Met deze innovatiekosten krijg je te maken

Investeren in vernieuwing: je kostenposten

Innoveren betekent investeren. In mensen, middelen en marketing bijvoorbeeld. Lees met welke kosten je mogelijk rekening moet houden en hoe je die slim kunt financieren.

1. Ontwikkelkracht

Heb je eenmaal een goed idee voor een nieuw product waarmee je aan de slag wil, dan volgt in veel gevallen het ontwikkelen van een prototype. Ook wel proof of concept of minimal viable product genoemd. "Dit is een simpele eerste versie van je product, waarmee je wil aantonen dat het kan werken. Het kan een fysiek ding zijn, maar ook een website met niet meer dan een paar knoppen om op te klikken", vertelt Fabian Groeneveld, startup banker bij de Rabobank.

Lees ook: Innovatie financieren, ken je deze 10 opties?

Het bedenken, uitwerken en valideren van een prototype kost tijd en dus ook geld. Daarvoor heb je nu eenmaal slimme mensen nodig. "Hoeveel geld precies hangt af van je innovatie. De eerste versie van een online platform ontwikkelen is iets heel anders dan wanneer je bijvoorbeeld met een medische innovatie aan de slag gaat. Een wetenschappelijke onderbouwing rond zien te krijgen kost ontzettend veel tijd."

2. Machines

Nadat je je prototype hebt gevalideerd (succesvol getest bij mensen uit je doelgroep), volgt de productiefase. Hierbij gaat het al snel om grotere bedragen. Mkb'ers die nog geen eigen machines voor de productie hebben staan, hebben grofweg twee opties:

UitbestedenEigen productiefaciliteit bouwen

"Het uitbesteden betekent dat je elders een deel van een machinepark huurt. Het aanschaffen van eigen machines kan uiteraard ook, maar is voor veel mkb'ers wel een kostbare aangelegenheid" aldus Groeneveld.

Financieringsvormen

Lease

tot 100% van aanschafwaarde eigen geld overhouden voor groei direct je maandbedrag berekenen
Lees meer

Achtergestelde Innovatie Lening

lening tussen €25.000 en €150.000 voor bestaande en nieuwe klanten eerste twee jaar aflossingsvrij
Lees meer

Qredits

krediet tot €250.000 looptijd van 1 tot 10 jaar voor mkb’ers met minder dan 5 werknemers
Lees meer

3. Marktonderzoek

Productinnovatie is uiteraard niet de enige manier om te vernieuwen. In dit artikel hebben we zelfs 10 verschillende mogelijkheden voor je op een rijtje gezet. Eén daarvan is marktinnovatie. Je kunt daarbij denken aan een nieuwe doelgroep in Nederland of aan een afzetgebied over de grens.

Een belangrijke stap in dit proces is het doen van marktonderzoek. Je wilt immers weten of er behoefte is aan jouw product of dienst.

Kosten van marktonderzoek

Op de vraag wat een marktonderzoek kost, is niet zo eenvoudig een antwoord te geven. Er zijn namelijk veel factoren die het prijskaartje bepalen. Denk aan:

De onderzoeksmethode
Een online enquête is veel goedkoper dan een serie persoonlijke interviews.
Je doelgroep
Een specifieke doelgroep is moeilijker te vinden waardoor de kosten van je onderzoek hoger uitvallen.

Besteed je een marktonderzoek uit, vraag dan in ieder geval bij meerdere bureaus een offerte aan. De kosten kunnen nogal verschillen. Hieronder zie je een aantal richtprijzen.

Online enquête: vanaf € 5.000Telefonisch onderzoek: vanaf € 6.000Product laten testen: vanaf € 4.00010 diepte-interviews: vanaf € 6.000

4. Marketing en sales

Product ontwikkeld? Een nieuwe markt ontdekt? Daarmee alleen ben je er natuurlijk nog lang niet. Minimaal net zo belangrijk is jouw vermogen klanten te winnen. Volgens Groeneveld wordt het belang van marketing en sales in het innovatieproces nog wel eens onderschat.

"Begin al met het benaderen van mogelijke klanten als je het product nog aan het testen bent of jouw nieuwe markt nog niet helemaal in kaart hebt gebracht. Zo kun je daarna meteen beginnen met het afzetten van je product en komt er geld op je rekening binnen", aldus Groeneveld. "Dat geld kun je bijvoorbeeld gebruiken voor het aanleggen van een voorraad of inzetten voor nieuwe marketingacties."

Fabian Groeneveld

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Fabian Groeneveld

Startup- en scale-upbanker bij de RabobankAccount-manager Innovation Rabobank bij YES!Delft en RoboValley