6 manieren om de liquiditeit van je bedrijf te verbeteren

Liquiditeit is een financiële graadmeter voor je onderneming. Het vertelt of je kunt voldoen aan al je kortlopende betaalverplichtingen. Dat gaat om openstaande facturen en schulden die binnen 1 jaar moeten zijn terugbetaald. Door voortdurend je liquiditeit te verbeteren hou je je bedrijf financieel gezond. Deze 6 tips helpen je om voldoende geld in kas te houden.

1. Goed debiteurenbeheer verbetert je liquiditeit

Dit is de meest voor de hand liggende maatregel die de financiële situatie van je bedrijf structureel verbetert. Hoe sneller je facturen worden betaald, hoe beter de liquiditeit van de onderneming.

    Zit de klus erop? Stuur meteen een factuur. Als een opdracht lang duurt, doe dan elke twee weken of tenminste één keer maand een factuur de deur uit. Communiceer de betalingstermijn van je factuur. Een concrete datum doet het vaak beter dan een termijn. Zet op je digitale factuur een betaallink, daarmee maak je het voor klanten makkelijker om meteen te betalen. Je kunt er ook voor kiezen om de termijn in te korten, van 30 naar 14 dagen bijvoorbeeld. Wordt de betalingstermijn overschreden? Stuur dan meteen een herinnering. Je kunt dit proces ook automatiseren.

2. Gebruik het krediet van leveranciers voor je liquiditeit

De wettelijke betalingstermijn van een factuur is in Nederland 30 dagen. Tenzij je met je leverancier andere afspraken hebt gemaakt, getuigt het van goed ondernemerschap om je hier aan te houden. Toch kun je deze betalingstermijn wel gebruiken om je liquiditeit te verbeteren.

Het is prima dat je leveranciers snel betaalt. Maar zit je echt even krap bij kas, dan kun je ervoor kiezen om de afgesproken betalingstermijn volledig te benutten. Is die 30 dagen? Betaal dan bijvoorbeeld op dag 28 in plaats van al meteen de eerste week.

Zo houd je je keurig aan de afspraak, maar maak je wel gebruik van de mogelijkheid die een leverancier biedt. Het geeft je bedrijf wat extra financiële ruimte.

3. Plan je cashflow

Bij de meeste bedrijven stroomt er iedere dag geld in en uit. Kijk eens goed naar de planning van die verschillende uitgaven en inkomsten. Misschien betaal je je huur of salarissen van je medewerkers altijd op de eerste van de maand maar komt het merendeel van je inkomsten pas binnen op de 15e. Dit leidt er mogelijk toe dat je elke maand even krap bij kas zit.

Ga eens na of je ergens aan de knoppen van je financiële planning kunt draaien. De inkomsten naar voren, de uitgaven iets naar achteren. Een kleine aanpassing kan al voor meer lucht zorgen.

Lamp

Persoonlijk contact?

Heb je een financieringsbehoefte of wil je overleggen over het verbeteren van je liquiditeit? Dat kan. Maak een gratis afspraak om je vragen te stellen aan een van onze adviseurs.

4. Verkoop bedrijfsmiddelen

In de loop van tijd zijn er waarschijnlijk steeds meer bedrijfsmiddelen bijgekomen. Dat kunnen allerlei gereedschappen zijn, maar bijvoorbeeld ook machines. Ga eens na welke van die bedrijfsmiddelen je nog echt nodig hebt.

Mogelijk zijn er spullen die in aanmerking komen voor verkoop. Daarmee komt er weer geld vrij en verbetert je liquiditeit. Dit geldt wel eenmalig en dus niet structureel.

Wat geldt voor bedrijfsmiddelen, geldt ook voor je voorraad. Ga er eens doorheen om te zien of er grondstoffen en producten zijn die al jarenlang stof liggen te happen op een magazijnstelling. Verkoop wat overbodig blijkt en verschaf jezelf op die manier wat meer financiële ruimte.

5. Neem minder privé-geld op

De meeste ondernemers keren zichzelf een maandelijks salaris uit. Dat geld is bedoeld om privé-uitgaven mee te doen, zoals de dagelijkse boodschappen, hypotheeklasten van een woning en je rekeningen.

Misschien is het mogelijk om dit bedrag structureel naar beneden bij te stellen. Zo blijft er elke maand meer geld in de onderneming zitten. Geld wat je kan inzetten om openstaande facturen mee te betalen.

6. Laat je facturen financieren

Wil je af van de onzekerheid of een klant de factuur wel op tijd gaat betalen? Dan is Factuur Financiering wellicht iets voor je. Rabobank schiet daarmee tot 100% van het factuurbedrag voor. Een aantal voorwaarden:

    Het gaat om een Nederlandse klant en een bedrag tot € 100.000 Je kunt kiezen tussen een looptijd van 30, 60 of 90 dagen Deel bij de aanvraag je transactiegegevens en de factuur

De kosten voor Factuur Financiering variëren tussen de 1,2% en 3,5% van het factuurbedrag. Dat hangt af van de looptijd die je kiest. Na goedkeuring staat het geld, met aftrek van rente, binnen 24 uur op je rekening.