Zo houdt Bouwgroep Dijkstra Draisma voldoende geld in kas

Ondernemer Biense Dijkstra stuurt bij de groei van zijn bouwbedrijf strak op liquiditeit. Daardoor leiden financiële tegenvallers nooit tot paniek bij Bouwgroep Dijkstra Draisma.

Biens Dijkstra

Wie: Biense Dijkstra
Bedrijf: Bouwgroep Dijkstra Draisma
Wat: aannemingsbedrijf
Sinds: 1904
Aantal medewerkers: 325

Winst inzetten voor groei

Dijkstra Draisma zet zwaar in op automatisering. De investeringen die nodig zijn om nieuwe technologie te ontwikkelen, betaalt het Friese familiebedrijf uit eigen zak. “We zijn vrij van hypotheken en andere vormen van externe financiering. Dat maakt dat we snel kunnen schakelen als dat nodig is”, aldus Biense Dijkstra.

“In verhouding keren we weinig dividend uit. Liever investeren we de winst in de toekomst van ons bedrijf. In het optimaliseren van processen, het verbeteren van kwaliteit en het verlagen van de kostprijs. Dat heeft altijd onze focus gehad.”

Vinger aan de pols

Om ervoor te zorgen dat er steeds voldoende geld in kas zit, stuurt het bedrijf zeer strak op liquiditeit. Zo heeft elk project een eigen begroting en vindt voortdurend tussentijdse bewaking plaats. De projectteams komen wekelijks samen om alle barometers in beeld te krijgen. Budgettering helpt ze daarbij.

“We werken voor ieder project met prognoses van zes weken. Die worden periodiek samengevoegd tot één financiële verwachting voor het restant van het jaar”, aldus Dijkstra. “Ook kijken we elke maand of de algemene kosten in lijn liggen met de dekkingsbijdrage van de projecten.”

Tip van Biense Dijkstra:

“Strak sturen op liquiditeit doe je onder meer door elk project een eigen begroting mee te geven en die voortdurend te blijven bewaken.”

Grip op de financiën

Het resultaat van al die inspanningen? Betrouwbare cijfers, weinig financiële verrassingen en grip op de eigen portemonnee. Zo kan het bedrijf tijdig ingrijpen als projecten uit de pas dreigen te lopen. “We zijn in de gelukkige positie dat we een relatief groot werkkapitaal hebben. Dat geeft ons bewegingsruimte. Insteek is wel dat ieder bedrijfsonderdeel zoveel mogelijk zijn eigen broek ophoudt. Zo houden we iedereen scherp.”

Grillige cashflow

Hoewel het bedrijf doorgaans voldoende geld in kas heeft, wil het af en toe nog wel eens wringen. “Zo maakten we onlangs mee dat een aantal omvangrijke projecten nagenoeg tegelijkertijd van start ging. Dat zorgde in één klap voor veel uitgaven. Het sturen van de eerste facturen konden we pas doen nadat we al substantiële kosten hadden gemaakt, iets wat gebruikelijk is in onze branche”, vertelt Dijkstra.

“Nadat de factuur de deur uit gaat, duurt het ook nog wel even voordat er betaald wordt. En ja, dan schuurt het wel even. Als je wordt geconfronteerd met forse investeringen, dan kent de cashflow nu eenmaal een grillig verloop.”

Gezond financieren van groei - Dijkstra Draisma

Debiteuren scherp in de gaten houden

Tijdens deze periodes is het daarom des te belangrijker om alle debiteuren te blijven monitoren. Dat is iets wat de bouwondernemer overigens altijd doet. “De snelle omzetgroei zorgt er in combinatie met alle investeringen voor dat het crediteurensaldo snel oploopt. Als debiteuren dan niet tijdig betalen, daalt de cashflow. Alle reden dus om dit scherp in de gaten te houden”, aldus Dijkstra.

Zijn bedrijf maakt daarvoor gebruik van een boekhoudprogramma dat alerts geeft als een betaaltermijn is verstreken. Automatisch gaat er dan een herinnering de deur uit. Als blijkt dat een klant nog even niet in staat is om een factuur te betalen, dan knoopt de aannemer een gesprek aan. In de visie van Dijkstra werkt dat doorgaans beter dan meteen een incassobureau inschakelen. “We spreken bijvoorbeeld af om in termijnen te betalen. Die afspraken leggen we vast, zodat we steeds weten waar we aan toe zijn.”

Innoveren doet ook pijn

Zo zorgt Dijkstra Draisma voor een duurzame groei van de onderneming, waarin het niet wordt verrast door financiële uitglijders. Dat betekent niet dat alles wat het bedrijf aanraakt meteen in goud verandert. Vernieuwen kan soms pijn doen, beaamt Dijkstra. Bij de ontwikkeling van nieuwe innovaties rekent de ondernemer daarom met de factor Pi. “Het duurt altijd 3,14 keer zo lang, kost 3,14 keer meer en er zijn zeker 3,14 keer meer teleurstellingen. Maar uiteindelijk kun je ook 3,14 keer zo efficiënt werken. Dat moet je als ondernemer altijd blijven onthouden als het even tegenzit.”