chris: ‘Met deze constructie kunnen we wél de machines bouwen die wij, en de rest van de markt, nodig hebben.’

Gebrek aan materiaal

Het ombouwen van een brandstofmachine naar een elektrische duurt ongeveer een maand. Alleen is de vraag naar elektrische machines groter dan Staad op dit moment aankan. Chris: ‘Als we nu een elektrische machine bestellen, moeten we al gauw negen maanden wachten op de levering. We zouden meer mensen moeten aannemen, maar we hebben ook te maken met tegenvallende leveringen, als gevolg van de huidige onrust in de wereld.’

De elektrificatie van Ploegam gaat dus niet zo snel als theoretisch mogelijk is. Concreet betekent dit dat eind 2023 de helft van het materieel elektrisch is. ‘We denken dat er daarna nog twee jaar nodig is om ons streven van 100 procent elektrisch te behalen.’

Straks ook eigen stroomvoorziening

Nu de elektrificatie bij Ploegam stevig op de rails staat, volgen de hoofdbrekens over de stroomvoorziening voor al het materieel. Voordat Ploegam daarin zelfvoorzienend is – dat is het streven – is er nog een flinke weg te gaan. Maar: er is wel al een samenwerking met leveranciers van windmolens.

“We willen hubs bouwen om de accu’s op te laden. Maar voor we dat doen, willen we eerst weten hoeveel stroom we nodig hebben.”

Wat er nog meer komt kijken bij elektrificatie

Ondanks dat het op z'n zachtst gezegd niet vanzelf gaat, ziet Chris elektrificatie als een nieuwe tak van sport en gaat hij er vol voor. Zijn personeel volgt cursussen om met het nieuwe materieel om te leren gaan. En voor de logistiek die het laden van de accu’s met zich meebrengt, is extra mankracht aangetrokken. Ook de financiële kant van het verhaal is anders dan bij de aanschaf van materieel op brandstof.

Emissieloos komt met een prijskaartje

Door de lagere kosten van stroom ten opzichte diesel, levert dit een besparing op. Toch compenseert dit volgens Chris zeker niet alle kosten. ‘We hebben niet alleen de kosten voor de aanschaf van het materieel, maar ook voor het ombouwen ervan. Hierdoor worden de totale kosten van een machine drie tot vier keer hoger. De lagere onderhoudskosten – een elektrische motor heeft minder onderdelen die kunnen verslijten dan een brandstofmotor – wegen daar in de verste verte niet tegenop. Dus je moet je opdrachtgevers zoals de overheid duidelijk maken dat emissieloos werken nu nog met een fors prijskaartje komt. In de toekomst komt er natuurlijk steeds meer elektrisch materieel op de markt en zal het voor steeds meer ondernemers bereikbaar worden.’

Financial lease biedt kansen

Ploegam maakt zoveel mogelijk gebruik van subsidies en heeft mede daarom voor financial lease van Rabobank gekozen. ‘We hebben in kaart gebracht waarin we wilden investeren en vervolgens hebben we aangetoond hoe we die investeringen terugverdienen. Met de bereidheid om in ons te investeren, geeft Rabobank ons de kans om elektrificatie van zwaar materieel voor elkaar te krijgen en daar zijn we natuurlijk ontzettend blij mee.’

Zo financier je een elektrisch bedrijfsmiddel

Benieuwd voor welk bedrag per maand jij een elektrisch bedrijfsmiddel kunt leasen? Bereken je maandbedrag in 30 seconden of start meteen je leaseaanvraag. Als grootzakelijke klant neem je contact op met je accountmanager.

phone

Hulp nodig?