Groei, Bedrijfsovernames, Duurzaam Groeien, Financiën

Een bedrijf overnemen

Het overnemen van een bedrijf is een strategische stap die zowel kansen als uitdagingen met zich meebrengt. Voordat je op zoek gaat naar een bedrijf om over te nemen, is het belangrijk om je doelen en criteria vast te stellen. Wat voor soort bedrijf zoek je? Welke sector heeft je interesse? Een goede strategie bedenken, proactief een bedrijf dat te koop staat benaderen, succesvolle onderhandelingen voeren en zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op staan. We delen aan welke zaken je allemaal moet denken bij een bedrijfsovername.

Illustratie van een  vinkje

Overname: wat is het en hoe werkt het?

Bij een bedrijfsovername koopt een bedrijf of ondernemer, deels of volledig een bedrijf. Bedrijfsovernames kunnen om verschillende redenen plaatsvinden. Denk aan strategische uitbreiding, het vergroten van marktaandeel, diversificatie, toegang tot nieuwe technologieën/markten of het bereiken van synergie om efficiënter te opereren. Binnen de bedrijfsovernames zijn er verschillende vormen:

    (MBI) Management Buy In: hier is sprake van wanneer een ondernemer of bedrijf een nieuw bedrijf overneemt. Dat kan volledig voor de 100% zijn, of gedeeltelijk. (MBO) Management Buy Out: Hierbij neemt een werknemer of manager volledig of gedeeltelijk een bedrijf over. Hier bestaan verschillende financiële constructies voor. Familiaire overname: hierbij neemt een “logische opvolger” zoals bijvoorbeeld de volgende generatie in de familie het bedrijf over.

Voordelen van een bedrijf overnemen

Een bedrijfsovername biedt verschillende voordelen voor de koper:

  1. Beter inzicht in kosten en omzet: Bij het overnemen van een bestaand bedrijf zijn er al financiële gegevens beschikbaar, waardoor je een beter beeld krijgt van de kosten, inkomsten en winstgevendheid van een bedrijf.
  2. Makkelijker financieren: Een gevestigd bedrijf heeft vaak een bewezen trackrecord, wat het gemakkelijker maakt om financiering te verkrijgen bij banken of investeerders.
  3. Expertise binnen handbereik: Je erft niet alleen de activa van het bedrijf, maar ook de kennis en ervaring van het bestaande management en personeel.
  4. Veel is al geregeld: Het bedrijf heeft al operationele processen, klantenrelaties, leveranciers en contracten. Dit bespaart tijd en moeite bij het opstarten van een nieuw bedrijf.
  5. Klantenbestand: Een bestaand klantenbestand kan directe inkomsten bieden en de mogelijkheid om nieuwe producten of diensten aan te bieden aan bestaande klanten.
  6. Naamsbekendheid: Een bekende merknaam en reputatie kunnen een concurrentievoordeel opleveren.
  7. Pand: Als het bedrijf een fysieke locatie heeft, kun je profiteren van bestaande faciliteiten en infrastructuur.

Kortom, het kopen van een bestaand bedrijf kan een slimme strategische zet zijn, mits je grondig onderzoek doet en de juiste keuzes maakt.

Een bedrijf overnemen: stappenplan

Een bedrijf kopen en overnemen is een complex proces. Het begint met het formuleren van een strategie en het inschakelen van ervaren adviseurs. Bepaal welk type bedrijf je wilt kopen. Ga proactief op zoek naar geschikte bedrijven en onderhandel over een deal. Als alles rond is, begint het echte overnameproces. Ferdi Kramer, oprichter van Rembrandt Fusies & Overnames begeleidt sinds 1996 fusie- en overnameprocessen, benoemd de volgende 9 stappen als cruciaal in een bedrijfsovername.

Wat kost een bedrijfsovername?

Bij een bedrijfsovername kunnen verschillende kosten komen kijken. Het is belangrijk om al deze kosten in overweging te nemen bij het plannen van een bedrijfsovername:

  1. Aankoopprijs van het bedrijf: Dit is het basisbedrag dat je betaalt om het bedrijf te verwerven.

  2. Transactiekosten: Deze omvatten directe kosten, zoals vergoedingen voor due diligence-diensten, accountants, advocaten en investeringsbankiers. Ook indirecte kosten, zoals financieringskosten, schulduitgiftekosten en aandelenuitgiftekosten, moeten worden meegerekend.

  3. Juridische en administratieve kosten:Kosten voor het opstellen van contracten, juridische adviezen en andere administratieve procedures.

  4. Integratiekosten: Kosten voor het samenvoegen van de bedrijven, inclusief het integreren van werknemers, systemen en processen.

  5. Overige kosten: Denk aan transport- of verzendkosten voor activa, installatie- of opstartkosten en andere noodzakelijke uitgaven om het bedrijf te laten functioneren.

illustratie papieren vliegtuigje

Rembrandt Fusies en Overnames

Voor ondersteuning bij grotere of complexe bedrijfsoverdrachten zet Rabobank de experts in van Rembrandt Fusies en Overnames. Zij zijn een zelfstandige en onafhankelijke dochteronderneming van Rabobank met een jarenlange ervaring op het gebied van advisering en begeleiding van bedrijfsoverdracht. Wil je graag dat er een expert van Rembrandt Fusies en Overnames bij jouw overdracht betrokken wordt? Bespreek dit dan met je accountmanager.

Lees meer over Rembrandt Fusies en Overnames op www.rma.nl

Je financiering berekenen

Jouw plannen voor een investering al in een vroeg stadium bespreken met een accountmanager? Dat kan! Maak een afspraak om telefonisch of via een videogesprek met ons te sparren. Weet je al welke investering je wilt doen? Start dan je berekening en ontdek je financieringsmogelijkheden.

Veelgestelde vragen over bedrijfsovernames